Eerder hadden we het over de doorzetters van Savage Rivale. Maar als je het over échte doorzetters hebt, kom je al snel uit bij Spyker. Zelfs een faillissement wist het merk niet te stoppen, want Victor Muller vocht het aan — met succes. Maar hoe gaat het nu met Spyker?
De voormalige fabriek in Zeewolde heeft inmiddels een nieuwe bestemming gekregen. Er worden geen Spykers meer gebouwd, er worden nu aan de lopende band racetalenten afgeleverd door Van Amersfoort Racing. Je weet wel, het raceteam waar Max Verstappen F3 voor reed. Geen wonder ook, want Spyker liet al in 2009 weten dat de productie verplaatst zou worden naar CPP in het Britse Coventry. De eerste lezer die kan bewijzen dat daar daadwerkelijk ooit een Spyker gefabriceerd is, belonen we met een vergulde spijker.
Spyker zelf is inmiddels verhuisd naar een klein kantoortje waar niet eens ruimte is om een auto te stallen. De plannen zijn groot als altijd, want afgelopen zomer maakte Victor Muller bekend dat zijn bedrijf wil fuseren met Volta Voltare, een Amerikaans bedrijf dat aan een elektrisch vliegtuig werkt. Maar in de tussentijd bleven onze telefoontjes en mailtjes naar Spyker onbeantwoord.
Omdat het bedrijf op zijn website nog steeds auto’s toont en kennelijk dus nog steeds leeft. Wellicht hebben ze het idee om die inmiddels aardig antieke modellen nog steeds te verkopen, we besloten daarom maar eens langs te gaan bij het hoofdkantoor van Spyker NV, dat tegenwoordig in Blaricum gevestigd is. Op een doodnormale dinsdagmiddag bleek daar echter niemand aanwezig. In de kapperszaak op de benedenverdieping liet een oudere dame haar kapsel updaten, maar op de bovenverdieping — er kon nog net een eigen voordeur vanaf — brandde geen licht. Zou het nu dan echt over zijn met Spyker?
Het is moeilijk te peilen bij een bedrijf waar niemand aanwezig is en dat telefonisch onbereikbaar blijkt. Toch denken we dat het voor Victor Muller en zijn bedrijf vanzelf weer een keer goed zal komen; voor de volhouder is geen luchtkasteel onbegaanbaar. Binnen een paar weken weten we meer, dan is Spyker present op de Salon van Genève.
thefmanl zegt
Victor Muller destroyed the company.
VeniVidiVici zegt
@thefmanl: Die stomkop had NOOIT aan dat Saab avontuur moeten beginnen en gewoon nieuwe Spyker modellen moeten gaan ontwerpen!
ewouddhh zegt
@venividivici: was maar 1 reden om saab over te nemen. Saab had patenten en ontwerpen voor straaljager motoren voor oa JSF
lekbak zegt
@ewouddhh: psst, niet verder vertellen hoor want dit zijn staatsgeheimen, maar saab vliegtuigen en saab auto’s is al jaren gescheiden!
donvincenzo zegt
@VeniVidiVici: Die fusie is anders wel slim. Ik hoor dat ze nu luchtfietsen gaan maken…
lincoln zegt
@thefmanl:
En wat heeft hij eraan gedestroyed dan ??
potjak zegt
@lincoln: wat heeft hij er aan bijgedragen dan?
potjak zegt
@lincoln: vm heeft het niet verder gebracht nadat Maarten de Bruijn Spyker heeft verlaten. Het is daarna snel berg afwaarts gegaan. Victor heeft zichzelf altijd goed toebedeeld, tenkoste van personeel, toeleveranciers e.d. Door zijn charisma en mooie verhalen wist hij diverse investeerders te vinden die het sprookje in stand hielden. Het houdt nu op. Iedereen is zijn geld kwijt en VM zit lachend met een leuke som geld (gestald op de Nederlandse Antillen) van het leven te genieten en zijn volgende sluwe plan uit te denken.
lincoln zegt
@potjak:
Tuurlijk .. Dat konijnenhok van Maarten is de Spyker voor de echte puristen ..
potjak zegt
@lincoln: je mag vinden wat je vind, maar zonder Maarten was de ziel er wel uit en heeft VM een spoor van vernieling aangebracht. Niet bij hem zelf maar wel bij alle mensen die om hem heen stonden en in hem geloofden.
porsche928 zegt
@potjak: hahahaha, jij denkt echt dat Victor Muller verdient heeft aan zijn Spijkeravontuur? Ik vraag het even omdat er zonder smileys niet duidelijk is of je nu sarcastisch was of niet!
potjak zegt
@porsche928: Zonder smileys. Geen sarcasme ?. Dat Spyker geld heeft gekost en veel dat is duidelijk, daar is nooit winst gemaakt. Maar VM heeft er geen centje pijn van en heeft heel wat geld van investeerders in zijn eigen potjes laten vloeien.
ericd zegt
@thefmanl: Opgebouwd ook… Maar te veel horizonten gezien die liepen tot aan Singapore… en Trollhättan. Overigens vergeet autoblog dat sympathieke beginsel van de Huet broers. Een klassieke koets op een MX-5 onderstel.
Design_Driven zegt
Ik woon vlak bij coventry, ik ga eens voor de vergulde spijker.
HzR zegt
@sketcher: dan moet ik dus opschieten als ik je te snel af wil zijn. Ik werk in Coventry en volgens mij hebben een paar collega’s vroeger bij CCP gewerkt.
lexusfan zegt
Ik was er bij toen ze gingen verhuizen. De hele zaak van binnen mogen aanschouwen. Heel mooi om te zien. En idd waar ze nu naar toe gaan in niet veel plek.
Bijna alle auto’s zijn naar Engeland gegaan 1 of 2 blijven in nl (Hilversum). Heb gezien dat de auto’s op de trailer gingen toch nog iets van 12 stuks
pinut187 zegt
Ik hoop echt dat het goed gaat komen! Ondanks dat het niet een commerciel succes is geworden de eerste paar keer zijn er toch wat pareltjes op de weg gezet en daar mogen we als Nederlanders toch best trots op zijn. Toen Spyker bij Top Gear was ik toch ook zeker ff trots.
Tuono zegt
Het blijven toch wel prachtige auto’s. Hoop dat er ooit weer wat uit de fabriek gaat rollen.
lincoln zegt
Spyker mocht wel onder leiding van Victor de meest succesvolle tijd van haar bestaan meemaken ..
Lezen we toch maar weinig over ..
ederooij zegt
@lincoln:
Dan heb je het alleen over Spyker 2.0. We moeten nog maar zien of er over bijv. 50 jaar nog wat van rond rijd. De gouden koets is denk ik toch wel het meest mooie dat Spyker ooit heeft gecreëerd. Tot op heden komt Spyker 2.0 helaas niet veel verder dan een BETA-versie.
lincoln zegt
@ederooij:
Nope .. Haar hele bestaan ..
ederooij zegt
@lincoln:
hebben wij blijkbaar beide een heel ander idee van succesvol.
lincoln zegt
@ederooij:
Van een zwaar onrendabel corrupt subsidie hok naar een autofabrikant die mee doet aan F1 en Le Mans en er nog een filmrol op na houdt vind ik redelijk succesvol ..
En .. Hoe succesvol ben jij ??
ederooij zegt
@lincoln:
Ik zeg niet dat het vroeger rozegeur en maneschijn was, maar ik denk dat men toendertijd weel meer auto’ s heeft geproduceerd dan deze Spyker. En wat men nu doet is constant vallen en opstaan, en dat gebeurt wel vaak met diepe dalen. Daar doel ik op met niet succesvol. Ik ben het best met je eens dat hij Spyker op de kaart heeft weten te zetten, maar meer als veelbesproken merk. En dan vooral in NL.
Ik denk dat het niets er mee te maken heeft hoeveel succes ik heb. Gewoon nette discussie blijven houden ipv op de man spelen svp.
lincoln zegt
@ederooij:
“Niet op de man spelen” !!
Ok .. Dan maar generaliseren ..
Jullie hebben geen enkel benul over de situatie van de begin jaren van Spyker en nog minder over de bedrijfsvoering toen de tijd ..
Read a book eggheads ..
lekbak zegt
@lincoln: waar vind je dat soort boeken? Ik al nauwelijks goede boeken vinden van de bekende merken, laat staan van een onbenullig iets als spyker. Nooit gedacht dat daar over is geschreven.
potjak zegt
@lekbak: het boek ‘een dollemansrit’ is toch wel erg bekend. Bij de release lag het in elke boekenwinkel prominent uitgestald.
lincoln zegt
@lekbak:
Er is idd niet veel te vinden over de grootheidswaanzin van Spyker van begin 1900 ..
Zal eens door mijn documentatie neuzen voor je ..
gtwillem zegt
@lincoln: Victor Muller heeft gewoon hele grote risico’s genomen. Daar was hij overigens in het verleden erg succesvol mee (maar dat vergeten we graag).
De financiële crisis in 2008 heeft er in gehakt: als dat niet was gebeurd had Spyker wellicht wat meer in R
madvillain zegt
@lincoln: Vorig jaar nog een boek gekocht bij het Louwman museum over de vroege jaren van Spyker. Erg leuk boek met dito foto’s.
perry_snijders zegt
@lincoln: Spyker – Een Nederlands fabrikaat. Geschreven door Wim Oude Weernink, niet meer nieuw verkrijgbaar, maar tweedehands tamelijk eenvoudig te vinden.
naamloos3 zegt
Ik heb mij uit laten vertellen dat het plan is de hele productie naar Engeland te verplaatsen en vanaf daar weer aan de gang te gaan.
moveyourmind zegt
Grappig, ik ben daar deze week nog geweest. Heb een alleraardigst onderonsje gehad met de beste man. Hij is heel anders dan je zou verwachten. In het echt is het juist een heel erg bescheiden persoon, die lang niet zo zelfingenomen is en zelfzuchtig als veel mensen denken…
Bovendien een selfmade man. Begonnen met niets, en inmiddels in de wijde omgeving een begrip, en erg succesvol. Zo succesvol dat zijn orderportefeuille voor dit jaar helemaal vol zit…
Wel jammer, want nu moet ik volgende keer noodgedwongen naar een andere kapper…
lincoln zegt
@moveyourmind:
Grappig .. Hoorde deze week nog een Russische zakenman dat ie daar geknipt en geschoren was ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Russische zakenman… Victor Muller… Electrische vliegtuigen…
Ik heb ook zoiets opgevangen bij de kapper. Spijker zou samengaan met Ruslands grootste luchtvaartmaatschappij. De nieuwe naam wordt Aeroflop…
mout zegt
@moveyourmind: Nou zit een orderportefeuille ook rap vol – als je fabriekshal boven een kapperszaak zit, en je deur te klein om er een auto door te laten passeren.
moveyourmind zegt
@mout: Dat is waar…
Alleen waar lees jij dat de orderportefeuille van Spyker vol zit…
Ik had het over de kapper ?
Dutchdriftking zegt
Hmmm, jammer hoor. Ik vond ze nooit echt mooi, maar ze waren wel eigenzinnig.
kwatkam zegt
Maar goed, gelukkig hebben we nog Bikkel Sportscars. Oh shit, die is ook al failliet.
madvillain zegt
Ik wil graag de vergulde spijker ontvangen. Mijn body is een CPP body, handmade in Coventry.
De eerste 70 (schatting volgens Spyker want zelfs zij weten het niet precies) werden daar geklopt, daarna gingen ze in de mal bij Karmann.
Ben pas nog in de fabriek geweest in Zeewolde voor wat accessoires, toen het nog in ‘bedrijf’ was. Daarna nog in de opslag in Hilversum, waar ook de Le Mans racers stonden, naast de P2P-mule, Venator, Zagato, nr 1 can Victor, een Double 12 en nog wat slopers.
lekbak zegt
@madvillain: jij hebt dus een spyker? En jij kunt dus bewijzen dat er daadwerkelijk auto’s gemaakt zijn?
Zo ja: awesome!
madvillain zegt
@lekbak: inderdaad. Kanttekening voor het Coventry verhaal is wel dat zij geen complete auto’s afleverden, zij maakten wel de vroege (handgeklopte!) body’s. De rest van de aasemblage werd gedaan in Zeewolde. Ook hebben de eerste types een handgeklopt koplampbinnenwerk, waar de latere Karmann-types een plastic binnenwerk hebben. Weet niet of CPP die ook maakten maar daar ga ik wel vanuit.
perry_snijders zegt
@madvillain: In 2009 maakte Spyker bekend dat de complete productie naar CPP verplaatst zou worden, vanuit Zeewolde dus. Dus de vraag is: kan iemand bewijzen dat er complete Spykers bij CPP gebouwd zijn? En als je nu op de website kijkt en denkt: “Goh, toffe auto, laat ik er eens een bestellen,” waar wordt die dan gebouwd?
madvillain zegt
@perry_snijders: ik kan het wel eens vragen aan een goede bekende van Victor die ook de wagens nu in opslag heeft.
spyker207 zegt
Van de originele Spijker zijn er ongeveer 2000 gemaakt. Van de nieuwe Spyker bijna 250, maar er komen er nog meer….