







Er ligt namelijk helegaar geen driecilinder spaarblokje in deze Lupo, maar iets (veel) groters. Kost je 2.500 arbeidsuren, maar dan heb je ook een goed verborgen V8 onder de kap.
Altijd lachen, met een oud Lupootje de snelweg op en vervolgens iedereen compleet verrassen als je met 275 km/u op de klok voorbij komt blazen. Deze wolf in schaapskleren (zelfs de uitlaten zijn aan het zicht onttrokken) doet het. Ondanks een 3L-logo – de ultieme downbadging – huist er een immense 4.2 V8 met 299 pk uit een 1996 Audi A8 onder de kap. Kanonnen…
Voor de auto, die de looks van een 3L zo veel mogelijk behield, zijn zo veel verschilllende onderdelen gebruikt dat het monster van Frankenstein er jaloers op zou worden. Hij bezit onder andere een achterwielaanijving van een C-Klasse, een W12-differentieel en een ingekorte achteras van een Golf 2 synchro. De makers wisten het uiteindelijke leeggewicht te beperken tot 1.000 kg. Wellicht is dit project nog extremer dan de Lupo met dubbele VR6-motor (beeld en foto’s).
Naast het feit dat een dergelijke ombouw knappe Tour de force is, kan je ook nog veel lol hebben met het bakkie, hoewel je het wel aan moet durven om alle registers open te trekken in het koekblikje. De Duitse makers schoten een aantal video’s uit de losse pols ter illustratie. Maar ze hebben meer noten op hun zang, check hun website maar.
Eet dat, Yeti RS…
Mag je met deze auto wel Utrecht in?
@willempjuh: volgens t kenteken wel…
Hij mag dan wel snel zijn en heel goed in elkaar zitten maar hij zal altijd lelijk blijven.
Dat is hier niet echt aan de orde @aronn:
@aronn: zie je niks van als je er in zit.
En als het ding met 240 voorbij komt, zie je dr weinig van.
Jammer dat er gefilmd is met een aardappel..
Desalniettemin een heel leuk projectje !
Waar laat je de olietank in zo’n ding?..
@eddythedriver: ik lig in een deuk, en zo origineel. Ik weet met mijn tranen geen blijf van het lachen!
Ik denk dat de eco-knop een loze knop is geworden… Overigens vind ik dit soort ombouw ingenieur wel leuk om te zien, maar zal wel levensgevaarlijk zijn
@nathanael: eco-knop is wellicht de schietstoel geworden?
Dan moet je behoorlijk lef hebben om met zo’n gebakje 275 km/u te rijden.
@rufctr01: valt wel mee, denk dat elke auto met zo’n snelheid behoorlijk stuk gaat bij een botsing.
@tweekoplampen: we hebben het over stabiliteit. Een ferrari is stabieler als een lupo die 275 rijd.
@MAB: Ik denk een Passat ook al, maar a la…
@rufctr01: ik reed het laatst in m’n polo, valt mee. Ligt er wel net even aan of het onderstel ook is aangepakt in deze lupo.
Ik vind het een gaaf project. Had nooit verwacht dat het zou passen.
Trouwens, ligt in die A8 nou dat dieseltorretje dat ooit in de 3L lag?
Ja! @ej20g:
Helaas kwam niet alleen de V8 maar ook de camera waarmee ze de filmpjes maakte uit 1996…
Wel een gaaf project! Maar ik zou er denk ik een iets kleiner blokje inleggen, die dikke Audi 5 cilinder lijkt me uitstekend geschikt.
@trustmeiamanengineer: Precies, je zou zeggen dat er tegenwoordig beter en lichter spul te krijgen is dat je Lupo 300pk kan leveren. Waarom er een loeizware v8 in moet is mij een raadsel.
@phaeton: omdat V8
@phaeton: some people just want to see the world burn
@phaeton: omdat ze deze waarschijnlijk voor een prikkie konden krijgen.
Een s8 uit die tijd is al geen deuk meer waard
moet wel een lekkere gewichtsverdeling zijn dan
@janmetdelangeachternaam: Niet slechter dan de auto waar ie uitkomt vrees ik…
Wat mag de draaicirkel van dit wagentje zijn? Heel veel plaats voor een stuurhuis lijkt er niet meer te zijn, laat staan draairuimte voor de wielen.
@volvo-s60-adept: 299pk op de achterwielen, met een Lupo…
Ik denk dat die wel gemakkelijk om draait, vergt alleen een andere techniek dan alleen met het stuur draaien.
@volvo-s60-adept: Je kunt meerdere malen steken bij het keren of je maakt een J-turn óf je kunt gewoon vloeren en met een halve donut kun je weer je weg vervolgen.
Heel gaaf project. Zelfs een (Mercedes) handbak ipv suffe automaat.
Hebben op die site veel meer leuke projecten zoals een Audi A8 met een 1,2 Lupo motor.
@T16: Hehehe; dat is net genoeg voor de Airco :)
Ah, dit is de nieuwe Volkswagen Lupo Lieboot!
Zo, dat is een potige Smurf.
Ongeacht of het een beetje stuurt vind ik het knap en leuk dat er mensen zijn die dit verzinnen en ook uitvoeren.
Dus:
– Gewichtsverdeling 70 – 30-ish?
– Achterwielaandrijving.
– korte wielbasis.
– veel NM.
– smalle bandjes.
Dat zal verraderlijk zijn.
Wel lachen, Yolo richting die boom!
@gregorius: Denk dat een paar graniet-tegels in de kofferbak de gewichtsverdeling-issues wel oplost hoor. De korte wielbasis is echter andere koek, maar daar het een NA V8 is, minder verradelijk dan een hard Turbo geblazen monster…
2500 uur er in gestopt en nog geen minuutje geoefend met een camera???
Geld voor de camera was op zo te zien, wel nice gedaan.
Onderstuur in 321..
Die omgebouwde A8 met 3L motor is op en heel andere manier dan weer lachen. Die zal aardig moeten werken vermoed ik:
http://www.wardtro.de/html/3l_audi.html
Ik krijg liever in een a8 een ongeluk met 240 dan met een lupo
@sir_smokalot er is ook een lupo met een w12 volgensmij, zal hem wel eens opzoeken
Deze is wel een betere sleeper, maar ik heb toch liever die met 2 vr6 blokken. Die klinkt gewoon zo heftig ( 4wd).
Leuk hoor een v8 in een auto proppen waarvan je het nooit zou verwachten. Ik snap de humor wel! Maar hoe kom je er bij om een lupo te gebruiken??
Nice! En die 3 cilinder ligt nu in de A8?
Dit ding is BAAS!!
Veels te zwaar blok hang er een 2.0 l R blok in met wat aanpassingen en je hebt 400pk veel lichter en echt goed rijdbaar.
Er zijn simpelere manieren om 300pk in een Lupo te krijgen, maar dit is wel een hele leuke manier!