
Eentje uit de categorie ‘verrek, die bestond ook nog’.
Voor oh-zo nodige afwisseling eens het geijkte veilingvoer dat je al vaak genoeg voorbij hebt zien komen. Ja, Ferrari’s stijgen hard in waarde, de meer bijzondere Porsches ook en de oldtimermarkt in z’n totaliteit floreert als nooit te voren.
Nee, in plaats daarvan kijk je naar de brute doch ietwat onbekende MG Xpower SV. Gebouwd op het platform van de ‘bijzondere’ Qvale Mangusta werd de auto ontworpen door Peter Stevens. Doet wellicht geen belletje rinkelen, maar deze man was onder meer (mede-)verantwoordelijk voor de McLaren F1 en de zeer zeldzame Jaguar XJR-15. Geen kleine naam dus.
Onder de kap ligt een 4,6 V8 van Ford, goed voor 324 pk en 409 Nm. Daarmee doen de prestaties wellicht niet helemaal eer aan het spacey uiterlijk, al heb je met een sprinttijd van 5,3 tellen en een top van 265 km/u weinig reden tot morren. Bovendien zijn er van de Xpower SV slechts 82 stuks gebouwd, volgens onofficiële cijfers.
Met recht een geval apart dus, deze MG die helaas op een paar verschrikkelijke velgen staat. Ik vind ‘m wel cool, vooral omdat het 1:1 versie van een willekeurig Hot Wheels (TM) autootje lijkt. Het interieur is dan wel weer deprimerend. Bieden kan op 16 januari in Birmingham, dus doe het rustig aan deze kerst en glij het nieuwe jaar in met één van de relikwieën van MG Rover. De geschatte opbrengst lig trouwens ergens onder de 50.000 euro.
Beetje een “guilty pleasure” voor mij, ik vind hem wel gaaf!
De ontwerper hiervan was geen monteur…
Desalniettemin leuke kar wel.
Ik had ‘em ook alweer vergeten en vind het nog steeds geen schoonheid, hoor… hmm… misschien had ik daarom vergeten! Wel leuk om weer wat te lezen van dat model.
En wat een kleine motorkap, zeg… of is de neus zo lang??
Een niet onaardig model, interieur is afschuwelijk.
En met de koplampen van een Fiat Punto.
Ik herinner mij de concept versie van dit ding, veel bruter en meer pk’s. Er is trouwens ook een vrij normale Rover (station) geleverd met de V8, die had 260pk
Paar geinige details:
1. Dit model werd bijna opnieuw inleven gebracht door Riley, dat er uiteindelijk toch nog 7 heeft afgeleverd.
2. Aanvankelijk zou de SV een heel mooie auto worden (X80 prototype) worden. Dit mislukte en Stevens ging voor de brute look.
3. Er zijn vier soorten uiteindelijk geleverd. De SV: 4.6 Modular V8 (320pk), SV-R 5.0 Modular V8, SV-S (4.6 Supercharged) en er is één SV-RS met 650pk gebouwd.
4. Rowan Atkinson heeft er ook eentje gehad (donkergroen met cognac interieur)
5. Koplampen van een Fiat Punto.
@gtwillem: je was me net voor wat betreft de verschillende motoren..
@gtwillem: De sterkste variant had ook nog een lachgas optie tot 965 pk als ik me niet vergis….
@reinier73: Klopt, deze zat in de planning. Maar van een productieversie is het nooit gekomen.
@gtwillem: 6. Achterlichten zijn van de Fiat Coupe geleend
@Edge:
7. Vrijwel het hele interieur is afgeleid van de Rover 75.
8. Beestje weegt maar rond de 1400kg;
9. De Riley versies hebben stukken betere vering en veel meer vermogen met slechts kleine hardware aanpassingen + ECU remap
Lelijk en maar iets sneller dan m’n eigen auto. Nee, dank je.
Ik kende m nog wel! Was geloof ik leverbaar met verschillende motoren tot wel 800pk of iets?
Clarkson stootte keihard z’n kop in dit ding. Snap back oversteer. Niet mijn ding. Te weinig geld bij Rover/MG in die tijd om er echt wat van te maken.
Phoe, wat een gedrocht. Maar wel weer eens wat anders.
Deze velgen zijn trouwens wel de originele die op de auto zaten toen ie de schuur uit kwam rollen
Ik heb hem een keer in het echt gezien . Op de parkeer plaats van de ring
@Edge, dat is bij de Donkervoort D8 ook al. Ik heb ze gelukkig op het origineel: de Coupé! :D
@rd1991: altijd nog beter dan de achterlichten van de McLaren F1, die kwamen van een Bova touringcar… ?
Voor dat geld liever een nieuwe Mustang. Ben je voor 55k klaar.. Én 317pk!
@smokey: liever een ZT-T 260 bedoel je ?
Sinds pa aardig verslingerd is aan MG’s, en er reeds 3 in bezit heeft (B V8, TF
Geweldige wagen, maar ik ben dan ook een grote liefhebber van het merk. Wellicht niet de mooiste, wel heel zeldzaam, brute power en een stukje Brits erfgoed.
Prachtig ding. En steevast uitnodigingen voor auto shows! De auto was in zijn tijd echt een bijzonderheid. Ik wil hem graag ooit nog eens in de garage hebben staan.
jammer van de velgen verders een mooie auto,Echt jammer dat het merk MG er niet meer is.