







Het is de tiende ronde voor de Civic. Kan de nieuwste generatie ook weer een stukje van de Europese markt veroveren?
We zagen al een teasertje voorbijkomen, maar vandaag heeft Honda in Swindon het doek getrokken van de nieuwe Civic. Ondanks (dankzij?) de Brexit wordt het Verenigd Koninkrijk de officieuze centrale basis van de Civic. Vanaf het eiland wordt de auto verscheept naar 70 landen. Ook de Europese en Noord-Amerikaanse markt wordt vanuit The Great British Empire van voldoende Civics voorzien.
De nieuwe generatie groeit in de lengte en in de breedte naar 4,50 en 1,80 meter, maar krimpt in de hoogte en is in vergelijking met zijn voorganger 16 kilo afgevallen. Daardoor daalt het (optische) zwaartepunt en moet de Civic weer wat sportiever worden.
Alles is helemaal nieuw bij de tiende generatie, dus ook de motoren. Bij de introductie kan je kiezen tussen een 1,0 driecilinder of een 1,5 viercilinder. Beide zijn uitgerust met een turbo en uiteraard met VTEC. Als die VTEC echt flink inkickt, zijn de twee motoren goed voor respectievelijk 129 of 182 pk. Voor de snelle en furieuzen onder ons komt er in een later stadium komt ook nog een Type-R (rijtest).
Aan de binnenzijde moet de tweede generatie van Honda’s Connect-Infotainmentsysteem klanten overtuigen dat je geen iDrive meer nodig hebt om een beetje lekker door menu’s te scrollen. Honda zet in op veiligheid met allerlei moderne systemen die ervoor zorgen dat je niet tegen dingen aanrijdt of per abuis je rijstrook verlaat en dergelijke. Alle veiligheidssnufjes zijn standaard op alle uitrustingsvarianten, dus je krijgt van Honda niet de kans om te beknibbelen op het welzijn van je eigen lijf en leden. Hoewel die in Nederland binnenkort toch niet meer van jou maar van de staat zijn.
Terwijl je dit leest staan de eerste exemplaren van de Civic al op de boot naar Amerika. Wanneer de Civic ook bij ons leverbaar wordt is nog niet bekend, maar onze ‘educated guess’ valt op het eerste kwartaal van 2017.
Wat een lelijk hok!
@vincent1984: wat had je dan verwacht? De vorige 9 generaties waren nou ook niet echt klassiekers in de dop.
Ik denk dat we Japanse ontwerpen gewoon niet echt goed begrijpen.
@janjansen:
generatie 4-6 vond ik anders best aardig, zeker als je het vergelijkt met andere wagens in die klasse/tijd.
@janjansen: Lexus LF-A, schitterend. Dus ze kunnen het wel, die jappen…
@goodolddays: Er is niet één concurrent uit Japan zelf voor de lfa. Alle lexus modellen van die generatie waren wel aardig trouwens.
@goodolddays: Nope, ook een brok gesmolten plastic
@goodolddays: LFA mooi? Bruut zeker, maar mooi?
@bartteeuwen: zo’n LFA is nou niet echt een Toyota 2000GT
@goodolddays:
infiniti q50 is ook een erg nette wagen.
@janjansen: gtr r34..
@vincent1984: nee jou lease edition E-tron of GTE waarvan je grijs ziet op het wegdek is pas mooi!!
@vagtroep: en hoe kom jij erbij dat ik in “vagtroep” rij?
@vagtroep: jammer dat je zo je mening moet doorduwen in plaats van gewoon objectief te zijn. Als iemand een mening heeft over een Jap, een Aussie, een Amerikaan of wat dan ook, betekent niet dat hij dan in een VAG rijdt. Je moet je beseffen dat je met zo’n naam bij voorbaat al kinderachtig bent en jouw meningen over het algemeen niet serieus worden genomen. Als je wel wilt dat dat gebeurd, dan stel ik voor dat je naar Autoweek gaat, daar heb je vast meer medestrijders
@87sandyd: komt hij weer, wie ben jij? Zijn advocaat, zijn assistent ? Ow wacht vast zijn vrouw!! jij moet eens een keer niet reageren op mij vag fanboy. Ik maak zelf wel uit waar ik actief ben. En je doet alsof iedereen jou kent en hetzelfde mening heeft. Maar ik zie alleen jou reageren weer op mij. Je moet mij met rust laten stalker!!
@vincent1984: Spuuglelijk inderdaad; Aziatisch en design gaan simpelweg niet samen.
@james82: Ik denk dat jouw kennis van Japanse auto’s dan ook 0,0 is :)
@G-Ammo: Of het ontbreekt jou aan kennis van design :)
@james82: Natuurlijk. Als jij het zegt.
@james82: kun je daar kennis van hebben, of is het gewoon een kwestie van smaak?
Het interieur is wel heel dik(en typisch Honda) als je het zet tegenover een saaie Golf, Astra of Fabia.
@martinus: Dat interieur is inderdaad dik voor mekaar.
@martinus: wat moet je met HDMI in je auto?
@martinus: typisch honda inderdaad, maar zeker niet mooi. Niet intuïtief en veel te plastiekerig…. Audi (dus VAG) kan dit een stuk beter. Volgens mij heeft AB zelfs geroepen uit monde van Casper dat Audi baas is op interieur. En daar ben ik het roerend mee eens.
@blo3to3t: het interieur van een audi met dat uit een civic vergelijken. Ik vind het interieur van een Rolls Royce net wat mooier..
@bartteeuwen: zullen we het even in dezelfde klasse houden ?
@blo3to3t: Stond je sarcasmedetector uit?
@blo3to3t: Audi’s en de interieur baas zijn, lachen. Het lijkt allemaal heel wat, maar kijk dan even over een langere periode, hoe de materialen zich houden en ik denk dat de Honda-elementen zich langer goed houden, dan de die van de Audi’s.
Daarbij is het altijd smaken verschillen en als jij Audi te gek vindt, vind ik het prima, maar er zijn anderen, die mij veel meer aanspreken en dat hoeft niet specifiek in dezelfde klasse, dat kan ook in de grotere en kleinere klasse zijn.
@Orichy: dat Audi in een andere klasse zit, snap ik helemaal. Maar het interieur van Audi staat al jaren bovenaan de lijst van beste interieur, gewoon bij echt elke review die ik lees of kijk. Dan zal het wel echt heel goed zijn neem ik aan.
@87sandyd: kijk hoe je reageert op iedereen die anti VAG is. Je droom auto is vast een audi? Arm kindje, audi heeft het beste interieur ??? Hahaha de beste grap van de week. Moet het toegeven. Nog nooit in een mercedes, BMW of Volvo gezeten natuurlijk. Begrijp het wel, arm jochie, af en toe langs de dealer in je droom auto zitten en met een smile weer het pand verlaten. Aaah
@Orichy: onder het motto softlak die er niet op zit kan er niet af bladderen?
@martinus: ik vind het interieur maar saai vergeleken met de buitenkant
@martinus: Ach, de één noemt het ‘heel dik’ de ander ‘onoverzichtelijk druk’ en ik durf zelfs te stellen ‘nu al gedateerd’ zoals bij zo veel Japans design. Mij kan de hele auto (in- en exterieur) niet bekoren. Ze proberen het te hard en schieten, voor mijn smaak, hun doel voorbij.
@martinus: de doorsnee Duitser (ja ook in dat segment) heeft toch echt wel een stuk dikker interieur dan dit gebakje. Weet nu ook al hoe het klinkt, als je er even met je vinger op tikt. Hallo kliko!!
Hij is er niet mooier op geworden
Ook wel mooi dat Honda deze gewoon in Europa gebouwd wordt. Lokaal geproduceerd in plaats van import uit Azië.
Goed voor de Europese economie, werkgelegenheid en milieu.
@martinus:
worden in uk gebouwd, of dat bij europa hoort staat nogal ter discussie.
@super:
“Je reactie moet nog worden goedgekeurd.”
kom ik hier ooit vanaf? bij mijn weten heb ik nooit op marthinus’ tere zieltje getrapt?
@super: Ik heb er zelf ook last van. Aan mij ligt het niet.
Voorafgaande goedkeuring blijft een beetje een communistisch systeem. Over communistische systemen gesproken, ook blij dat de honda niet uit China komt.
@martinus:
het probleem is misschien is dat de “antwoord” knop naast de “rapporteren” knop zit. (vermoed dat ook deze comment goedgekeurd moet gaan worden)
@martinus: nou, Europa… *kuchbrexitkuch*
@martinus: uuuhhh… Geintje? Of heb je onder een steen geleefd het afgelopen jaar? Wel eens iets gehoord van de Brexit? Groot Brittannië heeft de Europese Unie vaarwel gezegd…. Niks Europa dus..
@martinus: maar vooral @allen-die-beweren-dat-Groot-Brittannië-geen-Europa-zou-zijn:
Europa is niet hetzelfde als de Europese Unie. De EU verlaten wordt al een hele toer maar Groot-Britannië naar een ander continent verplaatsen lijkt me schier ondoenlijk.
Mooi frontje hoor, maar erg jammer van die uitlaten in het midden. Achterkant doet me denken aan de nieuwe Prius Plug In. En dat is geen compliment.
De auto lijkt te zijn ontworpen als 3-deurs, maar voor het praktisch gemak hebben ze er een 5-deurs van gemaakt. Erg jammer.
Als ze het middendeel zouden verkorten zou het een best aardige hot hatch kunnen worden. Nu zou ik ‘m zeker laten staan.
Het is altijd weer even heel erg wennen een nieuwe civic
Wel een geinige en originele auto, maar het design van de Civic heeft me nooit echt kunnen bekoren. Het interieur vind ik daarentegen wel mooi.
Hoe lang was de vorige Civic nou eigenlijk op de markt? Gevoelsmatig is die wagen pas een jaar of twee op de markt.
Pittige blokjes, maar dat uiterlijk… Zo zonde. Misschien wel een van de beste C segmenters, maar het uiterlijk van een gepimpte Subaru… Eigenlijk hebben ze alleen BIJ Mazda een paar fatsoenlijke designers in dienst.
@trustmeiamanengineer: idd 1.5 met 182pk is toch best in orde. En met zo’n licht blokje zal het best lekker sturen zijn.
@janjansen: ken je de gegevens van dit nieuwe blok al of ga je ervan uit dat turbo motoren automatisch licht zijn? Want dat laatste is absoluut niet altijd het geval.
Turbo, intercooler en sterkere interne componenten en betere algemene koeling vanwege het extra koppel weegt allemaal mee.
Ik vind hem een beetje vreemd (maar niet echt lekker). Vooral de voorkant vind ik te Aziatisch, de voorbumper steekt te veel naar voren.
Misschien als je ‘m helemaal in het zwart neemt het nog wat is.
Ik krijg er de kriebels van
Ik weet nu niet of ik moet huilen… of moet huilen. Tsjonge wat een lelijk hok weer zeg. Ze gaan het echt niet leren met die Civic. Tot aan de EP serie ging het nog wel, maar dit is niet om aan te gluren :/
Ooeeehhh hier was mijn netvlies nog niet klaar voor. Ik hoop dat hij in het echt mee valt, want het is geen fotogenieke auto.
En de rillingen brrrrrrr
Al met al vind ik het een prima ogende auto. Het is typisch Honda, lekker scherpe lijnen en hoekig. Vind het interieur er overigens prima uitzien.
Net zoals de Civic VIII, probeert deze Civic ook een statement te maken tegen de eenheidsworst die nagenoeg elk ander merk in middenklasse op ons bordje tovert. Je vind het niks of je vind het fraai, maar het is in elk geval fris.
Persoonlijk: Buitenkant vind ik bijzonder mooi. Achterkant speels agressief.
Dashboard vind ik dan weer niet in sync met de rest van de auto. Een beetje te belegen zelfs.
Maar goed, je kan het natuurlijk ook weer niet tè high-tech gaan maken met allerlei vreemde schakelaars, ledjes en touchknopjes, anders streef je je doelgroep weer voorbij denk ik.
@thearchitect: opmerkelijk. Ik vind juist het interieur heel goed gedaan, daar zit alles precies goed. Maar de buitenkant en vooral de achterkant zijn veel te heftig. BMW gaat met M sport naar mijn smaak al wat te ver, net als het R-desgin er bij Volvo op de V40 niet uitziet maar Honda overdrijft hier tot in het belachelijke.
@mashell: Tsja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten..
Ik ga er trouwens wel even vanuit dat Honda hier het de top-uitvoering showt. Net zoals Alfa met de Guilia deed. De ‘lagere’ modellen zullen vast minder uitbundig zijn dunkt me.
Kan me niet voorstellen dat het instapmodel ook deze in-your-face achterkant hebben…
@thearchitect: de echte top uitvoering zal nog wel wat heftiger zijn (type R) maar laten we hopen dat dit de “sport uitvoering” is (ik zie een donkere dakhemel en dat schijnt sportief te zijn) en dat de normale uitvoeringen er inderdaad wat decenter uitzien.
Vet! Enigste minpunt is de overgang van midden naar achterkant… het zo net geen Hatch, maar ook zo net wel een Sedan… of net niet… moeilijk.
Maar toch… een 1.0 3 cilinder turbo VTEC, is voor veel landen DE keuze (belastingen etc etc)
Wat een moeilijke auto met een onsamenhangend en ongebalanceerd ontwerp. Heb drie Civics (EK, FK en FN) gehad, waarvan een CTR, maar dit kan me echt niet bekoren.
Vreemd genoeg vind ik deze wel mooi. Normaliter geen Civic-fan.
In real-life en in het zwart nog mooier denk ik. De sterkste variant met een automaat is toch wel een super auto: betrouwbaar, veilig, betaalbaar en redelijk ruim.
Jongens zoals de Civicjes van voor 2002 zal het nooit meer worden.
Ik vind wel dat de foto van die blauwe er een stuk beter uit ziet dan die rooie..
@lowrider: We zijn dan ook 14 jaar verder… ;)_
De achterkant is echt een drama. We zullen deze waarschijnlijk niet veel zien op onze wegen net als voorgaande modellen van de afgelopen jaren.
Wat een rare verhoudingen.. denk niet dat mensen hier een vag/peugeot ed voor laten staan
Dit moet wel de meest extreme achterbumper die ooit op een productie model is terechtgekomen zijn.
Pittig ding, maar mijn god wat een ontwerpfout van de koets..
Ik vind het er eigenlijk best leuk uitzien
Ja mooie auto. Heerlijke stoere sportieve looks en toch volwassenen. Die blauwe kleur staat erg goed. Sowieso staat een kleurtje er goed denk ik.
Mooi ding, zo dat is gezegd!
Ik vind m er heel gaaf uitzien. Lef dat ze m zo gaan bouwen.
Gevalletje “Leipe shit, ouwe!”
Hebben ze er ook weer die opklapbare achterbank ingezet? Handig als je grote planten gaat vervoeren.
Ik vind het een gaaf ding! Lekker jap stijl!
Mazda 3-ish soort van.
Teveel plastic …
Ik denk dat dit ontwerp best gaat wennen. Echter voorzie ik wel wat praktische probleempjes met hoofdruimte achterin en de plaatsing van een rukpukkel. Owja en jammer van die haardroger op die motor. Er had beter een 2.0 zonder turbo in kunnen liggen. Dat is zuiniger, waarschijnlijk betrouwbaarder en rijdt veel directer.
Knap eigenlijk hoe ze dat ding steeds lelijker maken
Aan de styling te zien zal dit wel weer een succes worden in Murica.
Voor hier blijven ze duur en matig afgewerkt.
Laatst een keer meegereden in een moderne en Civic en ik was less than impressed…
Met name het interieur kan echt niet meekomen met de concurrentie.
ik dacht dat ze ze niet lelijker konden maken maar boy they overdone themselves :-)
sjonge dan verwijzen naar de type R van vorige generatie van 9 jaar geleden omdat je de nieuwe nog niet heb kunnen reviewen…is maar de snelste hothatch op het moment maar bij autoblog gaat men liever de zoveelste audi reviewen.
en ja deze nieuwe civic, achja worden er maar richting de 400.000 van verkocht in USA en in andere landen zoals Canada staat deze op nr1 al jaren qua meest gewilde auto.
in duitsland en UK is honda aan flinke opmars bezig, maar hier een zeldzaam nieuwsberichtje op audiblog. jammer want het wijkt wel lekker af van de standaard reviews.
@johanw: moet er wel een civic type r beschikbaar gesteld worden door een dealer/importeur. Zolang dat niet gebeurt kun je het autoblog moeilijk kwalijk nemen dat deze nog niet gereviewed is.
@bouwvakkert:
Ja denk niet dat ze eentje krijgen en andere autobladen wel..
Maarja wat heeft autoblog in 9 jaar Honda review over gemaakt dan? Het merk lijkt bij autoblog niet te bestaan war nogal vreemd is aangezien het wereldwijd een van de grootste merken is..ach ja zoveelste Audi bericht maar weer..
Hoop dat hij in het echt er wat beter uitziet..
Gaaf die uitlaten ala Mini Cooper S. Verder de achterkant iets te veel gezakt, had wel wat ronder/dikker gemogen!
@jaapiyo Leuke donor grap man haha. Krijg de indruk dat niet veel mensen volledig jouw stukjes lezen want er zit soms zulke goede humor in! Laat maar komen die Civic.
Foto 7 is net een Subaru.
Rondom setje spoorverbreders kan ie wel gebruiken
Hahah, een Civic
Ziet er goed uit lekker agressief
You’ve come a long way baby…
“Ook de Europese en Noord-Amerikaanse markt wordt vanuit The Great British Empire van voldoende Civics voorzien.” Die doelstelling lijkt me goed haalbaar; zelfs als de Britten ze allemaal zelf houden zijn het er al voldoende! Honda heeft weer een stagiair aan het werk gezet op de ontwerpafdeling, zie ik.
Een beetje een zooitje kwa ontwerp. En ze hadden het zo mooi voor elkaar met dit ding:
https://www.netcarshow.com/Honda-Civic_Type_S-2007-800-01.jpg
Was zwaar onder de indruk toen ie uitkwam. En nog steeds eigenlijk. Prachtig uitgebalanceerd ontwerp.
Zal het denk ik niet super geweldig doen in aartsconservartief NL. We hebben toch veel liever Golf etc…
Hoe anders is dat in een land als Indonesië, waarin Honda 20% marktaandeel heeft… De Civic Sedan heeft al ruim 800 verkopen in 4 maanden. (C-segment sedans zijn niet super geliefd)
Oh, nog mijn mening: ik vind hem wél mooi. Doe m maar met de 1.5. Alhoewel de Mazda3 net meer mijn ding is. Wel in Soul Red.
@toyotafortuner:
USA tot nog toe dit jaar 260.000 stuks verkocht…
Prima bakkie alleen die centrale uitlaat, heel stoer en sportief enzo maar waar blijft mn trekhaak?
@bouwvakkert: is alleen op de 1.5 sport uitvoering. Door deze uitlaat heeftie 5pk meer dan de ‘standaard’ 1.5. Die heeft gewoon 1 pijpje. Net als de 1.0 trouwens. Type R krijgt drie pijpjes in het midden.
Het ziet er ontzettend druk uit.
Maar dit is duidelijk een dikke versie en
de fotografie en belichting zijn er helemaal op gespitst je ieder detail en lijntje te tonen
Hoe zou de burgermansversie zonder splitters en ander gedoe er uitzien?
Misschien wel mooier (net als bij de Alfa Giulia)
Van de zijkant lijkt het wel een Corolla van een jaar of 20 geleden.
Eindelijk weer een beetje buitensporige vormgeving na de saaie vorige editie.
Ik hoop ooit nog eens een 8gen type r te kunnen bemachtigen.
Sorry ,maar kan niet begrijpen dat iemand dit mooi vind. Kijk die overhang aan de voorzijde. Kijk die grote gaten in de achterbumper. Al dat overdreven gedoe met vouwen en spaceachtige vormen. Neen ,echt niet. Honda had mooie modellen in 1986 tot 1996 , daarna hebben ze voor mijn smaak niets meer gemaakt wat mooi was. En het oog wil ook wat ,kan best goed rijden ,maar na het parkeren moet je niet meer omkijken!!
Lulik ding… zou dan eerder voor de crx uit 1992 gaan…. dat was een mooi compact sportief bakkie