







Joop Donkervoort trapt 2015 prima af. Dit is de D8 GTO Bilster Berg Edition.
Op het asfalt van het Bilster Berg-circuit pakte Donkervoort vorig jaar het record voor straat-legale productieauto’s. Dit ‘succes‘ hebben de vaklieden uit Lelystad nu doorvertaald naar een speciale versie van de D8 GTO, waarvan er niet meer dan 14 worden gemaakt.
Het grootste verschil ten opzichte van de reguliere D8 GTO zit vooraan. De uit koolstofvezel opgetrokken neus heeft een nieuwe look en is in het zwart uitgevoerd. verdere herkenningspunten zijn de badges en een typeplaatje op het dashboard, voorzien van het productienummer en de naam van de Donky-eigenaar. Verder is er een nieuw LCD-schermpje geplaatst.
Belangrijker zijn de aanpassingen onderhuids. Donkervoort heeft nieuwe schokdempers van Intrax gemonteerd en een stijvere rolkooi voor meer torsiestijfheid geplaatst. Ook is er een achteraan een stabilisatorstang bijgekomen. Aanpassingen die ze samenvatten als het Performance Plus-pakket, en de D8 GTO op zijn semi-slicks van Hankook strakker door bochten moet laten glijden.
De 2,5-liter TFSI-motor werd ook een klein beetje gekieteld. Er werd een lichter vliegwiel gemonteerd (-10 kg) waardoor de gasrespons is verbeterd. Het vermogen van de vijfcilinder blijft op 380 pk staan en naar de 100 km/u sprinten neemt nog steeds 2,8 tellen in beslag.
Kosten voor deze circuitwaardige ode aan een Duits circuit: 194.000 euro.
Niks dan respect voor de firma Donkervoort! Want je moet ECHT iets goeds bouwen om dit te kunnen verkopen voor 2 ton!
@motiondrive:
Dat doet Joop dan ook al jaren, het enige wat er wat mij betreft aan mankeert is dat ik die €194k niet heb….
@jrk68:
U heeft geen moeite met de zo’n duivelse Audi motor? ;-)
@Rob:
Nope, zolang een auto leuk genoeg is zit ik er niet zo mee als die wat minder betrouwbaar is.
Zelf rij ik een Lots Off Trouble Usually Serious en een Smart Roadster.
Beide staan nu niet bepaald als extreem betrouwbaar te boek.
Natuurlijk had ik liever gezien dat Joop trouw was gebleven aan Ford en hier zo’n mooie Volvo/Ford Focus RS 5 cilinder in had gelepeld.
Gaat het echter om een brood en boter auto dan heeft betrouwbaarheid voor mij een grotere prioriteit.
Verder schep ik er genoegen in om fanboys zo nu een dan eens lekker op de kast te jagen en geen groep waarbij dat zo makkelijk gaat als bij de vagfans….
@motiondrive: 10 kg van een vliegwiel afhalen is anders niet lullig…
@griffendahl: Begrijp me niet verkeerd, ik vind Donkervoort een ontzettend mooi bedrijf en ik kan hun producten waarderen. Maar er is maar een heel kleine groep mensen die voor 2 ton hiervoor gaan. Dat is wat ik bedoelde: Je moet van goede huize komen om dit te verkopen voor 2 ton! En dat lukt zo te zien vrij aardig!
@motiondrive: Ik bedoel meer dat een gemiddeld vliegwiel niet eens 10kg weegt… Als je er dan 10kg af kunt halen is dat een enorm briljante prestatie…
@griffendahl: Überhaubt 10kg winnen op zo’n auto is al veel, laat staan alleen in het vliegwiel…
@griffendahl: Vraag mij af wat zo’n vliegwiel dan standaard weegt! Ik haalde van mijn ethische racer ooit 2,5 kilo af, van origineel 6 kilo, naar 3,5. Er bleef slechts een dun randje staan voor de starterkrans….
@griffendahl: ja, ben benieuwd hoeveel…..of eigenlijk weinig er dan over blijft.
Een beetje vliegwiel weegt wat? Kilo of 13 – 17 ongeveer?
@motiondrive: Misschien kan Victor Muller een stageplek krijgen bij Donkervoort. Om te leren hoe het wel moet… ;-)
@donvincenzo: Laat die man a.u.b. zo ver mogelijk bij Donkervoort vandaan blijven…
@donvincenzo: laat Muller alsjeblieft ver weg blijven bij Donkervoort. Ik gun hem stageplaatsen bij vele volumemerken, maar niet bij een uniek bedrijf als dat van Joop.
@Carreza: Ik denk niet dat hij die plaats überhaupt krijgt ;)
Heerlijk zo’n compromisloze auto. Uitlaat ziet er wel een beetje raar uit zo. Als dit al nummer 13 is, zijn ze al bijna uitgebouwd.
10 kilo? Van alleen het vliegwiel???
Voor een sportieve auto had ik op z’n minst al een licht vliegwiel verwacht.
Maar wel dik, die auto :)
@jaccovdzaag: 2 massa vliegwiel heh. Til die maar eens op met 1 hand
Wat een monster! In positieve zin.
Cool
BAM! Die kan ik niet betalen…
BOEHOEoeoe…
Kolere zeg.Wat een auto.Maar als enige ‘sportwagen voor € 200.000 zou ik toch een deurtje verder gaan.Dit koop je alleen als al een heel leuk gevulde garage hebt.In tegenstelling tot z’n meer ‘normale’ broers.Daar is het vaak al de tweede auto.
@sydney: hmm voor wat betreft het eerste lijkt het me dat je gelijk hebt, toch erg veel geld voor zo’n sigaar. Maar vwb die ‘gewone’ donkervoort; die doet stiekem al 85K o.i.d. als ik het me goed herinner, heeft een vrij oude vierpitter onder de kap en is niet gemaakt van carbon. Er zijn genoeg en dan bedoel ik echt een waslijst aan bedrijven die ‘Lotus 7s’ maken voor een klap minder (iets minder goed in elkaar geschroefd wellicht maar goed genoeg voor een ‘op een mooie zonnige dag speeltje’).
Hoe raar ook dit GTO exemplaar vind ik wat dat betreft een betere value for money hebben, het is heel duur, maar je hebt wel wat speciaals wat niemand anders op deze manier maakt.
En toch vind ik 194k voor een snelle badkuip een tikje belachelijk…
Heel erg vet! maar niemand die hier 194.000 voor gaat betalen..
@caraddicted:
Donkervoort is al ruim 25 jaar een gezond bedrijf, iets zegt mij dat er dus genoeg mensen te vinden zijn.
Dat dit geen auto voor posers, jurken en wannabees is lijkt me duidelijk.
Je hebt dus nog een hoop te leren eer jij jezelf met recht een autoverslaafde mag noemen.
Voorlopig kom je nog niet in aanmerking voor een therapietje bij mij….
@jrk68: Donkervoort is niche merk in sportautoland. Ik denk niet dat er nog een 2e “Donkervoort” kan bestaan. De meeste rijken laten hun bips nou eenmaal graag zakken in een met mooi leer bekleed interieur, om vervolgens lekker rond te cruisen met een zingende V8/10 of 12 op de achtergrond. Zat vanmiddag een beetje door de quote 500 te bladeren en de gemiddelde leeftijd is ook niet Donkervoort proof :p
sorry maar ik zou toch niet zoveel geld over hebben voor zo een auto. Voor 200k weer ik wel dikkere auto’s. Die ik liever zou hebben.
Knap dat je met zulke auto’s al zo lang je brood kan verdienen. En het zal ongetwijfeld fantastisch rijden etc. Maar ik heb er helemaal niks mee. Zelfs in m’n top 100 komt er geen 1 voor. Leuk voor een ander, niks voor mij.
@E34M5Touring:
Yep, maar het is dan ook meer iets voor vlieggewichten als ik….
@jrk68: Ik heb dat dilemma gelukkig niet. Ben bijna net zo lang als de auto zelf, dus passen gaat het nooit. En het doet me te weinig om er geld aan uit te geven. Dus je mag mijn productienummer met alle plezier hebben :-)
@E34M5Touring:
Dat kon ik me nog herinneren, 2.08m was het toch?
Beetje flauw van me….
* spaarvarken kapot slaan doet *
@rednasnamsob: *komt €193.995 te kort*
Heerlijke brute auto van een Nederlandse fabrikant. Die vijfpitter is ook geweldig.
194.000 is wel serieus geld voor een tracktool. Maar het is ook wel een serieus speeltje, een stuk volwassener dan een Caterham. Wat doet een X-Bow tegenwoordig nieuw? 100k?. Kun je er nog een A6 voor alledag bij kopen voor dat geld.
Heel bruut maar 194k?!
Geweldig dat dit uit Nederland komt!
Daar word je toch trots van als Nederlander! Heerlijke vijfcilinder, waanzinnige prestaties, gebouwd in Lelystad. Helemaal goed.
194k is incl alle belastingen? Dan kost dit dus “maar 150 mille” in normale landen? Let wel dit ding is waarschijnlijk goed voor een top 5 rondetijd in handen van een goede coureur op de meeste circuits… Een 775kg +300 pk Radical SL kloppen met meerdere seconden zegt wel iets…
@w0o0dy: denk het niet.
Prijs vanaf € 194.000,- incl. 21% BTW (excl. BPM à € 10.343,-)
Price from €194,000 including 21% VAT
Preis ab 194.000 € inkl. 21 % Umsatzsteuer
Prix à partir de 194 000,- € TTC (TVA de 21 %)
Ik vind het echt serieus gave auto’s. Neerlands trots! Maar wat een geld. Erg duur zeg.
Erg gave bak maar 200k??
Tja wat moet ik hier over zeggen? Gewoon ontiegelijk bruut! Het vermogen van een 911 op 200 gram… volgens mij moet je minsten vijf ballen en een reserve lul hebben om dit op de limiet te rijden!
@series2: Gewicht rijklaar gaat minimaal met 200 kg omhoog: 80 voor de bestuurder, 120 kg voor de ballen van staal in de broek van de bestuurder.
Serieus scheurijzer.
Eigenlijk moet als je als koper een serieuze coureur. Al is het alleen maar om de auto eer aan te doen.
Mij niet gezien trouwens. Ik kan niet autorijden en zou gewoon bang worden in zo’n ding…..
@Rob:
+ “zijn” ergens..
Zo lang er 30 a 40 man per jaar met liefde zo’n bedrag stuk slaan op een Donkervoort is er niets mis met de prijs. Dit is voor mensen die iets anders willen dan de zoveelste 911 of 458, mensen die een auto kopen omdat ze er al jaren van dromen, mensen die met liefde voor de zoveelste keer aan omstanders uitleggen dat hij écht niet zelf gebouwd is. Kortom; liefhebbers die koste wat het kost een Donkervoort willen, en niets anders.
Ik blijf ondertussen hopen dat die belachelijke D8 GT door zijn onpopulariteit zo sterk in waarde daalt dat ik ‘m over vele jaren misschien wel kan kopen.
Tjezus 2 ton… Wat een gek ervoor geeft natuurlijk. Wel een knappe wagen.
@ricardo: volgens mij heeft de standaard GTO 340pk, dus wat dat betreft krijg je er bij de Bilster Berg Edition er dus ook 40pk bij (net zoals de eerste 25 GTO’s).
Eat that, Spyker!
Ziet er super dik uit
Je moet wel Bilderberg connecties hebben wil je dit kunnen betalen.
Jullie mogen trots zijn op zo’n mooi Nederlands merk. Niets dan respect voor Donkervoort. En dit ding ziet er weer geweldig uit.
Ik kocht mij liever een spijker. Misschien minder bruut maar het oog wil ook wat en dan vind ik spijker vele malen mooier.
@gerjan: Spijkers verkopen ze bij de Gamma. Spykers binnenkort bij BVA auctions.
Mooi….Prachtig…..echt waar….Maarre doe mij maar een Lotus Super Seven…Net iets mooier, goedkoper en waarschijnlijk leuk genoeg om te rijden….
@norge: Donkervoort is kwalitief wel een paar stapjes hoger dan een Caterham/Westfield. Maar dat zijn ook zeker leuke auto’s om te rijden!
Niks anders dan respect voor deze kleine maar zeer geliefde autobouwer.
Hoop dat ze ook dit jaar op de Rai staan.