FCA duwt dealers auto’s door de strot. De verkopers zijn er helemaal klaar mee.
Hommeles in Italië. Fiat-dealers hebben hun woede geuit richting FCA wegens het leveren van auto’s die niet waren besteld. In totaal gaat het om 6.000 auto’s die de dealers moesten verkopen. De autobedrijven zitten niet te wachten op nieuwe voertuigen aangezien ze zelf nog met een enorme voorraad zitten. De verkopen van de Tipo en de Ducato-busjes lopen niet van een leien dakje. Bovendien zijn de geleverde auto’s volgens de dealers niet aantrekkelijk geconfigureerd voor een snelle verkoop.
“We kregen 5.000 nieuwe exemplaren van een model geleverd, terwijl we dit jaar tot nu toe slechts 4.000 stuks van dit model hebben verkocht.”, aldus een Fiat-dealer. De dealer wilde geen specifieke details geven uit angst voor maatregelen vanuit FCA.
Het Zuid-Europese land is een belangrijke markt voor Fiat Chrysler Automobiles. Italië vertegenwoordigt ongeveer 44 procent van de Europese autoverkopen van het concern. Kijk je enkel naar het merk Fiat dan is Italië goed voor 59 procent van de Europese autoverkopen. (via Autonews)
desjonnies zegt
Volgens mij wil je helemaal geen dealer zijn.
Van niet één merk.
KEV9 zegt
Dit zelfde is ook met Honda en Toyota in Nederland gebeurd, was rap over toen de Autoriteit Consument en markt ingreep
jaguarjunk zegt
@Soulmaster: wat dacht je van PSA.. Heb nou al 2 jaar de meest incourante DS 5 in mn showroom staan van een halve ton.
wimof zegt
@jaguarjunk: Ik probeerde die onmogelijke auto’s direct als demo in te schrijven.
Dat kost geld, maar na 2 jaar kun je hem ook niet meer als nieuw verkopen.
saxoke zegt
@jaguarjunk: wat houd die ds5 in?
dakarbemo zegt
meer van dit soort info is handig, goede onderhandelingspositie voor bij de dealert. ;)
Frankypanky zegt
@dakarbemo:
Ha! Scherp! Moet je wel een FIAT willen kopen…
wimof zegt
@dakarbemo: Hoe denk je dat een dealer zich voelt wanneer dit nog maar eens gebeurd.
De falingen zijn talrijk.
Frankypanky zegt
Maffiapraktijken uit Italië…Je verwacht het niet…
LaLancia zegt
Het is natuurlijk onzin om te stellen dat de Tipo en Ducato niet goed verkopen in Italië. Dat doen ze wel. ’t Zal specifiek gaan over versies die moeilijk te verkopen zijn, maar al wel gebouwd. Daar moet toch iets mee gebeuren.
acizane80 zegt
@LaLancia: gelijk heb je, er word duidelijk in bovenstaande artikel vermeld dat het gaat over voertuigen die niet aantrekkelijk uitgerust zijn.
Een ducato op benzine zal volgens mij praktisch geen vraag hebben aangezien deze zakelijk en hoogstwaarschijnlijk voor grote aantal kilometers gebruikt word. Maar toch zou ik hier het gijne van willen weten. Zelfs verder uitdiepen over hoe het in de rest van Europa zit, ook bij andere merken.
wildewesten zegt
Niet zo handig om dit naar buiten te brengen
renegade zegt
Precies in lijn met de woorden van Frank Vaneman over Alfa Romeo in NL. Het is niet een typisch FCA probleem, maar het resultaat van overproductie en het krampachtige handelen van fabrikanten.
stfu zegt
Dit is niet echt iets per se nieuw. Als voorraad overblijft moet het toch op 1 of andere manier verkocht worden, dus dan sturen ze ’t maar naar de dealers. Heel vervelend maar gebeurt wel eens. Kan me voorstellen dat het erg vervelend is.
geelbarrel zegt
Knap om anoniem te blijven als je als dealer 4000 nieuw doet en 5000 geleverd krijgt. Niet het gemiddelde papa-mama bedrijf…..
mashell zegt
@geelbarrel: de dealer zal wel voor alle dealers spreken. Immers 5000 auto’s onverwacht afleveren bij één enkele dealer is ook wat onpraktisch.
mashell zegt
Dat FCA 44% van haar omzet in Italië maakt geeft ook te denken. Als het in Amerika eens slecht gaat dan wankelt straks heel het concern (en koopt VAG de boedel op).
desjonnies zegt
@mashell:
Niet een auto concern is echt sterk m.u.v een Toyota en een BMW misschien.
De risico’s tegenover de marges en het volume wat je moet draaien, terugroep acties, fleetowners het interweb en de fantastische bakerpraatjes het eeuwig en altijd aanpassen van je modellenlijn om nog maar te zwijgen over het zwalkend beleid van overheden.
FIAT zet overigens voor 28 mille een Tipo Station Diesel neer die qua formaat en uitrusting de concurrentie doet verbleken.
Made in Turkey waar de wagen in rap tempo het straatbeeld bepaalt.
FIAT is overigens altijd sterk geweest in het midden oosten.
eklasse zegt
Via de link naar het artikel over de Tipo is in de reacties daar te lezen dat 80% van de reageerders die Tipo wel ziet zitten.. snel exporteren naar Nederland beste Italianen!! No problemo!
Calimero zegt
Ach dat gebeurd in Nederland ook. Dealers moeten verplicht de Panda afnemen maar dat ding verkoopt hier in Nederland totaal niet. Gevolg is dat ze alleen met hoge kortingen nog aan de man zijn te brengen, vooral de Twin Air’s, en ze liever niet ingeruild krijgen want ze hebben er al zo veel staan die ze aan de straatstenen niet kunnen slijten. Behalve met hoge kortingen dis.