







Eigenlijk vertegenwoordigt deze 1964 DS Hot Rod met V8 alles wat precies het tegenovergestelde is van de klassieke Citroën DS-rijder. Maakt dat hem dan niet erg cool?
De DS is het aangewezen vervoer voor filosofen in tweedjasjes, kunstenaars en types die regelmatig naar literaire cafés gaan om te discussiëren over dit en over dat en over zus en over zo, terwijl ze in vervoering raken van de prachtige Franse chansons van Jacques Brel, en Edith Piaf.
De oude rocker en zelfbenoemd heks Alice Cooper was het met bovenstaande duidelijk niet eens, want hij schijnt op de een of andere manier aan deze auto, die het tot in Hot Rod Magazine schopte, verbonden te zijn. Het ding wordt momenteel geveild op eBay, en als je deze wint mag je een rondje met hem golfen en krijg je er ook nog een gesigneerde gitaar en kaartjes voor een concert bij. Wat een verwennerij.
Voor de die-hard Alice Cooper-fan is dit wellicht een extra motivatie om te bieden op de turqoise DS (over grote velgen gesproken…), die onder het chroom zit, maar ook een LS1 V8 met meer dan 400 pk aan boord heeft. Volgens de aanbieder is er $300k ingepompt, maar je kunt hem ook direct van de markt plukken voor $115.000 dollar (185k profit!). En er dan mee door het Franse platteland rijden, eens kijken wat de reacties zijn… (via autoblog.com)
Gaaf ding, alleen erg jammer dat het hydrolische systeem niet behouden is, dat is in mijn ogen nu juist een van de onderscheidende features van een id/ds.
En dan een dik fatsig wijf helemaal gek pompen op de plee. Heerlijk.
WAT? Waar is het prachtige interieur gebleven en wat heeft ie met het exterieur gedaan?!?! Bezit die vent dan ook echt helemaal geen smaak?
@brabantia: idd, erg jammer, compleet verrracht. Vooral dat interieur. Het uiterlijk is wel redelijk, gezien de hotrod achtergrond.
Nee
Vind vooral de velgen echt niet kunnen. verder, ach, ik zou het niet doen, maar dat blok is wel leuk natuurlijk.
Geinig, maar kleur en velgen zijn vreselijk evenals $300k uitgeven voor dit project.
@ar156sw: precies, vervang die velgen voor de originele, of ten minste iets klassieks, en het is een redelijk geslaagd iets…
Huilt @Citrofiel zachtjes mee of valt dat wel mee?
@spotterfozz: Nee hoor. Als het een unieke auto zou betreffen ben ik niet van de verbouwingen. Van de DS zijn er echter nog genoeg, en dan kan ik zo’n project juist enorm waarderen!
Heiligschennis. Maar toch ook wel lekker eigenlijk.
@berlinetta: spijker + kop = raak
Klinkt alsof er iemand jaloers is
Nee sorry, maar dit zou niet mijn persoonlijke smaak en aanpak zijn al heb ik wel respect voor het vele werk wat erin zit.
Maar $300k ? Vraag me toch af waar dat geld dan zit?!
Kortom, erg zonde eigenlijk :(
Tja, tuning is voor sterfelijke auto’s…
Niet alleen citrofielen huilen zachtjes…
Als er verder word gekeken zul je zien dat dit niet door een prutser gedaan is. Lijnen van de auto zijn behouden alleen doorgetrokken in de tijd van nu. Zelfde als het vernieuwde ontwerp van de Volvo lp1800 van tijdje terug. Hij behoud hierin zijn uitstraling alleen van deze tijd. Natuurlijk zijn puristen het hier niet mee eens, maar deze DS zal nog jaren mee gaan en gezien het vakmanschap en de volledigheid waar het mee gedaan is zeg ik: GESLAAGD!
@1981rs6: inderdaad. Heel clean met oog voor detail. Afgezien van de velgen vind ik het er heel netjes uitzien. En als ik het kon missen zou ik er niet over nadenken.
@1981rs6: Ben ik wel met je eens – en ik heb toch pakweg de helft van al mijn kilometers hydropneumaat gereden.
Moet je het wel een hydropneumaat laten blijven, natuurlijk.
@mout: Is dat systeem zomaar overplaatsbaar? Bij Citroën wordt het niet alleen gebruikt voor de vering. Je zou dan de huidige stuurbekrachtigingpomp etc. allemaal moet aansluiten op het hydractive systeem. En al je leidingen moeten goed zijn voor LHM vloeistof.
@E34M5Touring: ‘zomaar’ overplaatsbaar is er weinig. Die V8 ook niet.
Toch valt het allemaal wel mee. Je hebt een extra poelie nodig, aan te drijven door de accessoireriem, voor het aandrijven van de hydro-pomp. Verder is het een kwestie van een vaatje plaatsen, een boel leidingen en bollen. Maar dat kan bij een DS niet al te veel hoofdbrekens kosten, neem ik aan.
@E34M5Touring: O, wacht. Je vraagt ook naar al die andere systemen.
Die zijn op zich per stuk aan of af te koppelen. Zo is er de DS mét, en de ID zónder hydro-vering. En zijn er (XMs meen ik) types waarbij je gewone stuurbekrachtiging of Diravi kunt krijgen.
Het zal vast niet gaan lukken om de hydraulische transmissie geschikt te maken voor een totaal andere, veel sterkere motor.
En of de remmen gaan lukken, betwijfel ik.
Maar och, het blok dat je erin hangt heeft allicht zijn eigen stuurbekrachtigingspomp, rembekrachtiging enz… Dan laat je de leidingen daarvoor lekker weg.
De remmen en besturing van een DS zijn wel heel bepalend voor het karakter. Erg leuk om iemand voor het eerst te zien remmen in zo’n ding. Dat eindigt meestal met de tanden op het stuur. Want remmen is geen kwestie van hoe hárd je trapt, maar hoe díep je trapt. En in plaats van een pedaal zit er een soort rubberen paddestoel op de vloer.
@mout: Ja, ik ben bekend met het aan/uit karakter van hydractive systemen :). Al is het sinds de Xantia wel minder dan voorheen. En ja, ik zal nooit vergeten dat een klant van me aan kwam rijden met z’n nwe CX Pallas. Zwaaide vriendelijk, moest iets afremmen en had bijna z’n gebit in kunnen ruilen voor een kunstbekkie :)
Wellicht hebben de vele ombouw-noodzakelijkheden hem laten afzien van het originele systeem.
@E34M5Touring: Ik heb aan mijn garagebedrijf voor mogen doen hoe je bollen / vloeistof vervangt, en remmen schoonbloedt. Wat is er toch een boel angst voor het systeem – terwijl het helemaal niet zo idioot ingewikkeld is.
@mout: Nee niet super ingewikkeld inderdaad. Maar door de extra handelingen die verricht moeten worden tov conventionele veersystemen raakt men nog wel is in paniek. We hadden een paar jaar geleden een paar Xantia’s en XMen staan. Als je mensen hebt die niet bekend zijn met het systeem kan het wat raar overkomen. Het selecteren van de correcte stand voor rijden- parkeren en onderhoud etc. is nou niet bepaald intuïtief als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Misschien dat de relatief hoge drukken hier ook aan bijdragen. Hydractive 3 wat oa in de huidige C5 en C6 wordt geplaatst heeft nauwelijks meer van dat soort eigenaardigheden. Met die systemen is de rijhoogte ook automatisch geregeld.
Kleurtje staat hem wel, maar die velgen zouden beter onder een VW busje staan. Had denk ik zelf een SM aangepakt.
Denk dat ie alleen geen kofferbak meer heeft met die wielen
e DS is het aangewezen vervoer voor filosofen in tweedjasjes, kunstenaars en types die regelmatig naar literaire cafés gaan om te discussiëren over dit en over dat en over zus en over zo, terwijl ze in vervoering raken van de prachtige Franse chansons van Jacques Brel, en Edith Piaf.
Komt dit niet van Hans Teeuwen?
Welnee.
@M5Power: No shit, Sherlock….. :-)
Ik zou de kleur en de velgen aanpassen naar iets wat meer bij de periode past. Maar verder, leuke sleeper.
Zonde!
Dar blok ligt er wel netjes in maar voor de rest is het een pauperbak
@porschekiller:
Anders wel een auto die prima bij je nickname past.
Hier kan je heel wat Porsche rijders een heel vervelende dag bezorgen….
@jrk68: ja sws
Ben sowieso geen fan van de DS. Maar dit maakt het imo niet mooier op. Uberhaupt snap ik niet waaeom je 300k in zon auto zou stoppen.
300K?
Dan zou ik maar eens goed zoeken achter de bekleding waar voor ruim 200K aan geestverruimende middelen verstopt zit!
Niet alleen Citrofielen huilen zachtjes. Dat doe ik ook bij dit aanzien.
Eigenlijk wel goed gedaan! Ik vind dat kleine aanpassingen om de DS strakker te maken eerlijk gezegd nodig, en die zijn hier goed gedaan.
Ik vind alleen een V8 echt geen goede keus, natuurlijk is de ophanging voor mij onopgeefbaar, en die velgen passen als frambozenvla bij haring.
Ik huilde toen die boerelul van een sloper aan de overkant verleden week een DS
met draaiende koplampen naar de kraker bracht.
Want ik had zeker iemand blij kunnen maken met deonderdelen die eraan zaten, oa komplete voorschermen met de draaiende koplamp units.
Om deze huil ik niet, mooie aqua kleur en een motor die een DS verdient……powerrrrrrr
En een DS in de States, da’s echt voor Edith Piaf Jean Paul Sarte en Simone de Beauvoir fans.
Existentialisme avant la lettre so to speak.
Snap niet waar die 300k is gebleven?
@mikehks:
Kijk eens achter de dakhemel, daar vindt men wel vaker een tonnetje of 2, de rest is opgegaan aan de ombouw. Zo te zien is Zij (ja een DS is een ZIJ) nu RWD.
@tupperware: de meeste auto’s zijn vrouwelijk. Tot aan Mustangs aan toe.
Ik heb schijt aan de rest maar ik vind het een vreselijk gave bak!!! En ik zou er zonder enige schaamte in rijden.
300k zit er niet ingepompt dat is 1 ding wat zeker is, zelfs met de aanschaf van nieuwe corvette. Heb al zat wagens gezien waar dat wel inzit en veel beter eruit zien met serieuze specs.
Allesbehalve, mijn ding dit. Zeker die Torque Thrust velgen kunnen imo echt niet.
Die steek je onder muscle cars, niet onder zo’n prachtige, elegante, Franse klassieker.
Best een mooi project en de DS leent zich er prima voor. Ik zou het er alleen niet voor over hebben.
Wel een leuke project: de kleur schreeuwt ’50s-’60s uit. En ook al heb ik het liever op een Impala, een 88 of op een Electra, het staat de DS geweldig! De LS1 is ook wel nice. Maar voor de prijs zou ik het niet doen, is me iets te machtig voor (hoe ik het zie): een DS, een prachtige likje verf, velgen die meer op een vintage Amerikaan (evt. wat kleiner) en een motorswap. Geen idee hoeveel een DS in die staat doet, maar ik denk dat dit totaal plaatje meer richting de 50k of + waard is. (Max 70?)
Wat kan fout toch lekker zijn.
Om maar ff bij dhr. Teeuwen te blijven: als je een groot glas bier hebt, dan stop je daar toch ook geen foto van je moeder in…
HOLY BROTHER OF MY MOTHER, i hate it
Waar zijn de orginele achterlichten gebleven????
En maar mijn weten is er nooit een automaat voor de DS geweest
@slowland: borg warner volautomaat (3bak)vanaf de jaren ’70.