
De ramp voor iedere automobilist, garagist, en verzekeraar. Maak kennis met de Horrific 40RR0R.
Deze idioterie in autovorm wordt u aangeboden door Warranty Direct, de Britse verzekeraar die graag reclame voor zichzelf maakt door lijstjes op te stellen van de slechtst presterende auto’s of automerken. Dit keer hebben ze uit de gegevens van 50.000 polissen gedistilleerd welke automodellen in verhouding de meeste problemen hebben en met welke onderdelen. Die onderdelen werden vervolgens gebruikt om één virtuele auto te bouwen en voilà; de Horrific 40RR0R was geboren.
Aan het plaatwerk valt al te zien welke auto’s voor dit Frankenstein-misbaksel zijn gebruikt, onderstaande tabel maakt het nog een stukje duidelijker.
BMW M5 ('04 - '11) | Motor |
Audi RS6 ('02 - '11) | Ophanging |
Jeep Grand Cherokee ('06 - ) | Versnellingsbak |
Mercedes R-Klasse ('04 - ) | Elektronica |
Fiat Multipla ('99 - '05) | Remsysteem |
SEAT Alhambra ('96 - ) | Airconditioning |
Chrysler 300C ('05 - ) | Stuursysteem |
De BMW V10 uit de vorige generatie M5 mag dan misschien de fijnste veelcilinder zijn die ze ooit in Beieren hebben gebouwd, als een aantal exemplaren van de beperkte oplage al problemen vertoont, dan vallen ze in de statistieken van Warranty Direct natuurlijk direct op. Hetzelfde geldt voor de ophanging van de Audi RS6. Dat de elektronica en de versnellingsbak van respectievelijk de Mercedes R-Klasse en Jeep Cherokee harder zuigen dan de inlaat van een Mazda 767B is algemeen bekend.
Bekijk de oogebola-veroorzakende Horrific 40RR0R HIER in het groot.
Dat de M5 erin staat is niet terecht. Dat de RS6 erin staat is wel terecht.
@jaapiyo: V10 M5 blokken gaan om het uur compleet aan gort.
Iemand die daar zwaar met trapt kan achter 2 jaar een gespleten blok verwachten.
@primer: Maar dan heb je wel 2 jaar lol een een prachtig geluid. Maargoed, je kan ook een 2e hands gallardo halen.
@jaapiyo: BMW fanboy? Hoe dan ook vind ik apart dat zulke dure dikke en exclusieve auto’s (BMW en Audi dus) zulke problemen hebben. Iemand meer info wat er mis is met de beruchte v10 en de ophanging van de rs?
@arii: je weet toch wel dat alleblokken ( met name de koppen) pure stront zijn? En al helemaal als de motor koud is.
@arii: is inderdaad triest! En juist fanboys van dat soort merken zeiken altijd over Duitse degelijkheid en blablablablablabla…… oftewel een e60 m5 is lelijk EN onbetrouwbaar! Doe mij maar een italiaan!
@arii: Misschien omdat de techniek bij zo’n straffe motoren tot het uiterste wordt gedreven? Als je een doorsnee motor uit een doorsnee auto gaat gaan opvoeren, zal ie vast ook veel sneller verslijten…
@jaapiyo: zal wel zijn man. voordat je een barst in uw BMW blok krijgt.
Ik wed dat je geen seconde in een rs6 hebt gereden.
@pureturkish1: De audiVW 2.0tdi blokjes zijn ook niet zo heilig hoor.
@primer: Oh ; toevallig gebruiken we thuis als 2de wagen een golf v 2.0tdi. teller zit op 191000. werkt als een zonnetje ;) Enig zware mankement tot nu toe was dat de intercooler leiding een barstje had ( niks kostelijks hoor). Experience speaks…
@pureturkish1: Als je een tellerstand van 191k al indrukwekkend vindt spreekt dat eerder tegen dan voor VW. Mijn Volvo S80 nadert de 400k en ziet er (van binnen én buiten!) nog steeds uit als toen hij in 2003 van de band rolde.
@dikdraak: Volvo mag bij dit soort vergelijkingen nooit mee doen, dat is toch algemeen bekend???
@dikdraak: Volgens mij staat nergens dat ik het indrukwekkend vind, of toch wel ?
@pureturkish1: Expliciet inderdaad niet, maar het feit dat je die tellerstand als argument gebruikt voor de stelling VW’s wél goede auto’s zouden zijn zegt genoeg.
@primer: Alleen de 1ste serie 2.0TDI’s, daar word de kop te warm van.
is in de 2de serie opgelost
@jaapiyo: Ik vind het meest fascinerend dat de Jeep Grand Cherokee een nog beroerdere versnellingsbak heeft dan de E60 M5. Dat het motorblok niet geweldig is wist ik al.
Toch erg jammer, geweldig gave auto’s, maar met het verbruik + de snelheid waarmee je door de onderdelen heen gaat zorgen er toch voor dat ik hem laat staan. Voor de liefhebbers zijn ze daardoor wel lekker goedkoop in aanschaf. Ik ga denk ik voor een Alpina B5S of een normale 550i.
@lemster: Versnellingsbakken zijn sowieso niet de specialiteit van Chrysler. Bij de Voyager was dat ook al een zwak punt.
@jaapiyo: haha, zegt de BMW-fanboy. Onderbouw je reactie eens, dan kunnen we praten.
@mrcarfreak: Nee was natuurlijk een knipoog implied maar als ik die er bij had gezet was het geen humor meer ;)
Ik ben wel fan van BMW en heb niet zoveel met Audi en heb de redenen daarvoor al regelmatig genoemd in het verleden maar dat doet niet echt terzake voor dit topic. Misschien de volgende keer als AB weer eens een ‘kies maar’ tussen een Bimmer en een Audi maakt om kliks te krijgen van ons fanb0iz -ja ab, doorzichtig ;)- o.i.d.
@jaapiyo: Het probleem is dat rijke lui denken dat het niet meer is dan een snelle gezinswagen en gaan er mee om als een normale leasewagen. Dan kan je na een maand al flinke problemen verwachten. Een V10 vereist gewoon zijn onderhoud, die kan je vergelijken met het onderhoud van een ferrari 456.
@gerjanm: dat ding geeft gewoon aan wanneer ie onderhoud nodig heeft hoor, vervolgens krijgt ie dat. Zeker de 1e eigenaar bestelt niet een auto voor anderhalve ton om vervolgens het onderhoud uit te stellen.
@jaapiyo: helaas moet ik als BMW fanboy uit eigen ervaring bevestigen dat de betrouwbaarheid van het S85 M5 blok niet al te best is. Heb een complete rebuild van het blok laten doen nadat een van de klepveren gebroken was (oorzaak onbekend).
@jaapiyo: Dat die M5 vanwege die V10 erin staat is JUIST terecht!
Ik vind het een goede reclamestunt!
Ik heb zelf ool vaker gekeken maar een tweedehands m5 v10 maar ik ben zo veel horrorverhalen tegengekomen dat ik er mijn vingers nooit aan zal branden.
@nvn1993: Oké mister ’93
@nvn1993: dus je doet t maar met een Bentley ;-)
Geen Aziatisch deeltje te vinden in dit ding dus..
@norge: Ik verwijs u door naar de Horrific 40RR0R Hybride..
@roberto: Ik verwijs u door naar het sprookjesbos in Duitsland..
@norge: koop dan een 911 turbo die hebben daar geen last van ;)
Off topic, voer app.autoblog.nl in je browser in voor een dame met een prachtige snor. Well done AB xD..
On topic: M5 blok met RS6 ophanging is zo slecht nog niet, maar 507 PK met een Grand Cherokee versnellingsbak en stuurwerk van een 300C … ?
@rdamnn: mwaha…wat is deze.
Creatief projectje van iemand met tijd teveel of is dit een soort inside joke van (een intern bij) ab?
@jaapiyo: dat is gewoon vrouw met snor zonder boerka ken je die niet?
@nicktexel: Hij heeft een voorkeur de Nissan GT-R :)
@nicktexel: ben vergeten @norge: ervoor te zetten.
Sinds wanneer zijn defecten verzekerd?
Jammer dat de gebruikte velgen van de RS6 niet bij de genoemde RS6 horen (’02-’11), geeft een beetje een verkeerd beeld van de fantastische C7 ;)
@stefanup: viel mij ookal op ja
@stefanup: idd beetje stom
@stefanup: je bedoelt die wagen waarmee afrojack al twee keer mee langs de kant stond..?
Europees en americaanse wagens gevult lijstje.
Men zou toch denken waarom de leaseprijs van een Japanse wagen zo duur blijft.
@primer: Verbaast mij niks hoor wist het al, Volvo en vooral Lexus scoren gewoon goed. Lexus verslaat de Duitsers met gemak op het gebied van betrouwbaarheid, elektronica en andere onderdelen. Het wordt tijd dat we dat zien, Japanners zijn de Europeanen voor nu voorbij gestreefd.
Er zit dus wel een m5 motor in
@f40racer: Nog zo’n SUV achtige niche dat ik niet zie zitten.
@f40racer: ja maar met de bak van een jeep… ;)
De S85 V10 van BMW was door zijn unieke ontwerp (Hochdrehzahlkonzept) zijn tijd ver vooruit. Echter zijn deze motoren wel bijzonder gevoelig. Het correct warm en koud rijden, samen met zeer regelmatige service zijn sowieso nodig om langer plezier te hebben van je M5 E60/E61 of M6 E63. Daarnaast wordt de SMG-bak in deze wagens ook geplaagd door diverse problemen met o.a. koppeling, verschillende sensoren etc. Kortom, op de volgende puntjes letten bij aanschaf van een M5 E60:
– drijfstanglagers
– gaskleppen
– gaskleppenstelmotor
– Hogedruk-VANOS
– Olieverbruik (Niet meer dan 1L op 7.500k)
– SMG-bak, gaat deze zuiver van D > N > R en blijft het toerental constant.
Laat bij BMW even uitlezen hoe vaak de voorbezitter de optie “Launch Control” heeft gebruikt, na ongeveer 20 LC’s kan je de koppeling vervangen (spreekt uit ervaring).
@rogierg: na 20 x de launch control te gebruiken al?? Ik zou deze wel minstens 20x op een dag gebruiken als ik zo’n ding zou hebben :|
@arii: Ach, koppelingsplaten + de rest wisselen = 3800,-, dus ligt aan jouw spaarpot hoevaak jij dat op een dag wilt doen. Overigens is de Launch Control op de DKG-bakken (lees: E90/E92/E93 M3 DKG, en alle F-serie M BMW’s met een DKG bak) prima met enige regelmaat te gebruiken, aangezien de koppeling bij deze bakken nauwelijks slijt.
@rogierg: dus als ik goed reken kost de launch control 190 euro per keer (los van normale slijtage). Pfoe, dat is best een klein kapitaal.
hmm geen pontiac aztek dus…
Leuk grapje, maar wat een onzin.
@peyah:
Ik snap ook niet waarom ze zoveel moeite hebben genomen, een Polo 1.4TSI met DSG bak had hetzelfde resultaat opgeleverd….
@jrk68: niet! Die is lelijker!
@jrk68:
Dat was toch t/m 2010? Ik dacht dat die TSI-blokjes daarna een stuk minder snel kapot gingen maar ik kan er naast zitten. En dat dat M5 blok erin ligt,tja, zal ook met de prijs te maken hebben. Als ik anderhalve ton neertel voor een M5 verwacht ik niet dat dat blok na 2 jaar aan vervanging toe is.
oogebola
@gwnfinn: Goed gelezen!
Had toch echt gedacht dat er een DSG in zou zitten…
Wat betreft het design hadden ze niet alleen de remmen van de Multipla te hoeven selecteren.
Hmmm de japanse auto’s staan natuurlijk er Weer niet bij :)
Als je gewoon je auto netjes warmrijdt dan valt het met betrouwbaarheid allemaal wel mee. Feit is alleen dat auto’s als m5’s en rs6’en gewoon 9 van de 10x zwaar mishandeld zijn.
Klopt aardig. Heb een S6 gehad waarbij binnen 10000km de voorwielophanging & aandrijfassen 2x zijn vervangen.
Dat het remsysteem van de Fiat Multipla ermee ophoudt is een uitstekend voorbeeld van natuurlijke selectie.
Je hoort de Duitse marketingsjongens net als Louis van Gaal op het balkon al nog steeds roepen: “Wir sind die Besten.” Mercedes, BMW en 2 van VAG. Een vrij bedroevende score en een flinke tegenvaller voor de M5 en RS6. Zal wel te maken hebben met de Duitse degelijkheid.
@jagmaseratiferrari:
Als Duitser kan ik je verzekeren dat de term “Duitse degelijkheid” holler is dan een 100 jaar oude wilg.
Puur marketing gezwets waar alleen de Beliebers nog in geloven….
@jrk68: wat hebben de fans van justin bieber hier nou weer mee te maken????
@jagmaseratiferrari: Misschien dat het ervoor zorgt dat mensen hun ogen openen en inzien hoe het is gesteld met de kwaliteit van VAG.
@jagmaseratiferrari: of gewoon überhaupt Duitse auto’s! Italië + GB ftw!!!
@series2: Inderdaad dat kan ook, alleen spant VAG de kroon.
Voor mij sowieso Italian en British.
Maar ook Volvo en Japanese zijn welkom.
@jagmaseratiferrari: volvo is ook wel te pruimen ja!
Wat leuk: al deze auto’s hebben op z’n minst Duitse genen. Met uitzondering van de Multipla dan.
En geen Fransoos te zien!
@LaLancia: dat is inderdaad Heel raar.… misschien koopt niemand ze meer!
@LaLancia:
Kwaliteitje hè….
Duitse degelijkheid!?
Ik heb zo’n grand cherokee met mercedes 3.0 diesel en een heel simpele maar voortreffelijk schakelende 5 versnellingsbak.
er staat nu goed 200k op de teller, en ik heb de bak bij 175k laten spoelen. niets noemenswaardig, beestje schakelt als een nieuwe..
de differentieellagers daarentegen heb ik zowel voor als achter moeten laten vervangen want het gruis lag onderin :)
@wimbers: http://www.wjjeeps.com/custom/startech21.jpg Deze Jeep Grand Cherokee WJ vond ik altijd erg mooi.
Waarom gaat de airco van een oude Seat Alhambra zo vaak stuk maar van een identieke VW Sharan of Ford Galaxy niet?
Kloppend is dat de airco van de Seat Alhambra van modeljaar ’96 TOT ’05 bagger was. Modeljaar 2006 kent een subtiele facelift die alleen de kenners opvalt. Bij deze facelift is de airco in de Alhambra ook aangepakt en vanaf modeljaar 2006 is de airco gewoon goed.