
Het gruwelijke race-apparaat uit Oost-Europa, kennen we hem nog?
Twee jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met Praga. Een bedrijf dat zijn oorsprong vind in het bouwen van karts, maar enige jaren geleden besloot om een Le Mans-achtig kanon-op-wielen te fabriceren. En wel volgens een bekend recept: koolstofvezel van bodem tot dak, een minimalistisch interieur, zespuntsgordel + racezetel, racestuur met info-display, en een zeer gering wagengewicht. 590 kg leeg, om precies te zijn.
Voor de aandrijving gingen ze los op een 2.0-liter viercilinder van Renault Sport, die aan de turbo-beademing werd gelegd. Resultaat: 210 pk en 220 Nm, wat neerkomt op een vermogen van 356 pk per ton.
U ziet uzelf de trackdays al bezoeken met dit gevaarte (waar de Radicals van deze wereld nog wat van kunnen leren qua styling)? Goed nieuws, want we hebben een occasie gevonden via Autoforum. Er staat er een bij Prestige Motorsports in Miami, naar verluidt met een gekieteld blok dat 350 pk levert. Nieuw kosten het 97 centimeter hoge apparaat 98.000 euro, dus we verwachten deze voor de prijs van een goed aangeklede Audi A6 wel mee te kunnen krijgen. Wie gaat hem ophalen?
UPDATE: toevallig is er onlangs een race-R1 achterop een trailer gespot, de foto’s check je op autojunk.
Ik vind dit stiekem HEEL cool! Tsjechië zit vol hoogopgeleide techneuten, niet altijd met een baan op niveau… dit is blijkbaar wat ze kunnen!
@motiondrive:
idd bij lange na niet het niveau van een land vol hoogopgeleide techneuten ..
@lincoln: jij… kan het… vast… veel.. beter..
@frietjemet:
bedankt dat je denkt dat ik veel beter ben dan een land vol hoogopgeleide techneuten ..
Lijkt in de verte op de concept auto’s van mazda
@xiran: mazda? Heb jij deze monster wel van een verte bekeken?
@snitcher009: deze. Schaam u dieper dan diep.
@snitcher009: deze monster??
@xiran: de Furai zeker? Zeker de achterkant, zo open..
@guusboum: ook de voorkant.
-edit: check!-
En nee eigenlijk kende ik hem niet maar ziet er erg goed uit! Mooier dan andere trackday concurrenten.
Wel jammer dat hij geen kenteken heeft, aan de andere kant ook weer logisch want dan moet je aan allerlei dingen voldoen waaraan hij dus niet voldoet…
@reistje: Beigrjpend scehvrijn is meiloijk..
Dot ziet er gewoon goed uit.
Leuk ding. Wel prijzig voor een eenvoudig 4-cilinder trackday speeltje. Plaatwerk haal je natuurlijk ook niet bij de dealer om de hoek in geval van een oepsje. Ze zouden hem in bijvoorbeeld Engeland van een kenteken moeten laten voorzien. Dan is de markt hiervoor een stuk groter.
in de Dutch Supercar Challenge rijden al geruime tijd Praga’s rond! Brute dingen hoor!
@Michiel1:
Yep, maar dat maakt de aandacht hier niet minder leuk….
@Michiel1: Dutch Supercar challenge.
Is dat die raceafdeling waar Cor Euser met zijn rainbow Marcos Mantis al 20 jaar de titel behaalt?
@gregorius:
Nope, Eiser rijdt inmiddels al heel wat jaren met een Lotus Enorm in het GT4. Om in de supercarchallenge mee te kunnen heb je wat serieuzer spul nodig tegenwoordig.
De Praga rijdt in een aparte klasse met de Radicals.
Die challenge telt inmiddels 4 klassen.
Nog nooit van gehoord maar het ziet er verdomd lekker uit!
Zoo, een heel leuk track-speeltje die er ook nog eens erg goed uit ziet. Dat is zeldzaam.
210pk uit een 2l turboblok, waarom niet gewoon een na blok dan ?
@DDX: De 210 pk is zonder turbo beademing, het is het 2.0 liter blok uit de renault clio RS/formule renault 2.0. Eigenlijk een perfect en betrouwbaar blok, maar persoonlijk had er nog wel 20-30 pk meer uit gehaald mogen worden om echt met de Radical SR3 te kunnen strijden. In de bochten/remmem was je net iets sneller maar op de rechte stukken verloor je dat helaas waardoor je nooit echt kon inhalen.
Met turbo zit je waarschijnlijk rond het vermogen wat ze daar in miami opgeven. De R1T was echt serieus snel vergelijkbaar met de SR8. Jammer dat het in Nederland niet echt van de grond af is gekomen, in de supercarchallenge rijden er maar 2.
Danny van Dongen (Nederlandse coureur) heeft flink wat testwerk met deze auto gedaan.
Lijkt mij leuk als trackday auto
Gruwelijke styling
Toen Beitske Visser met de Praga de gevestigde orde de oren kwam wassen zag de auto er nog heel anders uit… Kennelijk is Danny van Dongen niet alleen een coureur maar ook de contactpersoon voor NL..
@w0o0dy:
Dat was de R4.
Die had dan ook een Hayabusa V8 motor met 520pk onder het kapje.
Tegenwoordig overleeft ie als R4S met een Renault/Nissan 3.8 V6.
http://pragaglobal.com/cars/praga-r4s/
@carmasterr: Ah thanx, good intel ;-)
@w0o0dy:
My work here is done!
@carmasterr: als ik het goed zie is dit ding dus een stuk sneller dan die Dutch Supercar auto’s.. zomaar 9 seconden op Assen… damm!
-edit: thanks! Is aangepast-
holy cannoli dit ding ziet er splijtend uit
sjeeeeezus wat een bruut ding
Ik vind de voorkant wel iets weg hebben van een ferrari enzo, eentje waar in gezaagd is, dat wel. Of misschien gaat mijn fantasie een beetje te ver, dat kan ook
Leuk dingetje en niet eens zo heel duur.
Positieve berichten! Het blijft feest om er mee te rijden, rijd als een grote kart met wat downforce :) Hierbij wat beelden vanuit de cockpit: http://www.youtube.com/watch?v=uS2cwA7Jx6Q
@dannyvandongen: crikey, dat ding rijdt dus een tijd waarmee je tussen de 10e en 15e plek op de grid van de ATS F3 qualifying zou staan? Nogal snel als ik eerlijk ben, behoorlijk onder de indruk!
@w0o0dy: Klopt! We zijn natuurlijk wel iets zwaarder dan een F3 maar de turbo doet goed zijn werk in mapping 3. Op het stuurwiel kunnen kan ik het vermorgen in 3 standen zetten. Stand 1: 300 pk stand 2 320 pk en stand 3 rond de 340 pk.
Ik zou hier wel eens een tesritje in willen maken, de specs liegen er niet om!