![Afbeelding Ferrari 458 van kunstenaar kopt boom in Amsterdam, boom wint [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Crashes/Ferrari_458_Amsterdam_two_tone_crash/Ferrari-458-crash-schade-amsterdam-01.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 van kunstenaar kopt boom in Amsterdam, boom wint [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Crashes/Ferrari_458_Amsterdam_two_tone_crash/Ferrari-458-crash-schade-amsterdam-02.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 van kunstenaar kopt boom in Amsterdam, boom wint [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Crashes/Ferrari_458_Amsterdam_two_tone_crash/Ferrari-458-crash-schade-amsterdam-03.jpg)
![Afbeelding Ferrari 458 van kunstenaar kopt boom in Amsterdam, boom wint [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Crashes/Ferrari_458_Amsterdam_two_tone_crash/Ferrari-458-crash-schade-amsterdam-04.jpg)
Het gevecht tussen snel bewegend staal en een boom wordt eigenlijk altijd gewonnen door de boom. Het voorval wat zich vanmiddag voordeed in Amsterdam was daarop geen uitzondering.
Op de Europaboulevard in Amsterdam Zuid beleefde een Ferrari-rijder omstreeks 15:30 uur een hachelijk momentje. Zijn Ferrari 458 Italia kwam namelijk onzacht in aanraking met een boom, terwijl hij achter het stuur zat. De neus van de two-tone Fezza uit 2010 ligt nu compleet in de puinpoeier.
De boom daarentegen staat nog fier overeind. De 458 kan zich dus niet beroepen op het adagium ‘you should see the other guy!’. Dat deed die Lambo van gisteren dan toch iets beter. Of slechter natuurlijk, als je je schaart onder de boomknuffelaars onder ons.
Ook de bestuurder van de auto kwam volgens AT5 ongeschonden uit het wrak, hoewel we ons kunnen voorstellen dat zijn ego wel een deukje op heeft gelopen. Wat het ongeluk precies veroorzaakt heeft is op dit moment niet geheel duidelijk. Speculeren over zoiets is altijd tricky, want een ongeluk zit nou eenmaal altijd in een klein hoekje. Maar aan de andere kant, wanneer heeft ons dat ooit eerder tegengehouden!
Gezien de vochtige omstandigheden van de weg, het neus-tegen-boom scenario en het aanzienlijke vermogen dat de 458 loslaat op de achterwielen, kunnen we ons wel een voorstelling maken van wat er gebeurd is. Die supercars van vandaag de dag zijn dan geciviliseerder dan ooit, de wetten van de natuurkunde kan je er nog altijd niet mee uitschakelen.
Image-Credit: KaWijKo Media – Vivian Tusveld
UPDATE: Naar het schijnt zat ten tijde van het ongeluk kunstenaar artist Joseph Klibansky achter het stuur. Misschien is het dus wel performance art. Als titel stellen we voor ‘Klibansky gaat klabamsky – staal op boom’.
Dank aan iedereen voor de tips!
EDIT: geen ALL CAPS, bitte
Weer zo’n sneu persoon die denkt dat hij kan rijden. Gelukkig is het een 458, daar zijn er nog genoeg van over…
@robbie123: goed verhaal
@huracan: lekker kort ook
@rob5nismo: doen we niks mee
@robbie123: je capslock stond nog aan..
O.t. Deze 458 zag ik wel eens in Rotterdam rijden, jammer
@jamesbond007: lol, haha inderdaad zelf ook caps gebruiken en commentaar op een ander.. maar kunnen supercar bezitters dan echt niet rijden…
@bmwfreak038: ik gebruikte geen caps hoor??
@bmwfreak038: zo pff nevermind ik was niet helemaal helder haha ik snap ‘m al
@jamesbond007: hahaha geeft niet man
@jamesbond007: al?? ;)
@jamesbond007: ik herkende deze ook uit Rotterdam. Volgens mij meerdere keren horen en zien rijden.
@stephane8200: dit is niet de witte 458 die regelmatig in Rotterdam is
@mvdd: OK. Dank je voor de toelichting.
@robbie123: En toen lazen we morgen in de krant dat hij uitweek voor een kind o.i.d. Niet te snel ergens vanuit gaan.
@straatzakelijk: dat geloof je toch zelf niet
@bmwfreak038: Op een rechte weg in slip raken is ook niet bepaald aannemelijk. Hier zit meer achter denk ik.
@straatzakelijk: als een idioot gereden wellicht?
@straatzakelijk: Ik reed gisteren langs deze boom. Hij staat direct na een rotonde, aan de rechterkant. Ik denk dat je redelijk veilig kan concluderen dat het een gevalletje roekeloos de rotonde af scheuren was, al helemaal gezien het weer van gisterenmiddag.
@robbie123: Sorry, maar vind het nogal een zwakzinnige reactie.
@viezefreddyw: http://www.autojunk.nl/2015/04/donuts-ferrari-458-italia-1080p hij heeft wel degelijk een punt, er is ook nog een filmpje dat ‘ie t midden in Laren doet. En hij reed laatst als een malloot door Enschede.
@ettie: Dat is toch juist mooi, deed hij er iemand kwaad mee? Alleen wat spotters de dag van hun leven bezorgen.
@ettie: Ach dat is schering en inslag met oude afgetrapte Bmw’s.
@ettie: sorry vriend, verkeerde auto. Zie foto 2.. dit is de x-ZTD-xx, filmpje is van de x-TXL-xx. Eerst maar even goed controleren voordat we beweringen doen.. #dankje
@reimon: aha, identieke uitvoering dus. I stand corrected
@ettie: Nope kenteken niet hetzelfde
@robbie123: Hoezo sneu persoon? Nogal kortzichtige opmerking.
@robbie123: was het maar een 488, die klinken niet
@robbie123: ik heb afgelopen jaar met die Klibansky tegelijk m’n racelicentie gehaald, toe stond ie ook al frontaal in de muur.
Iets met caps lock…
Best knap, een boom koppen op een lange rechte zeer overzichtelijke weg. Dat is de Europaboulevard te Amsterdam namelijk.
@50mchljn: Misschien is die boom wel tegen hem aan gereden?
@50mchljn: ik denk dat deze persoon high wilde zijn door in een boom te klimmen met zijn 458..
Maarja, hij was in Amsterdam..
Daar zijn genoeg steegjes zeg maar..
@50mchljn: als je de rotonde aan het eind neemt en je slaat de Europa boulevard op (slaat af naar rechts) dan is het wegdek daar erg slecht, zeker als het nat is, kan je daar prima wegglijden. Ik heb daar meermalig wat streepjes gezet met m’n WRC. Er is weinig voor nodig.
Gelukkig een witte. Had ik al gezegd dat ik geen liefhebber ben van witte auto’s?
Hij vloog in ieder geval niet in brand?..
@casperfcb: Zal wel eikenhout geweest zijn ;)
Jammer, als het dan toch had moeten gebeuren dan toch liever met een 488. Dit is toch wel een toekomstige icoon
@janmetdelangeachternaam: joh, van de 458 zijn er zoveel gemaakte. Duurt wel ff voordat dat een icoon gaat worden.
Niet de meest smaakvolle uitvoering. Wel zonde.
Misschien aquaplaning. Zelf ook eens een uitglijertje door gemaakt. Dure grap.
Ik zeg niet dat ik een top coureur ben maar doe op zijn minst een slip en drift cursus als je geld en smaak hebt. Als je al een beetje kan driften gaat het corrigeren van zelf als je kont weg schiet
@kennone: en als je nou geen geld en geen smaak hebt? dan mag het?
@lekkaah: lekker gaan fietsen
@kennone: sounds legit
@kennone: ik deel je mening dat iedereen een slipcursus verplicht zou moeten volgen maar…. in een auto met 600+pk onder je kont is dat net ff anders als in een auto met 100-150pk.
Nu paar keer met verschillende Ferraris gespeeld en hier 10-20%gas geven is al genoeg voor een donut of een correctie…
Ik zou iedereen met zijn eigen auto is adviseren zoek een breed stuk terrein op in sneeuw of regen en laat m is bewust uitbreken.. Dus niet in een auto van de slipschool.. Daarna opvangen en rechttrekken/duwen met je gaspedaal, niet je rempedaal wat vaak de grootste fout is.. Dat paar x herhalen en je zal van t resultaat genieten..
Het kan daar ook slechter aflopen. Een klein stukje verderop heeft Miles Stutterheim (de broer van en indertijd mede-grote man van ID&T inderdaad) ooit een botsing met zijn Porsche tegen een boom helaas niet overleefd.
Een ongeluk is zo gebeurd, ben blij dat de bestuurder van deze auto het wél kan navertellen.
@nicolasr: Grote ”man” met papa’s centen :) ID&T werd in 1992 opgericht door de drie vrienden Irfan van Ewijk, Duncan Stutterheim en Theo Lelie. De bedrijfsnaam verwijst naar de eerste letters van de voornamen van de oprichters.
@riri: ik zeg ook mede-grote man he? Even voor mijn herinnering, was ten tijde van dat ongeluk, ik meen ergens in 2002, die tent niet helemaal van de Stutterheims? Dat de I en de T waren uitgekocht? Ik kan het natuurlijk opzoeken, maar daar heb ik de kracht niet meer voor! ;-)
@nicolasr: 01-09-2000. Theo stopte er mee.
@nicolasr: Hun vader stond of garant of stopte hun geld toe anders hadden ze nooit het geld bij elkaar gekregen om zoiets te organiseren .
@riri: Tja, prima toch? Je kan een startkapitaal bij de bank halen of je kan het bij je vader lenen. Lijkt me die tweede optie toch interessanter.
En uiteindelijk is het ze wél gelukt. Het gaat om het resultaat, de weg er naartoe is minder belangrijk.
@nicolasr: Veel geluk bij de bank :) zeg maar ik kom geld lenen voor een fuif :)
@riri: man met papa’s centen die papa in het 1e jaar alles al had terugbetaald. Dan doe je toch iets goed wat mij betreft. Probeer volgende keer wat minder jaloers te doen ;)
@jeroen13: Jaloers ? man ik zeg alleen zonder papa en zijn centen geen start geen begin geen show .
@nicolasr:
Stuttenheim kwam zoiets met 100 km vanaf de Boelelaan de Europaboulevard op gereden. Dat ging dus niet!
Joseph Klibansky’s Ferrari zie ik net op F-Book
@basfransencarphotography: klabamsky
@amv8bart: great minds…
Hij is van Joseph Klibansky!
Al die kudt bomen ook, levensgevaarlijk.
Zonde van die boom
Dit zijn exotische auto’s dus ook voor exotisch weer te gebruiken en niet in dit druilerige klimaat.
Waar hij is gecrasht, vlak daarvoor zit een flauwe bocht en je kan daar ook van links invoegen misschien een uitwijk manoeuvre. Gelukkig kan de bestuurder het na vertellen.
Biem
Is dit nu een 358?
@cossiekiller: Nee, een 229.
@cossiekiller: nee een eik
Ik woon hier 100 mtr vandaan, en durf bijna met zekerheid te melden dat deze bestuurder teveel gas heeft gegeven. Hij is niet de eerste die deze boom heeft geknuffled, zal ook niet de laatste zijn.
@falafel: is het niet dezelfde boom waardoor Sensation white werd, 16 jaar terug of zo?
@jippie: Je bedoelt Stuttenheim, nee, die is op een andere boom op de Europaboulevard geknald.
Sommigen menen dat de Europaboulevard een race baan is, er wordt dagelijks met een mobile snelheidscamera geflitst. Niet ten onrechte.Tot slot, als je vanaf de van Nijenroodeweg linksaf slaat en dan in de bocht vol gas geeft, dan kan je echt niet rijden, dan eindig je tegen een boom!
Ik vind het altijd zulke kneuzen , de mensen die hun super car total loss rijden in de bebouwde kom, op plekken waar je vaak slechts 50km – 80km mag rijden….heeft iets te maken met jezelf niet kunnen inhouden
@slickrick: en mensen met een normale auto die hun auto crashen dan? dat zijn wel slachtoffers?
Zo krijgt kunst toch een andere betekenis
Rijden de linkse hobbyisten tegenwoordig ook al in Ferrari’s.
@autoblog: Volgens mij was het Louis klibansky, niet Joseph. Laatstgenoemde rijdt een McLaren 570S. Zie ook instagram van Louis: https://instagram.com/p/BRBmDHth76W/
@ghost: Als je hier kijkt (https://www.vogue.nl/artikel/amsterdam-door-de-ogen-van-rijzende-ster-joseph-klibansky) zie dat deze Ferrari eerder gewrapt is met zijn kunst. Louis is zijn broer dus die zal er wel een foto van gemaakt hebben.
@ghost: de 458 is van Joseph, zijn broer rijdt in de 570s. Zijn mijn buren, dus zie ze vrijwel dagelijks.
@bluebird: aah my bad! Thanks!
Is een 458 al weer uit 2010… :-/
Hij wilde graag hout op de dash?
Hij heeft hem nog best hard geraakt zo te zien