







In een sedan. IN EEN SEDAN!
Dodge gaat de laatste tijd erg lekker qua absurde vermogensafgiften. Eerst met de SRT Hellcat-behandeling voor de Challenger, nu leggen ze dezelfde 6,2 liter supercharged HEMI V8 in de vierdeurs Charger. Waarmee het zowel de M5 als de E63 AMG voorbijstreeft in absolute vermogensaantallen. (Of dat ook op de circuits het geval is, moet nog blijken.)
De achtcilinder geeft de hellepoes een vermogen van 707 hp, omgerekend naar Europese maatstaven (ps) is dat 717 pk, piekend bij 6.000 toeren per minuut. Het maximale koppel komt uit op een rubberpijnigende 881Nm @ 4,400 tpm.
De Dodge sprint van 0 naar 100 km/u in de tijd dat je een keer luidkeels ‘MURICÁÁÁÁÁÁ!’ roept, oftewel 3,7 seconden. Voor de topsnelheid geeft Dodge een niet misselijke 328 km/u op. Om dit geweld te beteugelen wordt de Dodge Charger SRT Hellcat uitgerust met grotere Brembo-remmerij (6 zuigers per remklauw voor, vier zuigers achter) en plakkerige Pirelli P-Zero-banden om 20-inch velgen. Om er ook normaal mee te kunnen rijden zonder dat je de straat blauw zet van de bandenrook zodra je ook maar naar het gaspedaal kijkt, is er een modus die het vermogen begrenst op zo’n 500 pk.
De auto werd gepresenteerd op Woodward Dream Cruise 2014, een pk-feestje in Detroit (zie foto). Aanvullend beeldmateriaal volgt.
UPDATE: nu met gallery en een filmpje!
Retedik! Murica’
Ik was al niet kapot van de Charger en daar gaan die 717pk niets aan veranderen.
Doe mij de Challenger maar, mag ook zonder dat Hellcat gedoe, die PK’s krijg je alleen onder ideale omstandigheden op een dragstrip aan het asfalt.
De rest van de tijd zit het je alleen maar in de weg..
@tupperware: ik vond hem in het begin ook niet mooi, maar de verschillende facelifts hebben hem goed gedaan. Als hellcat is het natuurlijk de ideale auto om dagelijks in de file te staan in de randstad.
Leuk voor als je elke week een nieuw paar banden wil monteren. Als je grip wil zal je ergens anders moeten gaan shoppen. 3,7s naar 100 met 700+pk, in de jaren 90 kwam je daar nog mee weg, tegenwoordig moet daar toch echt een halve seconde vanaf.
@fejjie:
Je hebt helemaal gelijk, met 3,7 sec kan je absoluut niet meer mee komen met het hedendaagse verkeer en je wil de boel natuurlijk niet ophouden hè….
@jrk68: Ja, want dat is de reden waarom ze deze auto gemaakt hebben, voor het hedendaagse verkeer.
@fejjie: Zuurpruim. Gaat toch om de lol. 500 Pk of 700, maakt geen reet uit.
@fejjie:
Het gaat wel om een grote, zware, achterwielaangedreven sedan hè? Uiteindelijk kan ik zo niet veel rwd auto’s van dit formaat/gewicht bedenken die dit substantieel sneller doen. Jij wel?
@EJS: In een rechte lijn zijn er een paar duitse concurrenten die iets sneller zijn, maar wel 150pk minder hebben. Op een circuit rijden ze dit monster waarschijnlijk compleet verloren.
@fejjie:
Noem dan eens een RWD-sedan van dit formaat die dit sneller doet? Volgens mij blijven ze allemaal boven de 4 seconden hangen.
@EJS: en dan met een handbak
@fejjie: Zal behoorlijk meevallen anno 2014
@fejjie: ach praat toch geen onzin man, er is geen enkele Duitse sedan die 0-100 in minder dan 3,7 seconden doet…..
E63 AMG S: 3,6 sec.
@sir_smokalot: Die heeft dan ook awd…
@guusboum: …en 132 pk minder
@baasbas: voor de 0-100 sprint is dat waarschijnlijk voordeliger ook!
@baasbas: Motor is zwaar underrated, als ik sommige dyno runs mag geloven tikt ie stock al bijna 650pk aan. Motortrend heeft em onder andere al een keer getest tijdens Head to Head.
@sir_smokalot: die heeft launch control, awd, moderne automaat en is nog lichter ook. Zo bijzonder vind ik dat niet dan. Daarnaast is die 3.6 alleen als je launch control gebruikt, en er staat zelfs in de handleiding dat je dat ivm de transmissie niet al te vaak mag gebruiken….
@mopar: E63 AMG S (3,6)
…
dat is er 1 die ik weet.. nog altijd niet ‘een paar’
Welke mis ik dan nog?
@baasbas: ja met 1tiende. Maar die wagen heeft launch control, awd en een supermoderne automaat.
Daarnaast is die motor zwaar underrated en is zo’n e klasse nog altijd 150 kilo lichter dan zo’n charger. Dus zo bijzonder vind ik dat niet.
@mopar: De Charger heeft ook gewoon een moderne fancy 8 traps automaat (van ZF). En hoezo ‘maar 1 tiende’? Fejjie zegt dat er een aantal Duitse concurrenten zijn die sneller zijn, ik weet er maar 1. Oké met 1 tiende, maar die voldoet dus aan zijn stelling.
@baasbas: nix fancy aan die auto van de charger, gewoon een wet clutch koppelomvormer. daarnaast is een e63 geen concurrent, is zelfs in the states meer dan 2x zo duur.
En met AWD, een verplichte automaat en een niet uischakelbaar ESP systeem weet ik nu al welke van de 2 leuker is om te rijden.
@mopar: Niks fancy? Je kan verschillende profielen kiezen waarbij je power, schakeltijden en launch control aan kan passen. Het is de ZF 8HP die op het moment zeer veel gebruikt wordt (en terecht volgens mij). Dat is echt een mooi ding. Hier in NL gaat de Charger helaas een achterlijke prijs krijgen en ja, daarmee is het opeens wel een E63 concurrent.
Ja, AWD kan een argument zijn. Maar de automaat niet. De Charger is ook automatic only. Hoe ze rijden, sja. Van de Duitse 3 staat AMG van oudsher bekend als de hotrod. Maar ik denk dat de Charger de E63 een precisie instrument kan laten lijken. Zo jammer dat de belastingdienst zo inhalig is, zonder twijfel zou ik de Charger kiezen. Maar voor E63 AMG S geld… Dan zou ik toch iets langer moeten nadenken. Een Wagon is voor mij wel een grote plus…
@baasbas: dat is nou het verschil tussen ons, jij denkt en ik weet. Ik weet precies hoe zo’n SRT charger rijdt en kan je vertellen dat het erg weinig onder doet voor een AMG. Een “M” is het bij lange na niet maar vergeet niet dat die charger ondanks z’n hoge gewicht toch een bijna 50/50 gewichtsverdeling heeft.
@mopar: ah, jij hebt een charger hellcat en een e63 amg s gereden. Nou geluk voor mij dat jij jouw wijsheid wil delen hier
@baasbas: eff goed lezen Bassie. Ik heb inderdaad een normale SRT-8 versie van de charger gereden en ik weet dat die qua rijgedrag niet veel afwijkt van deze, dat hebben ze zelfs bij TFL opgemerkt. Daarnaast rijd ik zelf een 300C, een wagen die voor 95% onderhuids identiek is aan een Charger dus mijn “wijsheid” klopt helemaal. Die E63 (non “S”) heb ik maar een halve dag kunnen uitproberen en die is gewoon minder leuk om te rijden. Punt uit. Niet zo denigrerend doen Bassie, we kunnen niet allemaal de autos rijden die we willen, dat weet ik. Maar dan kan je het sarcasme alsnog achterwegen laten….
@fejjie: Misschien dat de beste Italianen, welke Dodge nu in handen hebben, hier ook een stevige vinger in de pap hebben. Dat zag je al bij de handling van de laatste Viper. Die is veel beter als van de oude. Dat zal met de Challenger en de Charger niet anders zijn denk ik…
@fejjie: Justin Bell (je weet wel, lange afstand-kampioen) zegt dat de remmen uitstekend zijn, de handling zeer nauwkeurig en de auto is prima te plaatsen… Prima track auto dus. Wel weegt deze auto meer dan de meeste wagens waarmee jij deze vergelijkt en dat wreekt zich idd op banden en zie je terug in een “langzamere” 0-100 tijd. Maar vertel… Hoeveel auto’s met handbak kun jij opnoemen die 0-100 sneller doen onder 1,5 ton aanschafprijs?
Van 100-200 rijdt deze die spullen compleet het snot voor de ogen en op het circuit zul je serieus moeten kunnen sturen wil je zoveel snelheidsverschil in bochten goedmaken…
@w0o0dy: Handbak optie zie ik niet terug bij de Charger (wel bij de Challenger)
http://www.drivesrt.com/2015/charger-srt-hellcat/
En ik weet wat ik wil voor mijn kerst …
Iemand hier vrijgevig gezind?
Moddervet
Hier word mijn dag opgecharged van :))
Mopar or no car
Terug tjoenen naar 70 peeka , invoeren voor een habbekrats en opendraaien die boel..
Toch blijf ik de 1968 dodge charger veel vetter vinden.
@schellekens006:
Tja, ’68 is dan ook een heel goed bouwjaar….
@jrk68: Helemaal met je eens…
“Eerst met de SRT Hellcat-behandeling voor de Charger….”
Moet Challenger zijn natuurlijk….
Maar hij is lelijk, LELIJK. Heeft iets van een puber die een homersimpsoncar heeft getekend.
Afin, volgende vraag zal zijn : kan iemand hem chippen? Want daar moet meer uit te halen zijn, toch? (dat was sarcasme btw)
Eerste bocht rechtdoor? Denk dat, dat allang verleden tijd is. Ben benieuwt naar de eerste circuittest.
Voor 1/3 van de prijs NL op de VS markt waarschijnlijk. Als je dit voor je deur wilt hebben, buk dan maar alvast.
Lekker!
Nice! Als ik in de states had gewoond en het geld had ik hem direct besteld. Is een stuk leuker dan een BMW, Merceses of Audi. (Of welke sedan dan ook)
Komt deze ook met een zwarte en rode sleutel net als bij de Challenger Hellcat?
Super dik! Al zou ik denk ik ook voor de Challenger versie gaan. Evengoed is ie zoveel vetter dan al die zakelijke, correcte meuk zoals een rs7 ofzo.
Alhoewel… meuk is een groot woord natuurlijk…
Dus, maandag weer een nieuwe rijtest? :)
Dat is nog eens een musclecar
@jasperjvr:
Nope, vierdeurs.
Jammer dat ze geen tussensprintcijfers melden. Ben wel benieuwd wat deze doet 80-200km/h of iets dergelijks. Zeulen als een MoFo. Cool spul.
@E34M5Touring: 1/4mile in 11.2 sec…. Niet veel fabrieksspul dat dit bijhoudt…
@w0o0dy: Damn, moet je nagaan wat zo’n ding doet op een paar goeie dragbanden.
@E34M5Touring: 10.8 dacht ik…
@E34M5Touring: video met Justin Bell
http://youtu.be/91jRLQa5U8E
@w0o0dy: Nice!! Had em nog niet gezien. Beer van een auto zeg. 10.8 op drags is wel heftig hoor. Bijna een factory stock auto in de 10 sec. Met handbak en dat gewicht. Als je dr een transbrake opzet met drag gearbox heb je met minimale aanpassingen een angstig snelle dragcar.
Elke keer dat ik een Amerikaan ‘aluminum’ hoor zeggen ga ik een beetje dood van binnen.
@sir_smokalot: aluminum-vergiftiging? Nog nooit van gehoord ;-P
@sir_smokalot: dat slaat als een tang op een varken. Je kan net zo goed zeggen dat je sterft als een belg allee zegt. Dit vooral ook omdat aluminium niet gemeengoed was toen de usa werd bezocht door colombus
@E34M5Touring: Dodge claimt zelfs 11.0 voor de 1/4 mile van de Charger SRT Hellcat!
Iemand?
@babbaloerie: dat is toevallig! Ik moest denken aan de Mitsubishi Diamante (soortgelijke neus)!
@gtwillem:
Die noemen wij hier toch gewoon Galant?
@carmasterr: Nope. De Diamante opereerde in een hoger segment dan de Galant. De Diamante moest namelijk een Honda Legend killer worden. En de Galant moest concurrentie bieden tov Accords (uit mijn hoofd, correct me if i’m wrong)
OT: De ultieme Fuck You naar de Duitse powerhouses!
@toyotafortuner: Heette die niet Sigma in NL?
Jay Leno heeft er al mee mogen spelen: https://www.youtube.com/watch?v=MWMjR3r-nsI
deze in donkerblauw metallic met beige leer en met de neus van een challenger graag.
In Amerika kun je trouwens kiezen tussen 3 modus voor het vermogen:
Street: 300 pk
Race: 500 pk
Track: 707 pk
Nou, doe er maar een. In een iets minder opvallende kleur. Trekhaak eronder…
@baasbas: Trouwens, maak daar B5 Blue van…
@baasbas: hmm kwijlen!
Meer dan een Aventador! Echt belachelijk veel
I want to have zo’n ding! Ultieme papa bak!
@TheVeenmeister:
Strak plan, 1 keer goed optrekken en de koters liggen met maxicosi in de kofferbak….
Het front van die auto ziet er een beetje raar uit, maar het heeft wel iets. Heel gaaf ding eigenlijk!
Moet ik dan toch m’n ZL1 gaan inruilen ? Nope er is geen hellcat convertibe !?
Bummerrr. Maar wat een heerlijke auto, ben wel benieuwd of ze hem naar de Ring brengen om hem echt te kunnen meten met de ZL1 en andere Ring grootheden.
P.S. en ben benieuwd naar het prijsje hier …eerst maar ff een proefrit maken :)
P.P.S. Zal ergens zo rond de $60-65K zijn denk ik.. hahaha lachen toch voor die power/pk’s.
Daar heb je in NL een Golf GTI voor met als optie een leren armsteun hahaha. Sorry ..NOT.
@RobUSA: here you go
We learned at the media launch of the entire 2015 Dodge Challenger lineup that the SRT Hellcat package would carry a base price of $59,995 plus destination of $995. That would lead to a base MSRP of $60,990, but the official Dodge ordering information states that the out the door base price – with gas guzzler tax and destination – starts at $61,053 with the 6-speed manual transmission. Opting for the new heavy duty TorqueFlite 8-speed automatic transmission increases that base MSRP to $62,636.
This base price for the Hellcat Challenger includes your choice of eight exterior colors –Sublime, Pitch Black, Bright White, TorRed, Jazz Blue, Billet Silver, Granite Crystal and B5 Blue –along with your choice of Black Premium Leather or Red and Black Premium Leather inside.
@w0o0dy: damn Full options is omgerekend EUR 46,858 (bron: oanda.com).
Breng dat ding eens snel naar hier, ome Sergio! Alvast bedankt.
Al draagt een aap een gouden ring. .het is en blijft een lelijk ding…
@maarten020: nou dan hoef jij iig geen gouden ring te kopen, bespaart je weer wat geld….
@mopar: anders ga je even een potje janken berry…
Nieuwe ultieme get-away car? ipv de audi’s die begrenst zijn op 250 of 280 (met een extra gat in je portomonee), daar kan oom agent met zijn getunende volvo’s toch ook komen?
om eerlijk te zijn vind ik het uiterlijk meer dan geslaagd, meer dan de vorige en moderner als de challanger (in mijn ogen)
Ik ben benieuwd naar de amerikaanse prijs, en ik wil zeker nog wel een keer naar een chrysler jeep dodge dealer gaan om een exemplaar te bewonderen.
Verder vraag ik me af hoe hij in het echt brult, de video van de challenger beloofde in ieder geval iets goeds.
Heb je hier een vrachtwagen rijbewijs voor nodig?
@991gt3rs: Heb je voor een 911GT3RS een paar lederhosen met bijbehorende vederhoed nodig?
Wow, geweldige auto. Jammer dat de meeste mensen in NL het nooit kunnen permitteren om zo`n auto aan te schaffen. De belastingdienst gooit er uiteraard nog een behoorlijke schep BPM bovenop. Misschien dat ik er over een jaar of vijftien eentje aan kan schaffen.