







Helaas is het kenteken AA-00-13 niet meer aanwezig op deze donkerblauwe Mercedes S-Klasse (W140), die ooit gebruikt werd om prins Bernhard te vervoeren.
Dat Benno een ware petrolhead was wisten we natuurlijk. Hij stond immers bekend om de vele, voornamelijk groene, Ferrari’s die hij in zijn leven versleten heeft. Als het allemaal iets minder opvallend hoefde dan liet prins Bernhard zich graag vervoeren in een Mercedes S-Klasse.
Deze S600 Lang Designo werd gebruikt door de prins vanaf 1997 tot 2000 en inmiddels staat er 118.200 kilometer op de teller. Momenteel staat deze auto te koop bij de Saab dealer in Apeldoorn voor een bedrag van €10.950.
Als je achterin plaatsneemt zit je op een elektrisch verstelbare achterbank. Op de foto’s in de gallery kan je zien dat er op het dashboard extra knopen zijn aangebracht, waarschijnlijk voor blauwe lampen achter de grille. Deze S-Klasse is niet gepantserd, maar beschikt wel over dubbel glas.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Toen de S classe nog echt groot leek!
@3246cm252kw: heb je al eens naast de nieuwe S met lange wielbasis gestaan?
@Sunbeer: inderdaad grote auto’s maar door al die elegante lijnen van tegenwoordig ogen ze niet zo groot. Die oude S was zo’n vierkant bakbeest… De nieuwe S in verhouding gelijnd als een sportwagen.
@3246cm252kw: omdat aerodynamica.
@FB_1451261946: dat hoef je mij niet uit te leggen hahaha
Mits ‘ie geen mankementen heeft, is het best een goede prijs. Vind verlengde versies echter niet mooi.
@robbie: … maar beschikt wel over dubbel glas.
Was dubbel glas niet standaard op de W140?
@potver7: Dan beschikt ie er toch over
@potver7: ja dat dacht ik ook al.
De kathedraal… hij draagt de naam met verve
Ik vind dat helemaal geen slechte deal. Vind er maar is een met zo’n km stand, origineel NL auto. Dat Prins Bernie er dan in heeft gereden is geinig maar niet meer dan dat voor mij.
@E34M5Touring: Ik vind zo een SAAB-dealer net wat zeldzamer.
@natos: Maar die zou ik dan weer niet willen kopen.
@E34M5Touring: Haha, nou je weet het maar nooit. Laatst toch een bericht op AB, dat de eerste SAABs binnenkort worden geproduceerd. Ben jij wel mooi de eerste die ze meteen weg kan doen, in theorie dan.
Doen die blauw/wit/rode lampjes het nog?
(Knopen = knoppen)
Wat ik wel “bijzonder” vind is dat er een 2000 kenteken op zit. Aangezien elke auto van het Koninklijk huis ook een “schaduw” kenteken heeft (een gewoon kenteken dus) je zou dan verwachten dat het kenteken van 1997 zou zijn.
@milan0: Die van ’97 zal ook nog wel gewoon in het rotatie-mechanisme zitten…. :)
Er is ook van mercedes Guard ingebouwd geweest. Maar dat is er ook weer uit. Hij is wel aan de prijs. Beetje rondgekeken maar voor 5000/8000 koop je ook een hele mooie misschien wel mooier.
“Das boot” is het eerste wat in me opkomt. Ik heb deze W140 nooit mooi gevonden van model. De W126 was vele malen slanker om te zien. Maar de W116 blijft toch mijn favoriet.
Ook al is hij van Benno geweest (wel een leuk detail), Doe mij er dan toch maar een andere uit zijn collectie.
Bijtellingsvriendelijke zakelijke bak! Helaas heb ik de money’z niet in mn achterzak zitten.
Een Guard speldje en niet gepantserd???
Deze is mooier

@sacha: die is idd mooier. Maar als je daarin rijdt zal je om de zoveel kilometer aan de kant worden gezet door de politie. ;)
@sacha: Voor mij persoonlijk HET bewijs dat de lijn tussen goud en fout flinterdun is bij deze auto’s. Ik verkies toch die van Bernhard.
Zal ik hem morgen eens opzoeken? Woon in apeldoorn
Wat is de maximaal toegestane aanhangerlast op dit ding?
@rob68: google rdw.nl controleer het kenteken
@rob68: Heb ff gekeken voor je. 2100kg. Dus een Tabbert Contessa tandem asser is geen probleem.
Ik ben een tijdje geleden bezig geweest om de Mercedes S600 van Prins Bernhard te kopen maar zie er voorlopig van af.
Aangezien de auto nog al wat mankeert en daarmee aan vele kosten verbonden zit, tenminste als je die auto in orginele en goede staat wilt brengen!
Hij zou nog meer met de prijs moeten zakken anders wordt het voor mij (en andere geïnteresseerden) een te duur kosten plaatje.