







And the hits keep on coming….. Maranello’s nieuwste beest luistert naar de naam 488 GTB, en doet 0-200 km/u in 8,3 seconden!
Zojuist onthuld: de langverwachte Ferrari 458-opvolger slash facelift, compleet met gehate turbotechniek. Met een knipoog naar de – 40 jaar oudere – 308 GTB krijgt deze de naam 488 GTB mee. De kerncijfers:
3.902 cc V8 turbo
670 pk @ 8,000 rpm
760 Nm maximumkoppel
0-100 km/u in 3,0 s
0-200 km/u in 8,3 s
Topsnelheid: > 330 km/u
Rondje Fiorano in 1:23 minuten
De motor meet net geen 4 liter, waarbij mee zal spelen dat auto’s met een grotere cilinderinhoud dan dat in China extra zwaar belast worden. Ferrari beweert dat de 488 50% meer downforce heeft dan de 458, en minder luchtweerstand. Diverse innovatieve features werden speciaal voor dit doel ontwikkeld, waaronder een dubbele voorspoiler, speciale luchtinlaten aan de zijkanten en achter de implementatie van actieve aerodynamica in combinatie met een geblazen spoiler. De aerodynamisch gevormde bodemplaat, is voorzien van wervelingelementen.
Achteraan kreeg de diffuser – nu voorzien van actieve kleppen – een agressieve hellingshoek. Hierdoor werden de uitlaten een stukje verplaatst. Ook nieuw zijn de ronde LED-achterlichten.
Net zoals bij de California is het volledige maximumkoppel alleen in de hoogste versnelling beschikbaar, vanaf 3.000 tpm.
Beetje vreemde luchtinlaten in de zijkant, maar verder zeer geslaagd!
@lenny98: er moest wel een spijl in anders kunnen er hele vogels, katten en peuters in opgezogen worden…
@lenny98:
De 458 vond ik al geen schoonheid en dit is in mijn optiek zeker geen verbetering.
Ik moet toegeven dat ik verwent ben, kom uit een tijdperk waarin Ferrari’s esthetische meesterwerken waren….
Geen handtasjes met belachelijke vermogens waar je geen ruk mee kan….
@dmk94: moest 60 zijn was iets te snel.
@lenny98: Die vind ik juist mooi! Jammer dat ze het interieur niet even opgefrist hebben, want dat heb ik nooit mooi gevonden bij de 458.
Gaaf! Jammer van de turbo, maar Ferrari kennende houden ze hem hoogtoerig
@joost1990_2: maximaal vermogen op 8.000 toeren. Neem aan dat hij dan rond de 9.000 haalt ferrari’s kennende inderdaad
@jordip: op het plaatje is de redline 8000 rpm. Dus vergeleken met de 458 is dat minder, en dat is jammer. Maar als nog best hoogtoering voor een turbo-motor, dus dat hebben ze best goed gedaan. Ookal weten de jappen een skyline tot 10000 rpm te duwen dus het kan blijkbaar toch beter. maarja. Ferrari heeft nog niet zoveel ervaring met turbo’s dus het is ze vergeven.
@b00m3rang: het maximaal vermogen op 8000 wil niet zeggen dat ze hem daarop afremmen, doen ze bij geen enkele auto. Het maximaal koppel ligt misschien wel op 7600 toeren, zegt niks over het maximaal toerental.
@Joost1990_2:
Turbo’s draaien doorgaans genoeg toeren, de motoren die ze aanblazen echter..
Eerste reactie: wow! Tweede reacte: wow! Derde reactie (wanneer ik kritischer kijk): Moet dat enorme gat in de achterflanken zo groot? Ik snap dat je de turbo’s wilt koelen, maar dit gaat wel te ver.
@exotic: Ze houden alvast rekening met een paar after market Gerrits..
@exotic: denk dat hierbij vorm volgt functie van toepassing is.
@rob911carrera: Zonder twijfel, helaas dat dit ten behoeve gaat van esthetische kenmerken.
Mooi ding en klinkt ook nog een goed voor een turbo motor: http://youtu.be/Ul9fz9RzhVo
Wat zijn die gasten toch aan het overdesignen! Pffft
Lijkt wel op een getunede 458..
@reggie-boy_rood: Hij doet mij erg aan de Ferrari SP12 van Eric Clapton denken
@kjeld: Dat zie ik dan weer niet.Die (wonderschone) auto was een hint naar de 512 BB.En die kan ik hier niet in ontdekken.
@kjeld: dat is precies waar ik aan moest denken!
Die twee verticale spijlen in de voorbumper en de luchtgaten aan de zijkant vind ik wat minder, verder een hele mooie auto. Mooier dan de concurrentie. Ben benieuwd naar alle specs en vooral het geluid!
Ziet er weer mooi uit. Of hij nu mooier is dan de 458 weet ik niet. Denk ook wel dat ik de Huracan verkies boven deze.
@kapiteinaudi: Nu ik een tweede keer kijk is hij toch echt wel mooi. Doe toch maar deze boven de Lambo. Doet me ook wel denken aan de 308 GTB en 288 GTO.
@kapiteinaudi: ”Hmm, of toch maar niet? Ik weet het niet. Wat zijn keuzes toch moeilijk”
@e550: Ach, check je bankrekening even. Dan wordt de keuze waarschijnlijk wat makkelijker.
@kapiteinaudi: dus eerst denk je dat je deze boven de huracan kiest, en dan denk je; hij is toch wel mooi, doe dan de lambo maar?….
@michielb10: volgens mij moet jij is proberen te lezen?
naam ook een beetje verwijzing naar de 288GTO?
Is de Ferrari op de foto’s een render? Zo niet, dan ben ik teleurgesteld.
@kickass: Ja, het is een render. Dat flikt Ferrari al tijden.
@kickass: Foto’s? Waar?
Lijkt een kruising tussen de LaFerrari en de 458
Lijkt meer op een actiemodel dan op de opvolger van de 458
@braapert: Als je goed kijkt naar het verleden doen ze dat iedere keer maar weer.. 308 werd vervangen door de 328, dat was eigenlijk meer een facelift.. Toen de 360 werd vervangen door de 430, wederom meer een facelift. En nu met de 458 die wordt vervangen door de 488 wat ook meer een facelift is.
Ik voorspel dat de opvolger van de 488 er wel heel anders eruit zal gaan zien maar dat is slechts giswerk.
Kolere..Wat een godvergeten ongelofelijk geile auto is dit geworden zeg.Niet normaal meer.
Weinig veranderd, we mooi
Lijkt zoveel op de 458, maar toch zoveel mooier! Helemaal goed.
Prachtig
nieuw?
ziet er meer een 458 facelift uit
@trolle: Dat is het in feite ook. Net zoals de F430 een heftig gefacelifte versie van de 360 Modena was, en de F355 een zwaar gefacelifte versie van de 348 was.
Zit er eigenlijk enige logica in Ferrari’s naamgeving? 458, 488, 599, 612, etc…
Betekenen die getallen iets?
@Esprit_de_Flandre: Ja.En ik heb geen zin om het allemaal uit te typen.Dus;
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari_%28automerk%29
@Esprit_de_Flandre: De logica van de 488 GTB is me nog even onduidelijk, maar 458 stond voor 4.5L V8, 599 stond voor de motorinhoud van 5,999cc, en 612 stond voor 6L V12.
@Edge: Ze doen vast hetzelfde truukje dat BMW en Mercedes-Benz tig jaar geleden deden, namelijk dat de krachtbron dezelfde potentie heeft als een ongeblazen 4,8 liter V8.
@potver7: Nee, wat @dentientonner al twee gezegd heeft.488 cc per cilinder..
@Esprit_de_Flandre: 488 zou de inhoud van één cilinder zijn…
@den10tonner: Ah kijk…dat kan ik dan wel weer waarderen.
De naam 488 GTB laat natuurlijk ruimte over voor een (gelimileerde) 488 GTO..
@sydney: En vervolgens ook nog een GTS.. Slimme mensen daar bij Ferrari..
Ik zie een Alfa 4C terug in de achterkant/achterruit. Voorkant nog even wennen, achter zeker geslaagd.
@lotus:
Dan heb ik toch liever een 4C, net even fraaier en ik hoef niks te compenseren….
Hou ik toch mooi een tonnetje of 3 in mijn zak….
Wahaauwaaw
Zeker wel nice! Behalve de turbo’s dan…
Heerlijk! Alleen is het geluid nog net zo lekker, is nu nog de vraag.
@sydney jaa ik hoop het!! That’ll be great!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Diiiik! Vind hem net ietsje beter ogen dan de 458 en niet zo saai als de huracan
Erg indrukwekkend, maar vind hem er niet mooier op geworden. Er zitten mij net wat teveel gaten in.
Wat een beauty! Ben benieuwd hoe het turbo blok wordt ontvangen bij de critici.
Correct, als 0-100 in 3s kan, dan zal ook 8,3s of zelfs 25s mogelijk zijn!
0-100 km/u in 3,0 s
0-100 km/u in 8,3 s
Dik hoor!
Is dit een volledig nieuw model of een grondige facelift?
Niet verrasend maar 0.5 seconden sneller dan de 458 speciale op fiorano
@uncivilsum: Slechts 0,5 seconden sneller ja. Maar hiervan komt ook weer een Challenge Stradale/Scuderia/Speciale. Net zoals dat met de 430 (die voor de 360 was wat deze 488 voor de 458 is) ook gewoon gebeurde.
@Edge: kunnen we een 700pk 80-100kg lichtere 488 GTO verwachten in de toekomst wat jou betreft?
@uncivilsum: Ja, afgaand op de trend die Ferrari sinds de 360 heeft ingezet wel. Maar eerst zal de 458 Spider wel aan de beurt zijn en vervangen worden door een 488 GTS/Spider.
Achterkant is erg fraai, heeft qua styling veel weg van de Ferrari Sergio. De voorkant vind ik er daarentegen totaal niet bij passen, die is wel heel scherp ten opzichte van die wulpse kont.
Ik moet er misschien even aan wennen, de 458 beviel me in eerste instantie ook niet echt, en dat is meestal het geval met Ferrari’s.
Gewoon een 458 met iets andere lijnen.. Ik vind hem saai.
@jassenroover: Saai ?.Je kan ‘m niet mooi vinden,je kan het een overdesignd kudthok vinden en je kan überhaupt niets met Ferrari’s hebben.Maar saai.Nee sorry, dat kan er bij mij niet in..
@sydney: Hij vindt hem vast saai omdat hij zelf talloze Koenigsegg One:1’s en Pagani Zonda R’s heeft. In schaal 1:43, welteverstaan.
Ik vind dit meer een facelift dan een nieuw model..
@steef2: Psst, dat is het ook.
Als ie maar goed brand, dan zal ie vast wel goed zijn.
Qua uiterlijk wel geil!
Een geblazen spoiler – heb ik altijd al willen hebben!
Mensen die net een Speciale gekocht hebben zullen hun haren nu wel uittrekken denk ik zo.
@mrcarfreak: Ja, ik zou ook echt balen als er een gloednieuwe Speciale bij mij voor de deur staat.
@mrcarfreak: Waarom? Je hebt de laatste der Mohikanen gekocht. Een auto die waarschijnlijk flink in waarde zal gaan stijgen. Ik zou blij zijn als ik die had gekocht.
@mrcarfreak: die is fraai dut ziet eruit als een lelijk product van een tuner… Bah!!! Ik zou liever dubbel betalen voor de 458 Speciale dan dat ik deze voor half geld zou krijgen…
@mrcarfreak: mensen met een speciale staan op de tafel te dansen! Zeg nooit, nooit maar ik denk dat het wel een tijd zal duren voordat er een turboloze V8 uit maranello komt.
Het is ruiger geworden. Dit is meer een “mannen-auto” dan de 458.
Mooi ding wel
Ik weet niet precies wat ik er van moet vinden, al die hoeken en gaten. Maar ik weet wel dat het een beest zal zijn!
Laf458 dus. Origineel concept hoor..
0-200 8,3? dag 650s aventador huracan f12
Zo dat Is een lekker wagentje. En bijna 500 procent meer downforce? Dat Is wel ongelooflijk.
Die naam is geweldig gekozen! Tis gewoon een 458 Turbo, maar wel eennindrukkwekkend apparaat. Hopelijk klinkt ie ook goed (dus niet als de California T)
Hoe komen ze aan 488? Moest het geen 398 GTB zijn?
@den10tonner:
Ja, maar dat klinkt alsof het om het kleine broertje in plaats van de opvolger van de 458 gaat, en dat mag niet volgens de Italiaanse maffia…
@StijnB: Die 488 zal wel staan voor 4L, 8 cilinder en 8k rpm.
@Edge: 488 zou de inhoud van één cilinder zijn (3.902/8 = ± 488)
@den10tonner: klopt. Net als de 250, 275, 330 etc.
*doet riem los*
Nondeju wat lekker! Heerlijk strak kontje!
Wicked!! Daar is uw antwoord mc laren..
Het is dus snel, maar het oogt niet echt bijzonder, zeker voor een ferrari niet. Daarnaast vind ik het interieur echt om te huilen zo lelijk.
Jammer van de turbo’s.. Maarja goed voor de ijsberen
Zonde van die grote lucht inlaat aan de zijkant beetje overdreven groot
Doe mij deze maar. Ook 670 pk, maar wel sneller op elk front.
http://www.autobild.de/artikel/porsche-911-turbo-tuning-von-pp-performance-5577626.html
@ralf: En geen fabrieksgarantie meer
@Edge: Doe je het na 2 jaar.
Ik vind hem zeker kicke! Specs ook! Kanonne wat een power. Paar gruwelijke dump valves dr op en gassen maar!
Wat een beest!
Wat zeurt iedereen dat hij op de 458 lijkt? Logisch toch, het is een opvolger.
Ga toch ook niet zeuren dat de golf 7 op een golf 6 lijkt.
Ik vind hem zeer geslaagd. Die achterkant is fantastisch!
Het interieur vind ik wat minder, je krijgt er minder een echt cockpit gevoel van op de een of andere manier..
Echt super dik!
Overigens nog even leuk om erbij te vermelden: De 488 GTB krijgt een compleet nieuw ontworpen sleutel, die geïnspireerd is op de cilinderbanken van deze auto. En hij heeft ook nog keyless go.
@Edge: Dus ze ontwerpen een sleutel voor een auto die geen sleutel nodig heeft… Logische lui die Italiano’s…
@E34M5Touring: Een mooie sleutel op de bar leggen doet het goed. Ook als je hem niet nodig hebt.
@reactief: Ik dacht dat dat juist om de sleutelhanger ging ;)
@E34M5Touring: Ik weet niet of je wel eens een auto met keyless go hebt gereden, maar het keyless gedeelte beperkt zich tot de sleutel in je zak kunnen houden. Anders kan elke gek zomaar instappen en wegrijden met je auto.
@Edge: Joh het was maar een geintje.
Bellisima
Gruwelijk
Overal positieve reacties dus op deze facelift? Ik weet het nog niet, geloof dat ik hem niet mooier vind…
Ik vind het een mooie auto zeg, niet verwacht. Subtiele aanpassingen die het voor mij wat mooier maken.
Enige wat ik beetje lelijk vind is de lamel in de intake boven het achterwiel.
Ze weten die apparaten wel steeds lelijker te maken hé! Hoewel die achterkant er misschien wel op vooruit is gegaan. Maar die zag er dan natuurlijk ook al niet uit.
Wel heerlijke prestaties.
Tsja, zelfs een Lamborghini Huracan is mooier. Dat zegt genoeg lijkt mij…..
Gaat waarschijnlijk wel belachelijk hard de bocht om, deze posermobiel. Niet dat je daar wat aan hebt op de sunsetboulevard, maar toch…..
McLaren update incomming in 3.2.1….
Ziet er iig een stuk beter uit dan z’n voorganger.
Ik wil hem!
Opvolger? Toch gewoon een facelift dit..
@JamesBond007: Ja dat is het ook. Nooit de berichten erover gelezen?
Wauwzers, party in my trouzers !
Ziet er eigenlijk niet verkeerd uit, alleen vind ik het persoonlijk iets te vroeg om de 458 al van de baan te doen.
Zo ziet de 458 er ineens oud uit…
Jammer van dat maximum koppel dat pas in hoogste versnelling vrijkomt. Verder vind ik hem wel goed gelukt
Just wooooooow, great job ferrari
Echt een lelijke wagen, ik dacht niet dat men de 458 nog lelijker zou kunnen maken, maar ze slagen er toch weer in van dat ontwerp nog harder te verneuken.
Nochtans onlangst was er een of andere speciale versie met een knipoog naar een ander oud italiaans ding die wel meeviel.
Is dit een facelift of een compleet nieuw model ???
Kijk, zo had nou de 458 vanaf het begin er uit moeten zien! Maargoed, de naam vind ik maar stom, ze haden het beter 459 Italia moeten noemen oid.
@arii: Jij snapt de naamgeving van Ferrari niet he?
@berlinetta: ik bedoelde dat het gewoon een doorontwikkelde 458 is (althans, lijkt, ik weet niet wat precies de verschillen zijn onderhuids). Een leek zal de 2 niet zomaar uit elkaar halen en dat moet je wel toegeven. Evolutie ipv revolutie.
@arii: Ja, het is immers ook een facelift. Wel een hele grondige overigens, maar het is geen nieuw model.
Wel gaaf ding op zich, al denk ik dat ik de 458 toch mooier, vloeiender en subtieler vind. De luchthapper verneukt die mooie heuplijn van de 458 teveel.
En de afdeling velg design blijft bij Ferrari stug in de jaren negentig hangen.
@harrie: Een subtiele Ferrari is toch hetzelfde als een hardcore Suzuki alto, tegenstrijdig?
Pfff die achterkant wat een mooi ding… Gelijk weer verliefd!
Ah, nu begint t weer een beetje op mijn mr2 te lijken;)
Dik
Hele mooie creatie!
Veeeel mooier dan de 458.
Ik vrees alleen voor het geluid want de California T klinkt ook erg belabberd.
Doe mij maar een 458
Wat een lelijk ding. Vooral de binnen kant. 458 was al lelijk maar deze doet niet veel onder. zal wel weer goed verkopen blijft het golfje onder de dure auto’s.
Een 458 heb ik de voorkant nooit van mooi gevonden. Maar deze, sodeknetter die is mooi! Eat that 650s..
Keiharde porno, keihard
Holy shitballs! Dit is mooi. Alles wat nét niet was aan de styling van de 458 is nu opgelost. De 458 ziet er plotseling ouderwets uit.
manmanman hij ziet er weer verdomde lekker uit
Hee kijk een 458 Italia.
Ow wacht…..
Ziet er goed uit goede specs zeg!
Ik vind de 458 mooier, dit lijkt op een render van een mogelijke opvolger gemaakt door een tiener. If I were a rich man zou ik linea recta naar de dealert stappen…om te informeren of er nog een Speciale te regelen valt met die heerlijke vrij ademende motor zonder elektronisch begrensde koppelkromme.
Love it!!!
Ze hebben het weer geflikt in Maranello. Wat is er weer een onmogelijk gave bak uit de polsen getoverd. De wijzigingen zitten precies tussen subtiel en significant in. Overall lijkt hij bruter en toch ook iets wat psychedelischer te zijn dan de 458. Hoop alleen wel dat dat turbo blok nog een beetje adrenaline doet stromen. Heel enthousiast in ieder geval!
Als ze nou van die zwarte vlakken achter achterlichten hadden gemaakt zou t er imo dik uitzien
Het interieur ziet er mooi uit, maar verder is het niet best. Rare luchtinlaten aan de zijkanten en de voorkant is ronduit lelijk.
Hete turbo’s in een auto dat bij stilstand al spontaan in brand vliegt. Ik hoop dat het goed gaat. Voor de rest is het weer een plaatje!
Heeft iemand een idee waarom de turbo’s zo ver van het blok af zitten? Lijkt me niet bevorderlijk voor de turbodruk en de respons.
@Silverarrow:
Ik vermoed iets met de warmtehuishouding..
Was zonder de haardrogers al een dingetje..
@Silverarrow: aangezien het blok niet direct kleine is qua inhoud is het opspoelen van de turbo’s minder een issue dan bij kleine motoren. Die hebben ook van zichzelf geen noemenswaardig koppel in tegenstelling tot deze.
@tupperware & w0o0dy: Dat zouden goede redenen zijn inderdaad. Kijken naar de opstelling lijken ze nu ook mooi voor de luchtroosters in de flanken te vallen. Toch een interessante keuze.
Ik vond de 458 al geen schoonheid, maar deze 488 vind ik wel echt héél lelijk. Man man, waar gaat het heen met Ferrari…
Gelukkig is het motorblok er wel op vooruit gegaan, veel meer vermogen en koppel zonder dat vreselijke gekrijs wat de 458 had.
Vond die vinnen aan de voorkant van de 458 altijd zo stom, normaal smoeltje van deze maakt het echt af… En turbo’s? Fine by me… Zal tenminste beter klinken dan F1…
Het is officieel; Ferrari is terug van weggeweest. Van de 360 tot aan de 599 waren het allemaal uitermate teleurstellend ogende auto’s. In die periode zijn er voor mij totaal geen begenswaardige Ferrari’s gemaakt. Echter sinds de 458, 612, LaFerrari, FF en nu deze zijn Ferrari’s voor mij weer begerenswaardige auto’s geworden.
Ook dit ziet er weer prima uit en dan met name de achterkant. De aanduiding GTB is ook weer lekker old school. Yep, zet maar voor de deur. Dit ding 10.000.000.000.000.(en nog wat meer nullen hier).000.000.000.000.(hier ook weer heel wat nullen).000.000.000.000.000.000.(ja, geen grappen met de hoeveelheid nullen die ik bedoel. Hier nog veel meer nullen dus).000.000.000.000.(denk dat ik er wel bijna ben. Hier nog wat meer nullen).000.000.000.000 keer liever dan de Lamborghini Hoedjevan…. Dusss….
@Rick-dos:
Je legt de lat wel laag Rick, hoe verhoudt hij zich tegen een Mclaren of een Fiat Panda..?
@tupperware: Mja, je maakt het mij nu wel moeilijk…denk dat ik de Ferrari 100.000 keer liever heb dan de Panda en 2 keer liever dan de McLaren. Denk dat dat wel de juiste verhouding is.
Doe mij maar gewoon een ferrari f355
Wanneer start de verkoop?
Het doet me eerder denken aan een RC-wagen of een mislukte speelgoed wagen dan een Ferarri… Vind het een achteruitgang vergeleken met de 458 en dat vond ik al niet moeders mooiste…
De achterkant is echt top imo. Weet iemand of deze auto bij Pininfarina of bij Ferrari zelf is ontworpen?
De inlaat aan de zijkant is wat fors en niet zo geraffineerd als de rest van de auto. Dat had mooier gemogen. Voor de rest top.
Het is wel duidelijk dat je met goede specs alleen niet meer wegkomt. Design moet ook stappen blijven maken. Topper is voor mij deze 488 en de nieuwe ford. Flop is echt wel de Honda en McLaren 650 675 whatever.
Prachtige auto wellicht de mooiste Ferrari v/h moment en een v/d mooiste supercars. Gewoon een beest van een auto met geweldige specs.
Nu wachten op:
1.488 GTS
2.488 GTO (lets pray)
3.Langspeelfilm van Magnum P.I. met de 488 GTS (zoals men van Miami Vice een film
hebben gemaakt)
4.488 challenge (enkel circuit)
Het ziet er goed uit de komende jaren…