
De beroerde staat van de Nederlandse automarkt is inmiddels bekend, maar wat zijn de auto’s die (relatief) wel goed verkocht worden?
Het bestverkochte model van vorig jaar was de Volkswagen Up! Ditmaal is het de Golf, net zoals in 2009. In 2010 en 2011 was het de Volkswagen Polo en in 2012 was de Renault Mégane het meest populair. Onderstaande top 10 bestaat uit acht Europese modellen en twee van Aziatische komaf, met dank aan Aumacon voor de cijfers (foto via autojunk.nl).
01. Volkswagen Golf (16.397)
02. Renault Clio (14.684)
03. Peugeot 308 (14.360)
04. Skoda Octavia (13.919)
05. Volvo V40 (10.985)
06. Volkswagen Up! (10.698)
07. Kia Picanto (8.872)
08. Ford Fiesta (8.632)
09. Renault Captur (8.296)
10. Mitsubishi Outlander (8.275)
De 308? Have.. I missed something?
@theimightyl: my thoughts exactly! Of ik zie ze gewoon over het hoofd, dat zou ook goed kunnen trouwens…
@Msport:
Ik zie ze werkelijk overal rijden, dus het zal inderdaad wel aan jullie liggen. Met name de 308 SW kan je haast niet omheen. Terecht overigens als je het mij vraagt.
@LaLancia: dan ben ik er blind voor denk ik, de v40’s vliegen me bijv wel om de oren. Ik ben dan ook bepaald geen peugeot-man, dat heeft er vast mee te maken :)
@theimightyl: 14% bijtelling….
@theimightyl: nee hoor, niet aan te slepen.
@rufctr01:
zo onbetrouwbaar is dat stokbroodhok nou ook weer niet
@theimightyl: 14% diesel in een mooi jasje
@theimightyl: dat er een nieuwe 308 is en eerlijk is eerlijk, nog een mooie auto ook.
@moondustfocus:
Allemaal, nouja bijnas dan, lease auto’s. Erg saai en voorspelbaar
@lennyv87: De Renault Clio een saaie auto? De vorige modellen misschien. Het nieuwste model is een erg fijne auto met de 90pk TCE of de 110 pk DCI. Dit in tegenstelling tot de rommel van Volkswagen met de 60pk Polo Slowmotion.
De 308 is ook een erg prettige auto en in geval van de 1.6 diesel een behoorlijk vlotte auto.
@citroen4life: Je bedoelt de Clio met dat foeilelijke glimmend zwarte plastic dat een “diffuser” voor moet stellen? Elke keer als ik achter een Clio rij, vind ik de achterlichten e.d. er netjes uit zien, maar die “diffuser” trekt de hele auto naar een lager niveau.
@pjeey:
Welkom in 2015, Franse auto’s bashen is zo 2014..
@tupperware: Dacht dat 2014 het jaar van VW bashen was; of is dat tijdloos ?
@dawwg:
Het is pas bashen als er geen waarheid in de kritiek zit.
In het geval dat jij hier bij sleept spreek je dus over kritiek..
@tupperware: M.a.w, jij zegt dus eigenlijk dat de diffuser van glimmend Tupperware mooi is? Goeie smaak man!
@dawwg: Tijdloos
@pjeey: Die diffuser is van de ‘hatchback’ is inderdaad minder. Maar de ‘estate’ vind ik erg geslaagd en qua ruimte doet deze bijna niet meer onder voor de Mégane estate.
@citroen4life: Mee eens, en ook nog eens erg praktisch.
@citroen4life: Vind de Clio een hartstikke leuke auto, maar die ‘station’ uitvoering met 5 deuren blijft gewoon een klein (leuk) autootje hoor. Zat er laatst in, is gewoon een B-segment-smurfen-hatchbak, zeker niet ruimer dan de concurrentie. Qua ruimte vond ik b.v. juist de nieuweToyota Auris erg opvallend (in positieve zin; al is dat volgens mij officieel een C-segmenter).
@pjeey: Zijn punt is, dat hij het saaie niet inziet.
Dat brok glimmend plastic is ook mijn smaak niet – maar is een van de voorbeelden van een onderdeel dat ‘m minder saai maakt.
Een AMC Pacer of Multipla is misschien ook je auto niet. Maar saai? Nee.
@mout: Fair enough. AMC Pacer is overigens mooi van lelijkheid, echte cultauto. :)
@citroen4life: Doelde eigenlijk meer op de lijst an sich, niet zozeer op de modellen zelf ;)
@citroen4life: 110PK dci? 90PK is de max, qua diesels (voor de hatch iig).
@citroen4life:
ja wat een bak vermogen anno 2014
vergelijk dat stokbroodhok dan met de gelijkwaardige concurrent, de 1.6 tdi bluemotion.
ofnee wacht, die heeft ook 110pk
@bakkenmetvis: Clio diesel max 90PK. Golf diesel 110-184PK. Vrij makkelijke keuze zou dit dus moeten zijn.
@camber24: een golf en een clio zitten ook in dezelfde klasse…
Vergelijk de clio dan met een polo, of de golf met een megane.
Overigens rijdt zo’n franse dci/hdi diesel veel lekkerder dan een tdi.
@yupyup: ben ik absoluut niet met je eens. Ook een tijdje hdi gereden. Stuk minder prettig dan tdi (met hetzelfde vermogen). Golf en clio verschillende klasse; klopt, ging me om het lijstje, golf op nummer 1, clio erg dichtbij. Polo dan. Ook goed. Clio diesel is er slechts met max 90PK. Is gewoon erg weinig…
@citroen4life:
Saai is de Clio zeker niet. Maar wel vrij kitscherig. Teveel glimmend zwart en chroom plastic zowel in het interieur als exterieur.
Hij is overigens helemaal niet leverbaar met een 110 pk DCi maar alleen met de 90pk variant.
Prima motor met een fijn karakter maar de bakverhoudingen die natuurlijk helemaal eco² zijn gooien roet in het eten. (Haha.. Diesel… Roet…)
De slowmotion heeft overigens 75pk en tegenwoordig maar 10NM minder dan de Clio DCi.
Motorisch gezien (4 pitter) en qua wegligging (langere wielbasis) zou ik de Clio kiezen.
Voor al het andere dat een auto een fijn vervoersmiddel maakt toch echt liever de slowmotion.
@citroen4life: als auto is de Clio DCi misschien wel fijn maar om te rijden is de afregeling van dat blok echt vervelend, je kan niet doortrekken eerder schakelen maakt hem niet sneller. En als je dan 150 rijd in Duitsland gaat hij met hetzelfde plezier heuvel op? Iets zegt mij dat de eco-regels in de software hem een beetje moeilijk gemaakt hebben. Verder inderdaad een prima auto, en een van de weinige die als station er eigenlijk beter uit ziet.
@paddoswam: Wellicht helpt het om de ECO stand uit te schakelen. Onze Clio TCE gaat dan in een keer wel prima vooruit.
@citroen4life: nee dat was al de gewoonte geworden zoals de gordel omdoen en telefoon aan de AUX gooien al jaren waren haha. Maar goed misschien kunnen ze hem ’tuning’ door het terughoudende van het gaspedaal er af te halen.
@paddoswam: Daar hebben ze toch de GT en de RS voor ;)
@citroen4life: die komen of niet in de leaselijst voor (RS) en GT valt buiten de boot door verwachtte kilometers (40k+) maar goed zolang je geen sportieve instelling hebt is het best te behappen.
100% beinvloed door het bijtellingsstelsel.
Ik zie de V40, Fiesta en de Picanto altijd graag. Maar verder is het leuke in het lijstje ver te zoeken.
@robert110:
ja leuke auto die picanto
Nou nou de liefhebberij straalt eraf ;)
@bofkont: Sinds wanneer worden liefhebbers-auto’s veel verkocht, ten eerste zijn ze zeldaam verkrijgbaar en ten tweede, is een allerdaagse auto, vaak praktischer en goedkoper.
Niet iedereen heeft de (financieële mogelijkheid, om een liefhebbers-auto naast, of in plaats van, zijn dagelijks vervoer aan te schaffen. Iedereen zou dat misschien wel willen, dat dan weer wel.
OT: het bekende rijtje leasers, begrijpelijk en voor ieder zijn/haar portemonee enigszins nog betaalbaar.
@Orichy: Uiteraard heb je gelijk, maar dan nog is het maar een saai lijstje :)
Wat hebben deze auto’s toch allemaal gemeen??? Racebakken? Neee, hoerensloepen?? Neee ook niet ojaaaa saaie meuk……
@henkhupelschoten: Betere vraag wat hebben deze kopers/leasers gemeen?
@henkhupelschoten:
In 16397 gevallen weet ik het wel, een terminaal gebrek aan lef en fantasie..
@tupperware: Nee hoor, puur om het geld zowel bij de werknemer als de werkgever.
@tupperware: Onder anderen ja haha! Iemand anders nog suggesties?
@tupperware: Een klein aantal van de golfjes is wel leuk, R, GTI of GTD.
@rw1994:
Dat blijven Golfjes, ergo er zijn betere en leukere alternatieven….
@rw1994: een GTD slaat nergens op 184 pk vs. de GTI met 220 of zelfs 300 pk met de R.
@paddoswam: Ooit wel eens gehoord van koppel?
@redbeams: oh ja newton toch? GTI, 350 nm en de GTD, 380 nm eenmaal uit de blokken gaan de pk’s toch echt tellen en oh ja.. de R ja die doet dezelfde 380 nm. Zo heb jij ook weer wat geleerd!
Zo’n GTD is zeker niet langzaam, maar een echte GTI of R zijn echt fors sneller.
Kijk en vergelijk: http://www.volkswagen.nl/modellen/golf/technische-gegevens
In NL!
Eenheidsworstslijstje :-)
Dat is wel een heel saai lijstje
@smartye36: Ooit al eens goed op de Nederlandse wegen gekeken? Saaier en treuriger ( behalve in Oost Europa) kan bijna niet!
@VeniVidiVici: bij mij in de buurt zijn er genoeg wegen waar lekker te sturen valt
Helft van die Golfjes heeft het asfalt nog niet eens gezien. Zie ze echt nooit rijden
@xyrrath: Ze vallen gewoon weg niet op ;)
@xyrrath: klopt ze staan altijd bij de garage
Haha allemaal modellen waar AB (gelukkig) niet van harte over schrijft :-)
Leuk om te zien dat mijn Golf R spot in Heerenveen gebruikt wordt voor een artikel! :)
Het valt me op dat de Golf en Octavia hoog scoren, maar dat de Leon (ST) niet eens in de stop 10 te vinden is. Wat zou ervoor zorgen dat de Hollander niet voor en Seat kiest?
@knipperlichtje: merk perseptie…
@knipperlichtje: Stelt eigenlijk altijd teleur,
@knipperlichtje: Het interieur van de Leon vind ik persoonlijk nogal een afknapper, wellicht dat andere mensen dat ook zo zien.
Waar blijft de top 3 foto’s van de maand December?
Het zijn inderdaad de auto’s die je erg veel ziet helaas.
Is er ook een lijst beste privé verkochte auto’s, dus niet zakelijk?
Wat is Renault Captur?
@pallas: Laat maar, heb gegoogled, soort clio. Zie ze nooit.
@Pallas:
Dan woon je niet in een vinex wijk..
@tupperware: Gelukkig niet
@Pallas: Die zie je wel degelijk, tenzij je nooit buiten komt.
@alcantara: Wat is er ook in hemelsnaam buiten te doen?
@Pallas: Auto’s spotten.
Komt er ook nog een lijstje van slechts verkochte auto’s?
@marussia: Die zou ik ook wel willen zien… Hadden ze die ook niet in 2013?
De captur… Wat een onzin bak. Houdt samen met de cactus de term “franse fratsen” mooi in leven.
@lucas23: inderdaad!
@lucas23: Onzin? Nu de vergrijzing naar het hoogtepunt is dit soort compacte auto’s met hoge instap de manier waarop de autohandel kan meeprofiteren van de ten gelde gemaakte “overwaarde” van de babyboomers.
Volvo v40 is gewoon een erg fraaie auto. Een super zet van volvo weer.
Ik gun het Volvo en Kia. Voor de rest Zzzzzzzz…..
Kia rocks…
Wat mij vooral opvalt is dat Opel niet in eens in het rijtje voorkomt. Vroeger stonden de Corsa, Astra en Vectra steevast in de top 10. Hoe de tijden kunnen veranderen.
Veel bijtellingsleasers, uiteraard. De markt leeft daar nu helemaal van lijkt het wel. Ben benieuwd hoe lang dit gaat aanhouden en hoelang de overheid denkt dat de overdreven bemoeienis b een goede ingreep is gebleken.
Ben benieuwd wat er met de V60 PHEV en Outlander PHEV gebeurt als ze over 4 jaar massaal op de occasion markt gedumpt gaan worden.
@gtwillem: corsa vectra.. Das wel heel lang geleden
@gtwillem:
Ik kan mij nog jaren herinneren dat Opel meer Kadett’s in een jaar verkocht dan VW en Audi afgelopen jaar samen….
Daarvoor moeten we wel terug naar de late jaren 80.
@jrk68: Die goede ouwe tijd ;)
@gtwillem: “Ben benieuwd wat er met de V60 PHEV en Outlander PHEV gebeurt als ze over 4 jaar massaal op de occasion markt gedumpt gaan worden.”
Die gaan massaal naar het buitenland.
“Mierenneuk-modus aan”
7 europese,2 aziatische en 1 amerikaanse tel ik zo…
“Mierenneuk-modus uit”
@redbeams: 8 Europese en 2 Aziatische, bedoel je? Fords voor de Europese markt hebben alleen een Amerikaanse naam; ze worden gewoon in Europa ontwikkeld en gemaakt.
Ach de VW huilmannetjes mogen weer lekker buitenspelen. Jullie reacties zijn inmiddels zo voorspelbaar als het merk zelf dus misschien zouden jullie zo’n auto toch maar eens moeten overwegen. OT: weinig spannends in de totale lijst, allemaal merken en type’s waar ik niets mee heb en ook nog in zal rijden
Volkswagen maakt al jaren gebruik van dezelfde truc : voor het eind van het jaar zoveel mogelijk gebakjes op kenteken zetten en dan dumpen bij de dealer. Want die heeft zich vastgelegd op een bepaald aantal verkochte gebakjes per jaar. Dan zal die ze krijgen ook. En dat noemen ze dan verkopen.