





Je zoekt een boodschappenwagentje die een RS6 het leven zuur kan maken? Dan heb je hem gevonden.
Als 367 pk uit de 2.5 TFSI-vijfcilinder voldoende is, dan kun je je Audi RS3 laten zoals hij is. Vind je dat nog wat magertjes, dan kon je al aankloppen bij MTM. Zij leveren een kit waarmee het vermogen uitkomt op 435 pk. Toen ze die set eind vorig jaar aan het publiek voorstelden, lieten ze tussen neus en lippen door al even weten te werken aan een versie met 500+ pk. En guess what… die is er nu!
Van dat plusje achter de 500 moet je niet te veel verwachten, MTM’s RS3 R heeft namelijk 502 briesende pony’s in het vooronder. Dat is nog niet zoveel als een RS6 er standaard heeft (560) maar dankzij het lagere gewicht ben je Audi’s eigen powerhouse wel te snel af, 3,6 versus 3.9 seconden naar de honderd. De 200 km/u heb je in 13,1 seconden op de teller staan. Wat de topsnelheid is, vermeldt MTM niet. Vermoedelijk hebben ze nog niemand kunnen vinden die het aandurft dit zwaar gekietelde bommetje tot het uiterste te tarten.
Het exemplaar op de foto’s kost je volgens MTM 94.396 euro. Daarvoor krijg je niet alleen de performance-upgrade (€ 18.930), maar ook een nieuw uitlaatsysteem (€ 4.250), grotere remmen (€ 3.298) en de nodige interieur- en exterieurupgrades (totaal € 14.338). De rekenwonders hebben al door dat de totaalprijs gebaseerd is op de Duitse vanafprijs van de RS3 (€ 53.500) en niet op de Nederlandse (€ 71.860). Da’s dan weer jammer.
zonder die opsmuk of in een 1.6 TDI Ultra jasje wil ik dit bommetje wel voor de deur :-)
Alleen de mechanische updates graag. Wat een monster!
In een rs3 een rs6 uitzwaaien, fantastisch
@a3sb: Ach misschien is de RS6 ook bij MTM geweest.
Hier in NL dus flink over de ton.
Een hoop geld voor een petje.
@csx3000: “Een hoop geld voor een auto” bedoel je?
@csx3000: toch jammer van die laatste zin. Hoeft van mij allemaal niet zo dat soort vooroordelen. Audi = petje, BMW = marrokaan.
@jackass266: je vergeet Mercedes = kamper / turk
@draadloos: Daarom is er nu de Maserati Ghibli…
Fantastisch ding natuurlijk, mooi uiterlijk, goed geluid en heel veel power. En ik kan gelijk 14.000 euro besparen op interieur- en exterieurupgrades. Ik ben namelijk geen bij, dus ik voel niet zo’n behoefte om overal honingraatpatronen terug te zien.
Nice, maar is MTM ook niet verantwoordelijk voor het bijschaven van diezelfde 5cylinder in de Donkervoort? De mogelijkheden, mmmm
Ik kwam woensdag het onderstaande filmpje tegen met daarin een bizar snelle RS3. Of deze ook bij MTM geweest is weet ik niet. Misschien is deze nog wel sneller… https://www.facebook.com/StreetFxUSA/videos/1224181980929342/
3.6 seconden dat is net zo snel als een Ferrari Enzo. Dat is toch wel heel snel voor een A3tje.
@thomasthomas: boven die 100 is de koek ook meteen aardig op voor een A3tje met 500pk…
Wat ik soms afvraag; hebben tunernts als deze een eigen circuit oid waar ze alle upgrades kunnen testen?
Met name de topsnelheid, blaffen ze dan 250-300-350 op de lokale snelweg?
@bierbuik: MTM is neit zo maar een tuner. Net als Ruf, Alpina en Brabus hebben ze een fabrikantenstatus. Niet voor deze RS3, trouwens.
Het bedrijf is gevestigd net boven Ingolstadt. Op de bochtige wegen daar worden de auto’s getest, maar de hoge snelheidstests doen ze veelal op Nardo, in Italie.
@gtwillem: bedankt!
Een van de weinige autobloggers die wél altijd wat nuttigs te vertellen heeft!
Het leek me al niet waarschijnlijk dat elke tuner/fabrikant een recht stuk weg van een paar kilometer had liggen
@bierbuik: hmm zo klinkt het alsof bijna iedereen alleen maar onzin uitkraamt hier, excusez moi
@bierbuik: idd, wat een onzin ?
Bochten moet je alleen niet tegenkomen
@jasbelle: und waar baseer je deze boute uitspraak op?
Een collega heeft er eentje (rs3, niet mtm) en dat ding plakt aan de weg. Bochtige bergweggetjes nooo problem. Echt een kanon.
Ha! RS3 een boodschappenauto? Ik wil dat ook kunnen zeggen..