De nieuwe GT3 is amper onthuld of we focussen ons alweer op de nóg snellere 911.
Groot nieuws in Genève! Porsche bracht de handbak terug naar de 911 GT3. De “purist” blij, de koper blij, Porsche blij. Maar hoe zit het eigenlijk met de GT2 RS? Wordt dat ding überhaupt nog gebouwd en mogen klanten in deze straatraket eveneens zelf roeren?
Om met de belangrijkste vraag te beginnen: ja hij komt. Porsche-baas Oliver Blume heeft in Genève tussen neus en lippen verklaard dat de daddy der 911’jes er komt. Traditiegetrouw krijgt deze versie een dikke geblazen krachtbron met bizar veel pk’s. Reminder: de laatste GT2 RS (997) herbergde maar liefst 620 pk in de bips. Wij zetten voor de nieuwe versie in op 700 stuks. Gewoon, omdat het kan.
Dan door naar de handbakvraag! Die krijgt de nieuwe GT2 RS namelijk niet. Omdat de GT2 RS met een geblazen motor wordt uitgerust, vindt Porsche de PDK-bak beter bij het karakter van deze auto passen. Meer info laat Blume helaas niet los, maar met een beetje mazzel wordt de nieuwe GT2 RS volgend jaar al geïntroduceerd. We hebben reeds een slabbetje om geknoopt. (Via: Car Advice)
Foto: Porsche 997 GT2 door @lacarphotography1, via Autojunk
persian1 zegt
700 pk op de achterwielen…dit is geen auto voor beginnende bestuurders…
keeper1 zegt
@persian1: ik gok ook niet voor arme bestuurders…
persian1 zegt
@keeper1: Gok ik ook ja…
Dutchdriftking zegt
@persian1: met handbak, wel een auto voor bandenboeren!
sr20det zegt
@persian1: 812 superfast, McL 720s?
Dimglor zegt
@sr20det: Zijn beide ook geen wagens voor beginnende bestuurders uiteraard ….
berlinetta zegt
@sr20det: Als we toch bezig zijn: Koenigsegg Regera/One:1.
alcantara zegt
@persian1: Ook niet voor ‘ervaren’ bestuurders, want de meesten hebben amper benul en gevoel bij overstuur, hoe ver ze kunnen gaan en hoe op te vangen. Sterker nog de meeste automobilisten rijden nooit op de limiet.
Jochempie zegt
Ik interesseer me eigenlijk weinig voor de Porsche 911, maar de 997 GT2 is een gigantische guilty pleasure… Maar eigenlijk puur vanwege hoe hij eruit ziet: een geweldige combinatie van kracht en rust. Ging niet over het topic, maar soit.
r3fl3x zegt
@Jochempie: off topic of niet, ben het helemaal met je eens. GT2 is de Turbo van vroeger
viezefreddyw zegt
Lijkt mij ook niet het type auto om een handbak bij te willen hebben. Het gaat straks zo ongelooflijk hard dat je het amper bij kunt houden met een handbak. En waarom zou je in zo’n ding een handbak willen? Zeker nu er bij Porsche genoeg alternatieven zijn.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Omdat je op een toffe manier dood wilt gaan, natuurlijk. Dat is het hele punt van de GT2 :)
“Hier ligt Jan Klaassen. Hij reed zich kapot in een handgeschakelde Porsche 991.2 GT2. Nu jij weer.”
gokartmozart zegt
@viezefreddyw: we hadden James Dean die zich doodreed in ” The little bastard” laten we hopen dat straks niet iemand zich doodrijdt in ” The fat bastard die 2 x zoveel weegt als het orgineel…
of gaan alle 2 deurs Porsches weer een handbak optie krijgen ? Wordt schakelen weer wat voor echte kerels? Ik denk het wel
gokartmozart zegt
@viezefreddyw: nog ff wat. Het gaat niet meer om de acceleratie van 0 tot 100 maar om het gevoel dat je gaspendaal direct verbonden is met de aandrijflijn en je linkervoet de finesse van de voorbeweging bepaald. Ik wil niet dat ze ons terugvinden over 1000 jaar met een rudimentair linkerbeen omdat we niet meer koppelen…. niet dan?
berlinetta zegt
Met 700 pk op de achterwielen hou ik mijn klamme zweethandjes toch liever aan het stuur dan aan een pookje.
jack_abarth zegt
Met de 620pk/700(!!)Nm is een handbak ook niet verstandig. Een normale sterveling stamt daar de koppeling binnen 1.000km finaal naar de klote.
peug206 zegt
@jack_abarth: ja maar vergeet niet dat wij, autobloggers afstammelingen zijn van de goden, en heersen over ’s werelds wegen!
Jochempie zegt
@peug206: https://media.giphy.com/media/1Z02vuppxP1Pa/giphy.gif
jack_abarth zegt
@peug206:
Ik wist niet eens dat ik kinderen had, bedankt voor de reminder :P
gokartmozart zegt
@jack_abarth: een juiste koppeling kan alles aan. Ergo racekoppeling. Is geen argument dus.
jack_abarth zegt
@gokartmozart:
Ooit mee gereden met een racekoppeling, je weet waar de Porsche CGT om bekend staat? Die was niet rijdbaar vanwege de racekoppeling.
sracert zegt
Lelijke velgen zeg, gruwelijk.
reistje zegt
Dus de handbak komt pas bij de update? Dan wacht ik nog even.
rob636 zegt
Iemand een doekje om mn kwijl op te vegen?
VeniVidiVici zegt
Gelukkig! Anders werd de GT2 met handbak een stukje langzamer.
Porsche_Fan zegt
650 pk met PDK, had ik ergens gelezen!
mrrallycross zegt
Een gt2 dat moet echt heerlijk zijn
hotze zegt
Bij de vorige GT2 was de aanpassing gebaseerd op tuning van Ruf; mocht dat weer het geval zijn: Ruf heeft op de 991 twee stages in de aanbieding: 635 pk en 670 pk. “Probleem” met de pk-stijgingen is waar de volgende versie weer op moet uitkomen… Benieuwd, hopelijk met (optioneel) een handbak voor de liefhebber.