
Soviet-Russia stond niet bepaald bekend om z’n smakelijke auto’s, maar dit stukje huisvlijt mag er zeker wezen. Maak kennis met de Babich Leningrad.
Arkadij Dmitrievich Babich deed er maar liefst drie jaar over om de auto te bouwen en het zal je dan ook niet verbazen dat er helaas maar één exemplaar van bestaat. In 1956 was-ie voltooid en zoals gezegd was het eindresultaat al dat harde werk zeker waard. Sterker nog; met z’n sexy heupjes en prominente front had de Babich wellicht nog best concurrentie kunnen bieden aan z’n Amerikaanse evenknie, oftewel de Corvette C1.
Onder de bolle kap ligt een 3.5-liter GAZ-12 motor met 90 pk waarmee het karretje aardig vooruitkwam. De maker reed namelijk van Simferopol naar Leningrad (tegenwoordig Sint-Petersburg) in 20 uur, en legde daarbij een afstand van 2125 kilometer af. Best netjes als je nagaat dat de wegen die hij trotseerde zeer waarschijnlijk niet van al te beste kwaliteit waren.
Helaas verkeert de Leningrad zoals je op deze foto kunt zien vandaag de dag niet meer in al te beste staat, maar toch is het goed om te zien dat deze prachtige auto nog steeds bestaat. Een restauratie zal gezien z’n one-off status echter een pittige klus worden…
Het ziet er op zich niet eens zo slecht uit. Jullie zijn de laatste tijd wel veel van de geschiedenis he?
@mrrallycross: Ik vind het wel leuk, die posts over wat oudere auto’s/geschiedenis. Houdt het geheel lekker divers en voor ‘elck wat wilsch’ :)
Bv. die post over de Renault 25 verraste me echt positief!
Ik vind die heupen te extreem. Russen moeten ook niet elegant proberen te doen, laat ze maar lekker lomp en onbehouwen zijn. Wel in eigen land wat het is een verschrikkelijk asociaal volk
@mrB: Over stereotype gesproken… Hollanders zijn pedofielen en gierig? Het lijkt soms op Dumpert hier.
@e550: pardon ? Gierig zijn we niet we zijn spaarzaam , pedofielen slaat echt nergens op. U zijt een fin? Woont u 3 hoog achter en met 10 broers een e550 gekocht? Stereotype ben jezelf
@trident: Begrijp je mijn reactie serieus niet? -=edit: knip=-
Ik waag het te betwijfelen of dit wel de overblijfselen zijn van de originele auto. Allereerst de voorruitstijlen, maar ook de voorbumper lijkt niet. Maar ook de welvingen in de voorspatbord lijken heel anders te zijn.
@moveyourmind: ik dacht precies hetzelfde.
@moveyourmind: hier nog een foto vanuit een andere hoek, ik ben het eens met jouw vermoedens http://ceautoclassic.eu/wp-content/galeria/leningrad/2014.jpg
@omarpasha: Thanks. Dat maakt de verschillen duidelijker.
Is het wel de zelfde? De rand boven het raam aan de voorkant is wel verschillend.
Als de auto op de eerste foto inderdaad dezelfde is als die op de laatste foto (waar ik eigenlijk een beetje aan twijfel) dan is hij in ieder geval in de tussentijd al flink verbouwd/verminkt…
@phevtreb: hmm tien ik dit typte was er nog geen reactie te zien, blijkt dus dat ik niet enige/eerste die dit denkt..
Knap stukje werk maar niet echt mijn smaak. Die voorkant is wel te pruimen maar die heupen lijken op de foto van tegenwoordig echt nergens op.
Dit zijn toch duidelijk verschillende auto’s.. Die bovenste heeft nauwelijks a-stijlen, andere deuren en compleet andere spatborden!
En de overhang aan de voorkant lijkt in de loop der tijd een stuk kleiner te zijn geworden. Is de ‘nu’ foto niet gewoon een replica?
Die onderste foto is genomen na aankomst in Leningrad zeker….
Van dat filmpje is echt niks te volgen
Volgens het filmpje haalde de auto 180 km/u. Dat doen de Ladas van tegenwoordig amper. WTCC trolls stay away.
Ik vraag me vooral af in hoeverre die ‘schroot’-Leningrad echt is. De a-stijl komt totaa niet overeen met de originele en het rode gedeelte glimt als goedkoop plastic dat ze bij kitcars gebruiken. Het lijkt mij eerder een samenraapsel van onderdelen dan het overblijfsel van de Leningrad.
Hij lijkt anders meer op de Gatsonides Platje dan op een Corvette….
@jrk68: platje van maus, prachtig ding!
[img]http://static.autoblog.nl/images/wp2008/gatso_1500_sport_1.jpg[/img]
Behoorlijk vebouwd door de jaren heen..
Dat wrak heeft een compleet andere lijn.
Interessant ding! Een beetje een kruising tussen een Corvette en een Truimph TR3. Mooi stukje geschiedenis.