







Zojuist bereikte ons een triest bericht van een ongeval in Baarn vanochtend. Een man kwam bij een eenzijdig ongeval met een Tesla helaas om het leven. Hulpdiensten hadden daarna de nodige moeite met de elektrische auto.
Momenteel is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het ongeval is geweest, maar zeker is dat een 53-jarige man vanochtend op hoge snelheid tegen een boom is aangereden. Of AutoPilot hierbij een rol heeft gespeeld, is op dit moment nog niet duidelijk. Werknemers van Tesla zijn bezig om de auto te onderzoeken, wat volgens de fabrikant een standaardprocedure is in dit soort gevallen.
De berging van de elektrische auto heeft de nodige problemen veroorzaakt voor de brandweer. Die zijn gewend om gecrashte auto’s op reguliere brandstof en de eventuele gevaarlijke situaties die dat met zich meebrengt onschadelijk te maken. De accu’s van de Tesla brachten echter enkele onbekende uitdagingen met zich mee.
Bij het ongeval is de auto dusdanig beschadigd, dat een deel van het accupakket uit de auto is geslingerd. Dit deel vatte daarna vlam. De brandweer zegt dat het erg lastig was om het vuur te doven. Het andere deel van de beschadigde batterijen bracht een ander probleem met zich mee. De brandweer was bang dat de auto onder hoogspanning zou kunnen staan en neemt uiteraard geen risico dat een van de hulpverleners geëlektrocuteerd wordt. Een woordvoerder van de brandweer had er hetvolgende over te zeggen:
“Er is hoogspanning in zo’n auto. Als er iets mis is en hij staat op vier wielen, kunnen we veilig werken. Het is triest dat het slachtoffer er nog in zit. Maar de brandweer neemt geen risico. Deze auto is zo beschadigd dat het onzeker is hoe wij te werk kunnen gaan, zonder dat de hulpverleners risico lopen.”
Tesla gaat de brandweerlieden nu adviseren hoe zij de zaak het beste kunnen aanpakken, zonder dat zij worden geëlektrocuteerd.
UPDATE (08-09): Tesla heeft onderzoek naar de crash. De eerste bevindingen check je HIER.
Image-Credit: AS Media
Spijtig natuurlijk dat er iemand om het leven is gekomen, maar goed om te lezen dat Tesla zoiets serieus oppakt en ook met de hulpdiensten gaat samenwerken om hulpverleining op een veilige manier mogelijk te maken. Voor zover bekend doen merken als BMW en Nissan dat (nog) niet.
@edge: ik denk dat het kwestie van tijd is. Daarnaast rijden er in verhouding meer tesla’s rond dan andere elektrische auto’s. De opleiding van een tesla ten opzichte van een ander merk is essentiëler.
@edge: Ik vind dat de normale burger ook wel op de gevaren geduid mag worden, en op de mogelijkheden om te kunnen helpen zonder te worden geelectrocuteerd. Niet dat dat verder iets uit zal maken, in 99,9% van de gevallen rijdt men er rustig langs om foto’s/video te kunnen maken alvorens verder te gaan met Pokemons zoeken.
@fapfap: om te beginnen, inderdaad een trieste gebeurtenis.
veel mensen realiseren zich ook de gevaren van brandstof bij een dergelijk ongeluk niet.
@pramm: nu ja, iedereen kent uit de (Amerikaanse) film de ontploffende auto net nadat men het slachtoffer eruit heeft gehaald, tenzij het een schurk was uiteraard. Iets dat weinig verankerd is in de realiteit en mensen kan weerhouden van hulp te bieden. Ja een brandstofauto kán exploderen, maar veel waarschijnlijker is dat ie kan beginnen branden met op zijn meest wat steekvlammen…
@onehp: Exploderen is zeer onwaarschijnlijk, maar het zou zeker niet de eerste keer zijn dat de inzittenden of te hulp schietende omstanders gewond raken of omkomen door een vrij plotselinge vlammenzee.
@pramm: Vuur zie je en brandstof ruik je, electriciteit niet. Belangrijk verschil.
@dafke33: Daar heb je zeker een punt!
@dafke33: Deze Tesla ging ook in de fik! Dus niet minder gevaarlijk dan een brandstofauto…
@edge: BMW had trainingen gegeven aan brandweer en een paar i3’s opgeofferd. Ook hadden ze een handleiding hoe er geknipt moest worden in de carbon
@mierenneuker: Ah, kijk, goed om te weten. Maar heeft men dat alleen in Duitsland gedaan, of in alle landen waar de i3 verkocht wordt? Nederlandse hulpverleners hebben er natuurlijk weinig baat bij dat een groepje brandweerlieden in München weten hoe ze met een gecrashte i3 om moeten gaan.
@mierenneuker: in de moderne hulpverleningswagens hebben ze een soort iPad op het dashboard met daarin de technische tekeningen van alle toegelaten automodellen inclusief waar ze kunnen knippen in hybrides ed. Wellicht dat Tesla het nog niet aangeleverd heeft, of deze lokale brandweer heeft het systeem nog niet.
@dennisdd: de lokale vrijwilligers zijn er soms niet voor getraind. De beroeps altijd.
@mierenneuker: Tesla deed/doet dat ook. Ze hebben ook al jaren een serie opleidings-video’s op Youtube voor “first responders” (Brandweer etc.).
@edge: triest dit natuurlijk, maar waarom is het wel nieuws als je met een Tesla botst en niet met bijvoorbeeld een Opel?
@mauking: ik denk dat het deze keer niet de afkeer van Tesla door (een groot deel van) de redactie is, maar gewoon het feit dat een auto met zo’n enorme vaart, helemaal uit elkaar gespat is.
Een Tesla is enorm sterk dus je moet echt goed je best doen om dit soort freak-accidents te voorzaken.
Als een Opel etc. zo uit elkaar gespat zou zijn, zou het waarschijnlijk ook een artikel opgelevert hebben.
@fijnkonijn: heb nog wel wat foto’s. Komen iedere maamd met de berger wel 1 of 2 auto’s binnen die er zo uit zien
@edge: Mosterd na de maaltijd.
Allereerst erg treurig inderdaad en alle sterkte voor de nabestaanden.
Heb een tijd hybride gereden en naar mijn weten zat er achterin mijn auto een “main-switch” om alle stroom af te sluiten. Speciaal voor hulpverleners die in moeten grijpen tijdens een ongeval. Dit is natuurlijk een heel ander verhaal denk ik met een vol-elektrische auto die zodanig beschadigd is dat alle elektriciteit open en bloot ligt.
@pexers: een hoofdschakelaar klink leuk. Maar zoals dat het hier beschreven lagen de accu’s open. En als ze dan tegen het chassis aan liggen is er nog steeds kans op elektrocutie. Immers je accu pakket heb je altijd bij je. Het enigste wat je ermee bereikt is dat de elektra motoren geen spanning meer zullen hebben en de auto er misschien vandoor zou gaan.
@mars1985: helemaal eens, daarom gaf ik ook aan dat dit een heel andere situatie is.
Allereerst mijn oprechte deelneming aan familie en vrienden…vreselijk nieuws…sterkte.
Als dit door autopilot komt, mogen Musk en zijn engineers wel even stevig achter de oren krabben!
@sjaterantekomen: Klopt. Maar vooralsnog raadt Tesla aan om op de weg te blijven letten en geen andere dingen te gaan doen. Ze zitten momenteel in een testfase en daar moet wel rekening mee gehouden worden. Maargoed, het kan zomaar dat deze bestuurder dat gewoon deed of dat Autopilot er helemaal niks mee te maken had.
@pesu: Ook gedeeltelijk eens, maar ik vind dat testen op een afgesloten circuit moeten plaatsvinden en niet overlaten aan de ‘gewone’ bestuurder.
@sjaterantekomen: Dat doen we toch al jaren in ons technologisch tijdperk. Waarom hebben we naast iOS 9 nog 20 updates nodig? Waarom moeten we constant onze toepassingen en systemen updaten met minor updates. Was het niet veel beter als de bugs er meteen uitgehaald waren? Mensen voelen zich als consument tegenwoordig een testmule maar het probleem is, voornamelijk bij software, dat het testen alleen maar de aanwezigheid van fouten bewijst maar het is een hopeloos onnauwkeurige manier om de afwezigheid ervan aan te tonen (Aldus onze reeds overleden computer wetenschapper E.W. Dijkstra). Het testen van autopilot is veel en ontzettend uitgebreid gedaan door Tesla maar testen is in deze niet een waterdichte manier omdat een softwaretest nooit alle gebreken kan aantonen in tegenstelling tot een hardheidstest bijvoorbeeld.
@sjaterantekomen: het is uitvoerig getest op testtracks, op de weg door Tesla rijders, op de weg door een grote groep pilot testers en daarna pas uitgerold, na goedkeuring door o.a. de RDW.
@sjaterantekomen: Het hangt natuurlijk af van de oorzaak. Autopilot is een hulpmiddel om het rijden te vergemakkelijken, het is (ondanks de naam) geen programma dat je op de automatische piloot van A naar B brengt en de bestuurder vervangt. Als een bestuurder een dutje gaat doen of een filmpje gaat kijken in plaats van de ogen op de weg te houden, kun je Tesla weinig verwijten.
Maar goed, laten we het onderzoek maar even afwachten voordat we met de beschuldigende vinger naar de bestuurder of Tesla gaan wijzen.
Van Autopilot is geen sprake volgens Tesla-kenner Vincent Everts: https://mobile.twitter.com/vincente/status/773464635731275776
@Gideon: goede kenner. Zeker niet de eerste dode in een Tesla.
@gideon: overigens beperkt autopilot buiten de snelwegen om de maximum snelheid op autopilot op 10 km boven de toegestane snelheid. Het valt te bezien dat een ongeluk met dergelijke snelheid op deze weg met autopilot mogelijk is.
@sjaterantekomen: de autopilot volgt niet een navigatiesysteem of neemt een afslag voor je. Dit systeem is bruikbaar op bijvoorbeeld enkel een snelweg. Ik doe een aanname maar naar mijn idee leent deze weg zich dan ook niet direct voor de autopilot ofwel leent de autopilot zich niet voor de snelheid waarmee dit ongeluk is gebeurd (gezien de brokstukken). Ik verwacht niet dat dit daarom gebeurd is door of met een autopilot maar dat zal de tijd leren. Bovenal een spijtig ongeluk en sterkte aan de nabestaanden.
Verschrikkelijk voor die man. Niks ten nadele van onze hulpdiensten, maar zijn er geen trainingen voor dit soort situaties? Zeker omdat dit soort auto’s (Full EV’s en andere accumobielen) steeds meer in het straatbeeld komen. Nu was de beste man helaas al overleden. Maar als je nog in leven bent wil je niet gaan zitten wachten tot die auto ‘veilig’ genoeg is om aan te werken lijkt me. Zit er geen kill switch op dat pakket wat de stroomkring doorbreekt?
@E34M5Touring: dat zit er natuurlijk op. Zoals hier boven al staat de accu’s waren uit de auto geslingerd en als er dan een accu tegen de auto lig is het nog niet veilig.
@E34M5Touring: je hebt tegenwoordig zoveel techniek en meuk in een auto zitten dat het bijna een vak apart is. Niet alleen accu’s maar ook airbags op de gekste plaatsen, kooiconstructies met materialen waar de brandweer bijna niet door kan komen etc etc. Ik zou zeggen tijd voor een specialist bij elk brandweerkorps.
@lekbak: Absoluut, maar dat accu pack is vrij specifiek voor een aantal auto’s. Airbags en kooiconstructies hebben alle auto’s. Kan me voorstellen dat je dan toch iemand moet hebben die daar weet van heeft. Wellicht is de door jou genoemde specialist geen slecht idee.
Laat het niet mer de autopilot zijn, anders heeft iedereen daar weer een mening over.
@Donstil: en terecht, klote auto pilot, we zouden juist met z’n allen moeten willen dat we zelf in controle blijven. Voor je het weet mag je met je klassieker niet meer de weg op. Mensen worden te lui om zelf nog is iets te ondernemen.
@goodolddays: waarom bepaal jij wat wij met z’n allen moeten willen? Dat soort dictator uitspraken helpen niet om je argument “angst dat ik niet meer met mijn klassieker mag rijden” over te brengen. Die angst lijkt me volkomen ongerechtvaardigt. Als we (dat is de democratie) wat tegen klassiekers zouden willen doen dan hadden we dat al lang gedaan op basis van uitstoot van die wagens.
@mashell: ja ik ben net hitler, erg he
@Donstil: wel een vreemde reactie. Of iedereen er wel of geen mening over heeft is volstrekt irrelevant. Het gaat erom, dat als het te maken heeft met de autopilot, het gebruik daarvan wellicht onveilig is.
@mijosu: wordt het dan ook afgezet tegen het aantal dodelijke ongevallen die door de bestuurder zelf zijn veroorzaakt? In ieder geval, deze Tesla was nog een oud hok, zonder autopilot dus.
@mcshine: Een van de grootste misdaden die een bedrijf kan begaan is risico’s berekenen met mensenlevens. Je moet er altijd alles aan doen om de veiligheid te waarborgen. Mensenlevens afzetten tegen elkaar is dus geen optie. Als iemand overlijdt door een autonome auto dan zou de bestuurder met aangrenzende waarschijnlijkheid nog leven als hij/zij in een normale auto had gezeten.
@straatzakelijk: en had de bestuurder zelfs niet in een auto gezeten, maar gewoon gelopen, had ie een blauwe plek gehad. Ik weet niet of je zo naar nieuwe technieken moet kijken.
@straatzakelijk: totaal offtopic reacties hier. maar in dezelfde lijn, je kan er ook anders naar kijken. Wat een misdaad dat andere fabrikanten deze veiligheidsopties nog niet kunnen implementeren. Het semi-autonoom rijden van auto’s kan veel dodelijke ongevallen voorkomen.
Met airbags is het namelijk hetzelfde verhaal. Incidenteel komen er mensen om het leven doordat een airbag bij een ongeval uitklapt terwijl deze persoon niet zou zijn omgekomen als deze niet was uitgeklapt. Maar daarmee blijft het de veiligheid in z’n algemeenheid vergroten.
@mijosu: de dodelijke ongevallen ivm autopilot waren allemaal omdat die mensen schijt hebben aan het protocol en denken “leuk, de auto blijft rijden en ik kan lekker film kijken. Geniaal!”
De zelfrijdende auto zit in een stadium waarin je geen risico’s moet nemen en het moet zien als een gimmick als toevoeging op een normale personenauto. Ga je in een normale auto films kijken of dutten tijdens het rijden?
Had voordat zo’n auto op de markt komt niet bekend moeten zijn wat er in dit soort situaties gedaan moet worden door de brandweer. Heel akelig, fout van Tesla.
@thomasthomas: Fout van Tesla wil ik niet zeggen. Of je even een aantal honderdduizenden brandweermannen wereldwijd een instructie wilt geven. Kunnen de korpsen beter zelf met elektrische auto’s aan de slag en daarnaast doen fabrikanten als Tesla onderzoek bij ongevallen (zoals meerdere fabrikanten doen) en gaan ze daarnaast in gesprek met hulpdiensten.
@thomasthomas: Tesla deed/doet dat ook. Ze hebben ook al jaren een serie opleidings-video’s op Youtube voor “first responders” (Brandweer etc.).
Doet Tesla goed. Ik kan me wel voorstellen dat je jezelf als brandweer nogal machteloos voelt…
Mocht er gebruik gemaakt zijn van AutoPilot, zou het varierende contrastverschil door de schaduw van de bomen en het zonlicht het systeem misschien in de war hebben gemaakt? Net zoals bij die truck die niet gezien werd door het felle licht.
Dat is de downside van volledig elektrisch rijden waar blijkbaar nog niet goed over nagedacht is.
Veel sterkte voor de familie van de man in kwestie.
Wat verschrikkelijk, een dodelijk ongeluk. Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden.
Over de toedracht kunnen we enkel speculeren natuurlijk op dit moment.
Wat wellicht van hulp kan zijn bij het vinden van de toedracht is dat de Tesla uit is gerust met enorm veel sensoren, en dat er volgens mij in het geval van een ongeluk de laatste (aantal seconden/minuten) data wordt opgeslagen voor onderzoek.
Wat mij opvalt is de enorme ravage. De Tesla staat bekend om zijn veiligheid en kreukelzones, maar wanneer er wielen afbreken en accupacks uit elkaar worden getrokken zou je vermoeden dat er enrome krachten zijn opgetreden. Natuurlijk zegt het al genoeg dat de bestuurder helaas is overleden.
Ben benieuwd wat de toedracht is geweest. Wellicht een technisch gebrek, onwel geworden bestuurder of (te) hoge snelheid in combinatie slecht zicht (licht/schaduw).
De locatie (ik gok N415) is een vrij lange, rechte weg. onwaarschijnlijk om dat zonder expliciete toedracht van de weg te raken (ook met (te) hoge snelheden).
Zou Autoblog ons op de hoogte willen houden van eventuele onderzoeken en officiele statements?
@kid1988: Gaspedaal in plaats van de rem in combinatie met uitwijken voor wild misschien. Die Tesla’s trekken absurd snel op. Zeker een P90D.
@kid1988: Inderdaad opvallend hoe die auto uit elkaar is gespat. Ik heb geen ervaring met dergelijke ongelukken, dus het zou kunnen liggen aan de bomen die langs de weg staan. Anders lag het misschien aan de hoge snelheid?
Heel spijtig voor meneer en sterkte voor familie en bekenden, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat meneer gebruik heeft gemaakt van de overvloedig aanwezige PK’s.
@fordnut: er is duidelijk verschrikkelijk hard gereden. De auto is letterlijk uit elkaar gespat. En als zelfs het accupack uit elkaar gereten is, nou dan ging het niet zaggies…
Tsja, ook al zou dit eventueel te wijten zijn aan de autopilot, dan nog zou je het wel moeten vergelijken met ongelukken die misschien voorkomen zijn door autopilot.
ABS, ESP, airbags: allemaal veiligheidsvoorzieningen die ongelukken hebben voorkomen maar in enkele gevallen ook juist tot een ongeval of extra schade hebben geleid. Moet je die systemen dan ook maar uitzetten, verbieden of nog 30 jaar testen op afgesloten circuits?
Ik vind van niet. Hopelijk leren we (Tesla) iets van dit ongeval zodat de dood van de bestuurder niet helemaal voor niets is geweest.
@escort77: Hmm het zal vroeg of laat toch een punt worden waar wij mee te maken krijgen.
Is een dood door een fout van een autonome auto het zelfde als een dood door een menselijke fout? De gedachte dat een computer je de dood in stuurt is voor mij toch een stuk minder geruststellend dan een menselijke fout.
@reistje: “De gedachte dat een computer je de dood in stuurt is voor mij toch een stuk minder geruststellend dan een menselijke fout.”
Ehm ik vind het beide tamelijk K.U.T. ;-) (dood = dood)
Hoe vervelend ook, dit zat er natuurlijk aan te komen. Het is voor een organisatie zoals de brandweer niet te doen om alle techniek te leren kennen zodra het op de markt komt. Daar gaat helaas tijd overheen. Hopelijk stimuleert dit tesla, en andere fabrikanten om zoveel mogelijk informatie over hoe om te gaan met ongelukken te geven aan hulpverleners. En ook om de techniek beschikbaar te stellen om meer mogelijk te maken.
@lekbak: Tesla deed/doet dat ook. Ze hebben ook al jaren een serie opleidings-video’s op Youtube voor “first responders” (Brandweer etc.).
@fijnkonijn: video’s op YouTube is leuk voor de doe het zelver of autoblogger. Dit verdient gewoon een klaslokaal met iemand die het de mannen persoonlijk uitlegt en waar je vragen kunt stellen.
@lekbak: hmm ja hoor. Lekker in elk opleidingslokaal, van elk Brandweerkorps ter wereld een Tesla gaan opensnijden. En dan eentje van elk model dat ze tot nu toe op de markt hebben gebracht (3 dus) want dan moet je het ook goed doen.
Seriously. Tesla doet al meer op dit gebied als de meeste andere fabrikanten en die video’s zijn echt goed. Ze laten precies zien waar en hoe.
Gokje: Ik schat in dat je ze nog niets eens bekeken hebt **voordat** je deze reactie poste.
Brandweerkorpsen kregen/krijgen al opleidingen over EV’s in het algemeen. Al jaren. Als je dan met die basiskennis die Tesla Video’s gaat bekijken is dat helemaal niet slecht. Voordeel van zulke video’s: je kan je op je smartphone meenemen.
Daarnaast vind je in een Tesla op diverse plekken stickers met instructies voor de brandweer: waar te knippen, waar de leidingen lopen en waar men een zgn. “double cut” maken moet om niet geëlektrocuteerd te worden etc.
@lekbak: Grote onzin.
Aan de schade te zien moet dit wel met meer dan de geldende 80 (of zelfs 60) km/h gegaan zijn. Ik ben wel benieuwd of de Autopilot inderdaad een rol heeft gespeeld, ik hoop van niet eigenlijk….
Dan vraag ik me af wat er gebeurt als je te water gaat met een Tesla. Kun je er dan nog veilig uitkomen of krijg je een sidderaal effect?
@kwatkam: dan gebeurt er niets. Er is een video van een Rus (uiteraard) die een ondergelopen tunnel inrijd en er zo weer uitrijd. Njet problemski.
Je kan ook in de zeikende regen opladen: Gebeurt niets.
Uiteraard vervelend voor de nabestaande wat de oorzaak ook moge zijn.
@iedereen met een mening
Soms gaan dingen niet zoals ze bedoeld zijn Tesla vs. Bestuurder in dit geval
en alles wat daar tussenzit.
Onderzoek geeft hopelijk duidelijkheid!
Ik vind het een beetje een raar/ongepast artikel als ik eerlijk ben. Ik snap het haakje dat ‘Tesla’ en ‘ongeluk’ zorgt voor veel lezers van het artikel. Waaronder ikzelf. Maar ik lees (gelukkig) zelden een artikel met ‘dode door ongeluk met (vul hier uw meest geziene leaseauto in)’. Waarschijnlijk omdat dat niet scoort.
Als de autopilot het probleem was, snap ik de boodschap omdat dit een ontwikkeling is die revolutionaire is in de autoindustrie. Maar zolang de rol daarvan niet duidelijk is, was wat meer eerbied richting de overledenen wellicht gepaster. Het laatste dat de nabestaanden willen lezen is hoe anderen een mening of theorie hebben over het ongeval. Tot zover mijn flesje azijn.
OT: heel veel sterkte voor de nabestaanden.
@nerekop: Ik wil mij hierbij aansluiten.
We hebben 2 verkeersdoden per dag in Nederland.
Veelsteveel, maar daarover posten we gelukkig niet elke dag.
Autopilot is echt alleen bedoeld voor de snelweg. Als diegene de autopilot heeft aangezet en er volledig op heeft vertrouwd, is dat stom. Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat dit de reden is.
Verder stukje ervaring opbouwen door hulpverleners wat de risico’s zijn en hoe daar mee om te gaan.
Benzine wat overal ligt is net zo goed link
De video voor de brandweer staan gewoon online als mede een datablad op de website van Tesla.
Model S: https://www.youtube.com/watch?v=ntK3rvVl2Qw
Model X: https://www.youtube.com/watch?v=D4peF1EYke8
@advandermeer: volgens mij is het probleem hier dat de auto niet op 4 wielen staat. Daarvoor zijn standaardprocedures. Omdat deze uit elkaar ligt en zelfs de accupacks stuk zijn werd het problematisch. Flinke klap geweest zo te zien. Bah.
In de begintijd van de airbag zat er bij (alle/de meeste) auto een sticker op de voorruit die aan gaf dat er een airbag aanwezig was (i.v.m. spontaan opengaan). Zit er geen ‘electrocutie’ sticker op een electrische auto?
@dafke33: ja zitten er. In een Tesla vind je op diverse plekken stickers met instructies voor de brandweer: waar te knippen, waar de leidingen lopen en waar men een zgn. “double cut” maken moet om niet geëlektrocuteerd te worden etc.
Een goed excuus om die zaaddodende frikadellen te verbieden. RIP.
@nopetrolnofun: heee daar is onze frustie peut-rijdert ook weer. Guten Abend :-)
Ik dacht al waar blijft ie…
@fijnkonijn: goedenavond, tuurlijk.. Bij zo’n artikel kan ik niet ontbreken ;)