




Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Er is een tijd geweest dat Renault flinke ambities had in de Verenigde Staten. Al in de jaren ’60 kun je via Renault-dealers Amerikaanse Ramblers aanschaffen en in 1980 gaan Renault en Ramblers-moederbedrijf AMC een samenwerking aan. In 1983 resulteert dat in een meerderheidsbelang van Renault in American Motors Corporation, dat dan ook het moederbedrijf is van Jeep.
Via de AMC-dealers gaat men vervolgens proberen ook Renaults in de VS aan de man te brengen. Enigszins bekend is de Renault (5) ‘Le Car’, maar ook de Renault 9 en 11 worden als respectievelijk Alliance en Encore verkocht. Van die eerste verschijnen zelfs een coupé en cabrio, die aan de Europese neuzen voorbij gaan. De grotere modellen 21 en 25 worden later nog op de markt gebracht als Eagle Medallion en Premiere. In 1987 verkoopt Renault zijn meerderheidsbelang al weer aan Chrysler, een Amerikaanse droom armer.
Begin jaren ’80 zit Renault AMC echter nog vol ambitie en besluiten ze de pace car voor de PPG Indy Car World Series 1982 te sponsoren. Ze gaan daarbij niet over één nacht ijs door simpelweg een productiemodel het circuit op te rijden. Op basis van een Renault 5 Turbo 2 wordt een schitterende one-off gemaakt met voor die tijd futuristische looks. Kenmerkende Renault-lijnen, met een klein snufje AMC Gremlin, op papier gezet door een designchef bij AMC.
De koets is van glasvezel, met plexiglas ruiten die naadloos aansluiten op de body. De voorzijde is vrijwel compleet gesloten, aangezien de 160 pk sterke vierpitter met turbo toch achter de bestuurder ligt. Maar de mooiste feature zijn toch wel de vleugeldeuren, waarvoor wat DeLorean-onderdelen werden gebruikt. Nutteloos, maar o zo cool.
Na zijn korte dienstverband verdwijnt de Renault 5 Turbo Pace Car in een privécollectie om pas enkele jaren geleden weer op te duiken. De auto wordt in onderdelen te koop aangeboden voor slechts 40.000 dollar en vindt uiteraard een nieuwe koper. Deze herstelt de auto weer in ere, al wordt er helaas voor gekozen de A- en B-stijlen niet langer zwart te spuiten.
Jammer dat ze deze niet in Europa gebouwd hebben gebouwd. Deze is echt heel dik!
Wat een leuk ding!
helemaal goed.
Ik vind vooral de wielen echt heel gaaf!
Had wel een foto met de deuren open verwacht
@papa: derde foto bovenaan in het midden: kleine zwart/wit foto’s met de deuren open.
@hammerman: en nu in HD
@papa: http://www.sunspeed.com/PPG-2.jpg
De A en B stijl in zwart vind ik mooier, maar inderdaad bij een restauratie kun je beter kiezen voor het orgineel. Geel dus.
Jammer dat er geen grote foto in kleur is met de vleugeldeuren open.
@hammerman:
Is ook lastig te vinden, in dit plakwerkje staat hij linksonder met zijn vleugels te wapperen. http://www.sunspeed.com/PPG-2.jpg
@handigeharry:
Handig Harry, die had Brutus dus ook al gepost.
Ha! Wat een dik apparaat!!
Er zijn nog meer bijzondere PPG Pace Cars gebouwd. Onder andere Ferrari heeft er een gebouwd. Misschien iets voor een vervolg.
-Thanks, fixed!-
Verder wel leuk speelgoed, 160 pk is lekker veel in zo’n licht gebakje als de r5 ?
@tjorque: Ja. Rallye/Race versies van de 5 Turbo hadden tot wel meer dan 350 pk zelfs.
Neem alsnog maar in productie Renault. Wat een vette bak
Zo’n artikel kan alleen maar van @dizono afkomen! Top man!
Ik vind je openingszin echt geniaal haha
Gaaf ding!
Wouw wat dik! Hebben!
Mag relnout ook eens meenndoen. X2
Wat een hippe auto!
Als erbij de topicfoto gestaan had dat Renault in 2016 met een nieuwe Renault 5 Turbo zou komen was ik er met open ogen ingetuind, zo modern oogt dit ding nog.
Hopelijk komen ze ooit nog met een echte symbolische opvolger voor de 5. Het siert Renault in ieder geval dat ze bij de huidige Twingo al een subtiel eerbetoon aan de 5 Turbo hebben gebracht.
Erg leuk stukje Renault historie in een van de vroegere Franse kolonies.
Erg gave auto inderdaad. Jammer dat de samenwerking of eigenlijk overname van AMC door Renault geen succes is geworden. Overigens al in de jaren na WOII was Renault actief in de USA met de 4CV die relatief populair was daar. De Dauphine scoorde minder goed, maar ook de 8, 10, 12 en Caravelle deden het goed. En de 16 niet te vergeten. De Renault/AMC Rambler werd in Argentinië gebouwd en werd ook in Europa gevoerd. Hier was trouwens een assemblagelijn van de Rambler in Brussel. De R25 is nooit in de USA geleverd, zowel de Medaillon als de Premier zijn gebaseerd op de 21.
Tot slot, zelfs voor WOII verkocht Renault auto’s in de USA. Dat waren voornamelijk de luxere varianten niveautje Rolls Royce zeg maar (ja, op dat level zat Renault toen ook!). De auto aan boord van de Titanic, die waarin Leonardo Kate even te grazen neemt, is zo’n Renault. En dat was origineel waar. Er was zo’n exemplaar aan boord voor een rijke klant in de USA.
@henkp1: De Dauphine was in de States zelfs als elektrische auto te koop: http://www.groen7.nl/henney-kilowatt-de-eerste-geelektrificeerde-renault/
@henkp1: Oh, en de Premier is toch echt een 25 met een andere neus en kont:
http://oldcarbrochures.org/var/albums/NA/Eagle—AMC-and-Chrysler/1989-Eagle-(Chrysler)/1989-Eagle-Premier-Brochure/1989%20Eagle%20Premier-02-03.jpg
@Dizono: je hebt gelijk. De premier is inderdaad op basis van de 25. Wel heeft ie een deel van het onderstel van de 21.
Denk dat ze hem beter eerst helemaal klaar kunnen maken en dan verkopen.In onderdelen brengt hij natuurlijk veel minder op.
Dus toen ontstond het idee om Redbull als sponsor binnen te halen…of andersom: Redbull besloot een slogan met vleugels aan te nemen…
Moest als eerste aan playmobil denken… Nee, niemand?