
Twee Italiaanse topmodellen die het volgas in een rechte lijn tegen elkaar opnemen. Welke fabrikant heeft gekozen voor de beste layout? Is AWD met de motor achterin beter dan achterwielaandrijving en de motor voorin?
Beide auto’s beschikken over een dikke V12, komen uit Italië en zijn duur, maar qua karakter verschillen ze als dag en nacht. Volkswagen Lamborghini heeft het op save gespeeld en gekozen voor een dikke V12 die achter de inzittenden ligt, met vier aangedreven wielen. Bij Ferrari zijn ze trouw beleven aan een dikke V12, die de achterwielen aandrijft.
De Aventador LP700-4 schopt het tot 700 pk/690 Nm uit een 6.5-liter V12 terwijl de F12berlinetta uit zijn 6.3-liter V12 zelfs 740 pk/690 Nm haalt. Op papier is de Ferrari iets lichter (50 kg) dan de Aventador, maar de Lambo zou in slechts 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten terwijl de Ferrari daar 3,1 seconden over zou doen.
In Nederland hangt er aan de Aventador een prijskaartje van €425.900 en de Ferrari kost €369.589. Bekijk onderstaande video om te zien welke supercar sneller is.
-edit: nutteloze bijdrage-
@sanjo120: Welke bijdrage?
@pjp911: je wordt gecensureerd op dit forum als je constateert dat het flimpje al oud is! ga zo door autoblog !
@sanjo120: Tja, dat is redelijk nutteloos hé man. :D
@sanjo120: filmpje is vandaag geüpload als ik me niet vergis
@sanjo120: Video is pas gisteren door m5board gezet op Youtube beunhaas.
Je ziet duidelijk de Ferrari telkens een stukje weggaan als er in de Lambo geschakeld wordt. Hoe leuk de klappen bij overschakelen ook zijn, dit filmpje bewijst dat je in zo’n auto gewoon een dubbele koppeling automaat moet douwen.
@jeanclaude: Waarom? Omdat je dan net een paar honderdsten eerder bij de 300 bent? Dan kies ik toch liever voor de klappen en beleving van de single-clutch versnellingsbak van de Aventador…
@motoragent:
Ach, mensen die beleving in een auto moet je hier met een lampje zoeken, hier regeren de cijfertjes fetisjisten.
Ik ben het overigens wel met je eens, liever wat minder prestaties en meer beleving en dat gaat niet alleen op in deze vergelijking. Waar mijn keuze in deze vergelijking op valt en waarom heb ik in een andere reactie gegeven.
@motoragent: welke beleving? Lekker awd een paddle shifters, en dan nog zeiken over beleving?! Die bak in die lambo is gewoon ruk, daar kan niemand omheen. Als je beleving wil koop je maar een oude ford gt40 ofzo of een miura. Jouw argument is gewoon stierenpoep.
lekker de twee mooiste auto`s van dit moment in een drekrees.
Toch liever de Aventador.Gewoon omdat ik hem mooier vindt.
@Alfarobert: Ik drink nóóit thee !
Wie had dat gedacht. Ik had mijn geld op de Lambo gezet. Lekker kleurtje heeft die Lambo, daar zou ik ook voor gaan!
@clioracing: Ik had mn geld op de F12 gezet. Wat lichter en 40pk meer.
@clioracing: De F12 weegt minder, heeft meer pk, versnellingsbak is stukken beter. Enkel de 4WD van de Lamborghini speelt in z’n voordeel. Ik had graag wel een stilstaande start gezien, dan had de Lambo wellicht de Ferrari eventjes uitgereden met zijn 4WD.
@xilver: ik denk dat 4wd geen verschil maakt om dat de launch control zo perfect is bij Ferrari dat ik juist denk dat het geen enkel verschil zal maken. Alleen Bij slecht wegdek zal 4wd voordeel hebben.
@nickjdeg: Hoe goed je tractioncontrole ook is, AWD is vanaf stilstaande start gewoon sneller. Meer rubber waarover het vermogen verdeeld wordt, dus ook minder kans op wielspin waardoor de TC minder snel in hoeft te grijpen.
@motoragent:
In beginsel wel. Een awd verdeelt het vermogen beter over de wielen. Daarentegen verliest de Lambo meer vermogen in de aandrijflijn door de vierwielaandrijving. Dat maakt het verschil nog groter dan het al is. Ook al zou vanuit stilstand weggetrokken worden, dan nog maakt de Ferrari goede kans op de overwinning. Maar ach, wat is het ook belangrijk. Het is veel leuker om lekker te hoeken met zo’n auto dan domme sprintjes te trekken lijkt mij.
@xilver: Das waar. Ik heb me een beetje laten misleiden door de 0-100 tijd. Daarnaast zou je zeggen dat je met 4 wiel aandrijving meer tractie hebt vanaf 50.
Een sprint vanuit stilstand had ik ook wel willen zien.
heerlijk!! die Aventador kan wel heel stoer dan met zn uiterlijk maareh.. haha. Beide heerlijke wagens!
Had het ook wel eens vanuit stilstand willen zien. Dank dat dan de Aventador met vierwielaandrijving iets sneller is.
één woord…. turbo :-)
@neal: Waar turbo?
@neal:
Doe mij die Ferrari maar, niet zozeer vanwege de prestaties maar simpelweg omdat ik het de mooiere auto vind.
Oei.. Dat had ik niet verwacht !! Achterlijke prijzen in Nederland zeg!
Ik dacht dat die Ferrari tot z’n 5 vierwielaandrijving had
@stanlee:
Nope, deze is gewoon RWD, de FF is AWD t/m zijn 4de versnelling.
Hoe dat werkt vind je hier.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/06/video-zo-werkt-ferraris-4wd-technologie-2
@stanlee: dat is een ferrari FF …
@stanlee: Dat is bij de Ferrari FF
ik vind dat ze eens vanuit stilstand moeten vertrekken…
@lamborghini670sv:
Dure koppeling….
Leuk dat ze zo aan elkaar gewaagd zijn, als het van een stilstaande start was geweest was het misschien een ander verhaal geweest.
Aventador op zo’n Italiaans uitspreken, en dan wel Lambordjinie zeggen. Wel verrassend dat de Ferrari sneller is.
@rrk147: Hoezo verassend? Ferrari weegt minder en heeft meer pk’s.
Beide prachtige auto’s. Doe me toch de f12 maar. Dat design kan ik meer waarderen dan die rechte lijnen van de Lambo.
@robbie save=safe hier
Leuke vergelijking van 2 erg begeerlijke auto’s wat mij betreft!
Keuze zal wel heel
Moeilijk zijn denk ik ALS je de keuze hebt.
Persoonlijk zou ik denk ik voor de Ferrari gaan.
Niet omdat deze een minuscuul stukje sneller is maar omdat ik hem gewoon mooier vind!
Ik heb net iets meer met de F12. Ben vanaf het begin niet écht weggeblazen door de Aventador, tuurlijk zou ik er wel een willen hebben, maar voor een Lambo vind ik ‘m optisch niet vooruitstrevend genoeg tov de Murciélago. Technisch is het allemaal wel beter dan voorheen maar je ziet de invloed van VAG al een beetje.
De F12 in het echt is een plaatje en lijkt alles te zijn wat je hoopt dat een V12 Ferrari GT is. Daarom voor mij de F12, de paar tienden hier en daar maken me verder ook weinig uit voor een straatauto.
Jaja sowieso de Ferrari hou ik nog geld over…
Obv het geluid toch maar de F12, daar krijg je echt nooit genoeg van. En heb ook niet zoveel met vierwielaandrijving, heb je alleen wat aan als je voertuigbeheersing klote is en je toch de hooligan wil uithangen in de regen.