En je kunt je slag slaan; hij staat te koop!
Een artikeltje schrijven over iets uit de VAG-groep staat garant voor vele emoties. Noem namelijk Audi, Seat, Skoda, Volkswagen of een ander merk uit deze stal en de hel breekt los. Zo zouden de TFSI-blokjes meer olie slurpen dan André Hazes bier in zijn beste dagen, zouden de distibutiekettingen slecht zijn, zouden de blokjes maximaal een ton kunnen draaien voordat ze van ellende uit elkaar vallen en is alles van VAG gewoon stom. Aldus de VAG-haters. De fanboys, die al de vorige aantijgingen pareren met een “Echt niet, jouw merk heeft zelf een slechte distributieketting, turbo, software en is zelf stom”, kunnen hun lol op, want we hebben een auto uit die stal gevonden die eigenhandig het tegendeel bewijst.
Kijk maar HIER. Op Marktplaats, een Passat uit 1999, 1.9 TDI en 791.423 kilometers op de teller. Voor jou voor nog geen 800 euro. (Net te duur voor de Junkyardrace helaas, maar misschien valt er af te dingen) Volgens de advertentie loopt en rijdt hij perfect, is de distributieriem recent vervangen en is hij rookvrij. En dan vraag ik me af, zou de verkoper bedoelen dat er geen sjoemelsoftware inzit en dat er dus ook geen rook uit de uitlaat komt, of bedoelt hij dat er nooit in is gerookt?
In elk geval, voor dat geld krijg je een grijze Passat mét cruisecontrol, trekhaak én airco. Voor de fanboys een goeie deal, voor de haterzszsz ook, die kunnen dan voor weinig een VAG-product kopen om hem helemaal kapot te trappen. Hoe dan ook, sla je slag!
Met dank aan Robbert voor de tip!
Ziet er nog best aardig uit. Ik heb dit altijd de mooiste serie Passats gevonden. Fijne auto’s. En het ontwerp ziet er nog behoorlijk fris uit.
Misschien als je een taxibedrijf wilt gaan beginnen ;-).
@willeme: heb 1 serie later. Oogt toch een heel stuk frisser door voornamelijk de andere neus. 1.9 tdi met bijna 3 ton. En loopt als een pareltje
@willeme: km teller vooruit gedraait? “P ?
@willeme: Ik heb nog een Superb 3u4 1.9TDI in de aanbieding voor hetzelfde geld. Ruimere auto, technisch beter, jonger want uit 2005 en veel minder kilometers. Slechts 550.000km gelopen. Koopje!
@skid: en voor de Junkyardrace heb ik nog een Vel Satis staan met 4 ton op de teller. Dan kun je de Slotemaker tenminste comfortabel nemen.
Ja een B5 dat is vooroorlogse Mercedes kwaliteit !
Heb zelf de face-lift gereden vier en een halve ton TDI lang !
@desjonnies: De facelift vind ik nog mooier. Dijk van een wagen.
@dutchdriftking: Die rij ik! 1.8Turbo 20VT! Prachtig, in het zwart..
Elke keer als ik erin stap en ‘rij’ voel ik mij een nieuw mens.
Kan ik niet zeggen van mijn nijlpaard. (vrouw).
@turbo20vt: Nou wat een leuk huwelijk heb jij.
@turbo20vt: elke keer als ik geen keus heb om in een VAG in te moeten stappen, voel ik mijn aantal-jaren-nog-te-leven drastisch zakken sinds dat ik weet dat een VAG product veel meer uitstoot dan dat men had gedacht
@turbo20vt: hier ook. Alleen dan een 1.9 tdi met bijna 3 ton en loopt heerlijk. In reflex silver. Laatste van de 3bg 2005 namelijk
@rossi46audi: fijne aparte kleur die je toch minder vaak ziet als al die grijze!
@turbo20vt: hoop dat ze (vrouw) niet op autoblog zit…
@a3aan: zijn, niet ze vrouw
@parker: Hoop dat zijn niet op autoblog zit? ?
Lijkt mij een goede eerste auto.
@gt500eleanor: hmm, mij niet. Behoorlijk zwaar icm diesel, zorgt voor behoorlijke maandelijkse lasten. Dat maak je alleen goed als je behoorlijk km`s maakt.
@dutchdriftking: valt mee 1200 kg is niet zwaar voor dit formaat auto
@rossi46audi: als TDI toch ongeveer 150 kg?
VAG haten is stoer. Je hoort er pas bij als je VAG haat, laten we dat nou eens accepteren.
@romeoalfa: nee hoor. Nergens voor nodig. Haat is slecht.
OT: ik denk dat ze de teller vooruit hebben gedraaid. Zo’n stand kan echt nooit ?
Eerlijk wie koopt er een auto met dat kilometrage…
@spidermann:
Waarom niet?
Mijn B5 kocht ik destijds voor ‘een half jaar’ omdat de wagen al een ton kilometers gelopen had.
De brandstofmeter bewoog niet ten opzichte van zijn voorganger een 3.9 liter Range Rover, het ding was goed behandeld en dit exemplaar ook, want anders haal je deze kilometer stand niet.
Als ik op zoek was naar iets voor een maand of zes, waarom niet; om er vervolgens na zes maanden achter te komen dat je deze beter kunt houden en je geld op de bank !
Op naar de miljoen !
@beseff: ja idd. Dit is de kans om relatief snel een bucketlist-item af te strepen :p
@bmwkevin: Dat mag alleen als je minstens de helft zelf hebt gereden een bucketlist item zijn, maar een leuk fotomomentje opleveren is niet gek.
@mercedesclk350: want jij bent de scheidsrechter van de bucketlist van @bmwkevin?
@beefcake: Dat niet maar, ik vind eigenlijk wel dat hij een redelijk goed punt heeft. Het idee van een bucketlist is toch vooral iets zelf doen. En dit is voor 80% al gedaan door iemand anders.
@kilum: het idee van een bucketlist is al verloren gegaan toen anderen ook een bucketlist begonnen.
@kilum: volgens mij draait een bucket list puur om de dingen die jij persoonlijk wilt bereiken. Dus hoe iemand iets invult, is aan de auteur van de desbetreffende lijst.
@mercedesclk350: ik bedoelde ook eigenlijk het moment dat de teller op 999.999 staat. Is toch mooi man
@bmwkevin: Dat is waar. Ik bedoelde hetzelfde als wat @kilum zegt: het is een leuk bucketlist item maar je hebt het voor 80% niet zelf bereikt. Eigenlijk hetzelfde als iemand zijn klim overnemen op 7000 m op de Mount Everest, en de top bereiken en dan met de eer strijken dat je het zelf gedaan hebt ;)
Heb m als 1.6 benzine, vreet bobines en katalysatoren
@W115: Je had de 1.8T moeten nemen, niet de 1.6je… Is te licht.
@w115: buurmeneer heeft een VW Bora met 130pk TDI met 6 ton er op.
Walmt als de Queen Mary bij vol gas maar die auto gaat gewoon niet dood.
@W115: daar noem je dan ook één van de slechtste motoren die Volkswagen ooit gemaakt heeft. Samen met de 1.4 (dezelfde basis) zijn die dingen een ware nachtmerrie. Ze vreten inderdaad bobines maar ze vinden het ook leuk om koelvloeistof en olie te lekken. Of te verbuiken, dat ook. We hebben er toevallig eentje in de werkplaats staan met een waterpomp waarvan de plastic schoepen afgebroken zijn. Dat schijnt ook akelig vaak voor te komen, en dan kun je er ook nog eens belachelijk slecht bij.
@ej20g: ik heb in Mijn Seat Ibiza 6K2 een 1.4 16V liggen (motorcode AUA). Blokken staan bekend om kantelende zuigers, daardoor verbruikt ie olie.
De 1.9 TDI en de 1.8T zijn de beste/betrouwbaarste VAG blokken ooit. Ook makkelijk en safe op te voeren.
@smoked: Vergeet de VR6 12v niet.
@dutchdriftking: Is wel het best klinkende blok van Volkswagen :-D. En natuurlijk die gouwe ouwe 1.8 met 90pk. LPG tank erop en maar blijven lopen.
@willeme: de 1.8 90pk is inderdaad geweldig. In een golf 3 van 1000kg is het ook nog redelijk vlot te rijden. Snel word het nooit, maar het is niet beroerd.
@dutchdriftking: een vriend van mij heeft die 1.8 met 90 pk in zijn Vento. Tot ongeveer 80 km/h is dat ding net zo rap als mijn 850 T-5R. Nou is mijn auto in de eerste en tweede versnelling begrensd (ik schakel pas bij 90 á 100 km/h over naar de 3 als ik doortrek) maar ik vind dat toch niet verkeerd voor zo’n blok.
@ej20g: 90km/u in 2 valt mee. M’n VR6 loopt 110km/u in 2. Maar blijf je die Vento niet voor op die eerste meters?
@dutchdriftking: mijn auto haalt ook 110 in zijn 2, maar vanaf 6000 rpm neemt het vermogen af terwijl hij 110 haalt bij net geen 7000 rpm. Ik zie het nut er dus niet voor. De Vento is juist op de eerste meters wat rapper om verschillende redenen. Ten eerste is mijn auto ruim 350 kilo zwaarder dan de Vento. Ten tweede rij ik in de 1 altijd relatief rustig weg, het gas gaat er pas op vanaf 2500 rpm en als de koppeling volledig aangegrepen heeft (geen clutchdump voor mij). En als laatste is er nog het feit dat mijn auto natuurlijk altijd turbodruk op moet bouwen voordat ik het volledige vermogen (zoveel als de begrenzer doorlaat, that is) ter beschikking heb. Met die Vento ben je daardoor wat sneller van je plek.
Ik verlies het de eerste meters zelfs van de Golf 2 1.3 met carburateur van een andere vriend van mij. Lang leve massatraagheid zullen we maar zeggen.
@ej20g: Duidelijk, ik doe zelf ook niet aan koppeling klappen, altijd rollend, koppeling helemaal los, dan pas het gas er op. Het moet wel heel blijven zeg maar.
@ej20g: met andere woorden : Je Volvo is gewoon sneller.
@smoked: Ik heb een Audi A4 B6 met een 1.8T 140kw. Wat een heerlijk blok!!! En niet te duur in onderhoud
@smoked: vergeet de oerdegelijke 5 cilinders niet
@rossi46audi: en mijn 2.8 VR6 24V
@maseratizzzzzzzz: haha het ging nu even over degelijk he
@rossi46audi:
Bedoel je dan de diesel of de V5? De V5 staat toch niet bekend om z’n degelijkheid of ben ik nu gek?
@jack_abarth: de V5 heeft een aantal kleine problemen. De ketting en de spanner zijn net als bij de VR6 een aandachtspuntje. De bobines zijn ook niet de meest degelijke. Als laatste is er nog een probleem met scheurende cilinderkoppen die weleens voor schijnen te komen maar ik weet niet of dit om de versie met 150 pk (10-klepper) of de versie met 170 pk (20-klepper) gaat. Al met al geen slechte motoren.
De 5-cilinder diesels zijn wel belachelijk degelijk. Mijn vorige stagebedrijf heeft er eentje in onderhoud (Volvo V70) en dat ding loopt maar door. Ongeveer 850.000 km op de teller geloof ik inmiddels.
@jack_abarth: @maseratizzzzzzzz: @ej20g: De 2,3 V5 is als 10 klepper beroerd, als 20v een top motor. Klinkt ook geweldig. De 2.8 24v is een fijne motor, alleen altijd geleverd icm 4wd, en dat is erg jammer. Dat extra gewicht zit behoorlijk in de weg. Daarom heb ik liever de 12v (die heb ik zelf dan ook) relatief laag gewicht, fantastisch geluid, en na wat aanpassingen nog 200pk ook.
@jack_abarth: oh god nee de 5 cilinder lijn motoren natuurlijk. Stop die v5 maar ergens op een donker plekje
Heel bijzonder voor een VAG!!!!
Heel gewoontjes voor een Volvo…
@haenzel: Het gaat alleen maar om onderhoud, welke auto dan ook, geef hem de broodnodige beurtjes en hij gaat maar door.
Alleen zijn de Volvo kopers van een iets ander slag dan de VW kopers.
Het is echt een geweldige en prachtige auto..
Ik rij zelf een zwarte VW Passat 1.8 Turbo 20VT Sedan, en heeft nu 150xxx gelopen.
Heb hem nu bijna 7 jaar. Nooit een probleem o.i.d. gehad, alleen een kapotte remlicht en kentekenlampje. De 1.8T 20VT motoren zijn wel gevoelig voor sludge. Ik verwissel elke jaar (10 a 12.000km) de motorolie.
Zeer degelijke auto!
@turbo20vt: Uiteraard van de facelift model 2003.
@turbo20vt: Trekt zo`n 20vt er nog een beetje aan in zo`n Passat?
@dutchdriftking: Echt wel, 150PK standaard (halfjaar geleden op de rollerbank haalde ik 157PK en 225NM), standaard en niet gechipt of andere tuning erop.
Geloof me, ik trek de gemiddelde Audi, Golf GTI (5/6) eruit.
Met chip is hij nog sneller en iet wat zuiner bij normale rijstijl, wou het ooit doen bij JD Engineering, maar nooit gedurfd eigenlijk.
@turbo20vt: een golf 6 gti heeft 210pk op een leeggewicht van iets meer dan 1300 kilo.. Standaardsprint van nog geen 7 seconde. Ik denk dat je alleen z’n achterlichten zult zien voor het stoplicht.
@turbo20vt: elke Golf GTI van na de 4e generatie ga je niet bijhouden. Echt niet.
@turbo20vt: als ik je een tip mag geven… DOEN!!
Het gaat nóg lekkerder/soepeler rijden dan het al doet… En als je je motor met liefde behandeld (dus warm rijden, ff na laten koelen, goed onderhouden) zorgt het er echt niet voor dat je nog maar 2 ton kan rijden ipv 4
@turbo20vt:
Ik denk dat je overdrijft. Zelfs ik met mijn gechipte E270cdi ( 215 pk, 480 NM; geen verkeerde waarden) maak geen schijn van kans tegen een Golf gti van na de 5e generatie. Laat staan dat jouw Passat sneller is.
@turbo20vt: golf 5 / 6 GTI die minder wegen en behoorlijk meer vermogen hebben er uit trekken? Lijkt me sterk maar als je het zegt…. JD kan ik aanraden. M`n VR6 is er goed van opgeknapt.
@turbo20vt: ik heb een golf 4 gehad met dat blok, en die trekt dus heus geen golf 5 , 6 of wat dan ook eruit als hij niet gekieteld is.
@turbo20vt: Laatst werd ik ook door een zwarte Passat 1.8T eruit getrokken bij het stoplicht. Maar goed mijn 2.2 20VT 5 cilinder was nog koud, maar de bestuurder genoot er zichtbaar van dat hij een Audi 80 met Porsche velgen eruit had getrokken. Was jij dat?
@turbo20vt: Ik moet toch even mierenneuken. Het is 1.8T 20V of (zoals bij Seat) 1.8 20VT
Al is het wel 80’s hip om zoveel mogelijk het woord turbo in je motorisering te hebben natuurlijk.
1.9tdi was dan ook de laatste dieselmotor die echt lang meegaat (zonder commonrail hogedrukshit, piezo injectoren of roetfilters)..
@parker: De 2.5 TDI pompverstuiver is anders ook niet slecht hoor ?
Laatste foto : oliedruppels links van trekhaak en vloeistofdruppels rechts van trekhaak….
@hdozguzel: shit, de trekhaak lekt olie en vloeistof ;)
Toen maakte VAG nog goede auto’s, Zeker die 1.9 tdi’s zijn onverwoestbaar.
Halfords wieldoppen, laat maar
@maxhunter: Golf 6 basic wieldoppen 15 inch, geen halfords.
@dutchdriftking: o ok, dan moet ik hem wel.
Voor 800 euro, waarom niet? Deze auto stamt nog uit de tijd dat Volkswagen nog echt betrouwbaar was. Die pompverstuivers waren zéér betrouwbaar.
@e270cdi: Deze heeft een verdelerpomp. Nog beter dus!
Ik denk dat zoiets nou ook niet meer stuk gaat, als ie het zou opgeven had ie dat nu wel gedaan. Ziet er van binnen ook nog goed uit moet ik zeggen. Ik zat vorige week in een Merc C220 diesel. Met 874k km’s. Een pre cdi. Zo te voelen was alles nog origineel. De achterste shocks waren zo versleten dat het voelde alsof het wiel door de wielkast kwam bij elke drempel. En slingers in elke velg. Maar die motor draaide echt nog mooi. Geen tikken, niet roken etc. Zelfs geen gehaper (waar div 220CDI’s wel echt last van hadden). Die ouderwetse dieselronkers trap je echt niet stuk.
Mijn Volkswagen Polo 1.4 16V was bij 225.000 kilometers aardig gaar aan het worden.
Die 1.9 TDI’s staan toch wel te boek als behoorlijke degelijke blokken, maar bijna 8 ton is wel een hele hoop kilometers. Wat zou er allemaal al wel niet aan het blok vervangen zijn?
@broekhoest: mogelijk helemaal niks. De motor heeft bij die kilometerstand nog helemaal niet zoveel uren gedraaid. Als de motor altijd lief is behandeld kan er nog veel en veel meer bij.
Om je ff een idee te geven. Bij een gemiddelde snelheid van 60kmh zijn er na een miljoen kilometers 16666 uren gemaakt. Wij hebben op het werk een generator met 65.000 uur staan, en die draait nog als nieuw. Bij 50.000 uur is er een nieuwe waterpomp en zijn er nieuwe verstuivers in gekomen. Voor de rest is er niks aan gerepareerd!
@broekhoest: die 1.9 TDI’s staan bij juist bekend als onbetrouwbaarder dan Martin Winterkorn. Ik heb er 3 motorrevisies mee gehad.
Niemand commentaar op het airbag lampje? Nee… Ok…
@boomhauwer: wat verwacht je nou???? Volgens mij wordt een airbag gegarandeerd voor een jaar of 10 (als ik de sticker mag geloven). Deze auto wordt/is 17 jaar. Dan is het sowieso op hoop van zegen dat die doet wat ie moet doen.
@roppp: Lekker, misschien klapt ie dan wel spontaan als je lekker op de snelweg rijdt ;-)
@jrborest: Of misschien is-ie er al uit en hoef je je daarover geen zorgen meer te maken. ;-)
Passat het werkpaard van VAG, doet ie nog goed ook!
Lijkt wel een. Eerlijke kilometerstand ?
Deze kilometerstand vind ik eigenlijk niks geks voor deze generatie Passat. Deze komt uit de tijd dat Volkswagen nog wist hoe je een goede auto moet bouwen en daardoor waren de Passat B5, Golf 4, Bora, Polo en Lupo bijzonder betrouwbaar.
Zo’n 1.9 TDI zou ik best met een hoge kilometerstand durven kopen. Dat geldt overigens ook voor de 1.8 20V(T) waarover een aantal mensen hierboven praten. Samen met de 1.8 uit de Golf 3 (en Vento, etc.) één van de beste blokken die Volkswagen ooit gemaakt heeft.
Betrouwbare wagens, die passat’s (de B5 en B5.5). Kennis van me had er één met ong 500k, deed het nog uitstekend. Oerdegelijk.
Een rookvrije TDI? There is no such thing!
Ik heb zo’n Superb van de eerste generatie.
Zwarte sedan met AVB pompe düse, gekieteld tot 160 pk.
Een 6e versnelling kan ie wel gebruiken, voor de rest is het een droomwagen.
Na een jaar dweilen heb ik er een KW V1 op gemonteerd, beetje hard op dwarsrichels maar oo zo heerlijk op de snelweg en bochtenwerk!
@nicolasr geinig geschreven stukje maar eh je vergeet een klein dingetje, de VAG ellende begon vanaf zo ongeveer 2002 2003 toen wilden ze zo graag primijum worden. Nou dat verhaal heeft de volledig voorheen wel geleverde kwaliteit genekt. De zo ongeveer laatste fatsoenlijke volkswagen in mijn optiek was deze passat. De laatste prima Audi de 80/90 en 100 serie vanaf t moment dat ze A gingen gebruiken in de type modellen werd t helaas een stuk minder. Met een goede Audi 90 zou je mij nog wel eens verdraaid blij mee kunnen maken, was een mooi ding in die tijd
Ik moest een paar keer lezen voor ik erachter kwam dat er niet stond “VAG-Troep staat garant voor vele emoties.”
mijn passat CC uit 2013 met 90k is nu al op.