
Geliefd, gedrift, gecrasht en ‘puur’. De sequentieel geschakelde tandwielkast is even wennen, maar dat is dan ook de enige aanmerking op BMW’s E46 M3 CSL.
Twee generaties 3 Serie geleden introduceert BMW in een tijd dat de BMW E39 M5 nog domineert een extra lichte M3. Pats. Meer dan 100 kg schaaft BMW van de toch al niet kinderachtige 1385 kg E46 M3 af. We schrijven 2003, toen auto’s nog licht waren.
Slechts 1285 kg weegt deze M3 ‘Coupe Sport Leichtbau’. Pas bij een weerzinwekkende 7900 omwentelingen per minuut gooit de 3,2 liter zescilinder zijn maximale 360 pk eruit. Dat is bijna 20 pk meer dan de standaard M3 dan produceert. De M3 CSL heeft een kortere stuurratio, semi-slicks sieren de speciale 19 inch velgen en er is een nog sterker remsysteem aanwezig. Slechts één aanmerking is er op het totaalpakketje: de versnellingsbak. Geheel volgens de ’tijdgeest’ heeft BMW achter de zescilinder namelijk een aangescherpte versie van haar sequentiële versnellingsbak gemonteerd. Een veel geziene optie voor Ferrari’s en Lamborghini’s, maar sportieve BMW-coureurs doen het tot dan toe juist met een handgeschakelde versnellingsbak.
Uiteindelijk vergeet je de beperkingen van de gekozen versnellingsbak zodra je achter het stuur van een CSL plaatsneemt. Zo veel gevoel in besturing als een CSL geeft, vindt je zelden in een auto. Daarmee kan je ook stellen dat vrijwel alle 1400 exemplaren op een of andere manier hun weg naar liefhebbers hebben gevonden. Precies 50 van hen reden onlangs naar München om de 10e verjaardag van dit bijzondere speelgoed te vieren. Duitse feestvreugde in de video, op autojunk.nl.
Mijn droom auto
1 van de beste en mooiste m modellen die BMW ooit heeft gemaakt.
@nickjacker14: En dat met zo een foto erbij van 400 klonen op een rij. (Compliment!)
en ik kan rappen!
@nickjacker14: Amen to that! zie de avatar. Een jaar na mijn afstuderen een in bezit.
En natuurlijk mogen de ervaringen van JC niet ontbreken.
http://www.youtube.com/watch?v=SHWeiGGIhVo
@Alwood: top filmpje!
@Alwood: Toen TG nog een autoprogramma was…
Prachtige wagen, kunnen jullie niet wat e46 koopadvies geven?
@lscorkscrew: Nee, te oud. De eckte bazen rijden niet meer in die modelreeks.
@alcantara: E92 ftw!
@jensdm: Zo mee eens! Op de F32 na dan.
@alcantara: die is er nog niet dus die telt nog niet!
@alcantara: we hadden vorige week nog een Volvo S80 aankoopadvies…
@alcantara: Echt regelrechte onzin! Je kunt beter stellen de patsers niet liefhebbers moeten steeds het nieuwste model hebben om maar op te vallen.
@bofkont: Deels akkoord. Een oudere wagen heeft ook z’n charmes, maar als je meer luxe wil, moet je nu eenmaal een recenter model hebben.. En al eens gekeken naar de prijs voor een tweedehands E46 M3 CSL? €60k –> nein danke!
@jensdm: Ik ken de prijzen van de CSL :)
Maar zoals ik al aangaf, mijn voorkeur gaat uit naar een normale E46 M3 dik in de opties.
Die heeft nagenoeg alle moderne snufjes.
De E46 M3 staat hoog op mijn wensenlijstje om nog eens te bezitten :)
@bofkont: De garp is dat ik zelf nog in een E46 rij (323Ci). Ben nu aan het kijken naar een opvolger en ga toch echt geen wagen kopen die ouder is dan 5 jaar. Daarvoor ben ik teveel liefhebber van nieuwere techniek en ik wil bovendien geen 2dehands wagen met meer dan een ton op de teller. Je rijdt zelf zeker nog in een W124?
@alcantara: Ah lekkere wagen heb je dan :) heb zelf tot vorig jaar een E46 328ci gehad.
Bouwjaren zeggen me eerlijk gezegd niets, ik rij nu een SLK 230 van 97, met nog geen ton aan km. Ik begrijp je standpunt, maar dat is ieder zijn eigen zullen we maar zeggen.
Als mijn huisje klaar is wil ik toch eens serieus gaan kijken voor een volledig originele nette E46 M3.
@lscorkscrew: Kijk eens rechts bij ‘relevante artikelen’.
@lscorkscrew: ik rij zelf al elf jaar in de E46 M3. Gedurende deze periode is mijn smg bak twee keer stuk gegaan. Launch control gebruiken is leuk, maar dat weet je koppeling niet zo te waarderen bij dit model. Dit is dan ook iets om 1 a 2 keer te doen voor de fun, maar daarna niet meer. Verschil in prijs destijds met een CSL was ongeveer 50.000 Euro en dat vond ik een beetje teveel, aangezien ik toch nooit op e circuit kom en de auto voor dagelijks gebruik had aangeschaft.
Mijn all time favorite!
De E46 M3 is een geniale auto zowel kwa uiterlijk als techniek, het is mijn absolute favoriet van de M3 reeks! Persoonlijk heb ik liever een normale dik aangeklede E46 M3 dan een CSL, want hard rijden ga ik er toch mee.
De E39 M5 is ook zo’n geniale auto, mijn absolute favoriet van de M5 reeks.
@bofkont: want hard rijden ga ik er toch NIET mee.
Pfff prutser!
Mijn ouders hadden 8 jaar geleden een BMW e46 Coupe. Geen M3, maar een 323i in het zilvergrijs. Man wat een prachtige auto was dat altijd zeg.. Performance viel wat tegen, zeker met slome automaat. Maar ooit wil ik eens een e46 M3 bezitten. Deels met die geweldige M3 CSL bumper.
Mmmmmmmmmm power.
Toen bmw nog echte bmw’s maakte…
Inderdaad een auto om van te dromen. Wie weet wordt het ooit de opvolger van m’n huidige e46 330ci. En inderdaad wat @bofkont zegt: de laatste e46’s doen wat betreft opties nauwelijks onder voor het huidige spul.
@erwh: Ah heerlijke wagen heb je dan man :)
Ik heb het nooit echt een mooie wagen gevonden, tot nu (misschien is het gewenning mss zijn de huidige bmw’s zo lelijk of …). De e39 steekt er wel met kop en schouders bovenuit op m’n verlanglijstje. Maar de e46 m3 CSL is z’n weg er ook naartoe aan het vinden, langzaam maar zeker.
Ik snap niet wat mensen hier in zien, als een Turk in een oude BMW met bodykit rijdt is het een petje maar als BMW het standaard maakt is het een geniale auto?
@reventon: Hij heeft nagenoeg dezelfde kit als de standaard M3. Daarbij is dit door velen omschreven als een van de betere chassis. Iets waarin ie verschilt met je basic 318d met m pakket. Of je dat mooi vindt laat ik aan jou. Ik vind het een van de mooiste 3 series ever.
@reventon: Het verschil zit hem vaker ook in de bestuurder. Je kunt met je stoel bijna op de achterbank liggen en ruig naar buiten kijken met je petje raar op je hoofd of je kunt ook gewoon normaal doen.
Niks over de speciale airbox? Waar ie zn geluid grotendeels aan te danken heeft. Machtig ding. Wannahave.
Beste upgrades voor een E46 M3:
CSL vvorbumper
CSL Carbon airbox
ik was aanwezig tijdens op evenement en het was zeer geslaagd.
Over de csl !, ieder zijn mening ik verkies hem boven een e46 of e92 M3, de rijeigenschapen van een csl zijn niet te vergelijken met een e92 m3 vindt ik een e92 voelt veel zwaarder en lomper kwa bochtengedrag (maar dat is ieder voor zich).
Titel moet zijn m3 Csl bestaat achttien jaar, van de e36 is ook een csl versie op de markt gebracht, reeds in 1995 . http://www.autoweek.nl/nieuws/23581/vrimibolide-bmw-m3-csl-e46-e36
@tmenges: De E36 kreeg de CSL naam niet officieel mee.
Lease slet grijs ? OMG doet me het ergste vermoeden omtrend de eigenaars.
@norge: totdat je eens een blokje met zo’n M hebt gedaan, het zijn echt geniale auto’s :)
Het is wel jammer dat sommige van de eigenaars zelfs aan een CSL dingen moeten ‘opleuken’, in hun ogen dan toch…
@ronin1130: Idd die wannabe’s zijn best jammer ja :)
Een gewone 325 of 330 is snel zat en luxe genoeg. De M3 is hier wat ordinair geworden, niet mijn ding.
waar is Aimee eigenlijk gebleven? Ff tussen neus en lippen door…