







Dat Jaguar aan een extra snelle F-Type werkt is al lang geen geheim meer. Volgens de geruchten zou de F-Type SVR zelfs 600 pk of meer krijgen. Dat haalt ‘ie niet, maar wat geeft het. Het resultaat van Jaguars werk is immers sub-zero cool!
Een overijverige marketingstagiair besloot de nieuwe brochure van de F-Type vast online te gooien, waardoor we nu alle gegevens van de auto hebben — terwijl het zelfs nog niet helemaal zeker is dat de auto begin maart op de autoshow in Genève te zien is. Laten we hopen van wel, want we vinden ‘m meer dan lekker, en met zijn prestaties begeeft hij zich in F40-territorium. De F-Type SVR heeft namelijk 575 gezonde pk’s onder de kap, plus een koppel van 700 Nm. Dat zorgt ervoor dat je er in 3,7 seconden mee op de 100 zit, terwijl het feest pas bij 322 km/h ophoudt. Of je dan nog steeds het opgegeven verbruik van 11,3 liter per 100 kilometer kunt halen, is natuurlijk weer een tweede.
Om dat vermogen kwijt te kunnen, is de SVR standaard voorzien van vierwielaandrijving. Daarnaast heeft hij een aantal aerodynamische aanpassingen, waarvan de carbon achterspoiler de meest opvallende is. Ook belooft Jaguar een betere wegligging. Daartoe is de SVR voorzien van bredere banden, die op gesmede lichtmetalen velgen liggen (hetgeen 10 kilo aan gewicht scheelt). Optioneel kun je je SVR laten voorzien van keramische remmen, die 21 kilo lichter zijn dan de standaard remmen. Een lichtgewicht titanium uitlaatsysteem bespaart nog eens 12 kilo. Bovendien zegt Jaguar dat je de SVR direct herkent aan de karakteristieke, diepe klank van zijn uitlaat. Daar rijdt ‘ie niet beter van, maar leuk is het wel. Wat wel bij zou moeten dragen aan het rijden, is de opnieuw ontworpen achterwielophanging. Die is fractioneel lichter (0,6 kilo), maar is vooral 41 procent stijver en daardoor berekend op aanzienlijk grotere G-krachten in dwarsrichting.
De topsnelheid van 322 km/h die we noemden geldt overigens alleen voor de coupé; de topsnelheid van de convertible hebben we nog niet kunnen vinden. Om die topsnelheid te behalen, moet de achterspoiler worden ingeklapt. Bij 113 km/h komt de spoiler vanzelf omhoog, dus je moet eerst op een handvol knoppen drukken voor je warp speed kunt bereiken. Je moet daarvoor namelijk de Dynamic-modus inschakelen en vervolgens drie seconden op de schakelaar van de spoiler drukken.
Voor de interieurfappers is er ook goed nieuws, want Jaguar heeft het interieur voorzien van Quilted Performance-stoelen, oftewel een berg typisch Britse stikseltjes. Daarnaast zijn er speciale dorpellijsten, een stuurwiel met SVR-badge en grotere aluminium geanodiseerde schakelpaddles.
In de categorie ‘overbodige toevoegingen’ nog het volgende: de importeur kon ons nog niet laten weten wanneer de SVR’s bij de dealer staan. Ook de prijs blijft nog even onbekend.
Porno!
@philipf: echt he tering wat een apparaat
Heerlijk! Kies maar: 911 GTS, AMG GT-S of dit
@dutchcorvette: Een V6 S is meer dan voldoende wat mij betreft. Stuk mooier ook. Die dus.
@berlinetta: en dan bedoel je natuurlijk met handbak
@dieselaer: En achterwielaandrijving. Scheelt kilo’s. En met 380 pk heb je zeker niet per se vierwielaandrijving nodig.
@dieselaer: dacht dat de handbak er enkel was op de gewone v6 met 340pk, niet op de s
@humpyourdog: ik ben mis, scusi.
@dutchcorvette: AMG gts
@dutchcorvette: 911 GTS. Dat kreng is zo ontzettend mooi.
@dutchcorvette: Jaguar!!!
@dutchcorvette: amg
Ik vind hem sierlijker zonder taartschep, maar wat blijft het toch een geweldige verschijning!
Tjonge, en dan nu de loterij winnen. Wat een plaatje! Een gele graag, met zwart leder en gele stiksels.
Ik zou voor de r gaan eerlijk gezegd
@mrrallycross: Ik niet eens, volgens mij is de 380pk versie met handbak en achterwielaandrijving de lekkerste. Heeft namelijk een veel lichtere neus dan de V8-versies..
Echt werkelijk een prachtige auto, alleen de spoiler had wat mij betreft niet gehoeven.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de V6 S. Verreweg de mooiste, klinkt ook het lekkerst.
Lekker! De coupé zonder achterspoiler graag!
Die spoiler is wel erg mislukt. Tupperware boeren komen vaker met minder mislukte creaties
Doe mij deze maar in een zwart -wit uitvoering en dan in èèn keer door naar nurburgring de komt helemaal goed ;)
Ik vind het wel jammer dat ie geen RWD heeft. Wel goed dat Jaguar de F-Type in allerlei verschillende smaken op de markt brengt zodat er een F-Type is voor iedereen. Dit is dus een beetje de 911 Turbo onder de F-Type’s. En dan misschien wel een heel domme vraag, maar ben benieuwd hoe die zich verhoudt de AWD F-Type zich met andere AWD toppers (GT-R, 911).
Voor mij graag een donkergroene, handgeschakelde, achterwielaangedreven V6 S Coupe met zo’n knetterende uitlaat, en kuipstoelen (rood leer) en verder helemaal niets :-).
@gtwillem: Bestel er dan gelijk nog eentje in het donkerrood met cognackleurig leer en dan kunnen we samen touren ;)
@gtwillem: waarschijnlijk zal qua beleeving dit de winnaar zijn maar pure snelheid ven ik er van overtuigd dat de 911 en GTR sneller zijn
Mooie kleur trouwens dat oranje. Die spoiler vind ik dan weer iets minder
Die spoiler ziet er niet uit e 3,7 is toch wel een beetje knullig als je het vergelijkt met de fabrieks opgave van de 911 turbo turbo S
@ko3n:
Knipper eens twee achter elkaar met je ogen. Duurt ongeveer 0,4 seconden per keer. Da’s best weinig he?
Deze Jaguar is nog geen twee oogknipperingen “langzamer” dan die Porsche. Dus leg uit, wat bedoel je precies met “knullig”?
@Rob: de 991.1 Turbo S haalde in praktijk 2,7 seconden van 0-100. Dat gaat de 991.2 zeer hoogst waarschijnlijk ook doen en dan is het in een keer een seconde. En een seconde is toch echt wel een aanzienelijk verschil
@ko3n:
Drie keer knipperen dus….
Sorry, maar ik vind cijfertjes stom. Want je kunt er in eggie precies helemaal niks mee. Behalve ze in Excel zetten en er grafiekjes van maken. Het saaiste wat ik ooit geleerd heb. Handig als je rationele keuzes moet maken. Maar om er een Jag of Porsche mee te kopen? Meh.
@ko3n: Jaguar heeft nooit de beste cijfertjes gehad. Dat maakt ook helemaal niks uit, want dat maken ze ruimschoots goed met uiterlijk, geluid en beleving. Hetzelfde geldt voor Aston Martin en Maserati. De beste cijfertjes hebben is in de kroeg niet meer van belang als je een sleutel van een van die merken op de bar gooit.
@berlinetta @Rob : don’t feed the trolls/fanboys/merkgeile cijfernerds.
Spoiler is een dikke fail.
Die automaat kan ook niet mee met het supersport geweld, dus had beter een handbak in gekund.
@tim_schimmel: Ja want de ZF 8-traps is inderdaad onzettend slap ;-)
@mburer: In ieder geval een stuk trager dan PDK of een andere afgeleidde daarvan…
Prachtige bak! Alleen de dorpel stoort mij een beetje
3,7 seconden met 4WD en zoveel vermogen valt me wat tegen. Dat doet een beetje M5 ook bijna. Verder: DIK!
@stfu: valt mij ool tegen. Is maar een heel klein beetje sneller dan een RS6 die het met minder vermogen en veel meer gewicht moet doen
Doe mij de normale maar, dit is teveel Halfords
Misschien toch nog wel liever de v6s coupé. Maar dit heb je toch veel liever als je het vergelijkt met de concurrentie. Kan qua looks en geluid niks tegen op.
Vet! Maar liever zonder tupperware
Gave auto!
Die strijkplank achterop verprutst de mooiste kont in jaren. Wat waren ze denkende?? AWD hoeft van mij ook niet. Een gewone V8 voor mij graag. In het rood. Met zwarte wielen.
De vleugel op de coupe vast functioneel, alleen jammer dat die esthetisch niet verantwoord is. Op de convertible vind ik het best staan, het is mijn smaak alleen niet.
Maar hopen dat die optioneel wordt.
Vlakkere achterdek van de convertible laat het geheel veel beter uitkomen.
Maar zonder carbon kuip dan weer geen track day killer dus de behoefte voor een vleugel is nihil.
Wat dik zeg! Normale f-type is wat eleganter, maar dit is ernstig bruut.
Ik vind de meegespoten roosters niet mooi. Die zou ik liever zwart hebben. Vind deze kleur sowieso niet heel mooi. Liever Metallic black Amethyst (paars-ish). Vind de SVR specs wel echt zot hoor. Snap ook wel dat ze enkel 4wd doen. De R kan z’n vermogen al niet al te best kwijt, nog meer pk’s en koppel wordt dan wel teveel van t goede. Zal wel lekker klinken!
De spoiler vind ik al niks, laat staan die muil voorop. V6S voor mij
De F-type gaat bijna tegen alles in wat ik normaal zou kiezen. Ben een groot liefhebber van de V8 en hoe meer power hoe beter.
Maar ik vind de F-type er niet beter van worden. Doe maar de V6S. Veel betere balans en al die andere bumpers en spoilers maakt m er ook niet bepaald mooier op
Dit is wel extreem heet!! Wat een schoonheid zeg!
Erg gaaf. Maar wel zonder picknicktafel graag.
Sowieso maakt t voor mij weinig uit welke F-Type ik zo willen.
Een R of V6S ziet er veel beter uit (want geen taartschep) en klinkt ook fenomenaal dus nee dankje, SVR.