Wie het zijprofiel van een Ferrari 288 GTO en F40 naast elkaar legt, kan al de familiebanden zien. Leg daar een plaatje van deze 288 GTO Evoluzione tussen en alle puzzelstukjes vallen op zijn plek.
Als Ferrari mee wil doen in de roemruchte Group B-rallyklasse, besluiten ze dat de 308 GTB het ideale uitgangspunt is. De wielbasis van de kleine Ferrari wordt verlengd, de spoorbreedte neemt flink toe en op de achtcilinder worden twee turbo’s geschroefd. De cilinderinhoud neemt vanwege FIA-regelementen af van 3 liter naar 2855 cc. Eigenlijk zou de 288 GTO dus 298 GTO moeten heten (2,9-liter 8 cilinder).
Hoewel de Group B-klasse werd opgedoekt voordat Ferrari zich in de strijd kon mengen, werden er gelukkig nog 272 straatexemplaren van de GTO (met de O van Omologato) gebouwd. De Ferrari 288 GTO is ondertussen legendarisch, maar de raceversie waar het in eerste instantie allemaal om te doen was, is door zijn gebrek aan racehistorie veel minder bekend. Toch is deze 288 GTO Evoluzione minstens zo interessant als de straatversie, al is het alleen maar omdat deze auto de blauwdruk werd voor de F40.
De ontbrekende schakel
Pininfarina kreeg de opdracht om de 288 GTO te voorzien van een veel aerodynamischere body. Daarvoor werd geput in de ervaringen die waren opgedaan met de Ferrari 512 BB LM en de 308 GT/M. Zo kreeg deze Evoluzione een vergelijkbaar stompe maar gladde neus en kreeg de wagen nog wat breder gemaakt. Aan de uitstroomopeningen voor de portieren is goed te zien hoeveel breder de Evoluzione is dan de auto waarop hij gebaseerd is.
Natuurlijk werd niet alleen het uiterlijk onder handen genomen, ook de techniek werd flink aangescherpt. De 2,9-liter twinturbo V8 kreeg een flinke boost van 400 naar zo’n 650 pk. Op een gewicht van slechts 940 kilo, 220 kilo lichter dan de 288 GTO, zorgt dat voor explosieve prestaties. Zo bedraagt de topsnelheid liefst 363 kilometer per uur. Dat is nu nog steeds bizar snel, moet je nagaan hoe buitenaards dat in 1985 geweest moet zijn!
Door het dodelijke ongeval van Henri Toivonen en zijn co-piloot, komt er in 1986 een eind aan deze bizarre raceklasse. Meer dan begrijpelijk, maar ondanks de vele dodelijke ongelukken heeft de klasse ons ook veel automobiel moois gegeven en dat kwam in 1986 ook ten einde. De 288 GTO Evoluzione verscheen dus nooit aan de start van een race, er werden uiteindelijk maar vijf exemplaren gebouwd. Die bestaan dan ook nog allemaal, één ervan staat in het Ferrari-museum.
De ultieme supercar
Enzo Ferrari wilde voor het einde van zijn leven nog één keer de ultieme supercar bouwen en gaf daarom de opdracht door te gaan met de ontwikkeling van de 288 GTO Evoluzione, maar dan met een straatauto als resultaat. Het blok werd iets opgeboord naar 2936 cc, maar de turbodruk werd wat teruggeschroefd om de motor wat langer dan enkele races mee te laten gaan. Met 485 pk is de Ferrari F40 nog altijd een van de snelste auto’s uit zijn tijd. Het design werd nog wat glad getrokken en zo ontstond een van de meest tijdloze en herkenbaarste supercars ooit. De Ferrari F40 werd in 1987 aan het publiek getoond en was een eerbetoon aan 40 jaar Ferrari. Enzo Ferrari zelf stierf een jaar later op 90 jarige leeftijd, wetende dat hij de wereld de beste supercar tot dan toe en misschien wel de beste supercar ooit heeft geschonken.
Kopen?
Overigens, de Ferrari 288 GTO EVoluzione van de foto’s staat te koop bij Talacrest. Voor hoeveel vermelden ze niet, maar als je er naar moet vragen, dan kun je hem ongetwijfeld niet betalen.
norge zegt
Overal spetters….bedankt hoor…
donvincenzo zegt
@norge: Ik vind ‘m wel bruut, maar nou niet bepaald mooi. Ziet er uit of iemand is los gegaan met een dremel, een rol ductape en een paar spoilers.
norge zegt
@donvincenzo: ” Ik vind ‘m wel bruut, maar nou niet bepaald mooi” , dat is nou het verschil tussen een race en een sportwagen…..Ik vind hem prachtig…
gtwillem zegt
Geweldig apparaat en leuk artikel! Complimenten.
Deze is nog uitnde tijd dat ik Ferrari’s echt waardeerde. En deze al helemaal. Wat een buitenissig apparaat. Had toen al gewoon evenveel vermogen als de Ferrari Enzo van 17 jaar later…
baap zegt
@gtwillem: Niet te vergeten het feit ook dat de Enzo bijna 450 kg zwaarder was dan dit beest! 920 kg↑, Enzo → 1365 kg!
gtwillem zegt
@baap: kevlar plus gaten beats carbon. Altijd.
baap zegt
@gtwillem: ↑ Tuurlijk is dit een echte racer, maar toch.. holy crap wat een specs!
rb26dett zegt
Ja bijzonder en iconisch is hij zeker, maar echt mooi kan ik hem niet noemen.
g40freak zegt
@rb26dett: leuk is dat he? Dat smaken verschillen.
Ik vind hem om van te watertanden.
gtwillem zegt
@rb26dett: ik vind die achterkant wel wat hebben, eigenlijk. Dat opengewerkte koetswerk is toch schitterend? En het design is puur functioneel. De California is gewoon lelijk omdst ie lelijk is. Dit is mooi van lelijkheid (tip: nooit een date zo omschrijven, ook al meen je het. Ze vatten het altijd verkeerd op, die vrouwtjes ;-))
rb26dett zegt
@gtwillem: De hele auto vind ik ook zeer bijzonder, en zo veel Pk’s op zo weinig kilo is natuurlijk fabelachtig. Maar naar mijn idee is deze auto net wat te druk, doordat de koplampen zo laag gepositioneerd zijn. Dit zal uiteraard een reden gehad hebben, maar ik vind het afbreuk doen aan het design van de auto (kan aan mij liggen).
autoriteit zegt
Volgens mij heeft de Ferrari F40 478pk en geen 485pk toch?
camber24 zegt
@autoriteit: BHP / HP?
gtwillem zegt
@autoriteit: daar heb je een punt. De F40 had 352 KW. 352 x 1.36 = 478,72. BHP is een iets grotere eenheid (de rem pk, het vermogen dat je nodig hebt om het vermogen ‘af te remmen’): dus 1 bhp is nét wat krachtiger dan 1pk. Volgens mij had de F40 468bhp ongeveer.
autoriteit zegt
@gtwillem: dank je, ja zoals jij het uitrekent klopt ’t wel idd.
baap zegt
@autoriteit: Ach, 7 pk is goed te verdoezelen.. ;)
autoriteit zegt
@baap: haha ja merk je weinig van denk ik, hard gaat het sowieso :)
davelepeef zegt
@autoriteit: vermogen van n F40 is compleet afhankelijk van de staat van de Italiaan die ’t blok in elkaar heeft geschroefd :)
autoriteit zegt
@davelepeef: haha daar heb je gelijk in, er zal ongetwijfeld verschil in vermogen zijn per motor.
davelepeef zegt
@autoriteit: zonder gekheid; vaak tegengekomen dat t vermogen erg conservatief is opgegeven. Échte vermogen van de motoren zou schijnbaar stuk hoger liggen…
mout zegt
Top verhaal!
Gek is dat. Voor mij is de F40 zo’n andere stijl dan de 288, dat ik dit artikel nodig heb om de familieband te zien. en van de GTO Evo had ik niet eens gehoord.
Thnks!
jrk68 zegt
@mout:
Het is niet de eerste keer dat hij hier voorbijkomt.
Ik kende hem van een artikel in het inmiddels terziele zijnde Autoselect, een gaaf blad in die jaren met goede redacteuren en soms erg leuke tests.
dennisjuh95 zegt
Gatver…
g40freak zegt
@dennisjuh95: @autoblog
Permaban voor deze jonge cultuurbarbaar aub. Uitleg onnodig lijkt me;)
gtwillem zegt
@g40freak: hij heeft er net haar op zitten, nog nat achter de oren. Dit soort artikelen zijn juist goed voor de jongere reaguurders onder ons ;-)
dennisjuh95 zegt
@g40freak: Sorry ik had het weer anders moeten verwoorden. Ik vind hem niet zo mooi. Kan toch?
g40freak zegt
@dennisjuh95: pest je maar hoor.
Iedereen mag er van vinden wat hij wil.
En verwoord het lekker zoals je wil.
Persoonlijk vind ik de achterkant gewoon porno.
Voorkant vind ik wat minder geslaagd.
Maar ja, smaak is een eeuwige discussie.
camber24 zegt
Porno. Pure porno.
jrk68 zegt
Wat mij betreft is de 288gto evo begeerlijker dan de F40, niet alleen omdat hij veel zeldzamer is.
Ik heb gewoon iets met het gedrongen silhouet.
MaartenD zegt
wat een misbaksel die 288 GTO Evoluzione…zeker vergeleken met de 288 gto en F40. Heb je overigens niet genoeg geld voor het orgineel kan je in Nederland ook voor 245k een replica van de 288 GTO Evoluzione ophalen op basis van een ferrari 328
http://www.autotrader.nl/klassieker/ferrari-overige-modellen/1986/boxtel/6l4cd/ferrari-overige-modellen-288-gto-evoluzione-by-jim/?zoekopdracht=ferrari
Edge zegt
@maarten020: Wacht even, je wilt me dus zeggen dat er iemand is die 245k durft te vragen voor een misbaksel dat voor een 288 GTO Evoluzione moet doorgaan, waarbij de verhoudingen niet kloppen en de basisauto veel mooier is en voor ongeveer 100k van eigenaar ruilt? Wat een mafkezen.
MaartenD zegt
@Edge: precies…dat ja! ;-) vraag mij af of ze iemand zo gek kunnen krijgen die replica ook daadwerkelijk te kopen
bofkont zegt
@maarten020: Dat ding stond ook op techno classica dit jaar, heb er met verbazing naar gekeken, echt lelijk, die witte spyker ernaast was stukken mooier.
rolov zegt
Lekker stukje weer dizono.
e1000bmw zegt
Ik vind de originele 288 GTO toch de mooiste van dit trio.
p0wn3d zegt
De zijkant is mooi, maar daar is ook alles mee gezegd.
gerjan zegt
toen ze daar nog mooie auto’s maakten. Dat kunnen ze nu al een poosje niet meer.
alfablog zegt
288 meest sexy Ferrari ever.
arjontje zegt
Bedank autoblog! wist niet van deze auto af.
Al heb ik niet echt in Ferrari verdiept.
Vind hem erg gaaf. Maar die neus, damn die is lelijk.
zij aanzicht en de achterkant vind ik wel schitterend.
thierryvth zegt
Wat ik niet goed snap aan dit bekende verhaal is wat Ferrari van plan was in group B met een 2 wiel aangedreven auto
jrk68 zegt
@thierryvth:
Groep B verving ook de groep 5 raceklasse, die reden louter op het circuit.
Voor die klasse was ook de 959 bedoeld, uiteindelijk kwamen ze beide op Le Mans terecht, al werd de circuit versie van de 959 voor Le Mans omgedoopt in 961.
carmasterr zegt
@thierryvth:
Het probleem met dit overbekende verhaal is dat de 288 GTO nooit voor groep B rally’s bedoeld was.
Ook in de circuitracerij werd ook gewerkt met deze groepen (A,B,C), en dat is waar de 288 zijn slag had moeten slaan.
De klasse kwam nooit van de grond dankzij de populariteit van Group A toerwagens en Group C prototypes.
De enige andere auto die voor deze specifieke klasse gebouwd werd was Porsche’s 961, de circuitvariant van de 959.
Die auto heeft nog meegereden op Le Mans, maar daar ging hij in vlammen op.
thierryvth zegt
@carmasterr: dat klinkt het meest logisch
thierryvth zegt
@carmasterr: Maar dan is dat hele Toivonen verhaal dus niet van toepassing, het artikel refereert zo lang ik niet maf ben dus ten onrechte naar rally group b
carmasterr zegt
@thierryvth:
Dat klopt. De dood van Toivonen, hoe tragisch ook, had eigenlijk niets te maken met het falen van de Group B Sportscars.
Het betekende alleen wel dat de categorie compleet opgeheven werd na 1986.
Tegen die tijd waren de reglemente sowieso al teveel toegespitst op de rallystages, waardoor de 961 gewoon met vierwielaandrijving mocht rijden.
ukbob zegt
@thierryvth: dat was toen de standaard.. AWD moest toen z’n entree nog maken (Audi Quattro oa)
jrk68 zegt
@ukbob:
Eh nee, de ur Quattro had zijn beste jaren al gehad toen de GTO ten tonele verscheen.
Die Quattro had zijn moment of fame in 82/83, daarna nam Peuguot het roer over op de rallypaden.
thierryvth zegt
@jrk68: De 205 (en alle anderen ook) werd al snel van de kaart geveegd door de Delta 6 jaar op rij ( ;
jrk68 zegt
@thierryvth:
Daar moet deze oude Lancia freak je toch even wijzen op een gevalletje appels en peren.
Peugeot was op het einde van de groep B de dominante speler, de Delta S4 deed leuk mee maar was er ook mede de oorzaak van dat er een einde kwam aan dat tijdperk.
De dood van Toivonen en Cresta was immers de druppel.
Lancia ging als enige grote speler door in het nieuwe groep A WK, dat hebben ze inderdaad jaren gedomineerd. Daar hen ik ze nog immer dankbaar voor, het was immers de Delta Integrale die de voorloper was van een hele hoos aan fantastische scheurijzers voor de openbare weg.
Zonder die heerlijke Delta hadden we nooit dikke Impreza’s Lancers en meer van die oosterse lekkernijen gehad.
carmasterr zegt
@jrk68:
Toivonen zat anders redelijk op koers voor het kampioenschap.
De S4 was meer dan een match voor de T16.
thierryvth zegt
@ukbob: beetje dom dit
baap zegt
Ik ben en BLIJF smoorverliefd op deze auto! The ’80s.. manmanman!
Edge zegt
@redactie Jullie weten de 288 GTO Evoluzione ook gewoon een straatlegale wagen is? Check dat pookje achter het stuur waar de knipperlichten mee bediend worden. Beetje nutteloos om die in een racewagen te laten zitten, toch?
carmasterr zegt
280439
Niet bij een endurance race met snellere prototypes achter je.
Dan is het soms best handig om aan te geven wat je gaat doen.
Daar kunnen de endurance-Ferrari’s van nu nog wat van leren…
carmasterr zegt
@carmasterr:
Comments zijn er ook al met serienummer?
Vreemd.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk apparaat! Ik heb niet zoveel met Ferrari maar dit is geniaal!!
mrrallycross zegt
Was mij nog nooit opgevallen. Eigenlijk. Leuk artikel autoblog!
skoapie zegt
Blikschaters wat n mooi ding
clarkson zegt
Heerlijk wat een monster dit is`!
bofkont zegt
Bruut zeker, maar wat een lelijk ding, net als de F40, bekijk die maar eens goed van dichtbij.
Afwerking is niet geweldig in die tijd nog, dat doet ferrari nu gelukkig echt beter.
jrk68 zegt
@bofkont:
Alsof de nadruk bij dit soort auto’s op de afwerking moet liggen….
Beide zijn auto’s die bestaan omdat er mensen waren die een pure rijdersauto wilden, geen posers handtasje.
Als je hem daar op af wenst te rekenen, prima maar dan heb je er niets van begrepen….
Hupke zegt
Die motor ga je wat voor moeten krom liggen maar al de eest van die wagen kan iedere huis tuin en keuken racer je in een schuurtje ineenschroeven en lijmen.
Perfect slachtoffer voor een kitcarisatie dus.
philipf zegt
Wat een machine. Heerlijk!
poeperman zegt
‘Nog altijd één van de snelste uit zijn tijd.’ Da’s logisch, aangezien we geen auto’s meer maken uit die tijd. boem pataat, Poeperman strikes again.
testarossa zegt
Leuk artikel voor de wat jongere lezers, stukje historie van Ferrari is altijd interessant en leuk! Ik zeg vaker doen! Fantastische wagens btw.