
Prioriteit nummertje 1: comfort.
Fransen. Ze zijn niet vies van een potje staken, chauvinisme en andere dingen waar we maar wat graag op zeiken, maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Zo brachten ze ons Alizée en natuurlijk de veerbollen van Citroën. Inderdaad, die dingen waar je opa nog honderduit over kon vertellen omdat ze tig jaar geleden zorgden voor een verrekte comfortabel rijgedrag, terwijl de koets -met een beetje pech- vrolijk onder je bips vandaan roestte.
Tijden veranderen en dus ging er een streep door de karakteristieke hydropneumatische vering. Wees echter niet bedroefd, want als we Autocar mogen geloven zit er een nieuw systeem aan te komen qua comfort nog het beste in de buurt komt van een rijdend waterbed. Technische details geven de Fransen niet, maar de goede eigenschappen van de hydropneumatische vering worden wel meegenomen bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem.
Saillant: het nieuwe systeem zou alleen worden toegepast bij ‘hardcore’ Citroëns. Dat betekent dus dat zuster-/dochter-/buurvrouw-merk DS z’n eigen boontjes zal moeten doppen. Wij zijn très benieuwd.
Zou wel een verademing zijn ten opzichte van alle ‘dynamische’ en ‘sportief afgestelde’ onderstellen. Een ouderwets comfortabel onderstel, toppie. En dan ook niet stiekem een sportknopje plaatsen, he Citroen??!!
En dat DS’en het niet krijgen, heeft dat niet te maken dat die juist sportief in de markt worden gezet? Tenminste, ik vond zo’n DS3 aardig stevig rijden. Prettig, maar niet uitblinkend in comfort.
@Rob: Ben benieuwd.
Heb laatst in een Franse huurauto moeten rijden in Italië…stapte zonder te overdrijven zwaar misselijk uit! Echt niets voor mij dat comfortabele gedein.
Zo zie je maar, smaken verschillen..gelukkig.
@cpp1: dan heb jij last van wagenziekte! ;)
@cpp1: Het is ook vooral leuk op oneffen wegen. Bochtige wegen zijn wat mij betreft iets teveel van het goede.
@cpp1: Dat hebben ze tegenwoordig dus juist niet meer. Waarschijnlijker dat je wat verkeerds hebt gegeten. ;-)
@dedon: haha, nee dat was niet de oorzaak.
@cpp1:
Dat zou geen DS3 geweest zijn denk ik ;-)
En je kunt prima in de bergen rijden met een auto die ’typisch Frans’ geveerd is. Mits je elke vorm van snelheid maar vermijd ;-) Ik heb heerlijk bergweggetjes gereden met een Citroen Evasion, zonder ook maar één van mijn passagiers misselijk te maken. En dat ding helt al over als je er naar kijkt…..
@Rob: ik heb in de bergen toch aardig gestuurd met mijn toenmalige C5. En daar zaten zelfs extra zachte comfortbollen onder. Wel even het sportknopje ingedrukt. Dat haalt net de deining eruit.
@cpp1: nooit zo iets doms gehoord! Ik ben benieuwd wat voor een huurauto dat is geweest! Want de nieuwe C5 deint niet meer.
Alizee! Jammer dat de vid niet beschikbaar is :(
@awesome: OT: ben benieuwd hoe revolutionair het systeem zal zijn.
We leven immers niet meer in de tijd dat mijn opa jong was, dus met veerbollen gaat het hem niet worden.
@awesome:
Gek, want de stalen veren van je over-over-over-over grootvader accepteer je nog steeds!
@awesome: wordt gewoon spul dat ze bij Bosch of andere toeleveranciers inkopen, zeker niet iets dat ze zelf hebben ontwikkeld..
@awesome:
Alternatief;
http://youtu.be/hPH73xjXKYo
Ben benieuwd, Of we net zoveel rijplezier gaan krijgen als we gewend zijn bij Citroën!
Eindelijk een substitute voor de 77er Lincoln ..
@lincoln: Heb je het nu over jezelf of over je auto?
@Edge: Ik kan me niet voorstellen dat iemand onze @lincoln kan vervangen.
@berlinetta: Dat. En dat ik me niet kan voorstellen dat Lincoln van ’77 of later is.
Ik ben altijd van de grote Citroëns geweest.
Begon met een D Super 5, een DS 21 Pallas die ik restaureerde destijds voor de eigenaren.
Er is niets dat zo goed rijdt als een grote Citroën, je mag alles houden van me, ik dender met 110 kilometer per uur over natte Belgische kinderkopjes heen en met vijftig over een verkeersdrempel.
Iedere andere auto pleurt gewoon in elkaar.
Ik heb daarom nooit begrepen dat we en masse nog rijden met die antieke stalen veren, sportief ? gevoel?; inderdaad in het begin denk je dat je Citroën in iedere bocht omvalt.
En het parkeren lijkt meer op het afmeren van de veerboot naar Engeland, maar het superieure comfort gevoel, de remmen ne de wegligging en het eigenzinnige van Citroën
Citroën heeft altijd een eigen filosofie van het begrip de automobile gehad en het op
hun eigengereide manier uit weten te dragen, van de 2CV tot en met de C6 !
Ik mag dan ook vurig hopen dat Citroën weer zijn genialiteit, creativiteit en eigenzinnigheid weet te herpakken !
Alhoewel ik er serieuze twijfels over durf uit te spreken, maar dat heeft meer te maken met de algehele gemoedstoestand waarin Frankrijk de laatste decennia verkeert, de Fransen zijn veel meer in zichzelf gekeerd dan ooit, het chagrin lijkt de boventoon te voeren in Frankrijk, ik zie tegenwoordig weinig meer joie de vivre en de laat maar waaien mentaliteit.
En volgens mij zijn er in Frankrijk juist uit die luchtige levenshouding de mooiste uitvindingen voortgekomen !
Ow en dat ritje van de week, in die 72’er D Super 5, ja dat gaf dat gevoel van rijden weer he-le-maal terug, zwevend over de weg met gekrulde mondhoeken, het één spaaks stuurwiel van de DS en de binnenspiegel die rechtop het dashboard staat…….
Vive les ingenieurs !
Je déteste le marketing !
@desjonnies: mooi verteld! Elk ritje in een DS is een symfonie van rust, stijl en karakter. Een stukje toeren moet gezien worden als een soort yoga, zonder dat je er in een driedubbele spagaat voor hoeft te gaan liggen.
@desjonnies:
wellicht wat voor u heer ?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279952882?asrc=st|as
@desjonnies: grappig, we delen dezelfde historie. Eerst een D Super (uit 71, vandaar dat de 5 ontbreekt, wel met 5-bak), daarna een 21 Pallas. En later nog een XM en een Xantia Activa.
Ik ben altijd enthousiast geweest over het veersysteem, ultiem comfort en toch een fatsoenlijke wegligging. Na mijn DS’en heb ik een oude Renault 21 gehad en toen ik een bochtige oprit pakte met nog lang niet de snelheid waarmee ik daar met de DS doorheen reed, onderstuurde het geval me bijna de vangrail in.
@desjonnies: En het hoefde niet eens een grote of dure te zijn. De GS had hetzelfde systeem, heerlijk. Alleen voor de rest zo gammel. Van een exemplaar, nieuw gekocht, kwam een kwartier na ophalen bij de dealer de pook los uit de vloer. Dat is dan toch even schrikken.
Ik denk hoverboard-achtige vering?
Alizee? Naam komt me bekend voor. Even googlen.
@hollandsemarokkaan: Franse tetten.
@berlinetta: ik vond die tetten wel petit
@hollandsemarokkaan: Zo zo zo……die kan dansen
@hollandsemarokkaan: ja, dat is moi lolita…
@hollandsemarokkaan: Wat een heerlijke meid was-is dat!! http://www.dumpert.nl/mediabase/16219/ea68a9eb/alizee.html
Je reactie moet nog worden goedgekeurd.
you r kidding right ?
@desjonnies: Nope, AB doet gewoon aan censuur.
@desjonnies:
Kwaad worden is menselijk ..
Kwaad blijven des duivels ..
Hail Satan ..
Ik zet in op CO2 vering. Dus gewoon luchtvering met CO2.
@mashell: je rijdt VAAG??
Het is alweer zo’n 30 jaar geleden dat ik in een DS (de orginele) heb gereden. Tot op heden nog geen comfortabelere auto meegemaakt. Of mijn geheugen begint na te laten, dat kan ook…
Ik ben benieuwd. Zou wel lekker eigenzinnig Citroën zijn.
Ik ben benieuwd!
Het zou fantastisch zijn als Citroën weer met een veersysteem gaat komen dat ongeëvenaard is qua comfort. En met de huidige stand van de techniek zou een dergelijk systeem tegelijk voor een stabiel aanvoelende wegligging moeten kunnen zorgen. Met het prototype Activa liet Citroën eind jaren negentig al zien waartoe het in staat was. Helaas kon Citroën het destijds niet zich niet permiteren zulke dure techniek toe te passen in haar productiemodellen.
Hopelijk komen ze ook nog een keer met led-verlichting die de lichtopbrengst van een moderne auto heeft maar van buitenaf uitziet als de mooie traditioneel Franse gele koplampen. Gewoon omdat ze zo mooi zijn.
@moveyourmind: Xantia Activa, nog niet van gehoord?
@bmwtouring: De Xantia Activa had inderdaad een heel geavanceerd onderstel, dat ervoor zorgde dat de auto nauwelijks overhelde. Alleen was deze Xantia erg stug afgeveerd en had ondanks de hydropneumatische vering niet het typische Citroën comfort.
@moveyourmind:
Het magneride systeem van Delphi/Cadillac bestaat al ..
@lincoln: Magneride is een volledig ander werkingsprincipe hierbij verandert de viscositeit van de olie (= minder complex en daardoor hogere betrouwbaarheid)
Bij citroën veranderden de doorgangen in de schokdempers (AMVAR).
Dit in combinatie met de gekende veerbollen, die tegenwoordig hydraulisch met elkaar verbonden zijn met daartussen een stugheidsregeling, zorgt toch voor een hoogwaardig comfort met een goede wegligging (hydractive3).
@moveyourmind: die Xantia Activa was in de praktijk best wel stug. Voor Citroënbegrippen dan. Maar een wegligging! Fenomenaal. Bij voorkeur met V6. Een van de meest verslavende auto’s waar ik in heb gereden.
@sabrerator:
helaas moet ik afscheid van haar nemen, maar bij deze een kans
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279952882?asrc=st|as
@creativetechnologie:
Mooi ding!
Maar ik heb momenteel geen behoefte aan een auto erbij. Die drie motorfietsen kosten al genoeg ?
@moveyourmind:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279952882?asrc=st|as
ga der voor!
@mauritsh: yup, Alizée… https://www.youtube.com/watch?v=Q6omsDyFNlk
‘Hardcore’ Citroens? Vreemde term als t om ultiem comfort gaat.
@volvoturbo: je kon er extreem hard van bil gaan op de achterbank…
Berlingo is m’n eerste Citroen. Ongelofelijk comfortabel tov de Caddy met over over over overgrootvader bladveren die er daarvoor had.
Alizee +1
Heeft iemand eigenlijk enig idee over wat voor systeem ze het hebben?
#spam iets
ik wil graag als kanttekening wel vermelden dat de franse automobiel industrie het toch boven alles altijd graag van haar originaliteit wilt hebben.
in tegenstelling tot een hoop andere autobouwers waar wellicht de japanners een uitzondering op zijn.
Liever minder groots en vaak , maar wel echt Frans!
Minder joie de vivre, wellicht.. maar waar niet? amsterdam is ook niet meer wat het was.
Daarbij kent de Franse producent zijn afzet markt erg goed, hoewel ze maar al te graag de getalen van vag of bmw zouden draaien. verkopen ze in zuid amerika, azie en afrika bizar veel waar we hier niks van horen, ook niet onbelangrijk.
ik ben een 90’s baby dus ik heb het DS tijdperk niet eens mee mogen maken.
maar de cx’en , xm’s , 2cv’s , 205jes , 504 ,R4,R5 Turbo’s , A110
bx ( GTI ) , 306 ( GTI,cabrio ) saxo 16v..
zelfs 206 gti zijn echt autos die een lach op een petrol-head zetten. Joie de Vivre.
de Xantia v6 Activa is ongeëvenaard, niemand houd je bij in dit apparaat.
motor is familie van maserati en dat hoor je…
de auto blijft plat in elke bocht onder elke snelheid..
Maar sinds de verhuizing moet ze buiten slapen dus nu zoekt ze een nieuw baasje
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279952882?asrc=st|as
@creativetechnologie: veel succes op het circuit met je Xantia V6… De eerste die in de grindbak ligt ben jij.
@parker: Ja want de allersnelste ooit op de eland test is de porsche 911. Oh nee, de audi RS4. Of toch de M3? E63 AMG?
Think again: Xantia Activa V6. Met afstand en al sinds 1999…
@taxman: ok, ik denk eraan en alles wat ik zie is: een ouwelullenbak met een ultraslome atmosferische PSA/Renault V6 (niks Maserati, dat was alleen de SM in de jaren ’70!!) en een misselijkmakend veersysteem dat iets minder overhelt dan de normale veerbollenrommel. Niks, maar dan ook helemaal niks bijzonders.. Next!!
Goed nieuws, ik ben benieuwd!
Als rechtgeaarde citrofiel doet dit bericht mij veel plezier. Ik heb helaas mijn laatste veerbolgeveerde citroen weg moeten doen voor iets moderns. Ik mis het echt. Heb jarenlang met veel plezier, weinig kosten en hoog lolgehalte mijn kilometers in cx-en, bx-en en xantia’s gereden. Veel mensen beginnen direct over onbetrouwbaarheid van het veersysteem maar dat is mijns inziens gelul. Enige wat ik ooit heb meegemaakt is platte bollen (conventionele schokdempers hebben ook niet het eeuwige leven) en een gesprongen HD leiding (na 25 jaar in de elementen mag een leiding corroderen).
Ze mogen misschien wat overhellen in bochten, maar door de lange veerweg en druk uit het systeem heb je nog wel grip op al de wielen en kun je dus retehard door de bochten. Daarnaast behielden de autos ook in de vakantie met volle lading netjes de horizontale stand. Meer gewicht zorgde zelfs voor een verhoogd comfort.
Remdruk was gewichtsafhankelijk. Veel gewicht in de auto? Achterremmen remmen harder mee. Remmen waren super als je keek naar het rempedaal zat je neus al tegen de voorruit.
Ik had eigenlijk stiekem al afscheid genomen van het merk. Misschien is er toch nog hoop.