







Helemaal weg van de nieuwe XF? Voor deze bedragen kun je er één meenemen.
Qua uiterlijk was de kakelverse XF geen hele grote verrassing. De nieuweling past qua exterieur prima tussen de grotere XJ en de kleinere XE vanwege het goed te pruimen familiegezicht van het Brits/Indiase merk. De achterwielaandrijver heeft dankzij z’n slicke neus bovendien een prima Cw-waarde en da’s altijd lekker met het oog op onder meer het verbruik.
De standaard Pure-uitvoering rolt de nieuwe XF op 17″ lichtmetaal en het interieur krijgt in elk geval een 80 Watt geluidssysteem met acht luidsprekers. De Prestige-uitvoering voegt daar nog bi-xenon koplampen, luxere leren bekleding, ambianceverlichting (voor de sexy time) en nog wat luxueuze zaken in het interieur. Deze versie staat vanaf € 50.400 op je oprit te glimmen.
Wie helemaal loesoe wil gaan kiest de R-Sport. Deze versie (€ 51.350) krijgt 18 inchers, sportievere bumpers en ophanging, sportstoelen, allerhande logo’s en een combinatie van leer en aluminium op het dashboard. De rest van de vanaf-prijzen check je in het overzicht hieronder.
Motor + transmissie | Vermogen | 0-100 km/u | Prijs |
---|---|---|---|
2.0 diesel, handbak | 163 pk | 8,7 s | € 46.950 |
2.0 diesel, automaat | 163 pk | 8,7 s | € 49.750 |
2.0 diesel, handbak | 180 pk | 8 s | € 49.150 |
2.0 diesel, automaat | 180 pk | 8,1 s | € 51.650 |
3.0 diesel, automaat | 300 pk | 6,2 s | € 74.900 |
2.0 benzine, automaat | 240 pk | 7 s | € 61.150 |
3.0 benzine, automaat | 340 pk | 5,4 s | € 81.150 |
3.0 benzine, automaat, AWD | 340 pk | 5,4 s | € 86.150 |
3.0 benzine, automaat | 380 pk | 5,3 s | € 89.250 |
3.0 benzine, automaat, AWD | 380 pk | 5,3 s | € 94.500 |
Waarom geen benzine handbak?
@philipf: vroeg ik me inderdaad ook al af
@philipf: Ik vraag me af waarom iemand überhaupt een handbak zou willen in een Jag saloon van formaat.
@camber24: omdat een handbak meer rijplezier biedt. Ik ben pro handbak.
@thijsj: Gelukkig ben ik niet de enige:)
@Thijsj: Maar niet in dergelijke saloon. ;)
Ik ben pro-handbak maar mijn daily, als het toch maar om de file te staan is, mag gerust een automaat zijn. Meer zelf, moet een automaat zijn.
@thijsj: maar in dit soort auto’s en hoe deze gereden worden is een handbak 98% van de tijd hoogst irritant (file, stop start verkeer) of nutteloos (snelweg).
@lambo4all: die 98% wordt helemaal goed gemaakt door de 2% fun die ik heb als ik over bergweggetjes en andere mooie wegen aan het toeren ben. Totally worth it.
@thijsj: dus jij hebt ook een keiharde recaro race bucket seat in je daily wagen? Dat houdt je namelijk veel beter op je plek die ene keer dat je hard een weggetje over knalt dan zo’n lekkere leren comfortbale stoel.. Ik ken je niet maar heb je uberhaupt wel een rijbewijs? Je kraamt namelijk alleen maar onzin uit.
@lambo4all: ik zei toeren, niet knallen. En uiteraard heb ik een rijbewijs en dermate veel ervaring dat ik prima weet waarover ik praat.
Er zijn maar twee echte, niet Duits achtige Jags. En dat zijn de XJ en de XK. De rest is bijzaak.
@dillon: Huh, waarom staat mijn reactie hierboven niet gewoon netjes onderaan? Straaaaaaaaaange
@thijsj: Jag met een handbak :’)
Geen optie voor volledige led-verlichting???
@audirijder: Jawel hoor. Afhankelijk van de versie (Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport, S) heb je of halogeen of xenon. Volledig LED koplampen is steeds een optie tegen meerprijs maar wel te verkrijgen.
Ergens hoop ik dat de blokken uit de f-type het zelfde klinken als ze in deze liggen.
komt er terug een break van?
@uselessblogger: Nope. Er zal op termijn een break komen voor de XE maar niet meer voor de XF.
@Bant: Jammer, een nieuwe XFR-S Sportbrake zou me toch wel gaaf lijken.
Jammer dat Jaguar de Audi-kant op lijkt te gaan. De eerste XF was een gigantische breuk met zijn voorganger, maar dit doet aan als een zwak faceliftje, die in mijn ogen ook nog eens minder mooi dan zijn voorganger is.
@dikdraak: De eerste XF was, net als de XJ, een Jaguar van de radicaal nieuwe designtaal. Een gigantisch verschil t.o.v. de oudere versies (S-type) met ‘klassieke’ uitstraling. Dit model bouwt daarop voort.
@123bat: Met “voortbouwen” bedoel je “lijnen hoekiger maken en iets andere lichtunits” monteren, hoop ik? Je kunt ook prima voortbouwen zonder dat alle updates een mager faceliftje lijken te zijn, zoals bijvoorbeeld Mercedes doet (hoewel ik niet echt fan van hun designtaal ben).
@dikdraak: Ik bedoelde dat deze Jag voortbouwt op de nieuwe designtaal. De eerste XF was een radicale verandering omdat er een totaal nieuwe designtaal kwam, en dat is nu niet het geval. Was misschien niet helemaal duidelijk in mijn eerste comment.
Net als de XE is alles aan deze auto mooi, behalve de achterkant..
Als dit ding ook maar een beetje in de buurt komt van het rijplezier van BMW (want daar heeft iedereen het altijd over), dan is je keuze toch meteen gemaakt. Wat een goddelijk uiterlijk zeg. Maakt Audi saai, BMW lelijk en Mercedes.. Tja.. Mercedes.. Ik weet nooit zo goed wat ze nu eigenlijk zijn. Het gaat zo alle kanten op dat ik niet eens weet wat het meest recente model is als ik ze op straat voorbij zie rijden. Bij Porsche ook niet, maar dat heeft weer een andere reden XD hahaha. Misschien mijn gebrek.
Ok terug naar het punt. Wat een onvoorstelbaar vette bak blijft die XF toch. Is er überhaupt een alternatief?
Ik vind hem stevig aan de prijs. Een stuk duurder dan bijvoorbeeld een vergelijkbare BMW. Als je zelf een paar duizend bijlegt bij een XF S kun je ook een 550i halen. De BMW (en concurrenten trouwens ook) is daarentegen wel een stuk saaier. Qua design is dit toch samen met de Ghibli de maatstaf in deze klasse.
@berlinetta: De dure varianten misschien, maar de 163 en 180 pk diesel zijn concurrerend geprijsd. Daarvan verwacht ik toch dat hier in NL de meeste verkocht gaan worden.
518d 143pk 47k, 518d aut. 49k, 520d 184pk 50k, 520d aut. 52k.
@Citrofiel: Ja daar heb je gelijk in. De versies waar het in ons landje om draait zijn wel concurrerend. Maar de benzine-instapper is ook al snel 5k duurder dan een 528i (die ook nog eens een stukje sneller is).
@berlinetta: Boeiend! Voor die paar extra euro’s rijd je wel een *insert engels accent* JAAAAGGGGG
@Edge: Ja ik ben het zeker met je eens. Ik vind dit ook de lekkerste keus. Maar dat zeg ik met mijn hart en niet met mijn verstand.
@berlinetta: ik heb de indruk dat de Xf iets beter in de standaard uitrusting zit
Een net niet-je..
Dit ding levert gewoon dat “wow” dat is een super gaaf ding gevoel niet, zoals de vorige dat had.
0-100 van 6,2 s voor een 300pk diesel?? Dat haalt een 245pk versie bij audi of bmw ook met gemak. De F30 330d met slechts 258pk doet dat in 5,6. De 335xd met 313pk in 4,7…
@hollow: Waarom een XF vergelijken met een 3-serie? Volgens mij doelt Jaguar hiermee op de 5-serie. Cijfers blijven overigens staan, de 530d met 258pk doet het sprintje in 5,8s.
@hollow: Een 3 serie en een XF… Hetzelfde segment ook.
@hollow: Voor de duidelijkheid:
3-serie = XE = C-klasse = A4
5-serie = XF = E-klasse = A6
7-serie = XJ = S-Klasse = A8
Niet verrassend, wel weer erg mooi!
een 80 Watt geluidssysteem met acht luidsprekers!!! Nu ben ik overtuigd. Kopen die handel
@burnout: Neem dan de Surround Sound installatie van 825W. Heb je meteen ook het grotere navigatiescherm. ;)
2.000 euro voor 17 diesel pk’s extra? Niet heel gelukkig gekozen prijzen. En 163-180-300 pk… Die 180 mag best naar zo’n 210 voor een betere spreiding.
Als een 163pk met chipje wordt gekozen, twee pakketten en een mooie kleur, ben je voor 60.000 euro klaar. Schrijft uiteraard harder af dan een 5-serie, maar dan rijd je wel iets voor het geld wat de rest van de parkeerplaats niet heeft.
@phaeton: dat motoren programma is inderdaad best wat vreemd opgebouwd. Wellicht komen er later nog tussenvarianten.
JAG…. Aldus J.Clarkson
Is 80 watt niet wat weinig??
Wat een mooie auto voor een leuke prijs. Hoop dat hij goed kan concurreren met de Duitse 3
Ik zou blindelings voor de XF kiezen, moest ik Europees shoppen. Prachtbak en nog eens aardig geprijsd!
@toyotafortuner:
India is deel van eurazia maar het is niet Europees.
Waarom enkel in de 2.0 diesel een handbak?
@Hupke: waarschijnlijk omdat vrijwel geen enkel weldenkend mens een nieuwe xf besteld met een handbak
Mooie auto dat zeker en zal ook wel verkopen, normale prijs als je hem vergelijkt met de Duitse concurrentie.