
En het is er niet zomaar één, want dit ding heeft een nogal geheimzinnige Nederlandse historie.
De auto, waarvan de bouw begon in 1969, is namelijk ooit besteld door een Nederlandse zakenman, die er destijds naar verluidt zo’n 400.000 florijnen voor neertelde. Punt is alleen: niemand weet wie het was. De zakenman heeft inmiddels het tijdelijke met het eeuwige verwisseld en zijn vijf kinderen wilden niks met de one-off te maken hebben.
Het probeersel ontsproten uit het brein van Pininfarina staat dan ook niet bekend als de absolute kroon op het werk van de Italianen. Als basis diende een 300 SEL 6.3, waarvan de buitenmaten intact blijven. Wel werd de cabine verkleind middels het aanpassen van de a- en c-stijlen. Verder werd het front (gelijkend op dat van de ’65 Ford Galaxie) danig aangepakt en leek de auto aardig op de latere Rolls-Royce Camargue, eveneens van de hand van Pininfarina.
Ondanks het discutabele uiterlijk waren de specs van deze bijzondere kar niet mals. Onder de kap lag uiteraard de 6.3 V8 uit de legendarische 600 met meer dan 250 pk en 500 Nm, die de 1.900 kg zware auto in 6,6 tellen voorbij de 100 km/u wisten te stuwen. De topsnelheid lag op een nette 225 km/u. Diezelfde krachtbron blies trouwens een deel van de uitlaatgassen recht het interieur in, wat maakte dat de vrouw des huizes niet dol was op ritjes met het ding.
Inmiddels is de auto al lang en breed aan een nieuwe en wederom anonieme autoliefhebber verkocht en staat er 71.000 km op de klok. Hoewel hij zelf liever niet in de openbaarheid treedt, heeft hij vorig jaar wel DRIVE met zijn auto laten rijden. Die rijtest lees je hierrr.
Met dank aan Sydney voor de tip!
UPDATE: Met dank aan een oplettende lezer met een hele verzameling oude automagazines is het ontstaan van deze Benz weer wat duidelijker geworden. De eerste eigenaar was eigenlijk een Rolls-Royce-rijder maar was na een aantal Silver Shadows op het merk uitgekeken. De Mercedes 300 SEL 6.3 die hij toen bestelde, beviel prima, al vond hij de koets veel te gewoon. Zo ontstond het idee om de auto door Pininfarina aan te laten pakken. Na wat briefwisselingen en tekeningen werd de auto op de trein gezet naar Italië.
Toen de auto terugkwam uit Italië viel het eindresultaat de opdrachtgever toch een beetje tegen: de auto was erg groot en lang niet zo elegant als op de tekeningen. Daarnaast werd hij tijdens het rijden steeds weer misselijk, vermoedelijk door de zware koets in combinatie met luchtvering. Reden genoeg om de Benz van de hand te doen en weer een Rolls-Royce Silver Shadow te bestellen…
Kijk, als je dit in je garage zou hebben ben je pas echt een eindbaas….
3 Veyrons…, pfffffff….
@jrk68: Zit je wel hoog hey die veyrons ;)
@bofkont:
Nope, maar typetjes als jij happen zo lekker…..
@jrk68: Hahaha jij zelf zeker niet, kom op ;)
Wouter, toch een aardig feest gehad? Waar blijft het volgende filmpje?!
En nu wachten tot de eerste sukkel gaat roepen dat ze dit design van de Benefactor Glendale uit GTA V hebben gejat.
@Edge: lijkt wel de benefactor glandale van gta V!! Zoiets?
@Edge:
Lol, je hebt het dan natuurlijk wel over de “echte” autoliefhebberts….
@Edge: Die heb ik gisteren gekocht voor 200.000, heb koffers op het dak gedaan voor als ik op vakantie ga naar blane county. Staat mooi naast mijn Coquette classic, Warrener en Vapid Blade
@f40racer: ik rijd alleen maar de Obey 9F want fanboy!
@Edge: lijkt ie toch ook?
Niemand weet wie hij was maar men weet wel dat hij 5 kinderen had en dat de vrouw des huizes niet zo dol op dit ding was…. Vreemd verhaal!
Lijkt wel zo’n Opel uit de zeventiger jaren…
@norge: opel diplomat coupe met de V8 5.6, i assume? Reed diverse maken mee in de carnavalsoptocht in Koeln.
@spidermann:
Inderdaad de Diplomat.
Al had die een Chevrolet 327 (5.4 ) V8.
@norge: Ach het zou pas treurig zijn als hij op een Opel leek uit deze tijden…
Er zijn weinig auto’s die ik mooier vind dan Mercedessen uit die tijd. Ik vind dit dus absolute verspilling van een schitterende wagen. Ook los van het feit dat hier een 6.3 voor is opgeofferd kan het me niet bekoren trouwens. Er mist iets aan deze auto, geen idee wat.
@lekbak:
model.
@desjonnies: misschien ja. Terwijl ik vaak echt dol ben op de vierkante jaren ’80 en echt niks heb met een e-type of Ferrari 250gto achtige auto’s.
Mooi ding, helaas maar 1 foto.
Ik geh photo’s op facebook gezien. Ik vond het mooi en apart, ik kende deze one/off nog niet. Bij FB werd ie vergeleken met de RR Camargue en de FIAT 130 coupe, meen ik.
Pininfarina en Mercedes hebben nog een mooier kindje, de 230SL:
Ik heb het dus altijd wél een prachtige auto gevonden, en dat het een vingeroefening van Pininfarina was voor de Camargue maakte het verhaal voor mij wel af.Geweldige auto.De tip was alweer een tijdje geleden maar dus blijven hangen ondanks al het Genève geweld.Netjes @mauritsh
5 kinderen? Autogek? Misschien was het P.S. Heerema?
@doewap: Die hield meer van bootjes en vooral nationaalsocialisme.Daar was hij een behoorlijk rare in.
@doewap: Ik geloof dat jij wel het van het e.e.o weet.Maar helemaal niets over deze auto.Jammer.
@sydney: ik weet niet waarom jij zo vervelend doet, maar wel dat deze auto in 1991 in de AMK stond, en een paar jaar gelden ook in de Classic & Sports Car. En ls je hebt opgelet, dan weet je ook dat Paolo Martin de meest waarschijnlijke ontwerper van dit ding is. Hij tekende ook de Camargue en de Fiat 130. En het was die Camargue die als eerste een automatische twee-zone airco had… Dezelfde Behr installatie die in deze Mercedes zat.
@doewap: Niet zo bedoeld, ik post vaak ook maar wat onzin.Maar als je juist dát soort zeer nuttige bijdrages kan leveren, doe dat dan meteen! ;) Leer ik ook nog eens wat.
@sydney: stuur een mail naar de heer Martin, of hij nog weet wie de koper was…
Blij dat er maar één van is, want hoewel ik zowel Pininfarina als MB prima aan te zien vind, lijkt dit echt negens op. Meer een soort Chinees nabouwsel op basis van 3 verschillende merken.
Die 230SL is echter inderdaad wel heel gaaf zeg ! Die heb ik nog niet eerder gezien.
En die wil ik!!!!
Doet me erg denken aan de e24 van achteren
Opzich wel een mooie auto hoewel ik toch wel erg zou twijfelen als ik hem zou gaan kopen
Ik ben bij de oude eigenaar thuis geweest. Hij liet me vol trots alle folders zien. Inclusief miniatuur. De man was overigens blind geworden. Dit is wel al 4 jaar geleden. Maf dat niemand weet wie hij was.
De beste man woonde in hetzelfde dorp waar ik jaren heb gewoond in Zuid Limburg, overigens beschikte hij ook een eigen mini dierentuin- in zijn eigen voortuin.
https://drive-my.com/en/test-drive/item/1769-mercedes-benz-300-sel-6-3-pininfarina-coupe.html