
Tesla heeft met de Model S de lat voor de elektrische auto hoog gelegd. Maar kan hij ook werkelijk een conventionele auto vervangen? We zochten het uit.
Dwars door Europa
Het merk Tesla is nog piepjong, maar haar auto’s zijn al waanzinnig populair. In een recordtijd wist Tesla het publiek voor zich te winnen met eerst de Roadster en later de Model S. Innovatieve auto met prachtige techniek en natuurlijk een volledig elektrische aandrijflijn. Duur, maar door fiscale regelingen voor sommigen toch verrassend bereikbaar. Vooral de Model S wordt veelal ingezet als eerste auto. De vraag die dan ook het meest opdoemt bij potentiële kopers is of de actieradius wel afdoende is? We leenden in Amsterdam een Model S en reden er in een paar dagen dwars mee door Europa.
Lange tochten
In het totaal legden we ruim 2.500 kilometer af en daarmee hebben we een heel aardig beeld gekregen van de échte bruikbaarheid van de auto. In Nederland is de Model S een prima metgezel die sportieve prestaties biedt en zonder veel na te denken te gebruiken is. Je hangt hem ’s avonds gewoon aan de lader en ’s ochtends kan-ie er weer even tegen.
Wie lange tochten wil maken moet zijn rit echter goed voorbereiden. De laadpaal-infrastructuur wordt steeds beter, maar is nog lang niet overal even optimaal. Het laden van de auto kost daarnaast veel meer tijd dan het volgooien van je tank. We moesten tijdens onze rit naar Zwitserland regelmatig een omweggetje nemen om bij een laadpaal uit te komen, en dan moesten we ook nog het geluk hebben dat-ie vrij was. De route goed plannen is dus een vereiste met een Tesla.
De volledige rijtest lees je bij onze buurtjes van Groen7.nl!
Zelf ook al vaker mee gereden en ook lange ritten buiten een enkele actieradius. Even plannen, opladen is het makkelijkste dat er is (want je parkeert je auto toch), en weer verder. Heerlijke auto.
Waarom dit groen7 onzin gedoe? Rijtest was er al lang…
Dat je een lange rit goed moet plannen van laadpaal naar laadpaal snapt iedereen toch…
@michiel1: daarzo http://www.autoblog.nl/tesla-model-s-rijtest-en-video
@Michiel1: In een week krijg je een completer beeld van een auto dan in een middagje.
Daarnaast was de insteek nu om te kijken hoe de auto functioneert als volwaardig vervanger van conventionele auto’s met verbrandingsmotor en te kijken hoe het gesteld is met de laadmogelijkheden.
Nogal een verschil als je het mij vraagt.
@sir_smokalot: Is er over de nog langere termijn, dus vanaf productie, al bekend (of te vinden op internet) over de levensduur en krachtafname van de batterij?
@hamerhaai: Voor zover ik weet niet. Kwam onlangs wel een Fluence-rijder tegen die klaagde over afgenomen capaciteit, danwel het niet doorladen van zijn pakket:
https://www.facebook.com/pages/Renault-Fluence-ZE/226779394069542?fref=ts
Tesla geeft een 8-jarige garantie zonder kilometerlimiet op de 85kWh batterij, maar de vraag is wat de voorwaarden zijn. @vincente rijdt in Nederland denk ik nog het meest met zijn Model S, misschien hem eens polsen?
@sir_smokalot: daar heb je zeker gelijk in! Maar dan zie ik liever dat beschreven in een leuke rijtest van Casper of Wouter of een artikel met jou epische grappen, dan een verhaal op groen7 ;)
@Michiel1: Slijmbal ;).
De reden waarom ze verkocht worden in NL zijn de subsidies,
Voor de lange ritten (vakanties) pakt men de conventionele auto!
@csx3000:
Wat een afgunst, geeft niks hoor.
Van alle belastingvoordeeltjes is weinig meer over en dan is het gewoon een serieus dure auto, wel een hele mooie, maar dat is mijn mening.
De grootste markt voor Tesla in Europa is Noorwegen, een land met enorme afstanden en iets meer dan een kwart van de inwoners van NL.
Met dit soort auto’s gaat het hetzelfde als met de nieuwste TV’s, early adopters/trendsetters willen het gewoon hebben, maakt geen bal uit wat het kost.
@tupperware: Haha, nou die voordelen speelden (bij iedere nadenkende ondernemer) zeker wel een rol: http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/
Voor 1 januari 2014 was het moment om er 1 te kopen.
@hamerhaai:
Dan pak ik speciaal voor jouw even de verkoopstatistieken erbij.
2013 welgeteld 2 registraties. de eerste helft van 2014, 568 registraties, daar zullen vast nog exemplaren bij die nog in 2013 zijn aangemeld voor de MIA, KIA, VAMIL en de rest van de aftrekposten maar ook zonder die lokkertjes zijn er genoeg verkocht.
Ik wordt alleen zo moe van die types die te lui zijn om uit hun ogen te kijken en dan de hard werkenden hun succes niet gunnen.
Komt bij dat ik liever een Tesla S zie dan een Metsubsidie Outlander.
Dat hok is zonder subsidie aan een blinde nog niet te verkopen.
@tupperware: Er zit een flinke levertijd op de Tesla Model S. De meeste zullen toch echt in 2013 zijn besteld, maar pas in 2014 zijn geleverd/geregistreerd ;).
@tupperware: Ik word
En 1200 stuk in 2013. Je zag ze vorig jaar ook al rijden, inclusief 70 duizend euro subsidie voor de zzper, nog veel meer dan de Metsubsidie (geen afgunst ? ) Outlander.
http://nos.nl/artikel/592749-autoverkoop-daalt-17-procent.html
(In het overzicht van verkopen per model)
@tupperware: vind het ook een serieus (te) dure auto. Is eigenlijk even duur als een MB S-class met volle opties voor belastingen. De afwerking binnenin is echter niet te vergelijken. Wilde zelf ook een Tesla S kopen, maar nadat ik erin had gezeten hoefde het van mij allemaal niet meer. Allemaal plastic van binnen en hoekige randen die slecht waren afgewerkt. Bovendien zet ik grote vraagtekens bij wat de restwaarde na een aantal jaren zal zijn.
@china:
Tja, de restwaarde discussie, daar kan ik niets mee. Ik koop mijn auto’s om te rijden en niet om te ruilen.
Maar stel, je hebt nog gebruik kunnen maken van alle investeringsaftrekken, dan zal de rest waarde je een rotzorg zijn. De eventuele afschrijving wordt immers ruimschoots overtroffen door die aftrek. Ik snap die ondernemers dus wel.
Nu zal de handel daar natuurlijk ook rekening mee houden, vandaar dat ik verwacht dat je over een jaar of 5 voor een scheet en 3 knikkers een model S op de kop tikt.
@csx3000: zit er eigenlijk wel subsidie op deze auto? Of gaat het slechts om belastingvrijstellingen?
@mashell: Vorig jaar kon een ZZPer een ophalen voor 25 a 30K. Gewoon omdat we hele bijzondere mensen in Den Haag hebben zitten.
@csx3000: niet waar, mijn vader heeft hem afgelopen maand ook besteld, €3600 netto aftrek krijg je nog.. Dat boeit niemand meer op een nieuwprijs van meer dan 90k.. Elektrisch rijden vinden sommige mensen mooi, evenals het uiterlijk en innovatieve snufjes..
het grote 17 inch touchscreen verassend intuïtief => veRRassend ;-)
@holycrap: verassend…in de hens gaat ie toch
Ik heb er 2 weken geleden ook mee gereden. Maar een half uurtje maar het lijkt mij een zeer fijne reisauto met verrassend veel ruimte. Ik zou deze auto graag willen hebben als eerste auto
@slippie101: Zal je lang mogen sparen.. Is nie zo goedkoop..
@Dimglor: nee precies maar je hebt ook veel auto voor dat geld. En over ongeveer 5 jaar komt tesla met een 3 serie concurrent die volgens een tesla medewerker begint bij 25.000 Euro. Die zou dan stuk meer bereikbaar zijn
@slippie101:
Over 5 jaar koop je de S ook voor een appel en een ei, gewoon tweedehands.
Motortje slijt toch niet dus dat is al een hele zorg minder..
@slippie101: 25 mille voor een Bmw 3 concurrent? Where do I sign? :p
@Dimglor: hij bedoeld waarschijnlijk 25k voor alleen de batterij. :’)
Jk
@Dimglor: ik vond het ook weinig maar met de opbrengst van de model s en x willen ze die 3 serie concurrent gaan ontwikkelen en het moet hun eerste mega productie wagen worden
@Dimglor:
Het model onder de S zou de helft van de S gaan kosten.
De S koop je in de VS vanaf $64K, een kleine €47K.
Ik heb dus het vermoeden dat hij de US prijs bedoelt.
@tupperware: een full option kost in Belgie 130 000 euro…is een pak te veel, zeker als je weet dat er nog vele opties ontbreken, zoals park assist, dode hoek indicator, e.d.
@Jantje_555:
Ach, dan betalen jullie een keer meer voor een auto dan wij.
Om op je flat vraag antwoord te geven, ik woon in Rotterdam en als je daar een EV koopt, dien je gewoon een aanvraag voor een laadpaal in. De gemeente zet dan netjes een openbare laadpaal voor je deur, ook gelijk je parkeerprobleem opgelost.
Dat noem ik dus win-win.
@tupperware: zover zijn ze in belgie nog niet, dat geld voor die laadpaal steken ze liever zelf in eigen zak
Ik zag toevallig laatst een Model S uit Noorwegen. Da’s ook wel een eindje rijden.
Leuke test! Ik weet niet of Groen7 een beetje van de grond komt, maar dit artikel ga ik zeker lezen.
Niet veel minder bruikbaar dus. Nog beter je trip plannen ivm met oplaadmogelijkheden. Daarop voortbordurend: het lijkt me dan extra slim om laadpalen bij hotels te zetten, zodat men bijvoorbeeld bij erg lange trips kan inplannen dat ze in de avond bij een hotel + paal komen. Volgende ochtend uitgerust vertrekken met een volle accu: win-win!
Leuke test ook!
vind dit altijd grappig dat mensen zeggen dat er geen probleem is voor in Nederland (of Belgie) te gebruiken…woont iedereen in een huis dan… nee hoor!
Ik woon wel wat verdiepjes van de begane grond af dus hoe zou ik men auto dan moeten opladen?
@Jantje_555: Met een stekker.
@hamerhaai: die uit men venster naar beneden hangt…