




We hebben het hier over een auto die in zijn eentje ongeveer net zoveel vermogen heeft als ALLE Nissan Leafs bij elkaar.
Het wordt steeds gekker met de elektrische auto’s. Vroeger had je een Leaf of een Renault Zoë en daarmee kon je dan best aardig naar de 100 sprinten. Niet te vaak, want dan was de accu leeg. Toen kwamen de Tesla’s en die bliezen ons om de oren met sprinttijden van 4 seconden naar de 100, tot ongeveer 2,5 seconden voor de snelste. Maar daar lacht dit apparaat om, de NIO EP9. Dat is een onvervalste hypercar uit China.
Hoeveel vermogen heeft hij dan? Nou, hij levert op zijn piek precies 1 megawatt. Voor de petrolheads, dat komt overeen met ongeveer 1361 pk. Met zo’n bak aan vermogen tel je niet meer de sprinttijd naar 100, maar natuurlijk die van 0-200. Dat doet de EP9 in 7,1 seconden. Top? 313 kilometer per uur. Is best rap voor een stofzuiger. Indrukwekkender; dit ding heeft niet alleen een enorme bak vermogen, je kan er ook nog best een tijdje hard over de baan mee boenderen. In elk geval hebben ze de Nürburgring afgelegd in een mindblowing 7 minuten, 5 seconden en 12 honderdsten. Komt niet alleen door de kracht, ook door de downforce. In totaal levert hij 24.000 Newton downforce, twee keer zoveel als een Formule 1-auto. Seriously!
Als je na een stukje scheuren een lege batterij hebt, dan kost het je 45 minuten om volledig op te laden. Of je stopt er een nieuwe accu in, kan ook. Dat kost je dan 8 minuten. Is nog steeds langzamer dan je Starlet volgooien bij de witte pomp om de hoek, maar het begint ergens op te lijken. Als ie dan weer vol zit met prik, dan kun je 430 kilometer rijden. In theorie. In de praktijk ga je dat natuurlijk nooit halen.
En dan willen jullie natuurlijk weten wat ie gaat kosten en wanneer hij leverbaar is? Helaas, dat zou ik ook wel willen weten, dat is nog niet bekendgemaakt door NextEV. Dit is overigens het bedrijf achter het gelijknamige Formule E team en de NIO EP9 is hun eerste straatwagen.
Oh, en dit is trouwens niet de eerste hypercar-zonder-verbrandingsmotor. Deze Rimac kon er eerder ook al wat van…
Bewegend beeld hebben we wel alvast voor je, dat staat HIER!
Bruut! Tikkeltje Koënigsegg design maar verder wel eigen gezicht. Ben benieuwd.
Serieus gers dit! En zo kan het misschien toch zo zijn dat we over een paar jaar misschien toch allemaal elektrisch. Met deze cijfers zou ik mij niet schamen ieder geval.
Ja maar maar maar .. het interieur ..
@lincoln: minimalisme, helemaal hip
@lincoln:
Doe mij maar Tesla!
Hou ik nog geld over voor benzine ook…, oh wacht…
@lincoln: ga d’r maar in zitten met je hoekige lijf.
So long…… boys!!!
Volgens mij was de Tesla er voor de Zoë..
@autogedrocht: de roadster inderdaad.
@autogedrocht: maar ik (waarschijnlijk net zoals de meeste anderen) heb eerder van de zoe gehoord en gezien dan de tesla roadster
Lekel ! Direct produceren zou ik zeggen
Hij kijkt ook als een Chinees met die koplampen
Serious shit, klinkt meer als een straaljager dan als een auto :).
Hebben ze het nou toch eindelijk voor elkaar om een aantrekkelijk design te maken in China, zonder iets te kopiëren?
@corrado16v: Nee, de achterlichten lijken van de huidige Mégane af te komen.
@bmwmpower: Dat kun je tegenwoordig over elke auto zeggen. Renault Laguna coupe versus Mercedes C/E/S coupe. om maar wat te noemen.
Bouwkwaliteit van de Chinese auto’s kennende is de kreukelzone zo goed dat er een vlieg tegen de voorkant aan komt, en je een deuk tot aan je achterlicht hebt
@rike: Is wel zo goed voor het de vermogen-gewichtsverhouding :) Maar leuke PR; maar dat ding gaat voorlopig niet in produktie … die batterij-specs kunnen ze alleen maar dagdromen, niet packagen voor een fatsoenlijke prijs :(
Ziet er goed uit maar het eerste wat ik me afvraag past er ook een lang iemand in?
Geloof er allemaal geen kud van, 2x zoveel downforce als een f1 auto…yeah right
@janmetdelangeachternaam: twee keer zoveel downforce als de achtervleugel van een F1 auto. Dat is overigens niet zo moeilijk gezien een F1 auto restricties heeft en hier de achterspoiler mag samen werken met de diffuser. (Iets met marketing en misleidende teksten)
@bassx: Ik zie het misleidende niet? Er is meer downforce dan met een F1 vleugel toch?
Zoveel downforce met zo weinig zichtbare vleugels. Daar is goed over nagedacht of goed over gelogen.
Verder een fraaie verschijning en techniek. Al is dat laatste wel te verwachten natuurlijk vanuit een land waar bijna elke stofzuiger ter wereld is gemaakt.
De achterkant heeft een zweem i8 over zich, maar dit is wel een heel prettige verschijning, al vraag ik me af wat voor installatie in 45 minuten 1 megawatt “veilig” kan leveren. Ik geloof niet dat ik die laadkabel simpelweg over de stoep mag uitgerold worden zoals bij een eerste de beste Golf GTE
@brave: Je hebt het niet helemaal begrepen. Check even het verschil tussen een MegaWatt en MegaWattUur.
Deze zal net als de Tesla Model S wel een aardige accu hebben voor die 430km. Laten we schatten, 80kwh (kilowattuur). Dan kun je met 45 minuten stellen dat hij ongeveer net zo snel laad als een Tesla, dus misschien 100kw of 120kw.
Een megawatt, oftewel 1000kw, is zijn piekvermogen en dus niet continu beschikbaar, of in ieder geval niet continu toegepast.
En ook het laden gebeurt niet op 1000kw, want dan zou je inderdaad lomp dikke kabels moeten sleuren. En zou hij in 45 minuten dus 750kwh hebben geladen, een accu 7,5 keer zo groot als de grootste Tesla accu.
Met andere woorden, zo werkt het dus niet :P
I smell bullshit bij die 24.000Nm downforce
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: n, geen nm. Alsnog bijna 2500 kilo, wel een hoop.
Let maar op: nog vóór het einde van het jaar kun je hem pre-orderen via Aliexpress…
@rrrobert: oh, en de eerste honderd klanten krijgen er een gratis setje plaklogo’s (naar keuze: Ferrari, Lamborghini, Pagani, McLaren of Koenigsegg) bij.
Komt weinig chinees bij kijken geloof ik, of ja chinees geld waarschijnlijk
@321rr123: dat wou ik net zeggen. Geen Chinees gezien in dat filmpje.
Gaaf ding zeg! Dat rondje Nurburgring was digitaal=
Als het ook Chinese kwaliteit is het wachten op de eertse electrocutie met het uitstappen
Voor Chinese begrippen ziet het er niet verkeerd uit. Alleen jammer dat het niet een lekkere naam heeft..
De Chinezen komen, en die komen harde dan de Jappeners en Koreanen tezamen. Vooral electrisch zijn ze erg sterk, nu alleen nogmaar het kopieermachine uitzetten en de veiligheid opkrikken..
Ik ben voor elektrische autos. Alle mensen met emer dan 2 kinderen zouden verplicht elektrisch moeten rijden. Bazen met 2 of minder gewoon NA GROTE MOTOREN MET VEEL, HEEL VEEL CO2!
Zo.
En toen ging het in één keer snel…
Net als toen de Japanners op technologie en kwaliteit gingen concurreren in plaats van op prijs. En net als toen de Koreanen een inhaalslag maakten op het gebied van kwaliteit en design en flink wat marktaandeel afsnoepte van merken als Fiat en Opel .
En net als toen wanen we ons in het Westen superieur en onderschatten we de technologische kennis die ze in het Oosten hebben…
En net als bij de Japanners en de Koreanen zullen Westerse fabrikanten niet weten wat hun overkomt zodra het ene na het andere schip vol met Chinese auto’s onze havens binnenkomt.
En binnen de kortste keren zullen ze in China met net zulke superieure ogen naar het Westen kijken als wij nu tegen de Chinezen aankijken. Deze super sportwagen toont nog maar een fractie van wat de Chinezen te bieden hebben.
@moveyourmind: Kijk anders het filmpje even en doe wat verder onderzoek. Dan zie je hoe ‘Chinees’ het is.
Spannend!
@nicolasr: italdesign of pininfarina of zo?
Feit is dat het een serieus snel apparaat is en dat het er prima uit ziet. Zoals verwacht, over een paar jaar (minder dan 10) hebben de Chinezen de automarkt veroverd en is European op achterstand
Schmee heeft er toevallig ook net een item over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=nPaUr4elS5E
@svensson:
Hij staat tegenwoordig echt overal met zijn neus vooraan. Doet ie goed. Sympathieke vent.
@rob: Hij vertelt alles alleen altijd heel uitgebreid. Kan je leuk vinden, maar ik vraag me wel eens af wanneer hij ’to the point’ gaat komen. Verder ist een leuke vent, je bent altijd weer verrast waar hij allemaal zijn nieuwsgierige neus in steekt, vaak eerder dan iedereen…
7 minuten, 5 seconden en 120 honderdsten. Met andere woorden 7 minuten, 6 seconden en 20 honderdsten.
*edit: Heel scherp! :-) Maar hij is aangepast!!*
Rimac i7
De achterlichten lijken op een mengeling van Renault en BMW i8…. Toch een interessant concept, ben benieuwd!
uitgerekte i8 gevoel van de zijkant. of misschien de kleur…
Hoop dat die elektrische kolder nog lang op zich laat wachten, maar vrees het ergste met die politiek correcte slinkse neuzelaars in de EU.
De cijfers vind ik het mooist…
Speciaal voor deze reactie een account aangemaakt ;)
“Met zo’n bak aan vermogen tel je niet meer de sprinttijd naar 100, maar natuurlijk die van 0-200”. Nou ja, waarschijnlijk is die tijd niet heel veel sneller dan die van de snelste Tesla, maar is dat even slim ‘onder de pet gehouden’. Als het om een productieauto gaat met normale straatbanden, dan zijn het zeer waarschijnlijk de banden (wbt levensduur, veiligheid, EU regels etc.) die op hun limiet zitten.
Daarnaast is 7,1 seconden naar de 200 natuurlijk serieus snel, ze laten hiermee zien dat een elektrische auto wel degelijk koppel kan hebben op hogere snelheden. Als hun verhaaltje waar is, dat spreekt voor zich…
@dare2think: Bij een Tesla moet je toch aan 11 tot 12 seconden denken om de 200 te halen. Een LaFerrari heeft er 6,9 voor nodig wat dus heel dicht bij deze tijd zit.
@tampie: Ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde met ‘die tijd’ de 0-100 tijd. Zonder buitensporige lappen rubber achter (burgerauto) zal ook voor de banden van elektrocars eens de natuurkundige grens in zicht komen… Kijk maar naar de buitensporig getunede RWD AMGs en Brabussen, de sprinttijden 0-100 zijn de afgelopen jaren relatief veel minder toegenomen dan de ruwe peekaas.
Haha, Seriously! Het Autoblog-woord-van-het-jaar wat mij betreft.
“Als je na een stukje scheuren een lege batterij hebt, dan kost het je 45 minuten om volledig op te laden.”
Waar? Waar? Waar? Hebben ze overal Superchargers dan? (of hoe ze hun kopie dan ook noemen). No they don’t.
Dit soort batterijen laad je niet ff snel op met een 22kW of zelfs niet met een CHAdeMO of CCS. Daar heb je een serieus laadstation voor nodig (en die heeft alleen Tesla).
Over een paar maandjes lezen we dat ze net als Faraday Future en LeEco “poof” zijn. Wel blaffen, niet bijten. De enige Chinese EV maker die ik serieus neem is BYD. De rest is als religie: je moet er in geloven…
Chinezen hebben het ook voor elkaar gekregen om mensen in de ruimte te krijgen. Slaap verder Europa, links of rechtsom, ze komen eraan met hun voertuigen, net zoals vele producten die we nu al dagelijks gebruiken.
Is dit stuk geschreven door iemand zonder auto?