






Hint: het is geen 1.4 TFSI.
Je kijkt namelijk naar een heftig opgefokte 4.0 V8 uit de RS6 DTM RR (C7), het speeltje van niemand minder dan Jon Olsson. De Zweedse freestyle skiër liet de mannen van The Turbo Engineers eens goed losgaan op z’n matrassenbezorger, met bovenstaande onderdelenbrij als resultaat.
Olsson is een paar maanden geleden begonnen met het grondig aanpakken van z’n Audi RS6. Het doel was even simpel als paradoxaal: bouw de snelst mogelijke auto die zonder morren 50.000 km per jaar rijdt, tegen een vlokje sneeuw kan en ook start als het -20 is.
Waarom de Zweed juist z’n Audi besloot aan te passen en niet één van de andere vette karren die hij door de jaren heen heeft verzameld of gehad? Omdat de RS6 simpelweg het fijnste en beste van allemaal was. Volgens hemzelf dan. Naast het motorische gedeelte kreeg de auto een wideboy-conversie van carbon, een kaal race-interieur (gaat dat met 50.000 km per jaar niet vervelen?) en nóg serieuze remmerij.
Zoals gezegd is het turbosysteem gebouwd door TTE en naar schatting moet de V8 nu goed zijn voor ruim 700 pk en nog meer herrie dan voorheen. Als we Olsson moeten geloven kunnen Aventadors wel inpakken bij tussensprintjes. Op 1 april wordt de auto overigens onthuld middels een event in hartje Stockholm, dus mocht je in de buurt zijn dan mag je altijd wat plaatjes/video’s schieten.
Check nog meer van de techniek (gouden schoepen in de turbo’s) en enkele work-in-progress plaatjes in de gallery.
Nou oké, voor deze keer wil ik ook wel een Audi
Zweed……Zegt genoeg…..Blond is daar uitgevonden schijnt het…
@norge: Jij bent ongetwijfeld een blondje ;)
Ik snap niet hoe ze het flikken bij Audi, maar alle 3 de RS6’en hebben iets speciaals wat de concurrentie mist. Vooral in Avant vorm. Ik gebruik ouwe Jonnie goed.
Noem mij een Audi fanboy, maar een RS6 is en blijft naar mijn mening de koning van de station cars.
@exotic: de cadillac cts-v wagon en de e63 amg estate heb ik veel liever net als een e61 m5 trouwens, daar kan je nog een beetje lol mee hebben…
@ettie: met de RS6 ook hoor. Ik kreeg ‘m iig beetje dwars. En erg mooie auto.
@ettie: Zal allemaal best , maar in het Hoge noorden met veel sneeuw is die quattro toch wel verdomde handig.
@bofkont: in de sneeuw heb je niks maar dan ook niks aan 700 pk
@ettie: absoluut waar :)
Maar de quattro absoluut wel.
@exotic: Audifanboy of niet.Ik ben er zeker geen een.Van geen enkel merk overigens, maar je hebt gelijk.
@exotic: als je het toch over ‘speciaal’ hebt: http://ag-spots-2013.o.auroraobjects.eu/2013/07/20/bmw-m5-e61-touring-c440620072013111105_2.jpg Een station met atmosferische V10 die beter klinkt dan de gemiddelde Gallardo. Ik zou het wel weten! maar als jij liever een Audi met opgefokte V8 hebt.. prima
@jrmpower24:
Jaa die V10 is maakt echt een zalig geluid! Ik heb trouwens wel van veel mensen vernomen dat de e60 M5 niet heel relaxt rijdt bij dagelijks gebruik, aangezien de motor toeren nodig heeft op lekker op gang te komen.
Dan heb je meer aan die koppelrijke V8 van die RS6. Maar ieder zijn eigen smaak! Ik wil ze liever allemaal een keer gereden hebben voor ik een echt oordeel kan maken :) Tot nu toe bevalt de Vanquish meer dan prima.
@JamesBond007: en dan heb je het noch niet over de versnellingsbak gehad… Doe mij maar een E-AMG of een RS6.
@jrmpower24: rs6 c6 avant, uit hetzelfde tijdperk als die m5 touring is ook een v10? snap je punt niet helemaal
@rob911carrera: biturbo V10 vs atmosferische V10 die tot bijna 8500 toeren gaat? wahaha wat is JOU punt? dat blok van Audi komt niet eens in de buurt van het geluid en het karakter van die V10 van BMW!!
@jrmpower24: Excuses. dacht dat hem om de v10 ging, dan klinkt atmosferisch inderdaad beter! totdat ze kapot gaan..
@jrmpower24: jouw*
@exotic: Dan wel graag modeljaar 2009 met die heerlijke V10 aan boord!
Beest!
700 pk? Dat is toch wat andere tuners ook aanbieden? Dan zal dit niet de snelste worden lijkt me zo
@larsdbs9: dat is ook niet de enige voorwaarde. Het moet ook nog 50.000km per jaar heel blijven.
@jpoers: dat doet geen een Audi met turbo…
@ThomasBol: Onzin!
@jpoers: dat red een standaard versie nog niet eens
@hplh: van daar ook een complete rebuild om dit mogelijk te maken. Sorry ik heb ook maar slechts herhaald wat er in de tekst staat, of leest men dit niet??
@hplh:
Vandaar dat hij TTE (Toyota Team Europe) erbij heeft gehaald..
@tupperware: Welke loze kreet bedoel je?
Om een of ander vage reden krijg ik alleen de notificatie maar kan je reply verder niet lezen in het topic.
Tja respect heb ik zeker wel voor een ander zijn mening, maar dat werkt 2 kanten op.
Standaard VAG /premium gebash gaat nergens over.
@tupperware: Ook subaru kent zijn problemen, geen enkel merk is onverwoestbaar.
http://www.usatoday.com/story/money/cars/2014/07/18/subaru-oil-burner-lawsuit/12859865/
Gebruik je internet nog eens goed en niet zo selectief zou ik zeggen.
Nogmaals een eigen mening heb ik niets op tegen, ik ventileer die van mij toch ook.
@larsdbs9: Stertman Motersport heeft de turbo’s er op geschroefd. Die van hun was 700 pk en deed de 100-200 in een rappe tijd van 7.1 seconden (McLaren 12C territory). Jon wilde daarentegen dat ie sneller was. Sneller dan een Aventador de 100-200 doet (6,9 sec). ‘If i can’t crush an Aventador I will be very disappointed.’ (Bron: site van Jonnie zelf). Dus je bent een beetje verkeerd voorgelicht door het artikel… Beetje jammer.
@dennisjuh95: @mauritsh Hier je al bijgepraat, alleen vergeten te linken!
Waarom niet, rij maar voor. Wel even n goed interieur graag
Is dat ding nou nog niet af? Het is immers al heel wat meer dan ‘een paar maanden geleden dat men met deze auto begonnen zijn.
@sydney: is
1 april????
Ieder zijn ding, als geld geen rol zou spelen dan zou ik voor de Brabus CLS B63S 730 gaan :
http://www.autogespot.nl/geneve-2013:-mercedes-benz-brabus-cls-b63-s-730
@house: http://www.autoblog.nl/nieuws/brabus-b63s-730-pk-in-een-mercedes-cls-shooting-brake-57512
@house: geloof niet dat geld een echt probleem is voor meneer olsen. Hij wil alleen uniek-uniek zijn.
Maar die CLS shooting brake en dan nog in brabus tune. Woow. Gaaf, had deze nog niet eerder gezien.
Ziek? Wat heeft ie dan?
@c-ad: Turboritis.
Leuk speeltje
Bla Bla Bla Audi RS6 heet, Bla Bla Bla Audi RS 6 gewoon de beste
Koop gewoon gelijk een Subaru Outback, ben je in één keer van al het gezeik af.
En kun je probleemloos een half miljoen kilometers rijden, maar ja, primijum he ….
@desjonnies: Niks tegen Subaru, maar een Outback en een RS6 met 700 pk vergelijken is toch wel een beetje… krom.
@dikdraak: Inderdaad. Het doet afbreuk aan die Subaru die wel heel weet te blijven.
@SimonMc: Onzin, ook subaru kent zijn problemen, als meneer een audi kiest leuk toch.
@desjonnies: Alleen rij je dan wel voor lul. Maar dat los je dan op door de ramen 50% te tinten. Maar ik denk dat meneer olson gewoon smaak heeft en ook nog iets unieks wil.
@dragspert: kom kom een Subaru Is een vreselijk goede auto. Jammer van dat imago in Nederland waar ze vooral op alles geilen Duits Is. Maar als je het afzet tegen een pk monster is de Subaru een verkeerde keus. Want dat Is niet wat die Zweed zoekt.
@rolov: Dat geilen op duits blijf ik vreemd vinden.
Ik zal wel een ouwe lul zijn.
@csx3000: Ja vreemd hey een merk voorkeur ;)
@dragspert: Uniek is hij niet, het is een Audi.
@csx3000: Meneer Olson zou zelf uniek zijn als ‘ie als enige jonge blonde gozer tussen al het grijze caravan trekkende Subaru Outback volk zou rijden. Maar die Audi is wel uniek aangezien ‘ie op elk punt gepersonaliseerd is.
@desjonnies: Natuurlijk weer geneuzel van de bovenste plank en altijd dat weer zogenaamde premium gezeik. Meneer wil graag een Audi, leuk toch!
Snelle pistenbully.
Verbaas mij altijd wat een geld hij te besteden heeft. Op z’n ski’s heeft hij toch maar bar weinig gepresteerd…
Wij hadden een audi A6 3.0TDI, meer dan 4 ton op de teller gezet nooit problemen mee gehad.
@jvr55s: Ja joh, precies hetzelfde als een RS6, dat is ook geen diesel.
Doe mij maar de S6 van JD. Van het prijsverschil TOV de RS6 is deze aangepakt. Uiterlijk compleet RS6. Onderstel aangepast. En motorisch uiteraard. 750 pk (net zo veel als opgefokte RS6en) maar toch iets comfortabeler als een echte RS6. Stikjaloers ben ik!
@dutchdriftking: lijkt me bloedlink, 750 pk met “aangepast onderstel”.. Net alsof de veren, dempers en stabilisatorstangen de enige onderdelen zijn die verschillen met een echte RS6… Ik zou die RS6 ombouw lekker uitsparen, de motorische upgrades tot 550-600 pk beperken, fabelachtige remmen monteren en investeren in een aantal verschillende sets banden..
@jochempie: Er is zo’n 25k in gestoken, dat is echt wel goed gedaan…….
Mijn pa heeft ook weer een jong gebruikte A6 all road gekocht. BLIND! hij heeft niet eens de ruimte nodig van een station maar ze zitten zo degelijk in elkaar, comfortabel. genoeg vermogen. wegligging. etc. saai. maar fijne autos.
@Laue: Blind en toch een rijbewijs, het moet niet gekker worden!
@Laue: Weet jouw vader dat ze ook een sedan-uitvoering van de A6 hebben?
Die schijnt speciaal voor mensen die niet de ruimte van een stationwagen nodig hebben te zijn.
Staat op Intrax suspension =)
1 woord: autopornografie
@niekie1999: dat zijn 2 woorden en een cijfer, nu ben je af.
Geweldig! Mooi dat hij geld in zulke projecten stopt.
@mauritsh Op de site van Jonnie staat het toch wat anders beschreven over die 700 pk en Aventador.
@dennisjuh95: Praat me bij!
Zou hij er mee naar Top Marques komen?
Leuk die Zonda R bumpers op je station
Die schoepen zijn niet goud, maar gecoat met een ‘hard-coating’ om ze wat wrijvingbestendiger te maken. Waarschijnlijk TitaniumNitride (TiN).
Maar genoeg technisch geleuter: Ik wil ook zo’n RS6!!!
Steek je zoveel tijd, geld en moeite in deze wagen, is het onder de motorkap echt f*cking lelijk gelast.
@jrk68 autodeskundige van AB, mag ik even heel hard lachen.
@faalhaas: dat is er eentje in de categorie “nu je het zegt”. Dat is inderdaad geen gezicht. Ook al gat er een kap overheen je betaald er wel geld voor.
@jrk68 je moet je afvragen of jij nog serieus genomen wordt met je constante afzeiken van mensen, ik geil absoluut niet op een audi, Alfa romeo blijft mijn grote liefde waar ik er 6 van heb gehad, had je kunnen weten.
Kruistocht voer je hier zelf met je zure oude mannen vriendjes jegens VAG, erg zielig.
Hier waren absoluut mensen rond met verstand van auto’s of jij daar bij hoort betwijfel ik.
@jrk68 en vraag je maar eens af waarom je reacties jegens mij constant verwijderd worden.
huh een VAG die 50000 probleemloos kan rijden en start bij -20…is dat technisch mogelijk? Uit welk sprookjesboek komt dit verhaal?