Tot dusver is er slechts één keer iets in de media verschenen over een vuurincident met de LaFerrari. Ondertussen is de 963 pk sterke hypercar al twee jaar onder ons, waarmee we wel kunnen stellen dat het geen rijdend brandgevaar is. Or is it?
Via diverse kanalen krijgt Autoblog namelijk te horen dat alle tot nu toe geproduceerde LaFerrari’s een benzinetankwissel moeten ondergaan. Wat er precies mee aan de hand is is onduidelijk, maar de nieuwe tanks zijn uitgerust met een ‘electrical non-conducting coating/surface’. Klanten krijgen van Ferrari te horen dat dit te maken heeft met een verfprobleem, en er een deel opnieuw gespoten moet worden. Navraag in het supercarwereldje leert echter dat mogelijk brandgevaar de boosdoener is.
Logisch dat Ferrari er scherp bovenop zit. Als de LaFerrari hetzelfde lot als de 458 Italia in zijn begindagen zou ondergaan, waarbij we elke week wel een brandend exemplaar voorbij zagen komen, zou dat ernstige reputatieschade opleveren. Naast de reguliere vuurschade.
Ferrari zelf ontkent dat er sprake is van een wereldwijde recall, maar dat er wel ‘aanpassingen’ aan de brandstoftank worden gedaan tijdens reguliere onderhoudsbeurten. Onderhoudsbeurten waarbij de auto in tweeën moet worden gedeeld blijkbaar, zoals op bovenstaande foto is te zien, die heimelijk werd geschoten bij een Duitse Ferrari-dealer. En ja, deze “onderhoudsbeurt” duurt een paar weken… We kid you not.
bmwm4 zegt
–edit: ontopic aub–
henkhupelschoten zegt
We moeten vlammen
http://m.youtube.com/watch?v=4zcTj2BP45c
ej20g zegt
Ferrari en eerlijkheid. Twee dingen die zelden positief in dezelfde zin staan.
roppp zegt
@ej20g: jij hebt er zelf natuurlijk persoonlijk ervaring mee met AL jouw Ferrari’s (speelgoedwinkels zijn inderdaad niet het beste op aftersales gebied).
ej20g zegt
@roppp: dat hoor je mij niet zeggen. Dit is alleen niet de eerste keer dat Ferrari in het nieuws komt waarbij ook nog eens blijkt dat ze liegen.
Ik heb overigens nooit speelgoed autootjes van Ferrari gehad.
bofkont zegt
@ej20g: Zegt GM je iets??
Man man wat die in het verleden wel niet in de doofput heeft proberen te drukken.
ej20g zegt
@bofkont: we hebben het niet over GM, maar GM is dan uiteraard net zo fout bezig. Het verschil is alleen dat het bij Ferrari blijkbaar normaal is en dat GM door bijna alles en iedereen op de vingers getikt wordt.
gerjan zegt
Persoonlijk vind ik het maar een lelijke auto. Maar om nu te zeggen laat maar branden gaat te ver. Het is toch iemand zijn of haar trots.
bouwvakkert zegt
Woh, dit zag ik niet aankomen.
scottishcarspotter2000 zegt
Toch goed dat ze er zo bovenop zitten
w0o0dy zegt
Ze hebben natuurlijk even nagedacht hoe ze die TopGear vergelijking met de p1 en 918 moeten winnen en vonden dit wel een goede smoes… FF wat updaten en in de pan hakken die Porsche en McLaren.
sportstand zegt
@w0o0dy: Als die er ooit nog komt!
gtwillem zegt
@w0o0dy: als TopGear niet een stille dood sterft…
FlighTom zegt
@gtwillem: ‘stil’ is niet het woord dat past bij een eind scenario zoals dit.
mrrallycross zegt
Beginners fout!
gtwillem zegt
Zonde voor Ferrari, want dit zijn flink dure reparaties.
Aan de andere kant, de meeste auto’s van dit type gaan stil staan in verzameling in een hele mooie showroom naast hele mooie auto’s. Net als met de Enzo: allemaal bizar weinig kilometers. Ook goed voor de waarde.
bofkont zegt
@gtwillem: gelukkig wel, alleen op de allermooiste dagen loslaten aub.
berlinetta zegt
Twee jaar alweer? Vraag me af wat ik de afgelopen twee jaar heb uitgespookt. De tijd gaat snel.
kaasdevies zegt
2 jaar? Onder welke steen
anders zegt
Zaterdag bij Munsterhuis weer eens een rondje om de Laferrari gelopen. Blijft een bijzondere auto. Mooi? Nee. Maar ik vond de Enzo na tien jaar ook pas mooi. Ik zag ze nog geen aanstalten maken tot onderhoudsreparaties.
SimonMc zegt
Ahja, ze hebben een reputatie hoog te houden he? Een Ferrari zonder brandgevaar, is als een cafe zonder bier.
schellekens006 zegt
Gelukkig maar 500 stuks… Bij een golf was het een groter probleem geweest. Maar ja VW had het toch niet gemeld.
SimonMc zegt
Nou nou, 2 jaar onder ons?
Dit topic van eind 2013, berichtte over de uitlevering van de eerste Laferrari: http://www.autoblog.nl/nieuws/de-eerste-laferrari-gaat-naar-een-klant-in-monaco-gespot-63693
Eind 2013 dus, en we zijn de 3de maand van 2015, dus eerder 1 jaar en 3 maanden en een paar dagen ( als ik goed geteld heb tenminste ).
rob5nismo zegt
Supercar is ook super onderhoud
ettie zegt
Oorzaak gevolg heren, waarschijnlijk hebben de mankementen aan de brandstoftank brandgevaar als gevolg. Of leg ik nou een hele gekke link tussen deze twee?
r35regera zegt
Aanpassen en gaan met die handel gewoon een top Ferrari.
dennisdd zegt
Als ik een La zou hebben, zou ik denk ik niet blij zijn als een gewone plaatselijke dealer Ferrari-monteur een dergelijke operatie als bovenstaande foto zou uitvoeren
nsxkoenigsegggtr35 zegt
Aanpassen en gaan met die handel gewoon een top Ferrari.
Trouwens iedereen die benieuwd is naar de triotest (LaFerrari/P1/918) lees het Topgear magazine en je weet gelijk ho de test verliep en wie de winnaar was.