
De Duitse media callen het alvast.
Even een dieselgate voor dummies-samenvatting: Volkswagen heeft toegegeven 11 miljoen auto’s te hebben uitgerust met software die de NOx-uitstoot omlaag brengt als de auto zich in een testcyclus bevindt. In de Verenigde Staten is deze software ook daadwerkelijk actief, zo constateerde de EPA, wat bij de wet verboden is. Wat vervolgens gebeurde qua Der Untergang-achtige taferelen is bekend: het merk kreeg mondiaal de strontkar over zich heen.
Vervolgens was het de vraag of de software ook is geactiveerd in Europese Volkswagens met de bewuste 2.0, 1.6, of 1.2 TDI-motoren. Sueddeutsche Zeitung zegt het te weten op basis van statements binnen het concern: ja, ook VW’s op dit continent sjoemelen in de testcycli. Iets dat een probleem lijkt te gaan worden, aangezien er 8 miljoen VAG-producten in Europa rondrijden met deze software.
Of dat hier ook tot torenhoge boetes zal leiden, dat is voor later de vraag. In de VS is het illegaal omdat het werd verzwegen voor instanties. Overigens staat dit los van de recall. Die gaat gewoon door, startend in januari 2016, zo liet topman Matthias Müller gisteren weten.





En water is nat.
@aquila2003: NOx is giftig.
@martinus: héél véél water ook…http://wallpaperbeta.com/wallpaper_3840x2160/the_perfect_storm_film_movies_ultra_3840x2160_hd-wallpaper-6487.jpg
@martinus: tip: zoek eens een hobby, 3 reacties alleen al in dit bericht. Het zit je wel hoog hè?
@pjeey: Zoals Eleanor Roosevelt al werd aangeschreven:
Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people.
Over het onderwerp: Het maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit, maar ik zal uw advies ter harte nemen. Liever drie inhoudelijke reacties dan eentje zonder inhoud.
Kern van dit probleem vind ik niet eens dat er een incident is met motoren die niet voldoen aan een eis, dat is een feitelijkheid, maar wat ik jammer vind in dit schandaal, is dat er uit de verdoezeling of fraude ook blijkt dat er iets cultureels of ethisch niet klopt binnen de volkswagen-audi-groep. Het is zonde dat een conglomeraat dat zoveel mooie producten maakt, zo grootschalig en fundamenteel de fout in is gegaan, om maar een reden: meer verkopen.
En je kan dan ervoor kiezen dit probleem te verzwijgen of verdoezelen. Maar ik denk dat het beste is wel bij de hoorns te pakken en te bespreken. VW doet dat nu ook. VW’s “Sündenstolz” is nu best opmerkelijk.
@martinus: mooie uitspraak van Eleanor, maar hij slaat hier alleen nergens op. Ik geef je een tip, ik roddel niet over je. Wat VW gedaan heeft, is ruk en olie(haha)dom. Net als bij de FIFA, schoon schip maken en daarna afwachten hoe het verder loopt. Constant haatreacties erover dumpen lost niks op en geeft een kleingeestig van diegenen.
@martinus: enig idee wat er uit een brommer komt zonder cat?
@v8rules: moet je aan je vrouw vragen, er komt waarschijnlijk wat uit de cat(poes) als ze de “brommer” gebruikt ?
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij een beetje begint te duizelen. Ik had verwacht dat ook andere fabrikanten inmiddels zouden zeggen vals te hebben gespeeld maar het probleem lijkt, op dit moment, toch vooral bij VAG te liggen.
@pomoek: Jup. er zijn juist veel fabrikanten die duidelijk aangeven NIET zulke software te hebben gebruikt. En dat hun uitstoot wel klopt en binnen de marges blijft.
@clarkson: Bij Tesla is er geen enkel probleem.
En volgens mij was VW praktisch de enige die turbo motoren hadden met de zeer hoge inspuitingsdruk van 2.5 Bar ipv waarden tussen de 1.6 en 2.0 Bar.
@martinus: verstuivers spuiten volgens mij wel een heeeel stukkie harder
@johanhummer9: Mijn indirecte diesel had al een inspuitdruk van 145 bar :-) Zal bij een directe injectie nog wel wat hoger liggen ja.. Maar inspuitdruk zal t probleem niet zijn; pompverstuiver of commonrail: ’t zijn volgens mij voornamelijk de commonrail 2.0 TDI’s die betroffen zijn, en juist commonrail is iets wat alle andere fabrikanten al jaren gebruiken, terwijl VW heel lang aan z’n pompverstuivers vast hield.
@postzegel: direct ingespoten diesels spuiten in met minimaal 1200 bar, maar vaak nog veel meer.
Der Untergang deel 2?
Dat een bedrijf gewoon willens en wetens fraudeert om de giftige uitlaatgassen te verhullen zie in dorpen en steden overal in de uitstoten, kan ik gewoon niet bij met m’n hoofd.
@martinus:
Wat is jouw mening dan over een overheid die willens en wetens met cijfertjes jegens uitstoot loopt te sjoemelen ?
Of gemeentes die oudere Diesels weren maar stadsbussen vrolijk door laten blaffen ?
Of kolencentrales die we gewoon maar nieuwbouwen
Of huishoudens die het meeste vervuilen
Of veeteelt die tig keer meer uitstoot.
Of windmolens die nog geen fractie van de beloofde opbrengst halen
Of Rutte die ons ALLEMAAL Duizend Euro heeft beloofd
Of een groepje van 36 mensen die Zwart Piet haten ?
Of zomaar een vliegtuig op Schiphol ?
Vervuilen allemaal veel meer, stuk voor stuk
Vooral over de luchtvaart ben ik altijd verrast, hoe die gasten buiten schot weten te blijven !
@desjonnies:
1. Wanbestuur, er is niets mis met co2 uitstoot, maar vervuilde lucht voor je eigen burgers is ruk.
2. Ze zijn schoner en significant efficiënter dan de oude die we hadden, en doen tegenwoordig ook allemaal biomassa, maar doe mij maar nucleaire installatie.
3. Ik rij nooit achter een koe, dus van die NOx uitstoot heeft vooral de boer zelf last.
4. Sneu voor de investeerders, horizonvervuiling.
5. Als werkende heb ik flink wat extra belastingkorting gehad dit jaar. Maar €600 I geen €1000, dus ik heb nog wat te goed.
6. Geen mening.
7. Ook over een vliegtuig op schiphol heb ik geen mening, want ik ervaar er geen overlast van.
Punt van dit alles is, CO2 uitstoot is geen NOx uitstoot. Van CO2 gaan plantjes beter groeien, van het inademen van niet eens zoveel NOx raken je longen beschadigd.
@martinus: Ondanks dat ik het met je eens ben over het wanbestuurd, moet ik je toch even verbeteren: er is wel wat mis met CO2 uitstoot.
Onze geliefde planten en oceanen kunnen maar een X aantal megaton CO2 absorberen. Doordat wij fossiele brandstoffen verbranden, zorgen we ervoor dat er CO2 vrijkomt welke al miljoenen jaren in de aarde zat opgeslagen. Bij de verbranding van deze fossiele brandstoffen komt zo veel CO2 vrij dat onze plantjes het niet meer aankunnen en blijft er dus CO2 in de atmosfeer rondzweven. Deze CO2 neemt vervolgens zonnewarmte op welke normaal door onze aarde gereflecteerd zou worden, resulterend in een langzaam opwarmende aarde. Dit zijn geen cijfertjes die door de overheid worden gepubliceerd, maar feiten vanuit de talloze wetenschappelijke studies.
De veeteelt stoot ook veel uit inderdaad. Verschil is dat het vee dit zelf eerst absorbeert uit de lucht en het voedsel waar ze van leven, wat neerkomt dat de hoeveelheid CO2 uiteindelijk gelijk blijft. Grote probleem blijft de methaanuitstoot van koeien, maar er zijn al verschillende experimenten om dit om te zetten in bruikbare energie.
Verder snap ik het punt van horizonvervuiling niet. We leven tussen de fabrieken en rookpluimen, maar we doen moeilijk over die paar dagen in het jaar dat we aan het strand kunnen liggen, dat er in de verte een paar windmolens staan.
@ghj13: je zult maar binnen een straal van 10 km binnen de lijn ketelbrug-urk-lemmer wonen. Daar plaatsen ze dingen die letterlijk van 2 km afstand in je tuin lijken te staan. Je kunt ze aan de rotterdammer hoek zien staan vanaf Amsterdam bij helder weer, in het donker (anti vliegtuig lichtjes).
@lekbak: boeiend.
@martinus: jij hebt wel last van vliegtuigen. Die stoten namelijk enorm uit. Van de uitstoot van een vakantie naar een zonnig oord kan je een jaar in een vagdiesel rijden. Verdiep je er maar eens in, je schrikt je rot. En dan zijn er mensen die de scheepvaart vervuilend vinden…
@martinus: In welke droomwereld leef jij dan?
@martinus: gewoon bomen gaan knuffelen, dan komt het allemaal goed.
Pater Moeskroen “de hele wereld gaat ten onder (…) toch kan één ding redding bieden, en t’is overal te koop, krom en lekker, de banaan is onze hoop. Stop een banaab in elke auto uitlaat, dan heb je’t beste filter dat bestaat … ?”
Kan iemand me aub wakker maken als het eerste bewijs komt dat VW, dmv test-cyclus analyse software, zaken in het motormanagement veranderd?
Van horen zeggen hebben we niks aan.
“aangenomen is” kopen we ook niets voor.
Het zou ook leuk zijn om te horen welke methoden ze toepassen.
Tot die tijd kunnen we suggereren totdat we een ons wegen.
@gregorius: Lekker slapen en niet reageren zou ik zeggen…
@gregorius: Wat is het leven onder een steen toch zo zorgeloos!
@gregorius: WAKKER WORDEN!!! http://nos.nl/artikel/2061949-inval-duitse-justitie-bij-hoofdkantoor-volkswagen.html
Wanner stopt dit? Kan geen popcorn meer zien….
@norge: kan nog lang duren want de Duitse overheid heeft invallen gedaan bij Volkswagen
@uncivilsum: Dus nog een jaar of 5 tot capitulatie? #godwin
@norge: chips dan maar?
Krijgen we eerdaags gratis navigatie ter compensatie?
Gisteren nog even een gechipte golf 7 GTD gereden met dsg. Nondeju ze kunnen cheaten wat ze willen maar wat een raket is dat. Top!
Den haag kan gaan claimen denk ik. Hoeveel bijtelling, bpm en wegenbelasting zijn ze misgelopen hierdoor?
@v8rules:
Den Haag gaat gedogen ..
En zit in een hoekje zitten ..
Er is toch geen minister capabel genoeg om zijn tanden te laten zien ..
Laten ze bij al die lease rijders dan maar een bpm verrekening doen met terugwerkende kracht. Gelijk in 1 keer betalen. Moeten die leasers het maar proberen terug te krijgen bij pon ofzo ?
@smartye36: triest figuur