






Dichte velgen en de nodige ‘neppe’ luchtinlaten, dat kan maar één ding beteken: deze R8 heeft geen cilinders.
Veel specs van de volledig elektrische Audi R8 e-Tron waren al bekend. Audi stuurde ons echter veel tekst, maar geen plaatjes van de R8 e-Tron, maar daar komt nu verandering in. We zien een R8 die vanuit de verte behoorlijk op z’n beninze-broertjes lijkt, maar bij nadere bestudering toch behoorlijk anders is. Zo zijn de meeste luchtinlaten gesloten, de ogenschijnlijk wél functionele luchthappers op de flanken zorgen waarschijnlijk voor koeling van het accupakket. Verder zijn ook de velgen volledig dicht. Dat wat op het eerste gezicht de ‘gaten’ zijn, blijken carbon afdichtingen te zijn. We zijn benieuwd hoe Audi de remmen voldoende gaat koelen.
De E-tron versie krijgt een 92 kwh accu -groter dan die van een Tesla Model S- en een flinke elektrische range van 450 km. Door de nodige aanpassingen aan de carrosserie heeft R8 e-tron een CW-waarde van 0,28, dat scheelt weer kostbare kWh’tjes! De twee elektromotoren leveren gezamenlijk 460 pk en 920 Nm, wat een acceleratie van 0-100 km/u mogelijk maakt in 3,9 seconden. Topsnelheid? een elektronisch begrensde 210 km/u, eventueel te verhogen tot 250 km/u.
Audi heeft al aangegeven dat het niet bij deze R8 e-Tron zal blijven, maar dat ze de techniek ook gaan gebruiken voor een elektrische sedan. Tesla en Porsche kunnen hun borst gaan natmaken.
Voor wie hem überhaupt mag leasen: de Audi R8 e-Tron komt in aanmerking voor 4 procent bijtelling…
Ik vind hem op een haai lijken
@nvhuijkelom: hij heeft ook wel wat weg een van een zeekoe
@sr20det: ook wel wat van de vorige r8 versie
Leuk die techniek maar het ziet er niet uit.
Toch best een beetje leuker als de I8!
@dutchdriftking: i8 is zooooveel mooier.
@jrmpower24: gelukkig valt er over smaak niet te twisten.
@jpoers:
Yep, maar de i8 is in elk geval niet saai..
BMW durft tenminste nog zijn nek uit te steken en iets bijzonders neer te zetten. Dit is vlees nog vis..
@jrmpower24: Afgelopen zondag op de Autobahn voorbijgereden door een witte met zwarte i8. Ik zag hem al aankomen in de spiegel en kon bijna niet ophouden om er in te kijken. Daar komt echt een fantastische sportauto aan rijden met uitstaling. Wat mij betreft heeft de i8 een Wauw factor.
@dutchdriftking: i8 kan begrenst harder…
…en ziet er imo beter uit.
Maar het is natuurlijk appels en peren. Deze R8 is namelijk volledig elektrisch, terwijl de i8 een plug-in hybrid is.
Deze vind ik mooier dan de benzineversies. De achterkant komt met deze spoiler en diffuser beter uit de verf en hetzelfde geldt voor de singleframe grille. Ik hoop wel dat al die aluminium accenten in het echt geen overkill zullen zijn.
@knipperlichtje: Dit heb ik ook met de a3 die ziet er in de e-tron versie ook stukken beter uit.
Yuk… Dit krijg je als je een auto met verbrandingsmotor om gaat bouwen naar elektrisch. Geen porum zeg.
Tja wat is het doel van deze auto?
@commentaar1: ‘vernieuwend’ zijn.
Ik denk dat bmw met z’n i8 ook wel z’n borst kan nat maken
@henkhupelschoten: Ik denk dat deze een stuk duurder wordt dan de i8.
Mooi ding. Ik persoonlikl vind de benzine versies ook mooi ondanks alle kritiek
Die ziet er al helemaal niet uit
Ik hoop dat de nieuwe R8 een auto is die je in het echt moet zien om hem te waarderen. De BMW i8 is zeker heel erg futuristisch, en de proporties zijn schitterend, maar het design is zo over the top dat het meer apart is om het apart zijn dan pure aerodynamica of esthetica.
Dat Audi ook met een elektrische sedan komt lijkt mij logisch: de markt is er klaar voor. Ik denk sowieso dat alle moderne auto’s ontworpen en ontwikkeld worden met diverse aandrijflijnen in het achterhoofd (benzine, satansap, hybride, plug in en volledig elektrisch). Welkicht de nieuwe A5 Sportback die veel techniek deelt met de Pajun/717.
4% bijtelling is leuk, maar over twee ton is dat nog altijd een serieus bedrag, dus LeasePlan hoeft nog geen afspraken te maken met Pon voor kwantumkortingen, lijkt mij.
Misschien ben ik gek aan het worden, maar ik moet mijn mening echt bijstellen. De nieuwe R8 lijkt met de dag mooier te worden of het ligt aan de persfoto’s van vorige week.
@badboys: ben ik helemaal met je eens, datzelfde vind ik ook. Aan sommige auto’s moet je in het begin erg wennen, maar hoe vaker je er naar kijkt hoe mooier je ze gaat vinden. Dat is met de nieuwe R8 ook het geval.
“We zijn benieuwd hoe Audi de remmen voldoende gaat koelen.”
Remmen worden in een EV met 4WD lang niet zo hard gebruikt, door middel van het toepassen van regeneratief remmen.
@melkkoe: En aangezien het een supercar is (of dat is in ieder geval de bedoeling), is koeling ook niet nodig. Supercars horen tegenwoordig in de fik te vliegen om erbij te horen.
@berlinetta: supercar is de benzine versie, dit is gezien de specs meer een GT
@commentaar1: Om maar even commentaar te geven op jou:
Volgens mij wordt niet op basis van specs beoordeelt of een auto een GT is of niet. Een Maserati of Aston met 460 pk is toch ook een GT?
@berlinetta: klopt. Een GT (Gran Turismo) is veelal een 2 2 coupe met een grote motor met veel vermogen, maar voldoende comfort om er lange afstanden mee af te leggen. Goede voorbeelden zijn de 612 Scaglietti, F12, Continental GT, DB9, SL55/63/65 AMG en XK8/XKR.
Sportwagens zijn vaak wat leuker om mee te rijden, krapper, minder praktisch maar niet zozeer sneller. In de UK is een Sports Car standaard een 2-zits open auto.
Waarom is ie begrensd op 210, maar kan dat eventueel wel naar 250 worden opgeschroefd?! Veiligheid kan het niet zijn dan toch, als de 250 ook haalbaar/mogelijk is.
@rrk147: Verbruik van energie en een extra optie waar Audi lekker op kan cashen. Om twee keer zo snel te gaan is acht (!) keer zo veel vermogen nodig (ja, vermogen schaalt tot de macht 3), en daarmee ook een enorm energie verlies voor een klein beetje extra sneller rijden. Verder zijn er veel eigenaren van een R8 die niet in de buurt komen van die 210, laat staan 250. Dus de mensen die wel 250 willen halen (circuit rijders, mensen met een Autobahn in de buurt), kiezen wel graag die optie.
@rrk147: Deze snelheden lijken me beiden nutteloos in een elektrisch voertuig. 250 km/h wilt eigenlijk gewoon zeggen dat de batterijen in 5 min op zijn ipv in 10 minuten, als je 210 km/h rijdt.
Ik lease toch liever een tesla denk ik (als het dan toch electrisch moet)
Zal erg snel zijn net zoals die elektrische SLS AMG maar het gemis van die hamerende V8 is toch niet te overtreffen met welke prestaties dan ook.. Ik vind dat hier hetzelfde verhaal op gaat, hij zal iedereen tot gehakt rijden, maar van windgeruis krijg ik geen glimlach op mijn gezicht..
Veel succes met die sedan Audi. Tesla zit met 2 motoren al op bijna 700pk. TKO…
Zie je het al voor je? “Oh kijk, daar komt onze werknemer, in z’n R8.” Waar kan ik tekenen?
Waarom is Audi er zo trots op dat het accu pakket groter is dan bij een Model S? Ze leveren een behoorlijke bak minder power dan bij een Tesla Model S p85D.
@Donstil: Dat is geen correcte redenering. Dat is als zeggen dat jouw auto meer vermogen heeft dan de mijne, omdat jouw benzinetank 75 liter is, en de mijne 50 liter.
De power zit hem in het vermogen van de elektromotoren ( normaal in kW uitgedrukt, maar om de vergelijking met verbrandingsmotors makkelijker te maken, even omzet in pk ), en die motoren zijn bij de Tesla P85D van een hoger vermogen.
De capaciteit van de batterijen, uitgedrukt in kWh in dit geval, duidt aan hoe lang een bepaald vermogen kan onttrokken worden over een bepaalde hoeveelheid tijd. Dus 92 kWh wilt zeggen, dat de batterijen 92.000 Watt per uur kunnen leveren.
Als je dus nu een motor moest hebben van 92 kW, die aan 100% van zijn vermogen draait ( plankgas bij een auto en maximale toeren ), wilt dat dus zeggen dat de batterijset van 92 kWh op 1 uur leeg is.
Slaat werkelijk waar nergens op deze auto. Waarom zou je deze auto kiezen boven de V6/V8/V10 broertjes? Een topsnelheid van 210 km/u…heb je een auto van een paar ton komt er iemand met z’n gekietelde Corsa je voorbij razen met 220 km/u.
Dit moet je nu, met de huidige technieken, niet willen. Het wil iets zijn wat het niet kan zijn namelijk een sportauto á la z’n benzinebroertjes.
Audi had er beter aan gedaan om er een stand alone auto van te maken net als de I8. Waarbij je de krachten van een electrische auto met sportieve aspiraties beter tot z’n recht kan laten komen.
Ik zie Halfords after market chrome strips! WTF….
@mrdjm: Ja, inkopen bij een faillissementsverkoop kan lucratief zijn…
Ff vervelend doen: bijtelling geldt bij het aan een werknemer ter beschikking stellen van een auto door de werkgever. Ongeacht de financieringsvorm. Dus leasen, zoals in het artikel, is slechts ‘een’ vorm van financieren van een auto van de zaak. Net als kopen door de werkgever (die de auto op de balans moet zetten
mooier dan de benzinversies, vooral de lijnen rond de sideblades. en het model ‘groeit’ nu al op me … mooier er mooier vind ik hem … vooral in dit blauw
En nu nog een audi A3 met een range van 400 km voor <40 K neerzetten. Opeens gaat er dan een shift naar EV wagens plaatsvinden!
Haha 210 en mogelijk 250. Dan zie je ineens een Civic met spoilers lang komen alsof je stilstaat… Daarnaast lijkt het wel alsof deze R8 verhoogd is.
Waarom ziet de voorkant er hetzelfde uit als de achterkant ?
Leuke techniek dat wel ..
Wel fijn dat je nog steeds door de glasplaat het motorblok kunt zien zitten.
Vreemd dat ze het niet in een A6/A7/A8 dumpen ofzo. Lijkt mij toch een betere auto voor dit soort aandrijvingen. Zeker met een topsnelheid van 210….. Sowieso zullen je accu’s niet erg lang mee gaan als je een rondje op de ring doet ofzo.
Hopelijk komen de elektromotoren niet van VAG want ondanks volle accu’s kom je dan nog steeds stil te staan met motor pech.
Zoals ik eerder aangaf vind ik de nieuwe Audi R8 een mooie auto, dit blauw staat de R8 overigens goed met de zilveren accenten.