
De productie start in 2015 en het speeltje krijgt geen viercilinder turbo maar een zes-in-lijn turbo. Dat zijn twee van de laatste hardnekkige geruchten uit München. En er is meer nieuws.
De nieuwe M2 zou in de herfst van 2015 in productie gaan en dus eind volgend jaar of begin 2016 bij de eerste klanten op de stoep komen te staan. Er werd door BMW overwogen om een viercilinder turbo in het vooronder te duwen (een afgeleide van de toekomstige B48 motorenfamilie die S48 zou gaan heten) maar die plannen zijn geschrapt. Er komt “gewoon” een N55 (N55B30T0) zes-in-lijn in de opvolger van de 1M, een blok dat volgens bronnen binnen BMW 370 tot 380 pk moet gaan uitspugen. Meer zal ook niet kunnen want dan komt het geheel veels te dicht in de buurt van de M4 qua prestaties.
Over de 1M gesproken: die werd natuurlijk in eerste instantie in een gelimiteerde oplage (2700 stuks) gebouwd maar uiteindelijk zouden dat er ruim 6700 worden. De M2 zal dan ook niet in een gelimiteerde oplage gebouwd gaan worden. De 1M had destijds als codenaam binnen BMW “Pyrat” en de M2 zou derhalve nu Pyrat2 genoemd worden, de officiële benaming voor de M2 zal echter F87 zijn. De reden dat BMW nog niets officieel bevestigd heeft moge overigens duidelijk zijn: er moeten eerst nog wat M235i’s gesleten worden.
Bron: bimmerpost
Ontsla het huidige management bij BMW alsjeblieft, de laatste tijd komt er alleen maar hetzelfde uit hun handen.
@a3aan: Wat dat betreft kunnen ze Audi en Mercedes een hand geven, ik vind het prima.
@a3aan: Ze kopieren gewoon het meest premium merk, nl. Audi. Muhahaha
@fejjie: alleen weet ik bij dit ding tenminste wel dat het rijden genieten zal zijn zoals beloofd wordt.
@lekkaah: Ik heb beet!!
Ja heb je zeker een punt, bij Audi doen ze ook veel van hetzelfde. Maar Mercedes vind ik de laatste tijd zeer innovatief in het ontwikkelen van nieuwe modellen, bv de CLA.
De M2 lijkt meer op het uitmelken van de M3 en M4. En ja de CLA is het melkertje van de CLS maar dan wel met eigen vormgeving en niet sleur&pleur zoals BMW dat doet
@a3aan: Die 2 serie is anders toch wel een heel stuk anders dan de 3 serie/4serie. Dit vind ik juist een hele leuke BMW. In tegenstelling tot alles wat groter en luxer wordt, heb ik bij zo’n auto juist weer het gevoel dat er weer speelgoed is neergezet. Dat mag ook wel in deze tijd, alles wordt gedownsized, minder leuk en steeds klinischer. Een bommetje is gewoon een mooie afwisseling, zoals de 1M dat ook was ten opzichte van zijn grote broer. Respect ook dat er nog steeds dikke 6-in-lijn blokken te krijgen zijn in die klasse, volgens mij zijn ze bijna de enige die nog 6 cilinders leveren in die klasse, alleen voor het geluid zou ik er al één liever willen. Van geluid geniet je veel vaker dan absolute snelheid die je in de dagelijkse praktijk niet kan benutten.
@jzaero: Daarin kan ik het wel met je eens zijn. De richting die BMW opgaat bevalt mij niet. Wat goed is bij de M2 is inderdaad de 6 in lijn, maar de M3 is minder ‘hardcore’ geworden en heeft trucjes als motorgeluid via de boxen wat ik echt een afknapper vindt.
De proporties van de M2 zijn beter dan de M4 naar mijn smaak, maar de voorkant is een rechtstreekse kopie van de M3 en M4 wat ik een gemiste kans vind; onderscheid tenminste je modellen. Daar vind ik BMW de laatste tijd echt te kort in schieten.
Tuurlijk doen alle premium merken dit en is Audi daar koploper in, maar ze doen dit wel met stijl en elke klasse heeft iets eigens (goed, A3 en A4 lijken nog wel veel op elkaar, maar de rest van de klasses verschillen wel) dat kan ik van BMW niet zeggen.
@a3aan:M3 minder Hardcore.
Dan heb je toch echt de info niet goed gelezen.
Deze auto is meer hardcore dan ooit geweest.
@a3aan: Dit is een render, ook wel een artist impression genoemd, je weet helemaal nog niet of het front van de M2 een kopie van de M3/M4 gaat worden. En M3’s zijn al niet meer hardcore sinds het geen homologatie modellen meer zijn. De enige hardcore M3 is de E30.
@a3aan: Sorry, maar jij bent of blind of je bent gewoon een Audi-fanboy. Tuurlijk gaan BMW’s steeds meer op elkaar lijken (wat ik ook een slechte ontwikkeling vind). Maar je gebruikt stijl en klasse als argumenten. Dat is zo subjectief als het maar zijn kan.
@berlinetta: subtiliteit is niet bepaald jouw ding he?
stijl = ja is subjectief
klasse =een classificatie van auto’s naar verkoopprijs en grootte.
Als je gaat lopen afzeiken, wel graag de hele tekst lezen dan…
@a3aan: Elke klasse heeft iets eigens zeg je.. Wat dan? Ik zie geen argumenten.
Het is toch wel een beetje uitmelken..
Maar wat mij betreft is hij meer dan welkom, vind het een heerlijk bommetje!
En gelukkig een zes-in-lijn!
Als uitmelken betekent dat er dit soort auto’s uitrollen, laat ze dan maar lekker melken hoor! :)
Ik zou m doen
Ik vind de laatste bmw’s allemaal minder mooi als de voorgangers. Maar deze ziet er toch wel erg speeks/aggresief uit. Als hij zo word als op t plaatje. 6 cilinder is natuurlijk super. Andere turbo of misschien een chippie en je rijdt rondjes om een m4. =)
@bartjuh: de F reeksen kunnen ze helemaal nog niet eens chippen. Dus een andere turbo steken (waardoor je eveneens de motorsturing moet herprogrammeren) zal eveneens niet lukken.
@hollow: Volgens mij zijn er toch al genoeg tuners die een ander chippie hebben aangeboden voor de F-series.
Mooi dat de 6 cilinder toch behouden blijft, en hopelijk wordt hij net zo gaaf als de 1M!
@ hierboven.
Wat bedoelen jullie met uitmelken. Hebben jullie het over op elkaar lijkende ontwerpen voor 2, 3, 4 en 5 serie?
Of gaat het over het maken van M-versies van deze modellen?
Ik vind de modellen van BMW onderling ‘onderscheidender’ dan wat bijvoorbeeld Audi laat zien. Daar kun je op een afstandje echt niet zien of er nu een A3 sedan, een A4, A6 of A8 voorbij rijdt.
Wat betreft M-versies ontwikkelen.
1. Het publiek wil ze
2. Het is goed verdienen aan dergelijke wagens (dikke marges)
@ramshoek: het ‘ uitmelken’ van platformen/modellen door bestaande modellen uit te breiden en te benoemen tot nieuwe modellen om zo meer verkoopaantallen te behalen vat ik daaronder.
Bmw (en de andere premium merken) had eerst alleen de 3, 5 en 7 serie en de m-serie voor het racewerk.Lekker duidelijk. Tegenwoordig zijn er de 1, 2 en 4 bijgekomen maar ook worden de hogere segment series tot ‘GT’ gemaak en heb je nog de X.
Mooi voorbeeld van melken vind ik de 1 serie: de sedan versie komt wel heel dicht bij de 3 serie en met het M pakket is het onderscheid wel erg klein. Notabene wordt er nu dus de 2 serie uitgebracht die daar tussen moet komen…
BMW onderscheid naar mijn mening steeds minder itt Audi. de A3 en A4 zijn inderdaad veel hetzelfde, maar een A5 sedan en A3 verschillen wel, A5 en A7 ook en de A8 is echt een giga bak die zich redelijk weet te onderscheiden. De A6 is weer wat minder duidelijk qua onderscheid omdat dit dus weer zo’n model is wat er tussen gepropt wordt. Dat gezegd hebbende is de RS6 wel degelijk onderscheidend ;-)
Tuurlijk moet BMW voorzien waar het publiek om vraagt en ben ik helemaal voor m-serie modellen. Ik zou alleen meer onderscheid en variatie tussen de modellen willen zien van BMW.
@a3aan: Een 1-serie sedan bestaat niet eens..
@berlinetta: eh?
wat is dit dan?
http://www.autoblog.nl/nieuws/555-pk-sterke-v10-in-een-bmw-118d-gepropt-66183
@a3aan: Een coupé? En je bedoelt waarschijnlijk dat de vorige generatie 1 en 3 op elkaar leken. In dat geval ben ik het met je eens. De huidige generatie verschilt toch flink van elkaar.
@a3aan:
Als je iemand gaat corrigeren, doe het dan goed :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Coup%C3%A9
http://en.wikipedia.org/wiki/Sedan_(automobile)
En tochhhh, vond ik de oude M1 mooier…. Nja ik weet niet eens of het echt mooier zijn is, ik vind het jammer dat ze zoveel op elkaar beginnen te lijken.
@reistje:
De M1 was ook een totaal andere auto, we wachten al 35 jaar op een opvolger daarvan.
Of je moet de i8 als opvolger van de M1 zien..
Leuk! Waar ik vantevoren mijn twijfels over de 1m zat ik (gelukkig) fout. Deze krijgt dezelfde motor, meer pk en ziet er nog is goed uit ook, top werk bmw.
Ik neem aan dat het boven ook maar een pfotoshop van iemand is. Hoe hij gaat uit zien weten we nog niet!
Ja!! De M235i is al zo geweldig, kan niet
wachten op de echte M versie!
Prachtige auto, net als zijnnieuwe grote broertjes!
Waarom durft BMW het niet aan om hier een atmosferisch blok in te leggen? De power kunnen ze toch wel eruit halen (zie de M3 CSL). Ik weet dat het ontzettend duur is om dat blok te ontwikkelen, maar kom op BMW, jullie fans likken jullie ballen iedere dag als jullie het lef hebben er een atmosferisch blok in te kieperen. De ultieme smijtbak.
Ik kan het alleen maar toejuichen dit. Op voorwaarde dat de 6l wel meer dan 7000 toeren draait.
Wou dat ik het kon betalen!
Zal zo’n M2 er ook als X-Drive komen. ???
@HZW: waarom zou je dat willen?
@HZW:
Nee, de M2 is voor mensen die wel auto kunnen rijden..
Veels te dicht?
*zeurmodus uit*
OT: Zouden ze er een 6 cilinder in leggen, omdat Mercedes er een 4 cilinder met 360 pk in zijn CLA 45 AMG heeft liggen?