
Precies een jaar na de insolventie-aanvraag is het over en uit voor de Duitse sportwagenfabrikant Gumpert.
Toen voormalig Audi Sport directeur (hij won vier WRC titels met Audi) Roland Gumpert in 2004 zijn sportwagenmerk Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH oprichtte had hij vast niet gedacht na acht jaar failliet te zijn. Helaas was het noodlijdende merk niet meer te redden van de ondergang.
Een jaar geleden waren er de eerste tekenen dat ook Gumpert te lijden had onder de crisis. Het bedrijf vroeg insolventie aan nadat de vraag vanuit de Chinese markt uitbleef en er dus te weinig auto’s gebouwd werden. Op 16 oktober 2012 kwam Gumpert onder toezicht te staan en begon de insolventieprocedure. Vlak daarna werd er echter alweer een auto verkocht en Gumpert gaf aan positief gestemd te zijn over de toekomst.
In maart kwam het bericht dat er een doorstart gemaakt zou worden. Sterker nog, er zouden zelfs nieuwe modellen komen naast de Apollo en die zouden we nog dit jaar op een grote beurs gaan zien. Helaas zagen we die nog niet in Genève en het wordt een lege stand in Frankfurt, want het bedrijf is vandaag definitief failliet.
Roland Gumpert wilde met de oprichting van een nieuw bedrijf met bijbehorende investeerders het oude Gumpert opkopen maar dat plan is niet geslaagd. De laatste werknemer werd in juli ontslagen en de voormalige Gumpert fabrieksruimte in Altenburg staat weer te huur. De inventaris staat te koop bij de curator, de verzamelde schuld die Gumpert achterlaat bedraagt 1,7 miljoen euro.
Hieronder nog enkele galleries als eerbetoon aan dit kleine, knotsgekke merk. Steunbetuigingen aan Gumpertgroupie Smoke kunt u per briefkaart sturen naar het welbekende adres. De arme jongen is ontroostbaar.
Jammer ze maakten mooie wagens :'(
@carsandmore: mooi?! Snel, stoer, begeerlijk, wreed en bruut ja, maar mooi?
@guusboum: mooi ja en de rest wat je zei, smaken verschillen ;)
@carsandmore: JONGENS JONGENS, NO SPANG. WE HEBBEN PAGANI NOG :) :)
Ja hoor, de crisis is weer de oorzaak. Het feit dat het lelijke hokken zijn met een zeer gevaarlijk weggedrag had er natuurlijk weer niets mee te maken.
@Vincegail: dat kan de oorzaak niet zijn, Lamborghini bestaat immers ook nog steeds.
@CasperH:
Jouw mailbox gaat weer volstromen met hatemails….
@smartass: so be it ;-)
@CasperH: Omdat lamborghini onder VAG volwassen is geworden en gumpert niet.
@911GT2: Lamborghini bestond al een héél klein beetje langer dan Gumpert überhaupt heeft bestaan, voordat Audi ze kocht.
@CasperH:
En daarvoor zijn ze ook steeds doorverkocht al betrof het een 20 jaar oude Golf…
@911GT2:
Dat is de lezing van de mensen die te jong zijn om echte Lamborghini’ s te hebben meegemaakt.
Mensen die zich dat wel kunnen herinneren vinden het nu geen schim meer van wat het was.
@smartass: Omdat ze vroeger makkelijker rond een boom dan rond een bocht te sturen waren? Of omdat je een abonnement op de takeldienst moest nemen?
Wat is er mis met een (sport)wagen die veilig en betrouwbaar is?
@Esprit_de_Flandre: Iets met VAG en de Borg van Star Trek…
@imba: Ik ken niets van Star Trek, maar ik veronderstel dat dat iets negatiefs is, die Borg? :)
@Esprit_de_Flandre:
Echte supercars zijn achterwiel aangedreven. AWD is voor offroaders en tractoren.
Als je er niet mee overweg kan dan moet je ze niet kopen.
@jrk68: Wie bepaalt dat? In welk wetboek is dat opgeschreven?
Een antwoord als ‘Dat is gewoon zo’ is kan in geen geval argumentatie vormen.
@smartass: klopt…..Lamborghini is inderdaad niet te vergelijken met vroeger. Het merk is namelijk beter dan het ooit is geweest.
@smartass: Als jij dat denkt. Prima.
@Vincegail: Crisis heeft er vrijwel niks mee te maken idd, pietje modaal zou deze auto toch never nooit gekocht hebben en de rijken worden alleen maar rijker dus..
@The360box: Niet DE rijken, alleen de top laag, de extreem rijken
Aah gossie….
Met zo’n naam en uiterlijk in een prijs-klasse waar het meestal gaat om gezien worden mag dit eigenlijk geen verrassing heten.
Daar gaat zelfs Top Gear publiciteit weinig aan veranderen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vond het brute beesten en vind het erg jammer dat het zo gegaan is.
Er zijn sportwagenfabrikanten die recordomzetten en recordwinsten draaien, ondanks de crisis. En ook in tijden van hoogconjuctuur gaan fabrikanten failliet. Kortom, de crisis zal niet geholpen hebben voor de overlevingskansen van Gumpert, maar het kan zeker niet de enige oorzaak zijn.
En Spyker sukkelt maar door ondanks verliesgevende cijfers… Als je het niet voor elkaar krijgt om in de zwarte cijfers te blijven kan je het niet lang volhouden en ook supercar manufacturer zijn niet heilig.
@The360box: Daar begrijp ik ook niets van, volgens mij hebben ze nooit zwarte cijfers gehad
@pinda koning: Zolang iemand er geld in blijft pompen is er geen probleem, investeren heet dat. Zonder waarde oordeel maar daar schijnt Victor goed in de te zijn, het binnen halen van investeerders
@yerrie: Dat begrijp ik; maar is er dan niemand die daar iets van terug wil zien, hoelang zijn zij daar al bezig..
En weer een naam toegevoegd aan de schier oneindige lijst van ” onbegrepen merken ”
Jammer
vond het de allerleukste wagen die in Duitland werd gemaakt
(kleingeschrevenvoordehaters)
Helaas, vond het wel een leuk merk..
Crisis is het probleem niet, er zitten in de praktijk gewoon heel erg weinig mensen te wachten op zo’n hardcore racer. En degene die ze wel kopen shoppen bij de gevestigde orde helaas voor Gumpert.
Geweldige wagens!
Zo jammer dit. Als ik geld had dan had ik zeker zo’n auto gekocht.
Voor zover ik kan bedenken was dit de bruutste auto die je kon kopen, jammer dat ze failliet zijn
Kan Marcel Boekhoorn de boel niet opkopen? Lijkt me een leukere investering dan Giedo ij de F1
Vervelend voor de oprichter. Maar helaas voor hem gaat dit merk niet gemist worden.
Next please.
Ik hoop zo dit niet nieuws niet over Wiesmann te horen. O, o wat hoop ik dat.
@jrmpower24: wat je zegt! Wiesmann maakt pareltjes. Op de weg nog indrukwekkender dan op een foto. Om Gumpert zal ik echter niet treuren.
@Carreza: opzich is wiesmann echt wel schitterend. K heb dr al altijd n zwak voor gehad…
Een sequentiële versnellingsbak of één met dubbele koppeling en flippers aan het stuur, daar zat ik jaren op te wachten. Dan had ik ‘m wel willen kopen en velen met mij, was eventueel de redding geweest.
Terecht faillissement. Verschrikkelijke hondehokken van auto’s. Lelijk van binnen, lelijk van buiten. Oké hij is snel, maar dat is dan ook zijn enige pluspunt. Voor wie het boeit, er is een NGC supercar special geweest over Gumpert en toen werd al duidelijk dat de auto niet meer was dan een bij elkaar geraapt zootje, in elkaar gezet in een oude naaimachinefabriek.
En waar moet ik dan nu heen voor onderhoud? :)
Extreem snelle dingen, maar wie wilt dat nu.
Men koopt een zonda of ferrari niet omdat het zo snel is maar omdat het zo’n begeerlijk ding is.
En dat was een gumpert niet.
Erg zonde !! Ze hadden de zelfde status als de saleen s7.. Mooi merk maar niet bekend!
heel jammer.die auto’s waren gaaf.
Laat ik voorop staan dat ik respect heb voor elke kleine autobouwer. Hoe extreem hun auto’s ook mogen zijn. Helaas heeft Gumpert het niet gered. De auto’s waren inderdaad te extreem, maar ook extreme auto’s dragen bij aan het straatbeeld of beter gezegd circuitbeeld.
En hopelijk blijft dit nieuws Wiesmann bespaard. Er vallen wat te veel kleine fabrikanten om naar mijn smaak.
Qua design zijn de autos van Gumpert lang niet zo elegant en blits als die van Ferrari en Lamborghini.
Ahh dit vind ik echt zonde.
Ik hoop dat er alsnog een partner of inversteerder voor dit merk wordt gevonden