Cijferfetisjisten dienen nu onmiddellijk een slabbetje om te knopen. Sceptici (waaronder wijzelf) ook.
Uit een berg getallen is namelijk een lijstje komen rollen waaruit blijkt welke auto’s in Nederland het langst blijven rondrijden. Het ‘dode punt’ is het moment waarop het niet meer rendabel is om een auto van een bepaald merk te laten onderhouden. Daarbij moeten we wel meteen opmerken dat met auto’s van het ene merk (taxi’s) (Mercedes dus) naar verhouding meer zal worden gereden dan met auto’s van het andere merk (65+). Wellicht dat dat een vertroebeld beeld geeft.
De lijstjes zijn opgedeeld in auto’s op benzine en auto’s op diesel. Verder zij opgemerkt dat bepaalde merken opmerkelijk laag scoren. Dat kan natuurlijk te maken hebben met de hoogte van onderhoudskosten, want het gaat er in dit verband niet per se om na hoeveel kilometer een auto kaduuk is. Nu maar hopen dat dit voor de merken die goed scoren geen incentive is om de kosten omhoog te gooien. (cijfers: autoverleden.nl via fd.nl)
We call bullshit
Goed, tot zover de obligate riedel, maar hoe waarheidsgetrouw zouden onderstaande cijfers kunnen zijn? Als de kilometerstanden voor wat betreft Volvo diesels inderdaad klopt, moeten er wel plenty occasions te vinden zijn met een gargantueske kilometerstand. Een simpele zoektocht op Marktplaats wijst uit dat daar slechts acht Volvo’s te vinden zijn met meer dan 600.000 km op de klok.
Dat strookt niet helemaal absoluut niet met de cijfers in onderstaande tabellen. Of het moet zijn dat het gros van de autokopers in Nederland z’n waggie compleet op rijdt en nooit verkoopt, maar daar geloven we niet in. Gelieve een en ander dus met een flinke schep zout te nemen.
Eigen ervaringen deelt u ongetwijfeld in de comments.
Benzine
Positie | Merk | Aantal km |
---|---|---|
1. | Volvo | 404.244 |
2. | Saab | 368.095 |
3. | Mercedes | 346.036 |
4. | Chevrolet | 339.584 |
5. | Chrysler | 338.219 |
6. | Mitsubishi | 335.147 |
7. | Audi | 332.958 |
8. | BMW | 330.560 |
9. | Jaguar | 327.827 |
10. | Citroën | 323.229 |
11. | Alfa Romeo | 321.386 |
12. | Renault | 314.683 |
13. | Subaru | 311.653 |
14. | Hyundai | 311.562 |
15. | Volkswagen | 311.524 |
16. | Peugeot | 308.551 |
17. | Seat | 308.379 |
18. | Ford | 308.172 |
19. | Mazda | 308.053 |
20. | Honda | 305.019 |
21. | Nissan | 304.967 |
22. | Opel | 298.946 |
Diesel
Positie | Merk | Aantal km |
---|---|---|
1. | Volvo | 681.671 |
2. | Mercedes | 561.000 |
3. | Renault | 476.198 |
4. | Audi | 476.125 |
5. | BMW | 472.716 |
6. | Toyota | 466.477 |
7. | Ford | 451.062 |
8. | Volkswagen | 450.348 |
9. | Peugeot | 449.651 |
10. | Alfa Romeo | 449.422 |
11. | Citroën | 443.101 |
12. | Seat | 442.427 |
13. | Opel | 438.902 |
14. | Mitsubishi | 437.455 |
Dank aan @vonklausenburg voor het tippen!
martinus zegt
[b]Opel[/b] staat twee keer onderaan in het lijstje.
Ik vraag me af hoe het dan komt?
1. Verwaarlozing door de eigenaren?
2. Roest?
3. Onbetrouwbare techniek?
OT: Mooi om te zien dat Mercedes en Volvo het gewoon goed doen :)
bartteeuwen zegt
@martinus: Ik denk dat je met punt 1 een redelijk goed punt hebt. Punt 2 geldt ook voor een aantal opels.
punt 3 vul ik zelf in: minder kilometervreters want weinig leaserijders met opels.
Griffin zegt
@bartteeuwen: leaserijders doen niet zo veel voor dit lijstje. Immers: die dingen gaan er bij 100k (benzine) of 150k (diesel) gewoon uit en komen dat in de ramsh.
bartteeuwen zegt
@Griffin: Klopt maar ik moet mijn merk natuurlijk een beetje verdedigen he?
Om deze lijst compleet te maken zouden eigenlijk de onderhoudskosten in de levenscyclus meegenomen moeten worden. Toyota ontbreekt bijvoorbeeld bij de benzine auto’s. Terwijl veel Starletjes en Yaris’ 200.000 km halen met erg weinig onderhoud
Dutchdriftking zegt
@martinus: Word gewoon minder verkocht. 20 jaar geleden stonden ze waarschijnlijk bovenaan.
martinus zegt
@dutchdriftking:
Ik geloof niet dat Opels van 20 jaar geleden betrouwbaarder waren dan de opels die nu rondrijden. Want ook toen al hadden de roest-kadettjes al de bijnaam van ‘slopel’.
Hoe vaak een auto verkocht wordt, heeft overigens weinig te maken met welke kilometerstand hij kan halen.
Dutchdriftking zegt
@martinus: Als er meer verkocht worden, worden er meer geleast (zakelijk gereden) en dat zijn de auto`s die meer km`s rijden. 20 jaar gereden werden er veel meer Opels verkocht in NL dan nu. En daarom werd er toen automatisch ook meer km`s gereden met die auto`s. Immers, de mensen die toen hun km`s in een Opel maakte, maken deze nu in bijvoorbeeld een VW.
premiumduitser zegt
@martinus: Mijn oom heeft nu zijn tweede Zafira. Eerste generatie Zafira heeft hij 400.000km mee gereden en met zijn nieuwe(re) Zafira van ’08 heeft hij tot nu toe 240.000km gereden. Nooit problemen mee gehad met die wagens, en van roest al helemaal geen sprake. Ik denk dat het inderdaad met verkoopaantallen te maken heeft.
bmwe81 zegt
@martinus: ik denk dat een Opel eerder economisch totall loss is.
martinus zegt
@bmwe81:
Het bedrijf of de auto’s?
chield zegt
@bmwe81: dat denken de schrijvers van het artikel op fd.nl ook. Waarschijnlijk doordat dealeronderhoud bij Opel, maar ook bv Volkswagen, hoger is, en dus de auto sneller niet meer economisch rendabel te onderhouden is.
roppp zegt
@martinus: wat ook gek is, is dat Alfa’s wel in beide lijsten voorkomen en de Fiat’s niet, terwijl die over dezelfde motoren beschikken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Natuurlijk staan er weinig te koop… Die Volvo- en Saab rijders rijden gewoon door en verkopen hem niet!! Dat is het hele idee!
En oh ja: Svenska powerrr!
volvokaj zegt
@svenska_aeroplan_ab: Hell yeah! Wij rijden echter een leasert en die moet na 3 jaar (150dk) weer weg…
Tonnie zegt
@volvokaj: en die leasert pikken wij dan graag weer op, mits netjes mee omgegaan, en rijden wij dan redelijk op!
martinus zegt
[b]”We call bullshit”.[/b]
Veel auto’s die niet stuk worden gereden, krijgen natuurlijk een tweede leven in Oost Europa,
En kunnen daarna nog vaak een tijd mee in Afrika, de onderzoeker was ook bij BNR volgens mij en daar heeft hij het onderzoek toegelicht. Kan alleen het geluidsfragment niet terug vinden.
leandro zegt
Ik weet dat mijn vader pas een nieuwe auto koopt als de oude het echt niet meer doet. De vorige galaxy is in 2004 ingeruild met 372k km. Sindsdien rijd hij in een diesel die nu 502k heeft gereden… Alle 2 nieuw gekocht…. De vorige is toen gekocht en geëxporteerd naar Afrika.
e1000bmw zegt
@leandro: dat dus.
ghost zegt
Al die oude volvo’s Amazon en 850’jes natuurlijk alsmede die oude Saab turbo’s cabrio. Daar zijn zat liefhebbers voor.
Author zegt
@ghost: klopt! Maar weten die Amazons en 850’s het gemiddelde naar 600k+ km te trekken? Ik betwijfel het.
seegie zegt
@MauritsH: er is een Amazon Kombi met 1.2 miljoen in Nederland. Di zal het gemiddelde wel omhoog krikken.
potver7 zegt
@seegie: Die krikt het gemiddelde pas omhoog als hij de shredder in gaat. Nooit dus… ?
mout zegt
@MauritsH: De Amazons hoeven het gemiddelde ‘slechts’ naar 404.000 te halen, want die plegen niet op diesel te rijden.
fit4fun zegt
Tand des tijds zorgt ook voor veel slijtage, denk aan winters, uitdroging van rubbers, lekkage, roest etc. Vaak net zo veel van invloed als de hoeveelheid kilometers vind ik.
Sommige automerken hebben veel meer “liefhebbers” dan andere, dus mensen die veel geld blijven uitgeven aan een wagen die eigenlijk economisch total loss is. Het sloopmoment kun je zo flink uitstellen.
martinus zegt
@fit4fun: Dus eigenlijk gaat dit lijstje om ‘van welke auto’s er het meest gehouden wordt’?
lekbak zegt
@fit4fun: economisch total loss is een relatief begrip. Als de reparatie meer is dan de waarde is de auto total loss. Maar het kan alsnog wel de goedkoopste manier zijn om kilometers te maken. Immers heb je geen afschrijving meer maar wel een goed onderhouden auto. Zolang de motor nog goed is sukkelt een beetje auto met voldoende onderhoud wel door.
rvds15 zegt
Had Alfa hier nou eigenlijk niet tussen verwacht.
martinus zegt
@rvds15:
Vooroordelen zijn soms bedrieglijker dan feiten. Veel Alfa rijders, zijn ook echte autoliefhebbers dus wel bereid om ook wat extra liefde/onderhoud in hun auto te stoppen.
redneckdarian zegt
@rvds15: Mijn broers 2,5 V6 156 heeft nu ook 350k
redneckdarian zegt
@redneckdarian: maar is nu wel ‘op’
E34M5Touring zegt
@rvds15: JTD diesels zijn prima staat om enorme km standen te draaien. De 2.0l en 6 pitters (benzine)ook. Dus zo raar is dat niet hoor.
mercedesclk350 zegt
Kom maar door BMW en Audi mensen…
wildbeest zegt
@mercedesclk350: bmw’s worden bereden door rijders met een sportieve rijstijl.
Zodra bmw’s bij hun 3e eigenaar aanbeland zijn (vaak petjes) wordt ermee getrapt maar geen onderhoud gepleegd. Daardoor zijn snel totall loss
mzonneveld zegt
@mercedesclk350: Ik vond Audi niet erg laag staan eerlijk gezegt….
joostm91 zegt
Ford diesel > 451.000 km.
Mijn Focus 1.6 TDCI staat op 206.000, way to go!
jack_abarth zegt
Volvo heeft natuurlijk ook wel een beetje een cult status verkregen door het volledig op rijden van de auto’s. Waar je als gek wordt verklaard om een Ford te kopen met 300.000km op de klokken, koop je anders een pas ingereden Volvo voor.
Grappige van het verhaal is natuurlijk wel dat Ford en Volvo jarenlang onderdelen hebben uitgewisseld.
mout zegt
Volvo’s met serieuze km-standen gaan niet via Marktplaats, maar via beurzen en specialisten. Er rijden er genoeg rond met meer dan 1.000.000.
Een ander punt is: Wordt hier de gemiddelde stand opgegeven waarop een auto bij een sloper belandt? Waarop hij geschorst wordt? Of is het inclusief de gemiddelde stand bij export?
Dat laatste zou het gemiddelde nogal omlaag halen, want dat gaat grotendeels over 3-5 jaar oude leasertjes.
allesmetturbo zegt
Volgens mij rijdt iedereen die een auto koop met meer dan 400.00 km op de klok hem echt wel helemaal op. En zetten m echt niet met 650.00km weer online.. Daarom staan die er vrijwel nooit. Met zon km-stand heb je er meer plezier van dan dat je er € voor terugkrijgt dus is het niet waard m te verkopen.
e1000bmw zegt
@allesmetturbo: precies. In ogenschouw nemend dat je met zulke hoge km-standen de wagen überhaupt niet meer verkocht krijgt (particuliere potentiële kopers zijn om de een of andere reden allergisch voor hoge km-standen), en je bij inruil ook nauwelijks wat krijgt behalve een fooi, rijden eigenaren de wagen gewoon helemaal op. Heel simpel.
mout zegt
Nou, ik hang dan leuk rond dat gemiddelde, met mijn Volvo 245. 348.000 op het moment.
De 4-cilinder achterwielaangedreven benzine-Volvo’s zijn eigenlijk allemaal zo degelijk gebouwd en zo simpel in het onderhoud, dat er weinig technische redenen zijn om ze ooit te slopen. Roest een paar jaar verwaarlozen, misschien.
Of een crash met meer dan 30 km/h.
(Wat dat laatste betreft: Ik hoorde pas van een 245 die recent een VW-bus achterop kreeg. VW-bus zat compleet in elkaar, 245 had kromme uitlaat…)
parker zegt
@mout: de auto die de klap uitdeelt heeft altijd de minste schade. Probeer maar eens hetzelfde met twee sinaasappels.
mout zegt
@parker: Precies. En ditmaal zat het VW-busje dat snelheid had, in elkaar, terwijl de Volvo, die stil stond, weinig mankeerde.
parker zegt
@parker: omgekeerd bedoelde ik dus
flutterby zegt
@mout: dat heet kreukelzone. Het is juist goed dat de auto “helemaal in elkaar” zat. Dat betekend dat de klap goed opgevangen is.
mout zegt
@flutterby: Leuk geprobeerd. Zoek anders even op ‘volvo 240, kreukelzone’. De 240 is daar min of meer de uitvinder van.
Beslissend in dit geval, is dat de bumpers geen laklaag op kunststof-folie zijn, maar twee rubber op een alu balk, gemonteerd op twee buffers zoals ze op treinen zitten. Technisch zijn dat schokdempers.
estoque zegt
@mout: Hier ook 2 240’s
242 Turbo met 5 ton
245 Turbo 2,8 ton
Gaat wel vaak kapot, maar dat is omdat wij er zelf een turbomotor in hebben gelegd :P
borrelnoot zegt
Rij een 9-3 met 400000 op de klok, op LPG. Ik rij er 40000 p.j. woon werk mee. Elk jaar nieuwe olie erop en het hoognodige onderhoud en voor de rest gas erop. Afschrijven doe ik niet meer. Rij dat ding gewoon helemaal op.
Edge zegt
Ik draag niet echt bij aan het gemiddelde zie ik. Ik had een Ford Ka uit 1996, die anderhalve maand geleden met 85.000 originele kilometers naar de sloop is gegaan en rijd nu in een Opel Corsa uit 2008 met net geen 60.000 op de teller. Beide op benzine.
bergmm zegt
In het benzine lijstje mis ik toch wel Toyota/Lexus. In verhouding heb ik de benzine uitvoering nog hoger staan dan de diesels, zeker had ik ze in de bovenste helft verwacht.
Rijden er echt zoveel bejaarden in of worden ze zo snel geëxporteerd?
janjaspar28 zegt
@bergmm: worden snel geëxporteerd, onze vorige Avensis (met 210k op de klok, was niks aan) was na een weekje al op een enkeltje Polen gestuurd.
volvoturbo zegt
@janjaspar28: zou kunnen, maar dan heb ik toch m’n twijfels bij de zgn hoge betrouwbaarheid van Lexus/Toyota. Als ze zo weinig km’s maken, zijn er ook in verhouding veel minder defecten. Valt dan dus wel mee dat de japanners nou zo veel betrouwbaarder zijn.
janjaspar28 zegt
@volvoturbo: dat onze auto zo snel weg ging, kwam omdat deze (zoals al onze auto’s) binnen 5 jaar, nieuw gekocht, 200k+ rijden en dan simpelweg niet veel meer opleveren op de Nederlandse markt.
Met de betrouwbaarheid zit het echter prima, in de 30 jaar dat mijn vader Toyota rijdt heeft hij maar een handjevol (niet ernstige) problemen gehad.
tom_hanekamp zegt
Waarom hebben ze enkel de leeftijd in kilometers meegenomen en niet ook de leeftijd in jaren? Op deze manier levert het naar mijn idee een nogal vertroebeld testresultaat op.
Zoals Autoblog zelf ook al opmerkt wordt er in bepaalde auto’s een stuk meer gereden dan in andere. In zie ik deze test dan ook een aantal fabrikanten van echte ‘reisauto’s’, ‘snelwegcruisers’ etc vrij bovenaan staan.
Als fabrikant van voornamelijk stadsautootjes kom je vrij bedrogen uit deze cijfers want jouw stadsauto’s zullen in dezelfde lengte van tijd misschien maar een kwart van de kilometers rijden. Zeker als jouw auto’s ook nog geliefd zijn bij senioren of veelal als tweede auto gebruikt worden.
Voorbeeld: mijn schoonouders hebben een Toyota Starlet als tweede auto die daarvoor van oma is geweest. Als die auto al geen 20 jaar oud is, zal het zeker niet lang meer duren en er is helemaal niks op of aan te merken. Ik zou zeggen dat dit autootje net zo goed in elkaar zit als de gemiddelde Volvo, maar in deze test zou je daar niks van zien want volgens mij staat er nog geen ton op te teller.
thefmanl zegt
Renault doet het ook goed, 2 keer beter dan Volkswagen
potver7 zegt
@thefmanl: Om dan maar even een vooroordeel uit de kast te halen: Krakende en piepende wagens lopen het langst… Tenminste, zoiets riep m’n opa altijd. Geen idee of dat waar is trouwens, in Volkswagens waar ik recent in gereden heb zaten meer rammeltjes en kraakjes dan in m’n eigen Renault.
thefmanl zegt
@potver7: kijk vrugger stonden renaults naast de weg en bleef Volkswagen nog doorijden, maar dat is nu omgekeerd
henkhupelschoten zegt
Ongelooflijk hoever Mercedes-Benz en Volvo de rest achter zich laat. Zitten natuurlijk haken en ogen aan maar toch, proud feeling!
norge zegt
En Hyundai op plaats 14 niet slecht ….
dirkiii zegt
Deze spant de kroon http://link.marktplaats.nl/m1029143227?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85256
reistje zegt
@dirkiii: Degelijke 90pk 1.9TDI die gaat nog wel een paar ton mee joh.
9000cse zegt
@dirkiii:
….maar wat zouden ze nou eigenlijk bedoelen met “rookvrij”?
1 -> Dat de eigenaar(s) niet in de auto gerookt heeft/hebben? of
2 -> Dat de Passat niet rookt?
big92 zegt
Dit soort testen slaan altijd zoveel variabelen over, zoals wie doet het onderhoud? de dealer, een garage of de eigenaar zelf?
Ook rijden bepaalde “types” mensen ook in bepaalde auto’s. Zo zie je vaak dat autos van vertegenwoordigers veel km’s rijden maar ook langer meegaan doordat dit in een relatie korte periode gebeurt en op de snelweg.
Een oud opatje met een Hyundai met 5 oranje lampjes op zen dashboard gaat minder snel naar de garage dan een zakenman in een dikke BMW…
martingtv zegt
kan jammer genoeg geen lijst vinden van alle auto’s, maar bij auto telex staat wel een mooi lijstje van auto’s vanaf bouwjaar 2006 die worden geexporteerd.
http://www.autotelex.nl/autoopinie/930-Exportcijfers-tm-december-2015?page=1
Wat opvalt is dat de nissan juke and kia sportage vrij jong weer worden geexporteerd.
Wel apart dat mistubishi het hoogste staat, ik had wel andere japanse merken daar verwacht.
parker zegt
@martingtv: fantastisch, dit maakt mijn dag weer helemaal goed! Wat ontzettend fijn dat zo’n graflelijke Juke of Sportage zo snel mogelijk dit land weer verlaat!
reistje zegt
Hoewel ik best geloof dat Volvo bovengemiddelde kwaliteit levert is het natuurlijk altijd was lastig te vergelijken.
Zo zal een Opel die economisch total loss is eerder naar de sloop gaan dan een Mercedes die economisch ook total loss is. Ook zullen de grotere duurdere auto’s vaak meer snelwegkilometers maken terwijl alle Honda’s van oma-tjes zijn die alleen naar supermarkt rijden.
Maar ik moet zeggen dat ik het gemiddelde eigenlijk best hoog vind.
markietwo zegt
Mijn megane 2003 1.4 16v benzine nu : 242.000 :-) en still going strong
EFB zegt
’99 focus benzine >402000. Maar loopt wel tegen z’n einde. Ik ben hem nu echt aan het oprijden..
jjsolid zegt
Ik heb toevallig een SAAB op benzine (900lpt ’92) die het nog fantastisch doet maar ook nog maar 150000KM op te teller heeft! Mijn pa rijd er een met 400000KM op te teller en loopt ook als een zonnetje zonder onderhoud! Mijn daily drive V40 ’04 op diesel gaat nog wel 10 jaar mee als ik dit zie! Zweedse degelijkheid!
9000cse zegt
@jjsolid:
400.000km zonder onderhoud? Wat hebben sommige mensen toch een geluk! ;-)
jjsolid zegt
@9000cse: haha excuses!!! Het normale onderhoud offcourse wel! ? Maar nooit bijzonderheden!!
rob5nismo zegt
Dan heb ik nog 200.000 km te gaan met mijn volvo?
mrdriver zegt
Toyota Corolla G6 bj 2000 (Benzine) > 401.000km, op naar de 500.000km!
jack_abarth zegt
Paar jaar geleden zat ik bij mijn schoonouders (handelen in schadeauto’s) en toen lag er een VW sleutel op tafel van een Passat. Ding was een goede 5 jaar oud en op het sleutellabel stond 661.000km. Buiten op de oprit stond een nette Passat, geen beschadigingen, nog nette stoelwangen klein beetje instapschade. Dus mijn eerste conclusie, iemand zal de tellerstand niet goed bekeken hebben, en het zal wel 161.000km zijn.
Niets was minder waar, op dat ding stond inderdaad 661.000km dus ze kunnen het wel.
Wat voor klote beroep heb je dan zeg, 661.000km in een goede 5 jaar.
st220 zegt
@jack_abarth: dan reed ie zo’n 550km per werkdag. Geen idee of je dan ook daadwerkelijk werkt…
9000cse zegt
@st220:
Werk in de zin of je er een kromme rug van krijgt? Nee! Maar om “even vlug” naar Marseille te rijden zul je toch geconcentreerd moeten blijven en dat kan soms vermoeiender zijn dan ander werk.
9000cse zegt
@jack_abarth:
2013, 2014 en 2015 per jaar 120.000km gereden. Let wel! Dat is vanaf mijn 65e! Ben sindsdien zelfstandig koerier en rijd met een diesel, een Mondeo combi.
Klote beroep? Dat is maar wat je er zelf van vindt. Alhoewel er veel nachtritten tussen zitten, zie ik toch nog heel wat van Europa: Van Stockholm tot Monte-Carlo, naar Warschau, Boedapest, Milaan of Bordeaux. Altijd wel iets interessants gezien of beleefd. En het vult m’n AOW-tje toch ook nog leuk aan.
jack_abarth zegt
@9000cse:
Maar ik neem aan dat je het doet om dat je “niet meer moet”? Dat maakt natuurlijk al een heel groot verschil.
Uiteraard staat er nergens dat de ex-eigenaar van de Passat het moest, maar toch je weet ik bedoel.
v60polestar zegt
En mensen Zeggen dat Volvo niet betrouwbaar is?
PeugeotGTI zegt
Goed dat Alfa Romeo er ook relatief hoog tussen staat. Alle haters gaan nu zeggen dat het een miljoen miljard heeft gekost om ze tot 450k te krijgen, maar dat is niet zo. Zeker de 8-kleps JTD’s gaan eeuwig mee, met normaal onderhoud.
Wat mij vooral opvalt is dat de benzine versies blijkbaar ook gewoon lang meegaan. Nu staat Alfa bekend om goede motoren, maar alleen als ál het onderhoud structureel wordt uitgevoerd. Misschien zegt het iets over de eigenaren.
vonwachowferstenberg zegt
wie vaak in Afrika komt weet het: Toyota, Toyota, Toyota……(helaas geen Europese merken meer, tenzij in de grote steden, met donkere ruiten,…)
9000cse zegt
@vonwachowferstenberg:
Reken jij dan landen als Marokko, Tunesië, Algerije en Lybië niet bij Afrika? Dacht toch altijd dat dat de dumpplaats was voor Peugeots en Mercedessen?
9000cse zegt
Ik denk nog altijd met heel veel plezier terug aan mijn eerste Volvo. Een 740GL. Op LPG.
Man, wat heeft die op z’n donder gehad! Naar Hamburg, Berlijn en München. Enkele keren per maand.
Bij km-stand 563.000 ingeruild voor weer een 740GL. De oude was na 2 dagen verkocht aan een taxibedrijf in Litauen. ;-)
CasperH zegt
Op dit moment als in-betweener een Saab 9-5 Aero met 474k+ op de teller.
9000cse zegt
@CasperH:
Een Saab 9-5 Aero als in-betweener? Wat wil je dan wel? Zo’n 9-5 Aero vind ik echt een dijk van ’n auto; zéker ’n Aero.
Ik ben echt vastgeroest aan m’n 960, maar als ik die ooit kwijt zou moeten (wat God verhoede ;-)) dan zou een mooie 9-5 best wel eens zijn vervanger kunnen worden.
CasperH zegt
@9000cse: ik heb nog een andere 9-5 Aero (Carlsson, MY05) die ik eerder dagelijks reed. Een heerlijke auto, maar 38k km in een jaar op Euro 98 is niet leuk. Nu probeer ik het dieselen uit te stellen met deze ;)
e270cdi zegt
Ik kijk er niet van op dat Mercedes zo hoog staat. Mijn e270 CDI heeft nu 310xxx op de teller en hij rijdt nog als een tiet. En hij wordt niet bepaald gespaard..
pinut187 zegt
Mis Toyota in het benzine rijtje
piebepost zegt
Naja, ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat een Volvo met >600.000km ook niet meer op Marktplaats.nl komt. Die zal wel op marktplaatsiwicz.pl komen.
De S80 van mijn oude heer ging weg met 490.000km. Dat was ook toen nog een hele goede wagen, al kreeg ‘ie op gegeven moment echt wel rammeltjes en kraakjes. Die is toen ook geëxporteerd, in Nederland was daar geen markt voor. Als het echter een V70 zou zijn geweest, had ‘ie waarschijnlijk een Nederlands baasje gekregen, die waren volgens de garagehouder nog prima te slijten.