







BMW heeft zijn F20/F21 1 Serie een nieuwe neus gegeven, en meer. Voor de zakelijke rijder is er een breed scala aan 20% bijtellers, de liefhebber van sportief wordt bediend met meer pk’s in de M135i.
Zoals we gisteren bij de gelekte voorkant al konden waarnemen kreeg de 1 nieuwe, ranker gevormde koplampen, met LED-dagrijverlichting. De VW Polo-lichten aan de achterkant werden vervangen door exemplaren die meer in lijn zijn met wat achterop andere BMW’s te vinden is. Op BMW’s kleinste moeten we nog wel even wennen aan deze L-vormige units met standaard LED.
Qua uitrusting komt de Einzer er in 4 smaken: Essential, Model Sport, Model Urban en Model M Sport. Automatische airconditioning en BMW iDrive zijn nu standaard, en als je wilt kan je je 1 Serie LCI met volledige LED-verlichting uitrusten. Heel premium.
De motoren
Je kon er je vingers op natellen: de nieuwe 1 Serie – de laatste in zijn soort met achterwielaandrijving – krijgt BMW’s 1.5 driecilinder onder de kap. Zowel de 116i (109 pk/180 Nm) als de 116d (EDE) (116 pk/270 Nm) worden met de krachtbron uitgerust. De 118i (136 pk/220 Nm) en 120i (177 pk/250 Nm) hebben nu een 1.6 viercilider, en wie een 2.0 wil moet uitwijken naar de 125i (218 pk/310 Nm) of de rest van het dieselaanbod.
De M135i krijgt 5 pk extra, en loopt zo in de pas met de M235i. Hij levert nu 326 pk en 450 Nm, neem hem met xDrive en de 0-100 gaat in 4,7 seconden.
20% bijtelling
Wie niet meer dan 20% bijtelling wil betalen heeft de keuze uit de onderste 3 diesels: de eerdergenoemde 116d (EDE) stoot vanaf 97 gram (89 gram) CO2 uit, maar wie een koffiemolen liever alleen in zijn keuken heeft en niet onder de motorkap kiest voor de 118d of 120d. Evenals alle moderne 18/20d’s zijn deze goed voor 150 en 190 pk uit een 2 liter viercilinder. De uitstoot bedraagt respectievelijk vanaf 99 en vanaf 103 gram CO2.
Voor de liefhebber is er ook nog een 125d, met 224 pk en 450 Nm. Uiteraard met de volle mep aan bijtelling. Of een 114d ons bespaard blijft zal de toekomst uitwijzen, maar zo lang deze in dezelfde bijtellingscategorie valt als de leuke viercilinders koopt toch geen hond zo’n 1.5’je.
De nieuwe 1 Serie staat vanaf 28 maart in de showroom, en voegt zich bij het lente-offensief van de 3 en 4 Serie.
Dit is wat ik noem een facelift! Echt stukken verbeterd deze 1 serie. Mooie wagen geworden!
@slippie101: Gelukkig! Wat was de vorige 1serie lelijk! Nu nog een fikse korting op de facelift onderdelen om zo de resterende 1 serie’s mooier te maken!
@slippie101: inderdaad. Helaas heb ik het de afgelopen tijd niet vaak kunnen zeggen, maar BMW is goed bezig (met deze facelift althans…).
Heb denk ik toch een trauma aan de vorige overgehouden, zonde want deze ziet er best goed uit!
20% bijtelling?
Audi heeft met de Audi A3 7% en 14% bijtelling..
@audirijder: precies.
@audirijder: En toch zie ik ze nergens rijden.
@berlinetta: in België zie ik de Audi A3 overal rondrijden…
De Bmw 1 een heel stuk minder…
@dimglor: Daar hebben ze smaak. Kunnen Nederlanders wel grappen maken over domme Belgen, maar als het over auto’s gaat, trekken Nederlanders toch wel aan het kortste eind. Wie is er nu dom?
@drugsrunner: dat ligt volgensmij meer aan prijs dan aan smaak..
@berlinetta: mag ik hier over een maand of 6 op terug komen?
@berlinetta: dagje randstad en je zult versteld staan.
@timobac: Ik woon in de randstad, maar zie toch heel wat meer Einsers rijden. Misschien vallen de Adrietjes me gewoon niet op. Best een logische verklaring.
@berlinetta: Dat komt, doordat Nederland de minste groei in autoverkopen vertoont, van heel Europa; http://www.autoblog.nl/nieuws/europese-autoverkopen-2014-nederland-stijf-onderaan-73648.
Dan kan het gebeuren, dat je sommige auto’s niet, of niet vaak tegen komt en misschien, heel misschien, vindt men de A3 niet zo mooi, het zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker.
Persoonlijk vind ik hem niet mooi, maar de 1-serie ook niet, ook nu niet met de facelift, het wordt er niet beter op. dan kies wel voor de A-klasse, of voor de V40, die zijn een stuk aantrekkelijker.
@audirijder: 14% alleen op reeds gekentekende G-trons en 1.6 diesels. Voor de rest is er geen 14% A3 meer te bestellen…
@audirijder: maar helaas geen achterwielaandrijving…
die achterlichten staan wel mooi, ik krijg er een beetje een station gevoel bij dus als ze ‘m iets langer maken staat hier gewoon een prachtige bmw 1 stationcar! waarom eigenlijk niet? is denk ik zeker wel markt voor!
Een facelift? Zou toch bijna zeggen dat het een compleet nieuwe is. Maar ziet er stukken beter uit!
@amski: nee, dit is een facelift. Wat andere merken verkopen als facelift, kan je nauwelijks modeljaarupdate noemen tegenwoordig.
@amski: Ik wou net zeggen, bijna een compleet nieuw model! In Audi termen zou dit een generatieverschil zijn ;) Mooie auto geworden, nu zou ik hem wel willen hebben. 6 cilinder turbo graag!
Achterkant moet nog wel wennen. Voor de achterlichten lijkt het wel of ze bij V.A.G. zijn blijven shoppen, echter i.p.v. Polo achterlicht units hebben ze nu voor de Golf gekozen.
@marinepower: Golf? Jij slaapt nog denk ik.
@jrmpower24: ‘k Vind het ook op een Golf gelijken :)
http://i.imgur.com/SWPv7YP.jpg
@marinepower: ze hebben natuurlijk niet heel veel mogelijkheden: ze konden alleen de bumper aanpassen, maar t plaatwerk aan de zijkant moeilijk. Dus de bovenkant is nog tzelfde, onderkant van de unit eraf gezaagd en een stukkie erbij op de achterklep. Ik vind t best geslaagd; al doet wel een beetje station-achtig aan nu.
@marinepower: uhhm golf?
Wow! Deze ziet er echt goed uit!
Die achterkant lijkt wel van een Toyota auris af Te komen….
Mooie wagen!!
Ik vind die grijze zonder M-pakket nog mooier en strakker.
Voorkant best geslaagd, zeker in vergelijking met de vorige maar de achterkant doet me toch erg denken aan de Lexus CT200h
Dit noem ik nou een facelift! Top
Moet heeeel erg wennen aan dje achterlichten! Verder is die 3 cilinder f een raar idee, maar heb zowel de benzine als de diesel gereden in de mini, eb dat zijn top blokjes!!
@ukbob: inderdaad, laatst een ritje gemaakt met een 2-serie active tourer met de benzine driecilinder. Blok is erg fijn en hangt goed aan het gas, terwijl ik op voorhand vrij sceptisch was.
@kraakensmaak: Kan het opboksen tegen 34% korting in bus, tram en metro?
@sir_smokalot: ontloopt elkaar niet veel qua vertraging
:)
@sir_smokalot: hanah! Heerlijk hoe die AT hier door t slijk wordt gehaald… (En wat mij betreft grotendeels terecht :)!)
Blij dat ik de 3 cilinder in de Mini heb mogen ervaren. Zo’n AT was met 29 lentes jong beetje moeilijk uitleggen :)
@ukbob: Er is dan ook geen enkel geldig excuus tegen deze auto met BMW-badge.
@sir_smokalot: heb je er direct een stukje over geschreven, dat jullie mijn foto’s op autojunk niet hebben geupt?
Dus eigenlijk alleen de lampen veranderd aan de buitenkant? Man man man
@mrrallycross: Nee, er is wel meer veranderd, zo’n beetje alles wat lelijk was aan de pre-facelift is aangepakt. Zo zijn ook de nieren minder hoog en zit het kenteken wat hoger.
@mrrallycross: En de bumpers ook, maar het is een facelift. Geen nieuw model. Had je anders verwacht dan?
Ik vind het er prima uit zien. Goed dat ze ook die saaie achterlichten gewijzigd hebben.
Bij BMW noemen ze dit een facelift bij VAG een compleet nieuw model.
Maar BMW moest wel ingrijpen. Als ze de pre-facelift 1-serie tegenover de A-klasse stelde dan kon je de BMW niet (meer) serieus nemen. Dat zie je ook aan de populariteit van de A-klasse.
Die achterlichten iets anders had perfect geweest. Dat lelijke hoekje erin misstaat gewoon.
Voorkant is er hard op vooruit gegaan.
@bluebluered: Zoiet dus: http://s29.postimg.org/khf6mbj1j/unnamed.png
@bluebluered: dan zie toch weer dat het op een polo begint te lijken.
@drugsrunner: Hmm het stuk op de auto zelf wel, maar met het stuk op de koffer bij meer een licht gewijzigde 5-serie unit.
Er is toch wel een revolutie gaande in autoland. BMW heeft ooit met de hand op het hart verklaard dat de minimale motorisering zou bestaan uit een 6 cilinder (lijn-)motor. Toen kwam er plots een 4 cilinder in de 3 en later de 5 serie. En nu dan een 3 cilinder. Straks gaan ze ook nog voorwielaangedreven auto’s maken ;-)
@roppp: 3-cylinder is ondanks een cylinder minder toch dichterbij de originele 6-cyl qua karakter. Dus geen verdere achteruitgang wat mij betreft. Liever een gretige 3-cyl dan een gedowntunede 4-cyl zoals voorheen bij de instappers…
Nieuwe voorlichten en achterlichten en plots wordt hier gezegd: “dit is pas een facelift!”…
Als Audi dit had gedaan, dan was er commentaar gekomen… Doet Bmw dit, dan is het goed…
Viel me gewoon op…
#don’tfeedthehaters…
Ik vind het een beetje Koreaans ogen. Niet dat daar wat mis mee is, maar buiten de nieren om is er weinig meer te herkennen aan een BMW.
@awesome: hofmeister knikje
Veel beter dan de huidige!
Echt een mooie auto geworden. Ziet er een stuk beter uit dan de pre-facelift.
Vraag me vooral af of het onderstel ook bijgeschaafd is. Met sterke/zuinige motoren en nu de looks, is het vooral de ophanging die niet zo sterk is tov de MQB en Focus achtigen.
Vind de neus erop vooruit gegaan maar die achrerkant vind ik niet echt mooi
Ziet er een stuk beter uit. Grappig dat audi en BMW een beetje elkaar grille kenmerken jatten, de Q3 en Q7 hebben een soort 3-serie grille en deze 1-serie heeft de hoekjes aan de bovenkant
Bizar dat ze van dit instapmodel geen 14% optie hebben
zeer mooie wagen geworden…
Doe mij maar een 120d aub ;)
Ben geen liefhebber van Mercedes maar qua looks vind ik de a-klasse nogsteeds de mooiste auto in zijn klasse
Mooi kan ik het nog steeds niet noemen. ‘Beter’ is het beste wat ik kan doen. Snap nog steeds niet wie dit verkiest boven de A-Klasse.
@kapiteinaudi: Mensen die niet met een 1.5DCI schraapdiesel willen rijden voor de prijs van een 118d.
@kapiteinaudi: Mensen die hechten aan alle voordelen die RWD te bieden heeft boven dezelfde aandrijving die ook op een Picanto te vinden is.
Eindelijk! Ik hoef straks niet langer mijn gezicht weg te draaien als ik een 1-serie aan zie komen rijden. +Verkeersveiligheid!
I’m in love <3
Wat een verschil zeg, nu is het echt een veel strakkere auto geworden. Op de grijze lijken de achterlichten beter te staan dan op de witte met M sportpakket.
wat een verandering! En het is zo een hele mooie auto geworden!
Hm, ik ben een Petrolhead dus zou deels op rationele gronden voor de 125i kiezen, maar de PK-adept in mij neigt naar de dieselversie; 125d. Die heeft en meer pk’s en meer koppel. :x
Het blijft moeilijk, een mooie 1 serie… Koplampen zijn me wat teveel 3 en 5 GT achtig en die achterlichten zijn een beetje gesmolten lijkt wel. Maar he, wel 20% en BMW badge, dus dat komt vast weer goed.
Wat een verbetering! Verreweg de mooiste 1er tot nu toe!
Heerlijke achterkant, en het lijlkt op foto 21 net op een 5 serie touring.
Dit is een van de beste facelifts ooit!! Prachtige auto.
Dit is een van de meest ingrijpende facelifts die ik heb gezien, maar toegegeven, het was dan ook nodig. Flinke verbetering.
Zo dat ziet er goed uit zeg!
3-cilinder???? R.I.P. BMW…. Klinkt allemaal mooi maar die uitgeknepen crisishokken kunnen mij niet bekoren… Net als de nieuwe Volvo XC90 en Mercedes Viano komt ook deze ondergemotoriseerde prul nooit op mijn oprit!
Geslaagde facelift! Moet alleen nog steeds wennen aan die vrij ver uitstekende achterbumper. Had van mij iets subtieler gemogen!
Ik heb het huidige model altijd afschuwelijk gevonden maar deze kan me wel bekoren.
De proporties kloppen nu wel en die “Droopy” koplampen zijn eindelijk passé.
Het is wel een vooruitgang maar dat truckje van die tuner die de voorkant van de 2-serie erop plakte vind ik toch nog wel een stuk mooier staan.
20% bijtelling voor een 1.5 driecilinder? Had eerder 7% gedacht of 14%. BMW ligt achter. Niet aantrekkelijk voor de lease, alweer niet. Voor beetje motor (125d) betaal je nog steeds 25%. Mooi design maar vooral met M pakket. En dat interieur? Precies hetzelfde als de huidige dus ik zie echt geen vooruitgang. Ik ben echt een BMW man maar valt me afgezien van de buitenkant wat tegen. Als ik het geld zou hebben zou ik eerder een A klasse kopen of leasen, veel moderner. En hoe zit het met assistentiesystemen zoals dodehoeksensor, parkassist, frontassist, adaptive cruisecontrol? Een Skoda Octavia of Golf heeft nog meer innovatieve gadgets dan deze BMW. Ze hoeven maar te kopieëren van de 3 en 5 serie. Jammer.
@730ld: voor het interieur: het is een facelift, geen nieuw model, het interieur past perfect in de lijn van de 2-, 3- en 4-serie. Qua innovatie, de nieuwe 1 is te krijgen met parkeerassistent, actieve cruise control met stop-en-go. Vermoeidheidssendor, collision prevention, lane assist en dodehoeksensor behoren allemaal tot het driving-assistance pakket. Traffic-sign recognition is er ook, maar dit was bij de vorige ook al :)
Is toch zeker een verbetering, hopelijk zie ik de facelift variant vaker op de weg dan de ”oude”.