





‘Jawohl, laten we het jubileum van de Audi A8 vieren met een grijs exemplaar’ ~iedereen bij Audi, waarschijnlijk.
De eerste Audi A8 stamt alweer uit 1994. Voor de Duitsers een reden op precies 21 jaar later (waarom niet 20 jaar?! WAAROM?!) een feestmodelletje uit te brengen. Een A8 Edition 21, die in zowel de normale als in de verlengde uitvoering te verkrijgen is. Aan de buitenkant gaat Audi compleet krankjorum met bumpers die er een beetje anders uitzien, en zijskirts die er een beetje anders uitzien. Niets onthutsend, maar het geeft de A8 wel een volumineuze uitstraling die de S8 een beetje benadert. Zeker in de kleur Daytona Grey (voorheen exclusief voor de S8) en met 20-inch velgen in een titaniumtint. Matrix LED’s in de koplampen en LED’s in de achterlichten zijn standaard.
In het interieur, het domein waar Audi de allergrootste baas is, zien we sportstoelen terug die je op 22 manieren kunt verstellen, een driespaaks sportstuur, en lichtgevende dorpellijsten met het Edition 21-embleem. De ontzettend uitnodigende zetels kun je krijgen in de kleuren cognacbruin met zwarte stiksels of in het zwart met rode stiksels. AB Pro Tip: ga voor de cognactint.
Niet dat u er iets aan heeft, want vooralsnog komen alle 121 exemplaren naar het Verenigd Koninkrijk. Waar ze zonder uitzondering met een 3.0 V6 TDI (262 pk) worden geleverd. Of er ook een feestmodel naar Nederland komt is niet bekend.
21″ velgen had beter bij de leeftijd gepast
@jantje_555: en op 21 manieren te verstellen stoelen, in plaats van 22
@Jantje_555: of een 21L olie-reservoir
Prima bak, beetje lichtlompig ogend. Interieur is toppie.
@Megakix: Ik erger me anders tot den vervelens toe aan de verschrikkelijk grote overhang aan de voorzijde Megakix…
Wat betreft het interieur heb je gelijk zolang je niet aan de draaiknoppen gaat trekken.
@ricardo En Belgie?! Geef eens wat info voor Belgie
@elias: Vooralsnog wordt alleen het VK voorzien.
@Ricardo: als ze in de UK ook allemaal geleverd worden met t stuur links voorzie ik dat ze snel op het ‘Europees vasteland’ als occasion te koop zullen zijn ;) !!
Van biesjes om de stoel, naar biesjes op de stoel!
Weer wat geleerd. Ik maar denken dat Bentley en Rolls Royce aan de top stonden als het gaat om autointerieurs. En Mercedes met de S-klasse altijd een aardige poging deed om daarbij in de buurt te komen.
@moveyourmind: de Britse merken hebben prachtige interieuren, maar vooral RR is qua techniek nogal verouderd
@scottishcarspotter2000: als in de gimmicks in t interieur
@scottishcarspotter2000: Klopt, de Engelsen zijn wat dat betreft stukken behoudender.
Wat naar mijn bescheiden mening alleen maar een voordeel is. Juist al die electronische gadgets zijn gevoelig voor de tand des tijds door het enorm hoge tempo waarin de technologie zich ontwikkelt.
@moveyourmind: niet zozeer gadgets alleen, maar qua afwerking zit een S8 mooier in elkaar dan willekeurig RR. Afijn, luxe problemen:)
@JamesBond007: Is dat zo? Dat heb ik namelijk nog nooit een autojournalist horen zeggen.
@scottishcarspotter2000: RR gaat het ook om stijl niet gimmicks en fratsen.
Dus als je een Audi met S-line pakket besteld en bij Individual vraagt of ze dezelfde bekleding in je interieur proppen, heb je eigenlijk deze auto. Die Duitsers weten wel wat feest vieren is zeg.
@berlinetta: Klopt. De volkswagen braadworsten moesten op.
Actiemodellletje voor de Engelsen dus…
Ik vind helemaal mooi!
@aggy32: ik helemaal niet
Iemand enig idee waarom die hoofdsteunen er zo achterlijk uitzien?
@tmenges: hahahaha geeeen idee man!?
Interieur ziet er goed uit. Toch liever een Engelse stijlvolle auto dan dit.
Feestmodel amehoela, gewoon een verkooptruckje. Zo lust ik er nog wel een paar.
Voor het Verenigd Koninkrijk maar wel met het stuur links? Dat wordt een succes.
@gillesvda: Haha inderdaad. Nu je het zegt.
@gillesvda: Scherp!
Hebben ze nog een v8 tdi? Die reed een partij goed. Dat was veel meer feest
Perfecte auto om mee op wintersport te gaan. (nee, geen zomervakantie. Zomervakantie = spanje = door frankrijk rijden = dom… Wintersport = door duitsland rijden = leuk)
Doe mij maar wel het zwarte leer met rode stiksels. Heb cognac nooit moor gevonden.
@vr6audi: als het aan duitsland ligt over een paar jaar=door duitsland rijden = niet zo leuk
Ik vond die velgen op de RS6 al niks maar op de A8 is het helemaal geen zicht.
@kapiteinaudi: oohh dat vind ik nou juist zo geweldig, ik vind dat echt de mooiste velgen everr
21 jaar de Audi A8 en eerlijk is eerlijk, een succes
13 jaar de Volkswagen Phaeton en ook een succes Verre Oosten he Boys
83 jaar de S klasse, een succes ; geintje moet 61 jaar zijn !
47 jaar de BMW -wat nu de 7-serie is- was ooit de 2500/2800 serie uit 1968 ook een succes !
Je kunt lullen wat je wilt, maar die Duitsers doe Ab-so-luut iets 100% goed, ik bedoel Citroën, Peugeot noch Renault kunnen in deze klasse een deuk in een pakje boter slaan, FIAT probeerde het ooit met de -knettergoede- 130 maar ja FIAT naampje he en Rover en Jaguar, eigenlijk de enige tgwee merken die serieus met de Duitsers hadden-kunnen-concurreren; waren in zo’n gevecht met zichzelf, de overheid en de vakbonden bezig dat ze bij Got niet meer beseften dat ze AUTO’s hoorden te maken,
Lexus is eigenlijk de eerste geworden die iets tegen het Duitse ‘geweld’ heeft kunnen uitrichten.
En AUDI komt het meest van ver om zo te spreken, waren oubollige DKW-tjes met een viertakt motor en teveel aan chroom.
En dan zo door kunnen groeien !
@desjonnies: Jaguar komt er nu wel aan hoor. In dit segment de XJ. Zijn echt wel mooie wagens.
Ben persoonlijk wel fan van het huidige Jaguar. Die auto’s zien er wat agressiever uit en lijken niet allemaal op elkaar. En zijn ook qua styling afwijkend van al die Duitsers. Doe maar maar zo’n XF.
@desjonnies: nu is het een oubollig model met een joekel van een frontoverhang.
@desjonnies: Concurrentie voor de Duitse drie had ik eerder van Volvo en Saab verwacht dan van Peugeot, Citroën en Rover.
Kijkend naar het succes van de XC90 denk ik dat een S90 best succesvol kan worden.
262pk is een beetje lullig voor een A8…
Wat een dolle boel op het feestje zeg! Moet niet gekker worden! Sportstoelen die in 137 richtingen te verstellen zijn?! Ik denk bij een sportstoel toch aan iets lichts en slank vormgegeven.. Zal wel aan liggen…
21? Juf!
Doe mij alleen het interieur graag!
Ik snap die hype rond het interieur van de Audi’s nooit zo. Ziet er best goed uit en op het eerste gezicht goede materialen maar qua vormgeving is het net zo spannend als het exterieur. Of je er van houdt of niet maar zet dit naast de s-klasse en de A8 lijkt uit een lagere klasse te komen. Overigens zouden de journalisten best wat vaker duurtesten mogen doen van 100k+ kilometers met een Audi en daarna nog eens het interieur beoordelen. Zal niet allemaal meer zo positief zijn vrees ik.
@Pordon: Daar ben ik het ten zeerste oneens mee. Ik heb nu in een tig aantal S-Klasses en A8’en gezeten en de A8 heeft gewoon een veel moderner interieur. Ja, de S-Klasse is wat chiquer maar een stuk oubolliger, en dat heeft zijn charme natuurlijk. De interieurs van Mercedes vind ik over het algemeen juist een klasse lager dan Audi, en soms zelfs dan BMW! Auto’s als de GLE, E-Klasse, CLS, etc. hebben zo een inspiratieloos en verouderd interieur. En de GLE is ook nog eens gloednieuw. Kwalitatief gezien vind ik de interieurs ook niet on par met die van Audi. Ik rij nu met een A-Klasse, en op het eerste zicht is het een mooi interieur, maar toch heeft het nog dat ouderwets gevoel. Daarnaast voelt niet alles even kwalitatief aan. Als je het mij vraagt, is Mercedes, net als BMW, overrated!
Dat interieur kan je al langer krijgen onder de naam ‘design pack (en nog iets)’, die veel te kleine velgen ook, de bodykit ook, en het kleur ook…OK…
Zit er ook een gimmick in die wakker maakt? lijkt me best link in zo’n saaie auto tuffen.
Zal wel een exorbitant hoge prijs aan hangen omdat het Audi is.