







Een Land Rover Series IIA Dormobile uit 1966. Een kickass Land Rover, maar dan om in te slapen.
Oorspronkelijk geleverd aan een meneer die graag ging jagen, maar nu te koop op een veiling. Als je nog op zoek bent naar een fucking gave kampeermobiel dan is dit wellicht het moment om toe te slaan. De Land Rover Series IIA uit 1966 is namelijk voorzien van een pop-top, waardoor hij net dat beetje extra leefruimte biedt om er een geschikte camper van te maken.
Sterker nog: het is de originele kampeerhardware die je dat extra beetje hoofdruimte geeft. In 1987 is de auto volledig gerestaureerd en de laklaag is in 1993 nog eens opgefrist. Het interieur is om te bouwen tot twee losse bedjes of één tweepersoons bed. Ook kun je de passagiersstoel omdraaien zodat je gezellig aan tafel kan eten.
Onder de motorkap huist een 2.25 liter viercilinder gekoppeld aan een viertraps handbak met overdrive. De ondertrein moet wel een keer een roestbehandeling hebben, maar welke klassieke Land Rover heeft dat niet nodig? Voor de geïnteresseerden: hier kan je bieden. Een video van dit ding check je hier!
Helaas staat ie in de states en gaat ie dus weg voor een belachelijk hoog bedrag. Nog maar te zwijgen over de kosten van verschepen naar NL en registreren als je em hier wil rijden.
Daktari!
@marinepower: Haha, met die schele leeuw!
Hij is hartstikke leuk hoor, maar hij staat in de states, en hier zijn vergelijkbare dingen (meestal een stuk moderner) ook te krijgen. Dat ding hierheen halen is economisch gezien dom, kun je beter hier zo’n dak laten bouwen op een oude Land Rover.
Ik neem wel genoegen met mijn 4×4 busje, waar ik veel meer ruimte heb. En ook de berg op kan tokkelen in low-gearing, net zo snel (lees: langzaam) als deze jongen.
Deze oude is natuurlijk wel heel leuk, maar een modernere Defender of Landcruiser met daktent heb je hier ook wel voor dergelijke bedragen.
@fanboy: Welk 4×4 busje heb jij dan? UAZ 452?
@victornator95: Nee geen UAZ. Denk Japans (en dan wellicht niet de eerste waar je aan denkt maar de tweede)
@davelepeef: Ja origineel is wel leuk natuurlijk. Maar ik ga daar niet snel extra geld aan uitgeven (anderen wel).
Het is in ieder geval niet handig om met veel geld iets te kopen in een ander continent als je hier ook wel hetzelfde kunt kopen.
Of veel beter nog: een Land Rover Forward Control busje kopen.
@fanboy: subaru e-wagon/sambar?
@volvo480gtt: Nee een Hiace begin jaren negentig
@fanboy: je snapt dat juist de originaliteit hier troef is?
Ik ben toch iets teveel luxe gewend om hier enthousiast van te worden. Geef mij op vakantie maar gewoon een lekker hotel of als het zo nodig een camper moet zijn iets met meer luxe en comfort. Dit is voor mij iets wat leuk is om te zien, maar niet om te hebben.
@Edge: mijn idee. Het rijden erin trekt me ook niet, té basic en voor het sturen hoef je het ook niet doen – wat een kale sportauto nog wel interessant maakt…
@davelepeef: het sturen is op dezelfde manier leuk als in een oude sportwagen sturen. Het heeft iets puurs en dat maakt het toch weer leuk.
@lekbak: oh ik snap de charme wel, ik hou wel van oude techniek. Maar bijvoorbeeld een 2CV trekt me ook niet, ik heb gewoon meer met sportieve auto’s… Als ik geen baat heb bij terreincapaciteiten, dan heb ik ze ook niet nodig. Terwijl sportief sturen met een sportieve wagen prima op de openbare weg kan… Idealiter zet je gewoon voor elke gelegenheid wat weg :)
@lekbak: btw, moest er nou een oldskool terreinwagen in de verzameling komen, dan kies ik een ouwe Willys!
Dit is wel één van de mooiste land rover’s
Gaaf ding hoor. Maar als ik op vakantie/safari wil ga ik wel met een modernere Toyota Landcruiser met tent op ’t dak. Sleutelen is leuk, maar wel thuis en gepland, niet op vakantie.
@trustmeiamanengineer: Ik heb mijn eerste reis door Afrika in dezelfde Landrover gedaan met een losse daktent en gelukkig had ik toen zeeën van tijd. En dus ook tijd om iedere dag wel iets te repareren. Daarna met een Landcruiser met uitklapbaar hefdak nog meerdere lange reizen door Afrika gereden… meer dan 80000 km en nog nooit iets hoeven repareren.
@hzj78: maar wat is nou leuker? Elke keer moeten repareren kan ook erg avontuurlijk zijn, en mede daarvoor maak je zo’n reis natuurlijk.
@lekbak: dat klopt, zeker omdat ik niet heel technisch ben heb ik daardoor heel veel mensen in Afrika leren kennen. Iedereen helpt je als er iets kapot gaat en de lokalen zijn verdomde handig om de auto weer aan de praat te krijgen…. alleen in heel afgelegen gebieden heb je echt liever een zo`n betrouwbaar mogelijke auto
Overdrive is een techniek dat helaas niet meer gebruikt wordt.
@bassx:
Mwa, je moet niet zo overdriven…
@bassx:? Praktisch elke moderne bak heeft toch een overdrive?
@davelepeef:
@CasperH: Ik mag aannemen dat hier low-gearing wordt bedoelt ipv overdrive?
@fanboy: vermoedelijk niet. De Series II(A) heeft een vrij korte 4e versnelling. Toendertijd niet zo’n probleem maar in het huidige verkeer moet de motor daardoor veel toeren maken bij snelweg ritten. Er bestaan een aantal verschillende types overdrive voor de LR 2.25l motoren/transferbakken die op de transfer box worden geschroefd. Ze werken dan dus zowel in hoge als lage gearing. Is een vrij vaak voorkomende aanpassing. De auto wordt er een stuk rustiger van bij hogere snelheden. Niet dat je met de standaard koektrommel remmen harder als 80 wilt…
@thisguy:
Maar dan zit de overdrive tussen de versnellingsbak en tussenbak inzitten? Want anders rij je de boel kapot in 4×4
Ik heb zelf een BJ45 cruiser gereden, ook maar een 4bak. Dus ik ken het wel.
@fanboy: klopt. De overdrive komt gemonteerd op de plek van het tandwiel op de uitgaande as van de versnellingsbak in de transfer bak. Het eerste tandwiel wordt dus vervangen voor een mechanisme dat 2 verschillende overbrengingen kan genereren. If you know what I mean.
Deze is inderdaad cool op de manier dat het er helemaal doorheen tocht en je ligt ze bibberen in het oncomfortabele bed. Nee, doe mij maar een Mercedes Marco Polo of een Volkswagen California.
Ideale hipstermobiel om mooie kiekjes mee te maken voor je Instagram #Adventure #Exploring #EnjoyLife
Dit had Richard Hammond moeten bouwen toen met die camper challenge.
Ziet er wel onwijs gaaf uit!
Alleen een camper waar je echt niet meer als 50 km per dag mee wil rijden. Tja.. Hipsterdingetje.
Mooi apparaat. Kan je overal mee komen
De coolste camper die ik vandaag zag (en nog niet kende) is wel de BMW Vixen: http://www.autojunk.nl/2015/09/bmw-vixen-camper
Geef mij maar een Chevy Van Camper… met van die foute rode velours bekleding, zo’n driehoekige antenne op het dak en een lekkere aanwezige brul in de uitlaat
Heb er in dienst 4 jaar aan mogen sleutelen. Wat een ramp die dingen. Afgebroken aandrijfassen, lekkages, olieverbruik, slechte remmen en om maar niet te spreken over de legermodificaties
Doe mij maar een Niesmann Bischoff, of een Hymer. Liever wat luxe en comfort op vakantie.