![Audi RS6 C7](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/Audi-RS6-A6-Avant-C7.jpg)
Het is vandaag de vierde van de vierde, dus Quattro-dag. Geen grap. De hoogste tijd voor een passend eerbetoon aan een heerlijke Audi met flinke spierballen: de RS6. Geef toe, jullie houden ervan. En wij ook. Vijftien maal eremetaal.
Het leek schelden in de kerk: twee cilinders minder en om het erger te maken ook nog eens minder steigerende paardjes. Exit heerlijke V10 met kenmerkende roffel. Maar wat bleek, Audi’s nieuwste RS6 Avant is zo slecht nog niet. De cijfers op een rij: een vierliter Biturbo V8 die een vermogen van 560 pk levert een een koppel van 700 Nm tussen 1.750-5.500. 0-100 doet de RS6 in 3,9 seconden en is begrensd op 250. Maar, met Dynamic Plus trekt ‘ie door tot de 305.
Veel vinden Audi een eenheidsworst. Alles hetzelfde, maar dan in honderd verschillende soorten en maten. Soms ben ik het daarmee eens. Maar nu niet. Want deze RS6 heeft een smoel om bang van te worden en een lijnenspel waar menig autobouwer best eens geïnspireerd van mag raken.
Helaas komt het eenheidsworst-imago van de Duitsers wel tot uiting in de kleurtjes waarin de RS6 tot nu toe geleverd is. Vijftig tinten grijs en zwart -al dan niet mat- en een enkele witte, laat staan een blauwe. Spannender wordt het niet. Inmiddels zijn er volgens ons een slordige 40 stuks RS6 Avant C7’s verkocht in Nederland. Het “Daytona grijs” is daarbij de meest bestelde kleur (16 keer), waarvan 10 stuks met pareleffect en 6 stuks met matte lak. Tevens zijn er 9 units in panterzwart met kristaleffect, 5 units in phantomzwart met pareleffect, 4 units in Nardo grijs (aka vuilniszakken-grijs) en 4 units in Estoril blauw. De rest van de Nederlandse RS6’en zijn op maat gemaakt en de exacte kleur daarvan is onbekend.
9-SFR-23 – door ronald1
Donkergrijs, brandschoon, zwart omlijste grille en met lichtgrijze spiegeltjes en lichtgrijze frontlip. Nice.
7-THN-35 – door mevipp
Helemaal donkergrijs en met een zwarte grille is ook hartstikke lekker.
1-KVX-93 – door mats_bulters
Een van de speeltjes van Afrojack. Inmiddels in Satin Pearl White.
1-SFB-76 – door ronald1
Donkergrijs, wederom met lichtgrijze accenten. Dit maal ook een lichtgrijs omlijste grille. +1 voor de donkere velgen.
5-KXJ-42 – door barttvr
Die groene gloed is debet aan slechte tl-verlichting, deze RS6-telg is namelijk hartstikke zwart. We checked.
1-KSN-75 – door ronald1
Ton sur ton zwart, op de velgrand na. En hier en daar een chroomaccentje.
9-SJJ-35 – door carspottingrotterdam
Now we’re talking. Matgrijs, in verschillende tinten. Maakt ‘m net even wat kwaaier.
8-SKL-08 – door wolfssrjd
Deze zwarte baas is duidelijk de koning van de parkplatz.
4-KNR-95 – door maak
Wederom in heerlijk mat. Met ditmaal een extra goed zichtbare zilveren sierstrip in de grille, boven de Quattro-aanduiding.
9-KVS-50 – door rits10
Zwart, maar wel met een zilveren lach. En dankzij die sierstrip ook nog een slotjesbeugel.
7-TFP-96 – door rubinsky
Hèhè, hier zaten we op te wachten. Als je dan voor zwart gaat, ga dan ook echt voor zwart. Inclusief velgspul.
2-SKF-46 – door marcgti5
En toch, dat donkergrijze kleurtje staat ‘m beter dan zwart. Vind ik dan.
9-SBL-44 – door leroybreugel
De overtreffende trap van eerder genoemde duistere Duitser. Die zwarte Audi-ringen maken het af.
8-KRL-58 – door 964rs
De vreemde eend in de bijt: een blauwe. Oké, je ziet het niet op deze foto, maar geloof mij, hij is echt blauw. En daarnaast beweert de uploader ook nog eens dat het de eerste op Nederlands kenteken was. Nice.
UPDATE: Kentekenfanaat Jasper Verweij zette op een rijtje hoeveel RS’en er in totaal nou eigenlijk op Nederlandse platen staan. Zoals we zien lijkt er een duidelijke voorkeur te zijn voor de RS6 (249 registraties) boven de RS7 (1 registratie):
Allemaal grijs of zwart….
Wat is er gebeurt met het felrood en het knalblauw van de vorige RS6?
@Rob: knal blauw is niet meer leverbaar, alleen donker. Rood staat nog wel in de prijslijst.
@robert110:
Ah, oke. Toch jammer, ik vond dat blauw bijzonder fraai.
Toch verrassend: de voorgaande RS6 was onopvallend en terughoudend vormgegeven en werd veel gekocht in een knallend kleurtje, de nieuwe RS6 is een stuk opvallender vormgegeven en er wordt massaal in grijstinten gekocht….
@Rob: helemaal mee eens! mijn eigen auto is rood en daar ben ik heel blij mee! zoizo is zwart bij zwart het probleem dat je ze later ziet aankomen…
Lekkere Nederlandse kleuren. Neemt niet weg dat het monsters zijn.
Ze zijn allemaal precies hetzelfde uitgevoerd, op de witte na..
Kwam er laatst een tegen en op de foto’s zie je het ook… Dit ding schreeuwt om wat agressievere ET waardes, met name op de achteras, die verbrede spatborden met wielen die helemaal naar binnen vallen is zo’n afknapper bij een wagen als dit. Vooral een dom gezicht als je er recht achter rijdt.
@griffendahl: Ik hoop van harte dat je bredere banden bedoelt. Of eerst spacers, en dan een grotere et waarde. Maar om zomaar velgen met een andere et waarde te monteren is niet aan te raden.
@markjuhpro:
Volgens mij geeft een hogere ET hetzelfde effect als spacers, zowel optisch als mechanisch (mbt belasting op de as)
@jack_abarth: Spacers geeft het effect van een lagere ET waarde, niet van een hogere ET waarde.
@griffendahl: ET waarde veranderen is niet zo`n goed idee. Je kan bijv. Wel voor bredere banden gaan.
@markjuhpro: Je kan een ET waarde rustig wat aanpassen zonder dat er brand is hoor, als je maar weet waar je mee bezig bent. Vaak doe je dat ook in combinatie met een bredere of andere velg. Ik had op mijn BMW bijvoorbeeld 9,5J ET45 achterop in plaats van 8,5J ET50, dat gaat echt prima, qua belasting geen enkel probleem (een M3 van hetzelfde type heeft 9,5J ET27 met dezelfde lagers) en met een bredere spoorbreedte neemt ook je tractie nog iets toe. Spoorbreedte veranderen is echt niet zo gevaarlijk en raar als jij daar stelt, maar zoals voor alle modificaties geldt is het gewoon belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent en wat de gevolgen zijn. Als je dat weet kan er best veel…
@griffendahl: Spoorbreedte veranderen is inderdaad niet zo’n probleem. ET waarde is een heel ander verhaal als spoorbreedte, ik moet wel toegeven dat er vaak een paar opties zijn in het kiezen van ET waarde. een verandering van 5 mm is inderdaad geen probleem. Maar bij grotere getallen gaan waardes zoals sporing tijdens remmen en accelereren, drifthoek enz veranderen.
Dat zal niet ten goede gaan van het rijgedrag.
@griffendahl: zucht… Natuurlijk heeft een 9.5j velg niet dezelfde ET waarde als een 8 of 8.5j velg…
@parker:
Zucht, natuurlijk kan een 9,5J velg dezelfde Einpress Tiefe hebben als een 8J of 8,5J velg.
ET heeft immers geen ruk met de breedte te maken.
Toch wel mooi zo’n Passat
Black on black. Sign me up!
Volgens mij is deze auto in de configurator ook alleen maar te krijgen in zwart, grijs of wit. Voor een ander kleurtje moet je je wenden tot Audi Exclusive.
@berlinetta: Misanorood pareleffect staat ook in de standaard lijst. Die kleur zat ook op wagen op de persfoto’s. Echter de RS6 klant gaat graag voor het wolf in schaapskleren effect en kiest dus vaak dezelfde kleuren als de klanten van de A6 Avant 2.0 TDI.
Of toch liever een E63 S AMG? ;)
@Joel_D: yes please!!
@Joel_D:
zo te zien kon er na het kopen van de auto niet echt een fatsoenlijk huis meer vanaf…
@super: Eigenaar woont daar niet, maar was daar op visite. ;)
@super: Een beetje rustig he, je ziet alleen de garage op de achtergrond…
@Joel_D: fan van AMG maar de RS6 is tog wel echt dik
Het ging al mis door niet voor AMG te kiezen en daarna ging het mis met de kleur uitzoeken.
1 voordeel, binnen no time staat hij ergens zwart uitgefikt nadat hij gebruikt is in een overval
Doe mij maar een XFR-S. Misschien wel minder snel en minder ‘goed’, maar dat zal me mijn reet roesten. Ik ben eigenlijk een BMW-fan en waar ik de 5-serie een topauto vind, vind ik de M5 een beetje tegenvallen. De E 63 AMG S is wel het indrukwekkendst van ze allemaal, maar een E-klasse vind ik afschuwelijk lelijk.
@berlinetta: Vraag me af wat je tegenvalt aan de m5? (buiten het geluid om dan)
@MAB: Ik vind een normale 5-serie echt heel erg mooi. Het liefst zelfs nog zonder M-pakket. Een mooie, elegante auto. Bij de M5 mis ik een beetje die wauw-factor zoals de vorige M5 dat had. Ik vind de achterkant niet zo mooi. Hij is veel te zwaar. Ik zou het bijna zelfs geen echte M noemen. Het geluid daarentegen vind ik wel meevallen. Een RS6 klinkt niet beter. Een AMG na de introductie van de 5.5 ook niet meer echt.
@berlinetta: Ik denk dat ik kan begrijpen wat je bedoeld maar ik heb juist de wauw factor bij deze m5 doordat ik dit model toch mooier vind dan de vorige maar dat is natuurlijk smaak. Over het gewicht is het niet anders dan met de rs6 en e63 amg S. Het scheelt 5 kg met de e63 S. Voor een lichtere auto moet je toch bij m3, rs4, c63 zijn.
@MAB: Nee, die zijn ook veel te zwaar, maar die hebben wel 4WD. Hoe zwaar zou een M5 dan wel niet zijn als die ook 4WD had? (en dat gaat de opvolger ook wel optioneel krijgen denk ik). Misschien ligt het ook aan het feit dat je de M5 niet mooi kunt aankleden in de configurator van BMW. De velgen vind ik niks, de kleurtjes mogen wat spannender.
Als je zoveel geld te besteden hebt dan is het wel schrijnond dat je uiteindelijk bij een grijze Audi station uitkomt.
Gewoon helemaal zwart of sepang blauw maarja dat gaat niet…
Er staat nog een donkerblauwe in veenendaal
Goh, wat een nieuws: een aantal overgewaardeerde VAG producten van proleten/patjepeeërs.
@kroon: Jaloers…!
Gisteren stond er ook een naast me in de file bij Eindhoven ik moest gewoon 3 keer kijken voor ik door had dat het een RS6 was. Hij is toch best anoniem. Als je hem van de voor of achterkant ziet zie je het meteen met die brede wiel kassen. Ik weet het niet het is wel een bazen bak maar ik zou er niet voor kiezen.
Gisteren ingehaald door een Veilside RX-7, is toch wel wat indrukwekkender dan ‘weer’ een RS6…
Aan alle azijnzeikers: trek je op aan het feit dat ze gezamenlijk een dikke 3 ton aan BPM afgedragen hebben. Jeeeeeeej
@baasbas: Lol als je een beetje slimme RS6’ert bent, dan importeer je zo’n ding met een paar duizend kilometers op de teller uit Duitsland.
Zo’n actie scheelt je direct zo’n 30-40% BPM: http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/waarom-je-nieuwe-auto-kort-op-duits-kenteken-moet-staan
Toch opvallend hoe er gereageerd werd op de “optie” het woord “Quattro” in de grille, maar als ik deze dan allemaal zie hebben ze het allemaal haha
Ik reed er van de week achter 1 in Duitsland. Die had alle badges eraf gehaald en er TDI opgeplakt. Opzich geinig.
Wat minder geinig is, is dat de wielkasten totaal niet worden opgevuld. Dat ziet er nogal lullig uit.
Ik zou er niet in durven te rijden. Vind hem vooral erg schreeuwerig en daarmee een penisverlenger. Gelukkig heb ik die niet nodig en heb ik al helemaal niet het geld om er 1 te kopen.
Ik mis de 9-TLP-99 nog !!!
@ariedeuring: komt hij uit het hnoorden? Buurt van stadskanaal Groningen? Was eergisteren bij me zus haar gala… Staat tussen me spots$
En nog een http://www.autogespot.nl/audi-rs6-avant-c7-3/2014/03/30
http://ag-spots-2014.o.auroraobjects.eu/2014/03/30/audi-rs6-avant-c7-c175430032014195449_4.jpg
http://ag-spots-2014.o.auroraobjects.eu/2014/03/30/audi-rs6-avant-c7-c175430032014195449_5.jpg
Lekker toch!?
Jeej allemaal dezelfde auto’s!
Doe maar een ur-quattro, veel te patserig allemaal dit…
Mooi hoor!
De vorige generatie klonk al nergens naar en met deze werd het geluid nog erger, doe maar een AMG.
Tjah , weer de BMW of MB fans die het niet mooi vinden .
Lekker verder dromen voordat je er nog ene ziet op het weg ;)
Er staat nog een witte op nl kenteken die mag er ook wel tussen staan.
Toch wel een tijdje moeten wennen aan de nieuwe looks, maar ik kan het best waarderen, mits er een kleur op de velgen zit, en niet die afgrijselijke zwarte tinten. Is dat niet een beetje geweest, het oogt behoorlijk goedkoop. Ook, wat vrolijke kleuren zou ze niet misstaan. Al snap ik dat als je een paar ton aan aan auto uitgeeft, je het liefst voorzichtig ben met de kleur. Om er later geen spijt van te krijgen. Maar het wagenpark in Nederland is al zo grijs, als je dan iets heb om mee op te vallen, doe het dan goed.
Ik heb mijn datadoos geopend en analyse gemaakt van alle RS-en die in Nederland momenteel geregistreerd staan:
http://blog.kenteken.tv/2014/04/04/nederlandse-audi-rs-cijferanalyse/
@jasperverweij: nice!
Deze kwam ik ook nog tegen:
http://www.autojunk.nl/2014/04/audi-rs6-151
@Corrado16v: een grijze kopen en dan vervolgens laten wrappen? Goed voor de marktwaarde én de lak.
@baasbas: Misanorood en Estorilblauw zitten in het modellengamma, dus wrappen is niet nodig. En ja, ik had inderdaad ook liever wat meer kleur in het modellengamma gezien.
Die matgrijze lak is dik 6000 euro, dan hou ik wel 2000 in m’n zak en vraag ik aan de heren van Audi Exclusive of ze ‘m sepangblauw willen spuiten. Op zo’n dure auto wil ik een kleur die ik zelf mooi vind, niet die van het demomodel.
Enorm saaie kleuren.
ik heb de Rs6 2-SKF-46 ook gespot op Gorinchem met betere foto’s :P
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zo’n auto in die kleur heeft net zo veel zin als een zwart veiligheidshesje. Je wilt wel opvallen, maar eigenlijk ook weer niet….
Dit is pas een fantastische kleur op de RS6, tenminste niet zo’n saaie grijze of zwarte kleur(mooi maar zo standaard!)
http://www.autojunk.nl/2014/04/blauwe-rs6-zeer-mooie-kleur
Dikke wagens maar wat klinkt de nieuwe RS6 slecht zeg. Doe mij maar een M5 F10.
@jrmpower24: sarcastisch? Rs6 sound vs f10 en dan zeggen dat de f10 beter klinkt..? Ik betwijfel of je ze daadwerkelijk goed gehoord hebt.. Of misschien is er iets met je oren?
@2cool4school: Ik ben het met hem eens hoor. De M5 klinkt niet geweldig, maar de RS6 klinkt nou ook niet veel beter. Alleen de AMG klinkt nog enigszins gaaf.
Koop zo’n wagen toch eens in mooi rood of blauw. Afschrijven doet ie toch wel!
nou nou nou dit zijn echt niet de dikste 15, heb er ook wel een paar gezien met een mooi kleurtje.
Er staat nu een 2de rs7 op nl kenteken geen 1!
Ik heb er ook al een gespot, staat er niet tussen
http://www.autojunk.nl/2014/02/audi-rs6-avant-c7-11 zijn jullie deze vergeten? Geweldig kleurtje!