
Hij gaat door het leven als de 6C en moet weer de nodige aandacht genereren, maar is dat genoeg om het merk terug in de spotlights te krijgen?
Alfa Romeo heeft de afgelopen jaren weinig verkoopsuccessen afgeleverd en het is de vraag of de Alfa Romeo 6C daar verandering in gaat brengen. Natuurlijk, de 4C en 8C maakten indruk, maar daar kun je geen brood voor kopen. Ook de 6C lijkt echter op een select clubje gericht, want volgens AutoExpress moet de nieuwe Alfa de concurrentie aangaan met de Jaguar F-Type en de Porsche 911 en worden er hooguit een paar duizend van gemaakt.
Alfa neemt met de 6C veel over van de Maserati Alfieri Concept, die eerder te zien was in Geneve. Alfa’s interpretatie zou in 2017 bij de dealers moeten staan. We horen je denken: als die tegen die tijd nog bestaan, want zo lekker loopt het niet bij de Italianen.
De 6C krijgt natuurlijk de kenmerkende Alfa-grille en spitse neus, maar maakt bovenal indruk met zijn brede kont en opvallende uitlaten. De krachtpatser wordt aangedreven door een gekietelde versie van de 3.0-liter twin-turbo V6 uit de Ghibli, die ergens rond de 530 pk moet gaan leveren.
Zou het echt ervan komen?????
Hebben al wel wat mooie dromen langs zien komen de laatste jaren …………
Maken die hap, NU!
@kalax3: Eerst moet Alfa Romeo hun modellengamma op orde hebben, dan zijn dit soort exoten pas aan de beurt.
@sydney: precies! Leuk idee dit, maar aub eerst de volle (ontwikkel) aandacht op de 159 opvolger.. Als die in de sfeer van de 156 weer wat lichter en – nog belangrijker -bloedmooi wordt is Alfa weer terug op de kaart
Dit wordt geen 911 killer, want..
Alfa’s zijn voor liefhebbers en niet voor wannabees,
De gemiddelde stoffige accountant heeft geen verstand van auto’s en kan zijn keuze voor de Alfa niet uitleggen aan zijn even stoffige vrienden die voor de Porsche gekozen hebben.
Alles wat enigszins in de prijsklasse van de 911 zit is alleen in de ogen van een journo een 911 killer.
Ik zie eerder een concurrent voor b.v. een F-type.
@tupperware: Amen !
@tupperware: Wat een trollcomment. Alsof een 911 geen auto is voor liefhebbers en puristen. Is het daarom dat de hele community moord en brand schreeuwt over de elektronische stuurbekrachting bij de 991? Omdat het geen liefhebbers zijn?
De 911 is gewoon door de jaren heen gewoon een zodanig geperfectioneerde auto geworden dat hij gewoon steengoed en betrouwbaar is. Een 911 is één van de weinige premium sportwagens waar je dagelijks mee kan rijden zonder dat je de vingers moeten kruisen elke keer je het contact omdraait. It just works, every day, day after day. Dat jij niet intelligent genoeg bent om dat te zien en liever de simpele jongen uithangt door puur op merk te gaan bashen, tjah.
@voytekbe:
Ik weet dat 911 rijders lange tenen hebben.
En er niets beter is als een 911.
Zelf heb ik er twee gehad, allebei luchtgekoelde.
En die waren absoluut NIET perfect, eerder krengen van dingen. Maar daarom juist betoverend en aantrekkelijk.
Uw woorden steengoed en betrouwbaar durf ik gerust te relativeren, er zijn zat watergekoelde 911 series gebouwd die slecht zijn.
Bar slecht met peperdure reparaties tot gevolg.
Verder hoort geen enkele sportwagen premium te zijn, het hoort altijd behelpen te zijn, want anders ben je geen liefhebber en kun je net zo goed een dikke S klasse Mercedes kopen, heb je zo’n beetje dezelfde prestaties en rust, stilte, comfort , vier portieren en een kofferruimte om naar de lokale Supermarkt te kunnen gaan.
Daarboven vind ik uw laatste twee zinnen bijzonder onvriendelijk en een uiting van onmacht.
Ow, mij wordt nog regelmatig gevraagd om de twee 911’s van een vriend uit te laten.
Doe ik graag hoor, ik weet niet eens welke types het zijn, de ene is de laatste luchtgekoelde en die andere zo’n hardcore straat racer.
Vooral die laatste is een sensatie om te rijden.
Omdat die je probeert te vermoorden.
@desjonnies: Je spreekt over een luchtgekoelde porsche. De laatste luchtgekoelde was de 993, dus je zit je te baseren op een auto met techniek van 20 jaar geleden? Wanneer kwam de 993? Juist, 1993.
Heeft trouwens niets met lange tenen te maken maar met common sense. De 991 is in mijn ogen veel te duur geprijsd, maar over de betrouwbaarheid mag je zeggen wat je wil, daar heb je gewoon ongelijk. Elke wagen kan wel eens pech hebben maar genoeg mensen in mijn nabije omgeving rijden Porsche, waaronder een 997 Turbo, 991GT3 & zelfs een 991 Turbo S (die laatste 2 zijn van dezelfde persoon welke maar liefst 13 Porsches heeft staan). Enige Porsche waar hij over geklaagd heeft is de Carrera GT (welke ondertss verkocht is, rijk persoon I know), aangezien daar de koppeling op een steile helling bv zeer snel mee kapot ging, koppeling daar vervangen kostte meer dan 20.000 euro. Laat ons zeggen dat zijn ervaringen als Porsche rijder iets relevanter zijn dan iemand die 1-maal in de maand met een 20jaar oude 993 rondrijdt, no offence.
@voytekbe: ik heb in zeker 7 porsches een proefrit gemaakt, allemaal hadden ze flinke problemen. Zelfs na 50 jaar hetzelfde modelletje, met de motor op de verkeerde plek, gemaakt te hebben presteren ze het nog om weer hetzelfde model op de markt te brengen met een slechte motor (GT3) zodat alle exemplaren een nieuwe motor moeten krijgen. Het is toch om te huilen zo’n wanprestatie!. De designers van Porsche behoren tot de slechtste van de autofabrikanten, kijk maar eens naar de foeilijke Cayenne en Panamera en het totaal gebrek aan innoviteit door jarenlang alleen 911 afgeleiden te kunnen maken i.p.v. een echt nieuw model.
Tis gewoon een kever met verrekes dure onderhoudskosten meer is het niet…….@voytekbe:
@voytekbe: Er is wel een grote fanbase, maar er is net zo goed een grote club automobiele-kleine-piemelaars die 911 (willen) rijden, maar de ballen verstand hebben van techniek, auto’s of autorijden…. In het midden latende of ik en 911 nou een goede auto vind of niet. Die fanbase die loopt te miepen over elektrische stuurbekrachtiging zou gewoon Boxster S moeten rijden: De gewichtsverdeling daarvan is immers beter dan die van een 911, de kosten lager, en de prestaties vergelijkbaar:
http://www.porsche.com/all/comparemodels/CompareNew.aspx?selectModel=0&model1=981330_250&model2=991310_250&model3=&pool=usa&language=none&compTab=0
@tupperware: Eensch en ook niet eens. Eensch dat ik als liefhebber van mooie auto’s direct voor de Alfa zou gaan. Niet eens dat de 911 een minder goede auto zal zijn, want waarschijnlijk zal het net als tov de F Type objectief gezien de ‘betere’ auto zijn als het gaat om rijeigenschappen en dergelijke.
En nee ik heb niet beide auto’s gereden maar de berichten zijn wat dat betreft in zowel de amerikaanse, britse, duitse en nederlandse media hetzelfde; op emotie wint de Jaaaaag, als het aankomt op kille cijfers als gewicht, verbruik, rondetijd etc. is de 911 koning. Gaat bij deze Alfa/Maser waarschijnlijk ook zo zijn.
Dus ironisch genoeg rijden die stoffige figuren die je beschrijft stiekem wel in een erg capabel autootje.
@jaapiyo:
Ik zeg niet dat de 911 minder zou zijn, in tegendeel zelfs, daar is qua auto niets mis mee.
Wat mij opvalt is dat 911’s (niet de GT3) gekocht worden als statussymbool en niet omdat ze nu echt met zo’n ding overweg kunnen. Gewoon om te laten zien dat ze geld hebben, ook daar heb ik op zich niets op tegen. Ik vind het slechts te gemakkelijk terwijl er zoveel moois te koop is waar zij dan weer geen weet van hebben.
@tupperware: idd niks aan toe te voegen ;)
@tupperware: ik zie echt niet wat de 4,5, of 6c te maken hebben met het merk alfa Romeo. Ik wist ook niet dat een 911 voor wannabees was. Maar nu begrijp ik het, een voorwielaangedreven rebadged fiat is natuurlijk meer liefhebber auto.
@tupperware:
Sinds wanneer is Alfa voor liefhebbers? Alfa’s zijn voor mensen die geen echte auto kunnen betalen.
Niet slecht moet ik zeggen. Voor een alfa is dit wel een plaatje
@bmw1: je maakt een geintje hoop ik? Bijna alles wat bmw maakt is lelijk en/ of smakeloos. Ondanks dat alfa op dit moment niks heeft aan deze auto is ie wel erg mooi!
Zou mij verbazen als Alfa Romeo 2017 überhaupt haalt…
Holy smokes!
Ik weet weer waarom ik van Alfa Romeo hou.
Is het nou zo verschrikkelijk moeilijk om de 159 een opvolger te geven? Ik zit helemaal niet op een prestigieuze ‘911-killer’ te wachten. Ik wil gewoon een stijlvolle Italiaanse D-segmenter met pittige motor!
@knipperlichtje: die komt er ook… eind volgend jaar zelfs al.
@Carreza:
Die komt er dan echt hoor. Echt. Beloofd. Wordt niet uitgesteld of zo.
@fiets: ik ben blij dat je het begrijpt want er zijn anderen die me maar niet willen geloven… Oh wacht…
@Carreza:
Sinterklaas ook…
@desjonnies: zonder zwarte piet dan.
Klinkt goed! Maken dat ding! Maar niet de auto’s voor de ‘gewone man’ vergeten, want ik wil over een paar jaar ook een nieuwe Alfa kunnen kopen.
Jaja Alfa , bla bla bla bla… Waar blijft in hemelsnaam die opvolgen van de 159 die jullie 4 jaar geleden al hadden moeten lanceren
@ropp: Jullie? Ga jij nou de redactie van AB verantwoordelijk stellen voor het uitblijven van nieuwe Alfa’s????????
Wat een wanbeleid zeg. Ze zouden beter eerst met een paar nieuwe volume modellen komen i.p.v. zulke niche-projecten. Naar het voorbeeld van Jaguar, eerst orde op zaken stellen met de XF en de XJ, en daarna met zulk speelgoed zoals de F-type komen.
En dan nog meteen met een icoon zoals de 911 concurreren, jongens toch. Alfa heeft de laatste jaren niks meer bewezen, dus ze zouden beter zulke grootspraak voor zich houden.
De concept zelf vind ik trouwens wel zeer knap, en natuurlijk kijk ik wel als liefhebber hiernaar uit. Maar een bedrijf met zulke rode cijfers zou zich beter eerst met de basis bezig houden.
Ehhhh, heren van Alfa; first things first! Begin eerst met de opvolger van de 159 en de 166. Vervolgens de opvolger van de Guiletta. En ondanks dat er geen opvolger van de Mito komt: toch doen. Fiat heeft zat platforms voor dat segment. Kom daarna met een opvolger voor de Brera/GTV/GT/Spider. Op een platform kun je best een 2 zits coupe, 4 zits coupe en roadster bouwen. Oh, en wellicht is het handig een SUV chtige te hebben. Soweiso een concurrent voor de X1/Q3 en X3/Q5, wellicht ook daarboven. Dat platform deel je met Maserati/Jeep. Allemaal voor elkaar? Kom dan met een 911 beater. Niemand is zo goed als Porsche in dat segment, dus de kans dat je 811 concurrent faalt is erg groot…
@gtwillem:
Pssst, dat “911 killer” is een hersenspinsel dat bijna alle autojournalisten op auto’s in dit segment plakken. Gewoon omdat ze niks originelers kunnen verzinnen.
Zie het als het C-segment de Golf-klasse noemen.
Neem het dus rustig met een kilootje zout.
Dat Alfa weer met een sportsedan (lees 159 opvolger) moet komen ben ik met je eens.
Die 166? Nee, daar is geen droog brood aan te verdienen.
@tupperware: Die 166 opvolger gaat er ook komen (als Alfa daadwerkelijk van de grond komt) op basis van de Ghibli of icm de 300C. Dan zou je wel gek zijn als je het niet zou doen… 300C voor die kant van de plas, Alfa voor de Europeanen en beide voor de rest vd wereld. Volume maakt de businesscase totaal anders. Het is dus bijna een “moetje”.
@gtwillem: ik had het niet beter kunnen zeggen. Het blijft natuurlijk altijd zo dat de beste stuurlui aan wal staan, maar het lijkt wel alsof Alfa door Francesco Schettino gerund wordt.
@gtwillem: laat ze de Brera, Spider en 159 maar weer gaan bouwen. Blijven prachtauto’s.
En een nieuwe serie van de SZ zou ik ook niet erg vinden.
Dat roepen ze al jaren… Als ze het doen moet hij wel zo klinken:
https://www.youtube.com/watch?v=qYnArXCVG_c
@Frits3000:
Verwacht maar eerder iets in deze richting:
https://www.youtube.com/watch?v=9TPk4n-LnuY
Dat klinkt toch ook heel lekker of niet dan?
De Porsche 911 is een begrip of beter gezegd een icoon in zijn klasse ook dit verhaal bevestigd en bewijst dat. Elke autofabrikant die een sportwagen wil bouwen wil zich meten met de 911.
De bron is AutoExpress. Need I say more?
Neemt niet weg dat het natuurlijk fantastisch zou zijn als zoiets als dit daadwerkelijk gaat komen!
@lalancia: Inderdaad, aparte impressie. Lichten van de Leon en Guilietta, velgen en einddempers van de 4C. Het enige geloofwaardige is de v6 uit de Ghibli, maar dat is ook niet lastig te raden. De lijn vind ik niet heel mooi, als Alfa mag het iets ronder zijn. Aan de andere kant moet het ook weer geen gekrompen 8C worden.
@phaeton: V6 uit de ghibli, maar dan met 530 pk? In de Ghibli S heeft dat blok 410 pk. Er zal vast nog wat meer uit te halen zijn maar 530 pk is nou net toevallig het nummer wat de Quattroporte V8 haalt. Zou zo maar eens kunnen dat degene die dit verhaaltje bij elkaar geschraapt heeft zich daar even op heeft verkeken.
Iemand blij maken met een dooie mus.
Neemt iemand Alfa überhaupt nog serieus? Een 911 killer… Schattig. Zo schattig zelfs dat je iemand bij Alfa in z’n wang wilt knijpen en erbij zegt: natuurlijk geloven wij je, grote jongen.
Teveel last van zijn interne concurrenten. Mag niet zo snel en scherp als een Ferrari, mag niet zo exclusief als een Maserati. Teveel compromis om er een echte killer van te maken. Dit is meer een F-type concurrent. Voor de man/vrouw die niet in Amsterdam Zuid woont.
Hopelijk komt er ook een 12C
@petrolpower: die is er al, komt bij de Britten de fabriek uitrollen
@maseratizzzzzzzz:
Kwam, die maken ze al een poosje niet meer.
Die heet nu 650S..
Ook al past er geen enkele nummerplaat op, wat is de neus toch steeds knap bij Alfas. Die driehoek is steeds mooi verwerkt in de neus en heeft na al die jaren niets van kracht verloren, in tegenstelling tot de nieren op een BMW.
Echt fraaie studie, zou zo mogen gemaakt worden.
@adyton: de gustibus et coloribus non disputandum est. Dat gezegd zijnde, ik ken weinig meer tijdloze designs dan dat van de e46 en de e39. Dat blijven voor mij echt prachtbakken.
@series2: kutapp :(
@humpyourdog: hehe
Laat maar komen.
Alfa Romeo gaat pas ooit succesvol worden als de huidige beleidsmakers optiefen en vervangen wordt door mensen met gezond verstand…
In plaats van denken aan volume en (financiele) stabiliteit, wordt er gestrooid met de ene na de andere prestigeproject. Nu weer… Nee het is niet dat ik de 8C/4C of dit helemaal niet waardeer. Integendeel zelfs. Het is zeker leuk dat Alfa met projecten als dit komt: de 4C/8C en dit zijn zeker allemaal mooi.
Maar alsjeblieft Alfa, wordt GVD wakker, laat die prestigeprojecten voorlopig links en focus GVD op volumemodellen. Dat is wat jullie ECHT nodig hebben!
Gut. Pasen en pinksteren dus tóch op een dag
@baasbas: mooi is dát! Kost ons een vrije dag!
Ik zie een F-type met alfa neus.
Waarom niet eens een betaalbare wagen opvolger van de 156/159 maar dan niet zo zwaarlijvig en weer een schitterende gr.
veel mooier dan de 911, maar hij zal het nooit winnen..
Achterkant f type?
Iedereen vergeet blijkbaar dat Alfa wel degelijk EERST komt met een sedan/break (2015) en een suv (2016) en pas DAN met de 6C (2017).
Een logische volgorde dus niet zo zeiken over Alfa’s strategie aub. Ik denk niet dat er in autoland ooit al een comeback zo goed werd voorbereid als deze. Dat gaat op dit moment ten koste van het modellenaanbod, maar zal vanaf 2016 voor veel blije gezichten en winstcijfers zorgen.
Noem me optimistisch, maar ik geloof sterk in dit project.
@Carreza:
Optimistisch of niet, in mijn ogen ben je een liefhebber en die mogen wat mij betreft best dromen hebben. Ik dagdroom ook weleens over een opvolger van de Guillia, Alfa Sud Sprint of de 75 om maar wat te noemen.
Het is gewoon zonde hoe ze dit ooit zo roemruchte merk laten verpieteren.
@Carreza: je bent zeker vergeten dat de 159 al jaren van de markt is en Alfa ons al jaren een Guila beloofde maar in plaats daarvan met de 4C kwam. Een raar soort Lotus Elise wannabee met Mito design waar niemand echt op zat te wachten. De natuurlijke concurrent van Alfa is helemaal niet Porsche maar BMW.
Al die projecten die je nu noemt zullen wel weer gecanceld of uitgesteld worden om de 6C te kunnen maken. Een productplanning van Alfa is nog minder betrouwbaar dan een weersvoorspelling van Piet P.
“….Alfa’s interpretatie zou in 2017 bij de dealers moeten staan. We horen je denken: als die tegen die tijd nog bestaan, want zo lekker loopt het niet bij de Italianen.”
Dat was inderdaad hetgeen waar ik aan dacht bij het lezen van de titel
@newguy92: je bent toch niet schizofreen heh?
@series2: nee hoor, het gaat prima met ons
Jaguar F-Type?
FEEST!!! gewoon maken als ik het geld had laat ik die bloedmooie f-type, hondslelijke 911 (kever), en de rest mooi staan en met deze lekker weg touren:)
Groot fan van Alfa, vind de 4C en 8C top, zou dit blind boven een elfer verkiezen…maar, ik vind ‘m stiekem alsnog iets saais hebben. Net als bij de Alfieri zelf, het is wel mooi maar ik heb er het idee bij dit is al zo vaak gedaan…het is niet meer 2001.
De 4C hebben we tot nu toe redelijk snel kunnen verkopen,leuk en aardig maar ik zit meer te wachten op een groter gamma; een nieuwe 159,145,164 en vooral een opvolger voor de 33.Die laatste was licht,betaalbaar en voor die tijd ruim.Een beetje als een C4 Cactus dus.
@sydney: Dat laatste kun je vergeten. Als we Ome Sergio en zijn amici moeten geloven moet Alfa meer premium en sportief worden, à la BMW met achterwielaandrijving etc. Daarbinnen past een lichte, betaalbaare auto niet echt. Maar hé, met al die koerswijzigingen van Alfa van de laatste jaren zou het me niet verbazen als volgend jaar ineens wel zo’n auto binnen de plannen past.
Waarom de motor uit de ghibli? pak gewoon de Busso v6!
Eerst zien dan geloven…
http://www.autoedizione.nl/scoop-vreemde-ghibli-moet-wel-project-alfa-romeo-zijn/
De opvolger van de 159 is onlangs wel gespot. Het zijn wel speculaties …
Voorwaarde is dan natuutlijk wel dat het een 2+2 wordt.
Ik heb anders nog wel een suggestie voor het design:
Yeah, right
Heel mooi maar ik hoop en ga ervan uit dat er dan al een nieuwe 911 op de markt is , en dan verbleekt de alfa weer helemaal, gaat niks boven Duitse makelij
@draymond: Wellicht als je van strakke naadjes houdt.
Een Duitse auto koop je niet voor:
Degelijkheid = Japans
Sportiviteit = Italiaans
Design = Italiaans
Comfort = Frans/Amerikaans
Grandeur = Engels
Prijs = Koreaans
@Ilquadrifoglio:
je vergeet nog wat.
Alles wat jij schrijft = Duits
@bartsmit: Ongetwijfeld de perceptie van Ikea-volk inderdaad…
@Ilquadrifoglio: Je hebt het over strakke naadjes, ik zou je vrouw wel eens willen zien.
Hahaha en er komt een s klasse killer, een 5 serie killer, een A7 killer, een 911 killer… Maar intussen wel een hekel hebben aan de Duitse strategie. Mark my words; ook van deze natte marchionne droom komt geen vuc terecht. Net als die 115 andere luchtkastelen. Alfa is voor historici, niet voor autoliefhebbers.
2017 ??
Dat halen ze niet tenzij ze in 2015 twee nieuwe & fantastische 14% modellen brengen en die kans is kleiner dar een rijstkorrel.
@tomleeuw:
14% is alleen relevant voor Nederland.
Een lekkere D-segmenter (Giulia) met fijne benzine of goeie diesels onder de kap is nog steeds een goeie business case in grote delen van de wereld.
Als Alfa dan nog bestaat. Ik zie hem erg graag komen, want dit ziet er top uit! Maar de huidige financiële staat van Alfa is niet voor naar huis te schrijven als ik zo de berichten voorbij zie komen.
Het is voor Alfa een eitje om een betere auto dan de 911 te maken, om te beginnen maken ze de fout niet om de motor op de verkeerde plaats te monteren.
Maar voorlopig moeten we er nog even op wachten, eerst staat de 159 vervanger op het programma. En dan pas dit verhaal.
De 159 was/is toch een Alfa met obesitas? En de 4C is een nep-lotus.