
Het Audi Quattro Concept was een leuke (rijdende) designstudie met retro-invloeden, en een 408 pk sterke vijfpitter onder de kap. Helaas bleef het hierbij, maar later dit jaar schijnt er een vervolgconcept te komen, waar de steroïdenspuit maximaal ingezet is.
Het is van horen zeggen, want officieel deelt Audi natuurlijk nog niks mee, maar in de Duitse media, die ongetwijfeld enkele poppetjes met kennis van zaken binnen het concern kennen, wordt melding gemaakt van een extra scherpe, extra strakke nieuwe Quattro coupé, met een tot 650 pk opgeblazen 4 liter V8 (uit de RS6/7 en S8), en de full monty aan lichtgewichttechnologieën.
Het zou een 2+2 moeten worden, die dankzij cilinder on demand ook nog een miniscuul groen randje heeft. Whatever. Aangezien het een doorontwikkeling van het concept uit 2010 betreft, blijven de fundamenten hetzelfde: de A5 dient als platform, maar dan wel een stuk ingekort.
Hij wordt ca. 4,40 x 1,87 x 1,34 meter, en het plafond van 1.300 kg wordt niet doorbroken dankzij scheutig CFRP-, aluminium- en magnesiumgebruik. Kortom: een tour de force, die het de Duitse concurrentie dun door de broek moet laten lopen.
Het duurt nog 3 maanden, en dan zullen we zien wat Audi de pers voorschotelt op de IAA te Frankfurt. Maar belangrijker is de vraag in hoeverre het een praktische toepassing gaat krijgen. ‘Ze Germans van de pers zijn hoopvol gestemd, maar laten we niet vergeten dat er en hoop Audi-conceptspul en conceptgeruchten rondgaan.
Wordt deze Quattro Audi’s personal Jesus? Als hij op de IAA staat, dan klopt het wederopstandingsverhaal in ieder geval alvast. Daarna is het afwachten hoe gek het management bereid is te doen. Positief is hierbij dat halo cars altijd iets magisch hebben, en veel PR-potentieel.
Jammer van de 5-cilinder, maar als ie op deze manier op de markt komt, vind ik het ook prima.
@sirmustang: dat was in de vorige die dat nu zou onthult worden krijgt dezelfde V8 als de RS6
@aventador51: Ik bedoelde dat het jammer is dat er nu een V8 in zit, in plaats van de 5-cilinder.
@sirmustang: ik zou toch voor de V8 gaan hoor ;)
@aventador51: Een V8 is zwaar in de neus, een 5-in-lijn klinkt veel beter…
Ik hoop dat er een nieuwe komt, die Quattro concept was al zo een mooi en gaaf ding. Jammer dat het slechts bij een concept bleef.
vind nog altijd dat deze al lang in productie had moeten zijn echt een schitterende auto maar wel misschien een andere naam want wat als je er dan een zou kopen en die heeft 4WD? dan is het een audi quattro quattro
@aventador51: Ik denk dat we wel kunnen stellen dat 1x Quattro al aangeeft dat deze auto over vierwielaandrijving beschikt..
@berlinetta: ja maar anders heb je gewoon de audi … quattro (ben gewoon wat aan het lachen)
@aventador51: De Audi Quattro is anders wel de auto die het merk beroemd heeft gemaakt.
@berlinetta: ja dat weet ik ik heb ook veel respect voor de Quattro maar ik probeerde lichtjes een reactie uit te lokken van iemand die ging zeggen ja ze gaan er dan wel een andere naam aan geven.
ik ken de geschiedenis van audi en ik heb ook respect voor elk automerk dat er is maar soms moet je toch wel eens een beetje kunnen lachen (niet uitlachen of afbreken dat vindt ik verschrikkelijk als mensen dat doen over een automerk)
humor houdt je jong en dus af en toe eens niet de zuurpruim zijn kan wel gezond zijn ;)
1300 kilo, op basis van de A5, right..
@paulaner: Ingekort, exotische materialen en wat minder luxe. Waarom niet?
@berlinetta: Quattro, redelijk zwaar blok en dito ophanging vermoed ik. Ik zou het toejuichen maar 1300 kilo zou ik knap vinden.
@paulaner: Ligt er denk ik aan hoe Audi hem in de markt wil zetten. Wordt het een sportwagen zonder compromissen of moet hij ook geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Als ze zich op het tweede richten, vrees ik ook dat het moeilijk haalbaar is.
@berlinetta: Als ze voor de V8 gaan vermoed ik het laatste. Een project als de RS1 quattro? was leuk geweest. Gewoon een flink gekietelde 5 cilinder erin. Mooi blok met dito geluid.
@paulaner: Ben ik met je eens, de vijfcilinder is het lekkerste blok dat Audi in huis heeft.
Jammer dat ze een van oorsprong gave concept verzieken door er een lomp zwaar blok voorin te gooien. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk weer, onderstuur galor….
Juist omdat er een 5 cilinder in lag en de connectie met de Urquattro maakte het een gaaf ding. Gegarandeerd met een betere balans ook.
@jrk68: maakt niet uit. doorsnee audi-rijders zoals ik, gebruiken alleen de cijfertjes om op te scheppen in de kroeg. Dan kom je met een V8 toch net iets beter voor de dag dan met een 5-cilinder
@melkkoe:
Dank u voor het bevestigen van hetgeen ik al jaren wist….
Ik vind het nog steeds een trieste zaak dat de Quattro Concept niet in productie is genomen. Audi is mijn ogen steeds meer een eenheidsworst aan het worden. Gelukkig is de R8 een uitzondering. Maar een ander sprekend model was meer dan welkom geweest. Zeker een hommage naar de oer Quattro, de auto waar Audi alles aan te danken heeft.
@dennisberkhout: Voor mij niet. De R8 wordt compleet uitgemolken en de Gallardo ook.
Zet hem maar hier neer met de rolkooi Erin, alleen niet met die stoelen
@dahlback:
Wat is er mis met die stoelen, of heeft u liever sinaasappelkistjes…?
@jrk68: Op de 4e foto zijn onpraktisch in de racerij, daarbij je tegenwoordig een Hans Schrot systeem voor heb.
Jammer.. Vind hem net te veel op de RS5 lijken. Het had zo mooi kunnen zijn..
Mooiste Audi van allemaal
Maak hem!!! Ubergeillll
audi please, geef ons die heerlijke vijf-pitter!! laat die V8 nou eens in het schap liggen ook al is het zo’n lekker blok…
Dus eigenlijk iets als een GT-R met een koets door ex-Alfa ontwerpers? Klinkt als een goed idee.
eindelijk een spannende Audi. op de r8 na natuurlijk.
Zonder 5 cilinder geen Quattro…
stuk beter dan al die audi meuk van nu
http://www.autozeitung.de/sites/default/files/images/bildergalerie/2013/06/Audi-Quattro_Montage_NEU.jpg
Misschien maken ze hier zo een BMW i8 verhaal van.. Eerste concept, supervet, 2de nog vetter, vanaf de 3de wordt het saaier, en van versie 10 krijg je er een modelletje van die je kan kopen.. Ik ben benieuwd!