![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-01.jpg)
![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-02.jpg)
![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-03.jpg)
![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-04.jpg)
![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-05.jpg)
![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-06.jpg)
![Afbeelding BMW i3, wat ben je lelijk [patenttekeningen]](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/0_Divers/BMW_i3_patentschetsen_2013/BMW-i3-patentschetsen-07.jpg)
Van wat er zojuist op het wereldwijde web opdook wordt Sinterklaas niet zo vrolijk. Er wordt beweerd dat dit de patentschetsen zijn van de elektrische BMW i3, die in september op de IAA in Frankfurt debuteert.
Zoals altijd bij patenttekeningen krijgen we niet bevestigd of dit the real deal is, maar als het wel zo is, dan mag de verantwoordelijke designer wel eens op cursus ‘lijntjes recht trekken’ gestuurd worden.
BMW maakt mooi gebruik van de MINI-link, door het zelfmoorddeurtje uit de Clubman in zijn elektrische gevaarte te plaatsen, maar dan nu aan beide kanten. Had het concept, met royale toepassing van glazen panelen, nog een soort van stroomlijn, hier is dat volledig verdwenen, en kijken we naar een mozaïek van glas en plaatwerk.
Hopelijk is het een grapje, maar vermoedelijk niet. We werden er met de lijnen van de i3 Coupe al aardig voor klaargestoomd, en bovendien komt het redelijk overeen met de meest recente spyshots.
Dat de i3 niet heel spannend, maar vooral vooruitstrevend zou worden, was bekend. Het is immers het elektrische ‘volumemodel’. Voor de mooi hebben ze de i8 al. Desalniettemin is dat geen reden om designtechnisch maar niet je best te doen op de i3. Kost zo’n 40.000 euro, maar dan rij je wel mooi volledig voor lul elektrisch. Tenzij je de i3 met motorfietsbereikverlenger bestelt.
Ik vind het er juist wel apart en mooi uitzien. Had jij hem beter kunnen ontwerpen @sir_smokealot? Ik denk het niet hoor..
@workhardplayhard: Ik ben geen autodesigner, maar ik had wellicht een lineaal gehanteerd bij het zij-aanzicht. Of mijn Parkinsonmedicijnen genomen voordat ik aan de tekentafel was gaan zitten.
@sir_smokalot:
Dat noemen ze een “design gimmick”, als je met een liniaal wil spelen dan is er nog een mooie vacature bij Audi vrij. Die zoeken nog een “ontwerpchef”.
@jrk68: ja haha inderdaad… kun je bij elk model dezelfde liniaal gebruiken
@keesje1987:
Ik zou die liniaal gebruiken om vanuit m’n luie stoel het kopieerapparaat te bedienen….
@jrk68: ja en iets uitvergroten om een groter model te krijgen…
@jrk68: Zo, wat zijn we weer origineel.. heb je die helemaal zelf bedacht?
@audifreak:
Yep, en daar ik hem zelf bedacht heb is het dus origineel….
@jrk68:
Daar weet jij vast alles vanaf, van die luie stoel, Mr-24/7-autoblog.
@keesje1987: uhh duhhh !!!!!!! Stomkop
@jrk68: Oh, dus noem het een “design gimmick” en het is ineens mooi? Nee, natuurlijk niet! Geen hond die daar intrapt.. Het is en blijft een lelijk hok!
@audifreak:
Dat is nou juist het leuke van design, je kan er tenminste iets van vinden.
Persoonlijk vind ik hem zo niet echt geslaagd, maar het is gedurfd en zeker niet saai.
@sir_smokalot:
De meeste BMW’s zijn lelijk, deze ook, dus past verder prima in het programma. Het mooie is dat er ook voldoende smakeloos petjesvolk is om deze kitsch aan te slijten.
Bij BMW lachen ze vast de ballen uit hun broek.
@workhardplayhard: Ik denk het wel hoor
@workhardplayhard: Dit is altijd zo’n dooddoener, dan zouden de meeste mensen nergens (terechte) kritiek op mogen hebben.
De achterkant vind ik wat minder maar voor de rest een gave verschijning.
Damn, bmw, gaan jullie echt iets lelijker dan de 5GT bouwen?
@driescuit: De x6 is er al..
@felix1989: en de 3GT…
@keesje1987: En niet te vergeten de X1…
@SimonMc: pff ja daar noem je er ook eentje…
@keesje1987: laatst een familielid die zijn nieuwe BMW kwam voorstellen. Het was een X1.
En blij dat hij was. Nergens voor nodig, heb ik geantwoord.
@Carreza: die zul je iig niet meer zien, vriendelijke vriend. :)
@Carreza:
Goed zo, tegen vrienden moet je eerlijk zijn. De X1 is inderdaad afzichtelijk.
Nee, dit wordt ‘m niet. Ik vrees zelfs dat het net zo’n flop wordt als de Audi A2.
@VantageR: de A2 was zijn tijd vooruit, deze is gewoon… lelijk.
@Carreza: dat was een grap hoop ik? A2 pff
@ericbmwm5: Eerlijk? Ik heb verder niets met Audi maar vond de A2 in zijn tijd best mooi.
@Carreza:
Yep, het reed ook heel goed, qua ruimte de gelijke van de A3, lekker licht en zuinig.
De laatste Audi eigenlijk die hun reclame slogan waardig was.
@jrk68: dat ze die slogan nog durven gebruiken…
@Carreza:
Voorsprong door ledjes klinkt ook zo raar….
Kijk nou! De nieuwe Audi A2!
Citroen logo’tje erop en iedereen gelooft dat het een Citroen DS2 is, en dan is het opeens hip en vooruitstrevend.
@undifined1: bij Citroën gaan ze eens goed lachen met dit gedrocht.
@Carreza: Klopt. Dan is zo’n C-Zero een stuk mooier…..
@E34M5Touring: dat is eigenlijk een Mitsubishi-gedrocht dus die tel ik niet mee. Eigen ontwerpen van Citroën zijn de laatste tijd erg sterk.
Het is blijkbaar niet makkelijk een electrische auto te ontwerpen die er ook nog leuk uitziet.
@jippie: porsche 918 ;-) (zit toch iets electrisch in)
@jippie: Fisker Karma. Tesla Model S. Het kan wel hoor. Maar toegegeven, dit ziet er niet mooi uit. Het is echter een patenttekening en die zijn vaak lelijk (2D, kleurloos). Op foto’s is het al veel minder een gedrocht.
De toekomst zal uitwijzen dat BMW het bij het rechte eind heeft. Met deze zeer geadvanceerde auto staat de concurentie (weer) op een fikse achterstand!
Dit is immers de toekomst!! Goed gedaan BMW!!
@bartho: moet iemand je een doos tissues toesturen?
@gedwongenleaser:
Hehehe…
@bartho: Concurrentie op fikse achterstand? Hou puur de prestaties van de aandrijflijn (actieradius, etc..) eens tegen het licht met de prijs er naast.. 40.000 euro.. en kijk dan eens rond.. eeh.. Tesla bijvoorbeeld. Kijk eens wat die auto haalt aan actieradius, laadtijd, etc.. en kijk eens wat die kost. Ja, hij is duurder, etc, dat weet ik.. maar ook veel groter, luxer, etc. Nee.. ik vind wat BMW biedt voor dit geld zeker niet baanbrekend. Eerder beschamend.
Van opzij vind ik ‘m best mooi. Maar recht van voren is ’t net een varkentje.
@rotarypowah:
Daar hebben ze ervaring mee, met varkensdesign.
En toch herkenbaar al BMW ……
De BMW Focus 500 Picasso Remix?
Hieronder enkele gedachten die spontaan in mij opkwamen na het zien van de foto’s:
– KILL IT!
– Creatie van Rinspeed?
– Nissan Leaf is een plaatje.
– Designer enkeltje naar Mars geven aub.
– Chris Bangle, come back!
Dit is een BMW toch? Prachtig! Elke BMW is mooi.
Jongens, dit is gewoon gedaan om die chinezen op een dwaalspoor te zetten, die zijn waarschijnlijk nu al bezig een kopie te bouwen..
De eerste mooie patenttekeningen moet ik nog tegenkomen. Mind you, de A-Klasse werd na de gelekte patentfoto’s ook volledig afgekraakt.
@Goed_Koopman: En terecht.
@Goed_Koopman:
Uiteindelijke resultaat valt ook vies tegen trouwens. Maar goed, smaken verschillen.
Lieve hemel, het lijkt wel een Citroën.
@midasracer:
Dat is een compliment toch…?
@jrk68: niet echt
Gadverdamme wat lelijk!!
Oke dit kunnen ze beter weg gooien, lijkt wel of hij in elkaar gedrukt is. Een in elkaar geperste x1. Nee niet mooi.
Die achterkant, ziet er toch niet helemaal toppie uit…
@michelinman: nogal zacht uitgedrukt…
die ontwerper heeft eerst bij toysrus gewerkt wat een lelijk klompen hok
BMW en auto’s.. de laatste tijd niet zo’n beste combinatie..
@audifreak: volgens mij kijken ze hoe ver ze kunnen gaan met het bouwen van gedrochten…
X1… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
5GT… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
3GT… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
i3… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
(vul zelf aan)
@Carreza:
Dat rijtje hoort te beginnen met de X6, daar ging het fout. Op dit moment is het op en af met wat ze lanceren. De 3, 4, 5 en zeker de 6GC kan ik wel waarderen.
Net als met Porsche hadden ze zich beter bij hun leest gehouden.
Jezus wat een lelijk ding, te druk, te hoog, te veel walgelijk onsamenhangende lijnen…
Ja, hij is lelijk.
Maar ik denk dat ik het verhaal erachter snap. Vergelijk de Prius. De eerste generatie is écht gruwelijk. Elke volgende iets meer mainstream. Nu kan ik de Prius Wagon en de Auris Wagon amper nog uit elkaar houden. De lol van de strategie: Je hoeft niet met type I meteen een miljoen exemplaren te bouwen. Zo heb je de tijd om je productie rustig op stoom te krijgen. Bij eventuele technische tegenvallers heb je een kleinere serie te recallen. En áls je er eentje tegenkomt op straat, herkent iedereen hem als ‘bijzondere techniek’.
Daarna breng je zowel model als techniek stapje voor stapje dichter bij de rest van je modellen. Je brengt in een tweede model / merk dezelfde aandrijflijn als optie (Auris Hybrid, Lexus CT). Je vergroot / verkleint de techniek om in meer modellen te passen (Lexus RX, Yaris Hybrid).
Dan kunnen klanten blij vertellen dat ze én de nieuwe techniek, én het klassieke model rijden.
@mout:
Geloof je het zelf?
Dit kan het daglicht niet verdragen…
Heb het prototype al in het echt gezien en zoals gewoonlijk werkt het lijnenspel veel beter samen irl. Een überpraktische wagen een intressante vormgeving meegeven is niet gemakkelijk, de “vergelijkingen” met Porsche, Fisker en Tesla zijn dan ook een groot compliment ;)
Je schrikt je de tyfus als dit gedrocht in het licht van je koplampen opdoemt. Wordt gewoon gevaarlijk op de weg op deze manier.
Mooi wagentje. Eindelijk een origineel uitziende BMW.