Een fijn stukje compromisloos Nederlands design, inmiddels voorzien van een atmosferische V8 uit de BMW M3. Jazeker, de Hansen GTR leeft nog steeds, hoog tijd voor een update.
In 2007 hoorden we voor het eerst van de Hansen GTR, twee jaar daarna was het nog steeds alleen een showcar. Een nieuwe auto neerzetten gaat niet van de ene op de andere dag natuurlijk.
Gaan we weer ruim twee jaar verder in de tijd, naar 2012, dan wordt duidelijk dat de GTR niet langer een ongespecificeerde V10 onder de kap heeft, maar een zware VAG 6.0 liter W12, en dat men zich louter gaat richten op de racerij. Er komt dus voorlopig geen straatauto.
Inmiddels zien we de GTR vrolijk zijn rondjes draaien op Circuitpark Zandvoort. De motorkeuze is ‘vrij’ geworden, het huidige exemplaar gaat voor iets minder zwaars dan het VAG-blok, maar opteert voor de heerlijke, niet-drukgevulde, hoogtoerige 4.0 liter V8 uit BMW’s M3 (E90-E93), lichtelijk opgepept naar 430 pk. Deze ligt tussen de bestuurder en de achterwielen.
Standaard is de GTR, gebouwd door Technocars, voorzien van een volledig polyester koets. Het chassis is een eigen ontwerp buizenframe, volgens de FIA-normen opgebouwd. Door zijn bescheiden afmetingen van 4.240 x 1.980 x 1.171 mm is een leeggewicht van 1.100 kg mogelijk. Een handbak bleek niet zo praktisch, daarom is gekozen voor een Sadev sequentiële versnellingsbak. Een setje 18″ lichtmetaal van OZ maakt de Hansen af.
Bij het project schijnt, naast raceplezier, vooral gemikt te worden op bereikbaarheid. Verwacht dus geen magnesium wielen en superduur koolstofvezel, maar gewoon degelijke materialen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Naar wens kan uiteraard wel met duurder spul gewerkt worden.
Een video van een naakte Hansen staat op autojunk, de foto’s die jeffreyderuiter maakte ook. Bekijk ze HIERRR.
motoragent zegt
Ah, ik vroeg me al af hoe het met dit project verliep, lange tijd niets over gehoord. Eerlijk is eerlijk, ziet er niet verkeerd uit voor een ‘budget’circuitwagen.
norge zegt
Hansen….HANSEN…Hensen, nee sorry klinkt niet echt…
6cylinder zegt
Aah goede motorkeuze voor zo’n MR circuit speeltje.
pomoek zegt
Waarom leggen ze zo’n duur stuk carbonfiber gewoon op het asfalt? Zou ik even een dekentje onder leggen, dat is wel zo netjes…
motoragent zegt
@pomoek: Carbonfiber? Lees de tekst nog eens, staat in dat er geen koolstofvezels worden toegepast dus die kap is verwacht ik gewoon van glasvezel.
Koolstofvezel kan trouwens wel wat hebben hoor, die paar kleine krasjes die je er van over houd maken op een circuitauto waarschijnlijk niet veel uit ;)
berlinetta zegt
Beter dat die zware W12 eruit gekieperd is. Dat is geen circuitblok.
bentley1969 zegt
Zou ‘het bedrijf Hansen’ (als merk en model) met een dikke 6-cylinder niet een veel betere kans maken?
SimonMc zegt
@bentley1969: * cilinder ( in het Nederland althans ) .
SimonMc zegt
@SimonMc: *Nederlands
bentley1969 zegt
@SimonMc: Heel belangrijk… schrijf dan zelf “Nederlands”.
Je moet de mensjes verbeteren die “ik worDT” schrijven…
SimonMc zegt
@bentley1969: Ik zal u nog eens wat bijleren…
adyton zegt
@sir_smokalot: Interessant! Als het een merk is uit de thuisland, is het niet eens mogelijk voor Autoblog die te gaan bezoeken en een reportage te maken met Wouter of zo? Weten we direct meer van het project, levert leuk artikel en is mooie reclame voor hen! (Niet alleen Hansen maar ook de andere kleine veelbelovende projecten)
lincoln zegt
@adyton:
yeah right ..
het Louwman museum is zelfs al teveel moeite ..
adyton zegt
@lincoln: Zie het zo. Is dan toch gewoon weer een artikel waar je je frustraties los kan laten.
Als Belg ben ik daar idd nog niet onmiddellijk geraakt.
sir_smokalot zegt
@lincoln: Heh, laten we daar nou net met de hele redactie geweest zijn…Maar sommige dingen moet je voor jezelf houden :)
lincoln zegt
geweldig hoor ..
hebben ze dan ook nog toegevoegde waarde ergens in ??
en GTR is ook al zo,n rete originele 3 letterige combinatie ..
motoragent zegt
@lincoln: Als je het zo bekijkt, wat is uberhaupt de toegevoegde waarde van sportwagens?
lincoln zegt
@motoragent:
bij audi/mb/bmw werkt dat leaseprijs verhogend op hun burgerbakken ..
bij Ferrari kunnen ze petjes kwijt met 3000% winst ..
d15b2 zegt
Mooi hoor, komt de Vandenbrink GTO ook een keer om de hoek kijken?
Yeelen zegt
@d15b2: Die is nooit gebouwd geweest. En over het studiemodel is hier al veel geschreven geweest, ook door Michiel vdB zelf.
Alfarobert zegt
Heeft er iemand het laatste jaar nog iets gehoord over die Savage Rivalle of hoe het ook heet? Jaren in het nieuws geweest nooit 1 aan een klant verkocht,terwijl er wel belangstelling voor was,dacht ik.
ricksmits zegt
Heb even wat (iphone) foto’s geupload via de app, bijzonder apparaat om te zien en te horen! Jammer dat ze problemen kregen aan t einde van de dag