
Spontaneous combustion in optima forma of een storm in een glas water?
Wat is er aan de hand? BMW-eigenaren en brandweerkorpsen door heel de Verenigde Staten trekken aan de bel. Er zouden in de afgelopen jaren tientallen BMW’s spontaan in de fik zijn gevlogen. Het ging steeds om geparkeerde auto’s waarvan de motor was uitgezet.
Eén van de eigenaren, Bill Macko, was een ware BMW-freak. Hij wist zelfs zoveel mensen te overtuigen van BMW’s superioriteit dat een lokale dealer hem regelmatig financieel beloonde. Op een kwaaie dag vatte zijn X5 echter vlam terwijl de auto met de motor uit in de garage stond. Vele brandweerlieden konden niet voorkomen dat de SUV volledig uitbrandde en helaas werd ook het huis zelf in de as gelegd.
Bill bleek niet de enige te zijn. Volgens ABC News vlogen in de afgelopen vijf jaar meer dan 40 Amerikaanse, stilstaande BMW’s spontaan in de fik. Dealers van het merk zouden de consumenten echter in de kou laten staan. We nemen dat statement met een kleine korrel zout, aangezien Amerikaanse consumenten de dingen “anders” zien dan wij. Zeker als het om buitenlandse producten gaat, zie Dieselgate.
Volgens BMW is het mogelijk dat de auto’s vlam vatten door zaken als knaagdieren, aftermarket aanpassingen en onderhoud door onbevoegde monteurs. Dan blijft nog steeds de vraag overeind hoe het kan dat een geparkeerde auto zonder draaiende motor plots in de hens kan vliegen. Het moet haast iets te maken hebben met elektrische systemen die ook actief blijven als de auto is uitgeschakeld.
BMW reageerde per e-mail op het bericht van ABC, het onderwerp van het bericht luidde “Sensationalistic ABC Reports on BMWs Expected”. Niet echt een handige move als je het ons vraagt, maar goed. De strekking van de verklaring van het merk is dat er in Amerika bijna 5 miljoen BMW’s rondrijden. De fikgevallen zijn onderzocht en er kon geen verband worden gelegd tussen het ontstaan van de branden en mogelijke tekortkomingen aan de zijde van BMW.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Vreemd. En vooral, waarom enkel in US? Of kennen we dergelijke bbq-bmw’s ook in Europa?
@vroemvroem0987: Ik heb zo het vermoeden dat hier opzet gevalletjes in het spel zijn aangezien de schadevergoedingen in de VS mega hoog zijn.
@vroemvroem0987: mijn ouders hebben het 2/3 jaar geleden nog meegemaakt met hun x5 uit 2003 stond ook al een tijdje stil om vervolgens spontaan te ontbranden. volgens verzekering was het kortsluiting en een bekend probleem
@dmk94:
Jaren geleden een grote villa in Epe afgefikt. De brand is getraceerd neer een BMW die spontaan is gaan fikken in de garage. Meen een Z3. Is al zo’n 10 jaar terug.
@vroemvroem0987: ik zag vorige week nog een oude X5 in de fik staan langs de A2 bij Best. Vlammen kwamen onder de motorkap vandaan
Ik begrijp dat de reclame v/d Staatsloterij hier direct betrekking op heeft: Win nu een BMW cabrio!. die dingen worden (bijna) gratis weggegeven na dit nieuws.
Lijkt mij toch duidelijk een geval van kortsluiten. En 40 BMW’s over een periode van 5 jaar vind ik ook niet echt zorgwekkende cijfers. Ik zie het probleem dan ook niet echt.
Ja, het is gewoon nog handelsoorlog tussen de VS en de EU en DE in het bijzonder. Voorbeelden zijn Dieselgate, de EU en Apple en de Russische sancties die niet voor VS bedrijven geldt.
@rulefollower: Een bepaalde oempa loempa wilde graag dat BMW stopte met het produceren in Mexico. BMW gaf hem de vinger.
All the sudden komt naar boven dat over de afgelopen 5 jaar 0.0008% van de BMW’s wat te heet worden.
@olivier420: this :’)
Waar rook is…
@danmar: is een fikkende bmw
Worden ze in Mexico gebouwd?
@dutchdriftking: ja, maar blijkbaar wordt de grond ze nu wel te heet onder de voeten.
Zelf aan de hand gehad toen ik in USA woonde met een VW Golf GTI (2001 model. 8 maand oud, stock) . Stond al 30min stil en beginnen branden. Heel de voorkant in de as. Na het blussen stond hem met de velgen in het asfalt gesmolten. Een lek van olie zou gedruppeld hebben op een heet component waardoor de brand ontstond. Met geld van verzekering en met een geste van de VW concessie een nieuw kunnen kopen zonder geld te verliezen.
@w0ut: Haha en dan gewoon nog eens dezelfde auto kopen.
Wel fijn dat het goed is afgehandeld.
Ze zijn gehackt door de Russen! De FBI is de zaak grondig aan het onderzoeken..
Even serieus.. dit is echt bekende probleem. Een vriend van mij zelfde met f10 model 5 serie. Er blijkt rechts pijpleidimg die bii de radiator.loopt on vlam op gaat….. verder is dit spontaam in de fik gaan ook nieuwe range rovers. Al 3 in 6 maanden in de fik
@elemento: Probeer het anders nog even een keer.
@elemento: hè, wat?
@elemento: ik heb het idee dat ik een comment van een Jetcars monteur zit te lezen…
Duitsers maken geen fouten.
Dat die domme Amerikanen dat niet begrijoen.
@desjonnies: ’40-’45 was anders een aardige fout hoor.
@autodrop:
Nee hoor, kijk maar eens om je heen, Duitsland heeft gewonnen, hebben dank zij de EU de voormalig oostbloklanden economisch kunnen annexeren en bij aartsvijand Frankrijk woedt al een jaar of vijf een kleine burgeroorlog, waardoor ze geen last van ze hebben
Alleen de Engelsen hebben besloten niet meer deel te willen nemen aan de Duitsche heilstaat ook wel EU genoemd.
Welke electronica blijft actief als de wagen uitstaat? Het navigatiesysteem heeft misschien een afterrun van een paar minuten maar typisch is dat de electronica zo snel mogelijk uitgaat. Is ook logisch, anders trekt het de accu leeg. Ik vermoed dat het probleem meer ligt bij de verbrandingsmotor, daar u’s hitte. Als die niet afgevoerd kan worden door het ontbreken van rijwind dan komt het allemaal heel nauw. Een beschadigde of door een knaagdier verplaatste slang kan dan vlam vatten. Ik denk dus dat de verklaring van BMW USA gewoon klopt.
@mashell: Bij mijn 5-serie (E60) bleef de computer altijd meer dan een kwartier aanstaan na uitschakeling van de auto en het op slot doen.
Je kon dit zien aan het lampje op de versnellingsbak.
Dat was overigens volstrekt normaal voor E60’s en er ontstaat geen brand omdat er nog electronica aanstaat (tenzij het gloeipluggen o.i.d. zijn)
Waarschijnlijk de richtingaanwijzers laten aanstaan. Het zullen er niet veel zijn, maar af en toe zal er eens een eigenaar per ongeluk tegen stoten na het parkeren…
@cossiekiller:
Huh ? Hebben BMW’s richtingaanwijzers ?
Mij nog nooit opgevallen. Moet een extra optie zijn.
Heb met mijn BMW 130i jaren geleden een soortgelijke issue gehad. De ‘main power cable’ werd te heet. Op tijd geconstateerd door de dealer en met vele man uren gefixed en vergoed door BMW.
Ik gok dat er miljoenen van die dingen in de USA staan. 10 per jaar in de fik. Het kan natuurlijk vanalles zijn, het hoeft niks met ‘actieve elektra’ te maken te hebben. Neem alle 12 Volt bedrading in een gemiddelde auto, wat vocht en vuil en/of een beschadiging op de verkeerde plek en bingo. Lekkende boodschappen, natte materialen, ingeregend vocht, eerdere blikschade, eerdere schade van scherpe voorwerpen in bagageruim, rondslingerende metalen voorwerpen (schroefjes, spijkertjes, sieraden).
Moderne auto’s schakelen veel van het 12 V boordnet uit, maar niet alles, denk aan de ontvangers van je afstandsbediening of de lampjes en sensoren van het alarm.
De accu van een BMW zit (volgens mij) altijd achterin, dat zou wel een zwakker punt kunnen zijn omdat hij daar meer is blootgesteld aan bagage en rommel dan voorin.
Levensgevaarlijk die plofmotoren!!11