
De mannen van Renault/TAG Heuer hebben in kaart gebracht hoeveel pk’s hun krachtbron achterloopt op het oppermachtige Mercedes-blok. Ook zo benieuwd?
Teambaas Christian Horner heeft uit de doeken gedaan dat het gat tussen de Mercedes- en de Renaultmotor zo’n 35 kW bedraagt. Een simpel rekensommetje leert dat de gap uitdrukt in pk’s neerkomt op ongeveer 47 paarden. Op een totaal van ergens rond de 900 stuks lijkt dat geen enorme marge, maar toch is het dat wel. Zeker als je de snelheid van de Silberpfeile op de rechte stukken in acht neemt.
Helaas voor de fans van Max en Daniel komen er dit jaar geen updates meer voor de TAG Heuer-motor. De mannen van Renault focussen zich namelijk op 2017 en dus hoeven we geen pk-sprongen te verwachten zoals in Monaco (Ricciardo) of Montréal (Verstappen). Jammer, want we hoopten op een mooie upgrade voor de GP van Japan.
Aan de andere kant: reglementswijzigingen gooien meer dan eens de onderlinge verhoudingen overhoop. 2017 wordt in dat opzicht een zeer interessant Formule 1-jaar, zeker als je je bedenkt dat ze het bij Red Bull chassistechnisch altijd prima voor elkaar hebben. Bovendien ligt de ontwikkelingen bij Renault niet compleet stil voor de motor van dit jaar, maar er zullen dit seizoen geen hele ingrijpende verbeteringen meer worden doorgevoerd. (via motorsport.com)
beste redactie, niet slecht bedoeld maar zeker es in overweging nemen: een apart domeinnaam voor F1 nieuws.
In het weekend valt 2/3 van de artikelen hieronder en nu ook al in de week meer en meer…. spijtig
@lowlow: Eveneens niet slecht bedoeld, maar niet klikken is ook een optie. We weten intussen dat jij niet op F1-nieuws zit te wachten. Dat mag, een hoop anderen vinden het juist wél boeiend om te lezen.
@MauritsH: keep it coming
@rovadepo: mede dankzij de vele nieuwsupdates over onze Max kijk vaker op autoblog. En blijkbaar zijn de nieuwsberichten toch interessant genoeg om ze open te klikken?! ?
@chuut: voor mij wel ja
@lowlow: kom op man het is voor onze Max.
@r32turbo: Gelukkig kijken er ook een hoop verder dan alleen naar Max ;)
@lowlow: Dude niet zo miereneuken
@swaggguar: Mieren neuken is wel lekker! Moet je ook eens proberen!
@lowlow: paar jaar geleden kreeg autoblog een hoop kritiek dat ze ineens uit een topic over F1 begonnen. Het kritiek was toen dat autoblog zich nog nooit met F1 had bemoeid. Gemeende kritiek waar ze nu heel veel aan doen. Zeker de ontwikkelingen rondom max volgt autoblog al vanuit de formule 3 tijd.
Nu is het weer te veel F1 nieuws.
Het is juli – augustus. Komkommer tijd. Laat autoblog posten wat ze willen of lees het niet.
@kvgorp: uit het niets*
@lowlow: tijd over ? Als eerste lezen en reageren dat je het niet wil lezen
@lowlow: hou op met zeiken, iedereen wil lekker veel max nieuws.. Ga gewoon weg, negatieveling
Renault heeft aangegeven geen “Major upgrades” meer uit te brengen. Dat zegt niet dat er links en rechts niet nog wat tokens worden ingewisseld en/of pk’s worden gewonnen door optimalisatie.
Of ze dan 35kw goed gaan maken is een volgende natuurlijk :)
@mikeyman: @bassx Dank voor de goede toevoegingen! We zetten het erbij.
@mikeyman: Spijtig, 35kW is wel een ‘major’ upgrade :(
Het is zeker een groot verschil. Qua acceleratiesnelheid en topsnelheid is de Mercedes gewoon oppermachtig. Ook de mechanische grip is zeer goed bij de Benzen. Jammer dat Renault/Tag Heuer niet meer met upgrades gaan komen, zo gaat het restant van het jaar erg lastig worden.
Zoalang Red Bull boven Ferrari eindigt dit jaar hebben ze een knappe prestatie geleverd dit jaar vind ik. Volgend jaar maar weer verder kijken hoe dicht je bij de Benzen komt. (of Max gewoon lekker naar Mercedes, jongste wereld kampioen ooit in 2017.)
@straatzakelijk: Max naar Mercedes hoeft wat mij betreft niet te gebeuren. Zeker niet de komende 3/4 jaar. Met Red Bull heb je een topteam met topmensen die topauto’s bouwen. Want voordat Mercedes de dienst ging uit maken werd Vettel in een Red Bull vrolijk 4 keer wereldkampioen. Vergeet niet dat vanaf 2017 de Formule 1 er heel anders uit kan komen te zien.
Overigens is het PK-verschil tussen Renault/Tag Heuer niet zo spannend. Ik ben er zeker van dat de Red Bull een betere auto is dan de Ferrari.
@viezefreddyw: Het PK-verschil tussen Renault/Tag Heuer EN Ferrari is niet zo spannend. Zo klopt de zin..
@viezefreddyw: Dat is waar. Ik denk wel dat Lil’ Lewis dit nog wel even volhoud zo. Maar je hebt gelijk, in 2017 kan zomaar alles anders zijn in de F1, zo is het al jaren. En gelukkig maar…
@straatzakelijk: zowel Hamilton als rosberg hebben nog 2 jaar een contract bijgetekend.
@MauritsH: Christian heeft aangegeven geen nieuwe krachtbronnen te gebruiken (of eigenlijk heeft Renault dat officieel aangegeven dit weekend), in dat zelfde interview zei Horner dat hij verwacht dat er via tuning, brandstof en setup nog wel extra vermogen uit de huidige krachtbronnen gehaald kan worden. Een klein detailverschil.
Leveren de krachtbronnen niet 900pk incl. het hybride gedeelte?
Dacht wel eens gelezen te hebben dat de V6 ongeveer 750pk levert.
Als je dan 50pk mist merk je het nog wat eerder natuurlijk
@ds3thp: Die 900pk inclusief hybridemeuk klopt wel.
47 pk, dat noem je gewn enorme gap? Dat is gigantisch in de F1, je kan wel na gaan hoe goed de aero en het chassis van RBR als ze dat kunnen goedmaken
@goodolddays: Dat kunnen ze dus niet goedmaken. In kwalificatie en race is Mercedes gewoon duidelijk sneller.
Vast een domme vraag, maar er zit toch een maximum aan het aantal pk’s dat ze mogen hebben? Zit Mercedes dan aan het maximum en de rest (in dit geval RedBull) zit daar 47pk onder? Vind het nog best een flink verschil tussen 2 topteams. Had ik niet verwacht. Aan de andere kant, als je ziet hoe die Merc’s er soms langs denderen… Volgende keer de airco toch maar uitzetten Max.
@E34M5Touring: Nee, er zit geen maximum aan het aantal pk’s dat ze mogen hebben. Doordat het aantal kilo’s brandstof en de brandstofflow gelimiteerd zijn zit er natuurlijk wel een theoretische max aan hoever je kunt gaan voordat je auto niet efficiënt genoeg meer is om de race uit te rijden.
@Edge: Ok! Ik dacht dat er een reglementair maximum vermogen was maar dat is dus niet zo. Ja dan zullen ze wel aan de bak moeten bij Renault. Mercedes zal die pk voorsprong niet zomaar weggeven, die ontwikkelen natuurlijk ook gewoon door. En dan vind ik bijna 50pk verschil toch heel wat zeg. Bedankt weer!
Veranderd er volgend seizoen veel voor de motoren?
@mrrallycross: De opzet van de motoren (turbogeblazen V6 met hybridepakket) verandert niet, maar vanaf 2017 vervalt het hele systeem met tokens wel. Dan kun je als fabrikant gewoon weer je motoren naar hartelust ontwikkelen, in plaats van dat je bij elke verandering moet doorrekenen of je genoeg tokens hebt en of je die tokens wel daaraan wilt besteden.
@MauritsH leuk artikel!
Het zou wellicht leuk zijn om een lang in-depth stuck te schrijven over de aanstaande ontwikkeling van de F1 bolides voor 2017. Aero, banden, motoren (ik was ook in de veronderstelling dat dit gelijk bleef) etc. En hoe de (verwachte) titelstrijd er volgend jaar uit gaat zien.
Tevens zijn er ook Nederlandse talenten die in de F1 werken als aero technici/engineers?
Dat lijkt een vrij dominante Britse wereld te zijn.
@mrbasa: Dank voor het compliment en leuke suggestie! We gaan er eens naar kijken :)
@MauritsH: Doen :)
Horner is zichzelf en zijn rijders alvast aan het indekken voor als Ferrari aan het einde van het seizoen toch voor RB is geëindigd. Na Oostenrijk en Silverstone waren ze er van overtuigd de Mercedessen te kunnen verslaan. Slim mannetje hoor die Horner. Na Hongarije ziet RB in dat ze de snelheid van Ferrari niet kunnen onderschatten.
Niks tegen Mercedes, maar het zou me niets verbazen als ze binnenkort sjoemelpraktijken zouden vinden daar, 47pk is niet niks!
@cossiekiller: Heb ergens gelezen dat het kwam door de manier van aan-en-afvoer van lucht naar en van de turbo die bij Mercedes anders is dan bij andere teams.
Ik ben afgelopen weekend bij de race op de Hungaroring geweest en je hoort ook een duidelijk verschil in motorgeluid. Qua volume maken de twee fabriek auto’s van Mercedes duidelijk meer geluid dan met name de auto’s met Renault motoren. Ik ben benieuwd wat hier de precieze reden van is. De Ferrari motor vond ik iets “rommeliger” klinken dan vorig jaar. Een beetje zoals het “pruttelende” geluid van de Honda (als ze niet op het gas zijn).