
Hoewel iedereen en zijn moeder weet dat het VAG-concern heeft gesjoemeld tijdens emissietests, zou Audi naar verluidt vrolijk door zijn gegaan met deze praktijken.
De Californian Air Resources Board (CARB) heeft dit jaar sjoemelsoftware ontdekt in de automatische transmissie van een Audi, aldus Bild am Sonntag in een weekendspecial.
In september 2015 werd bekend dat VAG sjoemelsoftware heeft gebruikt om schoner uit emissietests te komen. Het concern is nu druk met het herstellen van het beschadigde imago, maar dit nieuws kan een deuk slaan in dat herstelproces.
Het zou gaan om een ander soort sjoemelsoftware dan de software die werd gebruikt door Volkswagen. Deze nieuwe software zou in staat zijn om te herkennen of de auto aan het sturen is of niet. Het programma zou zichzelf uitschakelen wanneer er meer dan 15 graden wordt gestuurd. Op het moment dat de software uitgeschakeld is, stoot de Audi meer CO2 uit.
Een woordvoerder van Audi weigerde commentaar te geven tegenover de Duitse krant. Volgens het bericht is Audi in mei van dit jaar gestopt met het gebruiken van de software. Betrokken engineers zouden inmiddels zijn ontslagen.
Gelukkig maar dat ze dit gedaan hebben, het was toch wel een betere soap dan GTST. Ik pak de popcorn er maar weer bij.
@badmat:
Is onze popcorn vriend hier al eens weer terug geweest?
@dickie: ja ja… het zal wel
Kun je uitleggen wat je bedoeld ;)
Gelukkig is dit ook voorsprong door techniek, of door software.
Ze zijn bij VAG echt bezig om zichzelf de das om te doen.
@vorsprungdurchbetrug: DAS auto ?
@potjak:
Das zullen wel nodig hebben, voor rechtsbijstand.
@vorsprungdurchbetrug: Ook :)
Ze dachten dat ze Voorsprong door techniek aan het gebruiken waren!!
Nou ben benieuwd welke beerput er nu open gaat.
@mellie: voor Europa was het argument “Wir haben es nicht gewusst” al gebruikt, dus ik ben benieuwd hoe ze zich hier uit gaan praten
Sturen? Zal dus met de gekozen versnelling te maken hebben die vervolgens invloed heeft op het verbruik en daardoor de CO2-uitstoot?
Niet handig om te doen, ik heb echter het idee dat het nog ’te vroeg’ volgt op het Volkswagenschandaal, dus dit zal denk ik ondergesneeuwd worden door de problemen die al bekend zijn bij Volkswagen.
@granlusso: Ben benieuwd welke automaat dit betreft. S-Tronic of Tiptronic. Die gare CVT zal het toch niet zijn.
ls het de S-Tronic is weten we wel meteen waar de ‘S’ voor staat…
Veranderingen binnen VAG is een lang proces. Kijk maar naar hun auto’s.
We kunnen het ze dus niet kwalijk nemen.
Het merk met de vier nullen op een rij spoort niet als je stuurt… verwonderlijk!!!
@tjorque: lost and lots of undaahsteeah
Iemand die er nog verbaasd over is?
Daar gaan we weer! Ik vraag mij oprecht af of de VW groep al het achterste van zijn tong heeft laten zien.
Afwachten maar weer
Ja de engineers ontslaan, lekker makkelijk. Ik denk niet dat zij over de besluitvorming gaan. Zij ontwikkelen iets in opdracht van het management en dan worden zij eruit gegooid. Hoop maar dat ze een grote zak geld mee hebben gekregen maar dat zal wel niet
@lekkerlinksrijden: onvoorwaardelijke gevangenisstraf is echt het enige wat helpt. En inderdaad niet alleen de technici maar vooral de bestuurders. Die krijgen tenslotte betaald voor hun verantwoordelijkheid, dan moeten ze dan nemen ook.
@lekkerlinksrijden: Niet alles geloven wat er gezegd wordt, zeker niet als het van VAG af komt.
Dat zal toch niet waar zijn? Ik kan me bijna niet voorstellen dat volkswagen zo ontzettend stom is. Aan de andere kant, we hebben het wel over volkswagen…
@lekbak: tja en “het volk” blijft zo stom om die dingen massaal te blijven kopen! Inclusief de overheidsdiensten. Heel bijzonder allemaal. Maar kennelijk wil de massa wel verontwaardigd reageren maar verder gedwee, met oogkleppen op, weer een nieuwe VW of 4×0 kopen.
@SpiderIV: in alle eerlijkheid, het is niet iets waar het volk direct last van heeft en/of wat mee weegt bij de keuze voor een auto. Heb jij wel eens een auto gekocht omdat deze tijdens een test evenveel co2 uitstoot heeft als bij normaal gebruik?
@jackass266: daar heb je wel last van. Het gaat om de uitstoot. Je ziet het niet maar je longen merken het wel
@lekkerlinksrijden: bij sommige zie je het trouwens wel, sorry
@lekkerlinksrijden: vandaar ook het woordje direct in mijn reactie
@jackass266: neen niet die uitstoot; gaat me om het absoluut bewust misleiden van testen door VW. Uitstoot is bij alle merken niet cf opgave. Gaat erom dat VW doelbewust sjoemelt.
@SpiderIV: aan de ene kant heb je helemaal gelijk. Aan de andere kant is het economische zelfmoord om volkswagen kapot te maken.
Ik zeg het iedere keer weer: laat het bedrijf met rust en vervolg de verantwoordelijke mensen. Het bedrijf is slechts een papiertje en een papiertje kan nooit ergens verantwoordelijk voor zijn. Als de wet hier niet klaar voor is dan moet die gewijzigd worden.
Ondertussen mogen ze van mij lekker volkswagen blijven kopen. Dan kan ik straks tenminste nog mijn brood betalen.
@lekbak: een concern als VW krijg je niet zomaar kapot, gaat het me ook niet over. Verbaast me wel dat de verkoopcijfers zo aardig op niveau blijven. Allerlei merken voldoen in de praktijk niet aan de geclaimde normen, verschil bij VW is dat ze zeer zeer doelbewust misleidend bezig zijn. Het woord Sjoemel hebben ze nu ook al geclaimd! Enfin, zal allemaal wel aan mij zullen ze nooit een stuiver verdienen, na mijn eerste Golf 1 1.6LS nooit maar dan ook nooit een VW product meer.
@SpiderIV: je krijgt het niet zomaar kapot nee. Maar dit geintje gaat in de VS alleen al vele miljarden kosten (15+ waarschijnlijk). Als Europa daar nog een schepje bovenop doet kom je al een heel eind. Koop je dan ook nog eens geen producten van hun dan krijg je ze echt wel kapot. En dat is niet bepaald wenselijk voor onze economie.
En het ergste is dat je dan alsnog alleen maar symptoom bestrijding hebt gedaan!
@lekbak: ach dat symptoom bestrijding vraag ik me af. Wel een heel duidelijke reactie. Laat VW (en dus haar aandeelhouders) maar even heel stevig bloeden voor het gesjoemel. En verder stapt elke andere fabrikant graag in het gat dat VW achterlaat. En de mensen? Waarschijnlijk is een deel van de medewerkers welkom bij Ford/Opel/Fiat/Renault ed.
@lekbak: ach dat symptoom bestrijding vraag ik me af. Wel een heel duidelijke reactie. Laat VW (en dus haar aandeelhouders) maar even heel stevig bloeden voor het gesjoemel. En verder stapt elke andere fabrikant graag in het gat dat VW achterlaat. En de mensen? Waarschijnlijk is een deel van de medewerkers welkom bij Ford/Opel/Fiat/Renault ed.
@spideriv: ik vind het ook verbazingwekkend dat het volk in een VAG blijft stappen. Dat mensen zich niet druk maken over ‘sjoemelsoftware’ snap ik wel. Maar VAG is niet alleen hierom de laatste jaren slecht in het nieuws. Vergeet niet hun problemen met de 2.5 Tdi, distributiekettingen, extreem olieverbruik, DSG bakken, 6- bakken, electronica, slechte remmen RS3, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Want er wordt door VAG kopers nog wel gelult over roestende Alfa’s of Peugeots (ook Duitse merken kunnen heel goed roesten), of ze hebben het nog over hoe slecht de Laguna Mk1 was. Maar voor de problemen bij VAG zijn ze blind en doof, de importeur trouwens ook voor de klanten.
@rufctr01: eens! ………….. Maar jij hebt wel een “kever” als foto ??? ……………. (geintje, niet happen!)
Dan hebben we op de snelweg in elk geval minder uitstoot gehad want ze rijden toch altijd links
@rob5nismo:
ROFLOL
* rob5nismo voor Poelifinario nomineren doet *
@amghans: thnx
De Audi’s en VW’s staan in Duitsland langs de weg te koop alsof je bij de Aldi voorbij rijdt, geen hond die die dingen nog koopt, allemaal stickers achter de ramen met uitverkoop de ene nog groter dan de andere. Het zijn voornamelijk nieuwe BMW’s en Mercedes die je ziet rijden.
@sracert: dat vind ik nou goed nieuws!
@sracert: waar baseer je dit op? We halen regelmatig auto’s uit Duitsland en als je kijkt naar het aanbod en de prijzen en de gemiddelde tijd dat de auto’s staan daar is daar ook weinig aan de hand mbt de populariteit van VAG producten. Prijzen zeggen alles
Een kwestie van tijd tot andere merken met hetzelfde gesjoemel aan het licht komen. Met de huidige (veel te strenge) emissie eisen is het bijna onmogelijk om een degelijke auto op de markt te brengen zonder te ‘sjoemelen’
@oemplus: er zijn ook fabrikanten die inmiddels de compresie van de dieselmotoren op 1:14 hebben ipv de ouderwetse 1:20. Hiermee kun je de temperatuur lager houden en kan de NoX uitstoot ook ondeer echte gebruiksomstandigheden binnen euro 6 blijven. Maar ja als je voortdurend vorsprung durch technik roept dan hoef je natuurlijk niet te ontwikkelen en innoveren.
@oemplus: dat wordt al zo lang het sjoemelschandaal bekend is geroepen door VAG fan boys. Tot nu toe hebben ze nog geen andere fabrikant bij de lurven….
Dit verhaal geeft ook maar weer eens aan dat dat fossiele brandstof motoren hun eind begint te bereiken om aan de steeds strengere emissie eisen te voldoen zonder dat daar sjoemel software voor nodig is.
Er zijn al verhalen de ronde gegaan dat fossiele brandstof motoren niet schoner kunnen dan de huidige Euro-6 norm, Euro-7 zou een bijna onmogelijke uitdaging worden.
@hzw: Of de emissie eisen deugen gewoon niet, dat kan natuurlijk ook.
@HZW: dat is een beetje groen links praat. Er zijn nog genoeg technieken als hcci en TJI die op de plank liggen waar nog serieuze vermogens en uitstoot/verbruik winsten mee te behalen zijn.
@eelco74: hcci ligt nog niet echt op de plank. Dat krijgen ze bij mijn weten nog steeds niet goed voor elkaar. Tji is een duur en kwetsbaar systeem, het is nog maar de vraag of dat binnenkort in straatauto’s te vinden is. Maar dat functioneert gelukkig al wel.
De oplossing zal toch gezocht moeten worden in auto’s zonder lokale uitstoot. Helaas, want hoe meer het stinkt, pruttelt en schud hoe leuker ik het over het algemeen vind.
@lekbak: dat is gewoon een kwestie van tijd, beiden worden naar verluid door oa Ferrari gebruik in de F1. Vroeger was abs, actieve demping, tractiecontrole, esp etc ook heel duur en nu gemeengoed.
@eelco74: wacht ff, bij hcci is er toch sprak van ontsteking door compressie? Wellicht heb ik het helemaal verkeerd hoor, maar dat wat ik in gedachten heb kan niet gecombineerd worden met tji. Ferrari gebruikt sowieso tji.
@lekbak: http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/209951/hielp-hcci-technologie-ferrari-aan-sterke-starts
@eelco74: elk motor merk.gebruikt tji in de f1. Honda was de laatste die het ingevoerd heeft.
Wanneer komt er eindelijk eens een “Edit” functie om fouten te corrigeren.
De functie hoeft maar 5 min actief te zijn en tevens een melding van “editing” te geven als het gebruikt is.
@HZW: gewoon controleren voordat je op ‘versturen’ klikt.
Ach wat een schande dit weer, het merendeel van de mensen zal het aan hun reet roesten wat zo’n Audi nou uitstoot.
Het wordt tijd dat een onafhankelijke journalistieke instantie opstaat die standaard nieuwe auto’s gaat testen op sjoemelsoftware.
Volgens mij gaat Audi gewoon door met produceren van sjoemelsoftware op de auto’s want ik zie de prestaties niet achteruit gaan, daar is het uiteindelijk allemaal om te doen bij Audi. Minder mensen kopen de auto’s nog als ze moeten toegeven dat ze mindere techniek in huis leveren dan de concurrent.
Dat een partij wat beweerd betekend nog niet dat het waar is, ook al gaat het over Audi. Ik wacht liever met concluderen tot dit volledig is uitgezocht.
@robert110: Ik heb nog weel een emmer zand voor je, waar zal ik ‘m brengen?
Ein zwei sjoemelfrei !!!!
Zo krijg je toch vanzelf steeds meer liefde voor merken als mazda?
@daandebree: Wie zegt dat die geen sjoemel software gebruiken.
Kan mijn niet voorstellen dat dit iets is wat alleen bij VAG gedaan wordt.
Het is nu wel zo dat VAG onder een vergrootglas ligt door dit alles, andere merken zullen ook nog wel aan de beurt komen.
@HZW: zijn ze al en er is zat ellende ontdekt. Alleen maakte VAG de fout ook in de US te sjoemelen, en dat is nogal dom. Daar ga je publiek aan de schandpaal.
Waarom verbaasd mij dit niet. Snap sowieso waarom iedereen steeds weer in die marketing onzin blijft geloven en een betergebouwd interieur belangrijker vinden dan een auto die heel blijft ???
Het houd niet op…..
@RubenPriest: essentieel in dit stukje nieuws is dat het om benzine voertuigen gaat en niet om diesels!
In ieder geval heeft audi nooit aan het design gesjoemeld
Door en door rot bedrijf
Volgende stap word
Als de auto accelereert en de gps coördinaten veranderen niet
Dan sjoemelt de auto ook weer
Als Audi deze functie gewoon bekend had gemaakt als “super CO2 city modus” die ervoor zorgt dat de auto bij rechtuit rijden en optrekken (gebeurt toch veel in de bebouwde kom en dus ook onder de zgn. testcondities) minder CO2 uitstoot, dan was er toch niks aan de hand geweest? Deze software kan je op meerder manieren uitleggen volgens mij. Of mis ik in dit geval iets?