
Een 500E bemachtigen is ingewikkelder dan even naar de Fiat-dealer lopen en eentje bestellen. Daar komt spoedig verandering in.
We zijn sinds deze week officieel de Volkswagen Kever kwijt. Het retro-autootje op basis van de Golf wist sinds zijn revival in 2002 de harten te veroveren, maar gaandeweg zijn levenscyclus waren niet genoeg mensen overtuigd om er daadwerkelijk eentje te kopen. Je hoort men dan zeggen dat dat logisch is: tijden veranderen en niemand zit te wachten op oude wijn in nieuwe zakken. Kortom: het Beetle-verhaal laat mensen kennelijk denken dat retro-auto’s echt niet meer kunnen. Dat dat niet juist is bewijst Fiat. Hun kleinste stadsauto heet 500, zoals het icoon van 50 jaar terug. Die is ondertussen ook al twaalf jaar op de markt en het wordt eens tijd voor een opvolger.
Die opvolger zou in het huidige tijdbeeld misschien eens elektrisch moeten worden. Bij stadsauto’s maakt een klein bereik minder uit en de auto is compact, dus heeft hij minder kracht nodig. Million Dollar Idea, ware het niet dat er al een Fiat 500E is. Zelfs in Nederland is hij nog af en toe te zien op de weg, want je kan hem hier bestellen. Zoals al gezegd doe je dat niet door binnen te wandelen bij een Fiat-dealer. Derde partijen moeten de auto zelf importeren vanuit Californië of Oregon in de VS. Dat zijn de enige plekken ter wereld waar de 500E officieel wordt verkocht sinds 2014. Waarom alleen hier? Omdat met name California ter behoeve van het milieu elke fabrikant verplicht om minstens één elektrische auto in het assortiment te hebben. De 500E bestaat dus ‘omdat het moet’.
Image-credit: twee elektrische 500-jes naast elkaar, gespot door @ghost op Autojunk.
Dat, in combinatie met de vijf jaar oude techniek zorgt ervoor dat het niet echt een fantastische deal is. De actieradius van 140 km valt met name tegen, maar dat is voor een stadsauto in theorie meer dan genoeg. Het is allemaal niet rampzalig, maar de ontwikkeling staat niet stil en de potentie is er om een veel betere auto te maken. FCA realiseert zich dit, en bereid zich voor op een nieuwe 500E. Dit keer eentje die vanaf het begin al bedoeld is als een goede elektrische auto.
De fabriek in Mirafiori, Turijn, bereidt zich voor op de productie van de nieuwe 500E. Pietro Gorlier, de CEO van Fiat voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten, bevestigt tegenover Reuters dat ze ermee bezig zijn. FCA zou eerder al geïnvesteerd hebben in elektrische aandrijving, maar zette het even op stand-by toen er wellicht iets zou gebeuren tussen het concern en Renault. Dat gebeurde niet en dus gaat Fiat zelf 700 miljoen euro investeren in het verwezenlijken van een nieuwe Fiat 500E.
De fabriek zou dit jaar al op gang komen en halverwege 2020 start de productie van de kleine elektrische auto. Of dit betekent dat er tegen die tijd ook een compleet nieuwe benzine-versie van de 500 komt, is niet bekend.
Image-credit: Fiat 500E via @dutchstylez op Autojunk.
Oh nee…
@fendercd60: Jawel.
De eerste 500 maakte een generatie mobiel. Zal deze een nieuwe generatie elektrisch mobiel maken?
@dutchdriftking: Een generatie van opgedirkte blonde dames op weg naar de kapsalon?
@metalmike: los van hun stuurkunsten zijn het vaak prima dames die in die waggies rijden. Die mag ze prima achter mijn B5 parkeren
@metalmike: je moet s naar n 500 meeting gaan, werkelijk waar de meest enthousiaste mensen. Idd veel vrouwen, maar daar ben ik niet vies van. Ook veel die alles over de auto weten, ermee kunnen scheuren, er van alles aan hebben gedaan. Er zitten dames tussen die jou met hun Abarthje heel erg dwars kunnen zitten alsniet simpelweg eruit rijden. Geen kapsones als bij de meeste car meetings, of je nu standaard met wieldoppen rijd of een abarth met rolkooi iedereen even enthousiast! En de “kapsters”, ja die zitten er ook bij. Een beroep waar velen van afhankelijk zijn om hun lelijke bakkes presentabel te krijgen. Probeer hem eens die 500, geweldige reacties en heel veel sjans bij de dames, echte leuke dames, niet de golddiggers doe je met je dure sportwagen aantrekt. Je kortzichtigheid is amusant, maar jongen je weet niet wat je mist.
Een 500E is een dikke vijfliter V8 met een ster op de motorkap. Geen stomme electrovlo.
@bernoulli: haha das idd een ietwat andere wagen…
Dus ook een nieuwe Abarth?
@dave09ham: Ik snap werkelijk niet wat iedereen in zo’n Abarth ziet, het rijdt oké maar het uiterlijk slaat als een tang op een varken. Dikke spoilers en soms 4 uitlaten, voor een 1.4 !?!? Een cleane 500 met retro wieltjes vind ik dan weer wél leuk om te zien.
@johnhert: daarom ben jij kapper en rijden mannen in een Abarth.
@johnhert: Ik vind het juist leuk. Zo’n klein autootje, maar wel de spoilers, bumpers en uitlaten alsof het een sportwagen is. Op de een of andere manier vind ik het de automobielvariant van je 5-jarige neefje in een kindersmoking hijsen voor een bruiloft.
@Edge: Ik vind dat laatste erger dan een abarth met spoilers en alles..
@johnhert: Ja die 500 Abarth is bagger afgewerkt van binnen,, is vaak trager dan zijn concurrent en het is een vrouwen auto blablabla.. Maar toch ben ik er enorm blij mee en is dit mijn keuze geworden boven bijv. een Polo GTI, Cooper S of Clio RS. Om te beginnen met het motor geluid, dat vind je bij geen ander merk in die klasse zo goed als bij de Abarth en dat zorgt voor nog een berg rij beleving extra!, verder stuur gedrag en wegligging zijn alles behalve comfortabel maar dat maakt wel de karakter van die
@kennone: en hier gaan we verder; rugzak af!, je hebt echt nonstop het idee als of je in race auto zit die alleen maar vooruit wilt en herrie wilt maken!! Verder zijn ze 2e hands goed te betalen en is het onderhoud niet duur. Blokjes zijn enorm hufter proef wat ideaal voor hetb rijden, want normaal rijden gaat bijna niet in dat ding, ik zelf zit elke keer gas te geven om die ene knal uit de uitlaat te horen!! ?
@kennone: ja ik heb hem vorige week aangeschaft een abarth yamaha met akrapovic uitlaatpijpen klinkt gaaf!! En rijd ook nog is geweldig! Veel meer beleving dan bijvoorbeeld een polo gti, en je kan hem overal inparkeren.
De rechter Fiat 500E is van mijn zusje, grappig! Gekocht bij 500eFiat. Rijdt nog leuk ook.
@porsche911991: jammer van de te grote kentekenplaat of de te kleine inkeping voor de kentekenplaat.
@momo: ja klopt, ik erger mij daar ook aan. Gemaakt voor de Amerikaanse markt, waardoor de Nederlandse kentekenplaat niet past. Een kleine Amerikaanse kentekenplaat mag niet van de RDW.
@porsche911991: en een 2e hands achterklep ipv de originele? Of past dat niet?
@lithiumion: passen zal het wel, alleen de bumper is veranderd. Ik denk persoonlijk dat die achterspoiler net genoeg ‘drag’ genereert om een paar extra km actieradius eruit te peuteren. Met 140 km NEDC wil je dat eerder beamen dan veranderen denk ik, helemaal als het optische verschil je niet boeit.
Mooi kan hij meteen op de draaimolen!….
Boeie Ruurd boeie
Mijn foto’tje gebruikt. Wie had dat gedacht ??
@willeme: de 500 een stadsautootje? Ja, die uit de jaren 50 maar de huidige doet het prima op de snelweg. Met het 85PK turboblokje wil íe (of zij?) wel vooruit en is het beslist geen armoede om een paar 100 km te rijden. Dus als de nieuwe electrisch is, hoop ik dat er genoeg range in zit want wij gebruiken de 500 veel op de snelweg. En ja….we laten soms de Giulia V staan omdat die grote achterklep zo handig is….
@ttr6: ? Nee toch? Vind de Fiat 500 voor zijn segment altijd verrassend leuk. Net even wat verzorgder dan die budget schraap drielingen. Pandaatje vind ik ook geweldig. Wanneer heb ik dat dan gezegd? Want dan moet ik mijn woorden inslikken!
@willeme: verrek, ik moest jouw stuk nog een paar keer nalezen en ja, ikvond de term ‘ stadsauto’ maar geef toe, je gebruikt het niet als definitie… blijkbaar raakte de bewoording mij meer dan bedoelt was.
@ttr6: bedoeld…. voordat de taalnazis gaan reageren.
@ttr6: Ik ben niet de gene die dit artikel geschreven heeft ;-).
@willeme: ha ha….. Ik word oud. Excuses.
Waarom hebben ze zo’n groot kenteken achter? Dat past toch helemaal niet. Van RDW mag je daarom een klein, US-formaat kenteken, plaatsen.
@e550: Nee mag helaas niet van de RDW. Dit was ook mijn eerste reactie namelijk. Het ziet er heel kneuterig uit zo’n grote Nederlandse plaat op een Amerikaanse achterklep.