
Gekke Mark. Zomaar op F1-bolides klimmen wordt natuurlijk niet gewaardeerd door Ecclestone en Co.
Afgelopen zondag, in de uitrijronde van de Grand Prix van Singapore, viel de auto van Mark Webber met motorproblemen uit. Om dat grafeind terug naar de pits vervolgens niet te hoeven lopen, en omdat het simpelweg gaaf is, klom Webber daarom ‘aan boord’ op de eenzitter van Fernando Alonso. Twee coureurs van Mercedes moesten uitwijken voor Fer, maar de actie verliep verder zonder problemen.
De FIA was echter onverbiddelijk en legde de Red Bull-coureur meteen een straf op. Niet in de laatste laats omdat het al Webbers derde overtreding was dit seizoen. Het zonder toestemming van de marshalls de baan betreden betekende dit keer dat hij bij de eerstvolgende GP (Korea, over anderhalve week) tien plaatsen wordt teruggezet. Alonso kwam er vanaf met een reprimande.
Het ongeoorloofd meeliften zit de FIA schijnbaar meer dwars dan gedacht, want volgens de Spaanse krant AS worden de regels verder aangescherpt, en krijgen de rijders daarover in Korea een briefing, waarmee Bernie de rol van Sgt. Buzzkill verder naar zich toetrekt.
Aan de andere kant; de FIA wil simpelweg niet dat coureurs gaan lopen hannesen op de baan. Of zoals de door Autoweek.com geciteerde marshall en voormalig F1-coureur Derek Warwick het zegt:
“It is not health and safety gone mad. I hope we’re not seen as killjoys. I want Formula One to be entertaining. I want it to be a spectacle, (but) a driver could easily have been hurt. We have become a bit sterile in many ways in Formula One. But we cannot put drivers at risk. If it had been done in a safer manner then it might have been viewed differently, but this was potentially very dangerous.”
We hebben ook nieuwe videobeelden van de spontane meeliftsessie van de 37-jarige Australiër. Filmpje HIERRR, en oordeel zelf: kan het door de spreekwoordelijke beugel?
heeft VVN (VVO? ) de FIA overgenomen? Wat een stel zeikmutsen.
Eerste klas zeikstralen bij de FIA… straks moeten ze nog zwembandjes aan voor het geval ze in een plasje water terecht komen…
@xilver: en @iedereen!!: ik heb het gezien op amateur beelden enfernando stopte midden op de weg vlak na een blinde bocht. (op een statencircuit!) de
Mercedessen en een williams konden maar net uitwijken en reden mark bijna omver. Dit was gewoon ronduit gevaarlijk!
@lambo4all: Akkoord, zijn parkeerplaats was inderdaad ongelukkig gekozen en er hadden effectief ongelukken kunnen gebeuren maar dit is uiteindelijk niet gebeurd. De spontaneïteit in de sport is volledig aan het verdwijnen.
Hoewel ik geen fan ben van beiden is dit toch gewoon een mooi gebaar. Kameraadschap kan blijkbaar niet meer in de F1 anno 2013. Heel erg jammer FIA, jullie zijn al zo ontzettend bezig deze fantastische sport om zeep te helpen en dan wordt die mooie menselijke aspect ook eventjes goed de nek omgedraaid. Zielig en triest!
Hoewel ’t er best leuk uitziet, snap ik de FIA wel. Er lopen tegenwoordig zoveel dorpsgekken rond (op Youtube en andere social-media) die uit thrillseeking-redenen “een Webbertje” op internet zullen gaan zetten.
@rovalo: Ja en? Als kneusjes iets op internet willen zetten is dat hun EIGEN keuze.
Als ”trend setter” ben je niet verantwoordelijk voor wat andere ”dorpsgekken” uitspoken.
@rovalo: Dan ben je ook vast voor een maximum snelheid van 130 km per uur. Anders vliegen die dorpsgekken straks ook met 320 over over de A2.
Hij had geen gordels om dus.
Ik snap het wel langs een kant dat ze webber een reprimande er voor gaven. Enkel jammer dat het z’n 3e is en daardoor die gridstraf krijgt.
Als alonso nu zijn auto meer naar rechts zette en webber er nu aan de rechtse kant opklom zou er nu zo geen zever zijn. nee hij gaat even de baan bijna volledig oversteken naar alonso die in het midden staat vlak na een bocht…..
A joh een beetje gekkigheid maakt ’t alleen maar spannender
Wat een flauwekul, alsof de heren zelf het gevaar niet in kunnen schatten. Betutteling, dat is het!
Goh diezelfde Derick Warwick in 1988.
http://3.bp.blogspot.com/-kZeW6gnduoc/TjD90WDQniI/AAAAAAAAAsA/Wmql2zEuXy8/s640/1988gerhardbergerderekwmo0.jpg
Hoe bedoel je hypocriet…
@vids22: hij is dus ervaringsdeskundige die weet hoe link het is, wijsheid komt met de jaren. En natuurlijk is Webber een eikel die je zoveel mogelijk boetes moet geven.
Als ze al iemand in gevaar brengen, zijn het vooral Webber en Alonso zelf. Komt ook niet vaak voor, dus een kleine waarschuwing en verder geen aandacht aan besteden imho…
Sjezus, dit gebeurt al sinds F1 bestaat. Senna pikte genoeg mensen op en reed ook met genoeg mensen mee. Laat gewoon gaan. Het enige wat je bij deze actie kan opmerken is dat Fernando zn Ferrari niet echt op een geschikt punt heeft geparkeerd, maar verder niets.
@Rick-dos: Die laatste zin is nu ook nét wat dit nogal een onverantwoorde actie maakt imo.
@towi1989: Klopt, maar om nou gelijk weer van alles te verbieden gaat mij ook te ver. Had het bij een reprimande voor Alonso gelaten en move on.
Kom er even niet meer op wie Senna meenam of meereed het was of Mansell of Prost. Bittere rivalen die elkaar een lift geven. Mooie beelden leverde dat op.
was nochtans een lichtpunt in de toch wel saaie race. Het zal webber trouwens worst wezen met die regeltjes-mania, nog een paar keer knallen en bye bye F1 met al die complimenten
Ik vind het wel een leuke actie en een mooi gebaar van samenwerking. Zonde dat er zo een gezeik bij moet komen.. Steriel gedoe die F1.
Zou de FIA ook zo gereageerd hebben als het incident tussen Leimer en Rossi niet had plaatsgevonden in de uitloopronde van de GP2
http://www.youtube.com/watch?v=qtcX7UIfjHo#t=19
Fisichella deed het ook al eens bij Schumi… niets aan de hand toen of ook gestraft? Ik zou het zo niet meer durven zeggen
wat een gezever. Hij staat daar prima in het zicht, F1 auto’s hebben een remweg van 30cm met die snelheden en de coureurs hebben de reflexen van een ninja, weinig gevaar is.
Sinds wanneer is Bernie Ecclestone iemand die de regels opstelt? Dit is nog altijd Jean Todt: Eens te meer het bewijs dat er weinig F1 kennis bij AB op de redactie huist.
Bernie Ecclestone regelt de commerciële zaken zoals TV-rechten, het onderhandelen met organisatoren, etc. Niets met regels te maken.
@CBR600rr: en omdat hij het geld regelt heeft hij de FIA in zijn broekzak. Als het om veiligheid ging en niet om commerciële belangen werd er al lang niet meer in Monaco geraced.
Vorig jaar wel een andere race was de situatie andersom
“But we cannot put drivers at risk.”
Ze in een carbon tubje snoeren en met 900 pk in de rug een circuit afschieten bijvoorbeeld? Of misschien dan maar een snelhiedslimiet van dertig per uur, wat snelheidsdrempels en publiek verbieden? Tenslotte kan er iemand struikelen. Of doek anders ds hele tent op. Super veilig.
@heidekonijn: + 100
@heidekonijn +100
Als ik me niet vergis kreeg Niki Lauda bij de GP van Monaco 1985 op een zelfde manier een lift van Alain Prost. Ging toch wel met een gangetje van boven de 100 door die tunnel.
Communistisch gebeuren daar bij de FIA.. Poetin ftw bij de FIA?
Sportiviteit is misschien een te groot woord ervoor maar dat laten meeliften was toch best wel tof. Geeft toch weer een andere dimensie aan het circus.
lol
Dit krijg je als je nobodies als Warwick als steward hebt, Warwick heeft het zelf ook ooit gedaan.
Maar het was inderdaad wel gevaarlijk maar dat is gewoon wat de sport de sport maakt
@rsvbf1:
Ga jij het eerst eens beter doen dan Warwick dan….