
De Formule 1 moet spannender, dat is zelfs de organisatie met ons eens. Waarom zouden ze echter gaan sleutelen aan technische reglementen en het wel/niet toestaan van tankstops, als ze ook gewoon de kalender om kunnen gooien? We zetten een paar suggesties op een rijtje.
Bescheiden disclaimer: veiligheid, advertentiemogelijkheden voor sponsors en andere moderne zaken laten we buiten beschouwing. Het gaat om mooie circuits. Niks meer, niks minder. Ook veiligheid laten we voor wat het is, een extra grindbak of plak asfalt is zo aangelegd. Enjoy!
De oude Hockenheimring (Duitsland)
Met 360 km/u over (net niet) rechte stukken dwars door het bos, slechts onderbroken door een drietal chicanes. Bij het binnenkomen van het Motodrom een zee van enthousiaste Duitse fans, een hoop inhaalacties en een flinke klapper hier en daar. Wij willen het oude circuit terug, ondanks dat er nu bomen en struiken groeien op de plaatsen waar voorheen met bizarre snelheden werd gereden. Oh ja, de variant die sinds 2002 wordt gebruikt is onlangs van de kalender gebonjourd.
Brands Hatch (Engeland)
Alleen al vanwege de fameuze en bijzonder lastige eerste bocht -genaamd Paddock Hill Bend- een klassieker die niet mag worden overgeslagen. Net als de Hockenheimring voegen de bomen iets toe. Iets wat we heel erg missen aan de zandbakken waar een deel van de races tegenwoordig wordt afgewerkt. Ook een leuke baan om met je Polo vol vrienden te verkennen.
Zandvoort (Nederland)
Een toefje chauvinisme moet kunnen. Zandvoort is wellicht wat ouderwets vergeleken met de moderne circuit uit de pen van Hermann Tilke, maar wat is mooier dan racen door de Nederlandse duinen?
Dijon-Prenois (Frankrijk)
Glooiend heuvellandschap, vloeiende bochten en het toneel van één van de meest legendarische gevechten in de Formule 1 ooit. René Arnoux en Gilles Villeneuve rijden elkaar meerdere keren bíjna van de baan, maar met voldoende wederzijds respect zorgen beide heren met ballen van staal voor een billenknijpend goede afloop. Alleen al daarom willen we deze baan weer terug.
Donington Park (Engeland)
Net als Dijon-Prenois een vloeiend circuit, dat perfect in het heuvellandschap past. Enkele jaren geleden was er sprake van dat het beroemde circuit terug zou keren op de kalender, maar de centjes gooiden roet in het eten. Jammer, want een omloop met secties als ‘Old Hairpin’ en ‘Starkey’s Straight’ hoort op de kalender. Period. Check ook zeker deze video van opperbaas Senna, die in één rondje het hele veld oprolt.
De enige échte Nürburgring (Duitsland)
Zie foto boven het artikel. Randvoorwaarde: prima als het circuit hier en daar veiliger wordt gemaakt, maar verder mag op geen enkele manier afbreuk worden gedaan aan de beroemdste omloop ter wereld.
Indianapolis (Verenigde Staten)
De Amerikanen hadden na een paar races op de speciaal voor de Formule 1 aangelegde baan al vrij snel genoeg van het miljoenenbal van Bernie Ecclestone. Jammer, want het was een gaaf gezicht om de auto’s met snerpende V10 over de kombaan te zien blaffen.
Adelaide Street Circuit (Australië)
Geel/blauw/rode curbstones die herinneringen oproepen aan de tijd van Senna, Mansell en Prost. Helaas ook het circuit waar Mika Hakkinen in 1995 bijna het loodje legde, maar de Fin kwam er gelukkig weer bovenop. En hoe.
*bonus* Laguna Seca (Verenigde Staten)
Op dit prachtige baantje is het F1-circus helaas nooit neergestreken. Jammer, het is een lastig circuit met veel reliëf en natuurlijk de wereldberoemde Corkscrew. Complete gekkigheid en totaal niet des Formule 1’s, maar juist daarom zou de Californische omloop op de kalender moeten. Verandering van spijs doet immers racen.
Jullie nog goeie suggesties voor ome Bernie? Meld het in de comments!
Laguna seca.. Droombaan!
Eerst is een lijst beginnen welke doodsaaie circuits moeten optyfen…
@goodolddays: alle tilke banen. Bahrein is nog wel leuk maar er moeten veels meer zandbakken worden geplaatst daar (oh de ironie).
@arii:
Nu je toch begint over Tilke, Istanbul mag wel weer terug, dat was best een toffe baan.
@jrk68: is dat ook een tilke baan? Istanbul is wel vet ja. Ik bedoelde dan ‘Tilke banen’ aka megabrede banen met veels te veel runoff areas enzo
@arii: Geen enkele Tilke baan die ik echt kan waarderen.
@arii:
Yep, wel een van zijn betere.
Zoek voor de gein eens op hoeveel circuits hij gedaan heeft, van enkele wist ik het bestaan niet eens.
Persoonlijk vind ik Yas Marina, Austin (circuit of the America’s) Sepang en Istanbul park zijn betere, dat er ook een hoop bagger tussen zit geef ik zonder omwegen toe.
Die belachelijke uitloopstroken is ook iets dat de Fia voorschrijft, als je ziet hoeveel klappers er de afgelopen weken op Indy zijn geweest is daar ook wel iets voor te zeggen.
Voor de betalende toeschouwer is het natuurlijk een ramp, die wil er zo dicht mogelijk op zitten.
Ik zal nooit vergeten dat ik, in het V10 tijdperk, in Anthony Noges stond, je kon de vangrails beetpakken.
Voor als je de naam je niets zegt, dat is de bocht het rechtestuk van Monaco op.
@jrk68: soortgelijk is het in spa, de opbouw is daar simpel. baan-curbs-30 cm gras-vangrail-1m voor marshalls-hoog hek waar de toeschouwers op klimmen en aanhangen.
De Ring is bijna niet meer te doen met de huidige afstelling. Die huidige F1 auto’s vonken al op glad asfalt. En springen met zo’n ding hoef je volgens mij helemaal niet meer te doen.
Brands Hatch lijkt me wel erg cool net als de ‘echte’ Hockenheim ring. Lekker weer een flink stuk op snelheid. Leuk voor de tactische drag spelletjes!
@E34M5Touring: Dit zie ik de huidige F1 auto’s niet doen…
http://cdn05.motorsportretro.com/wp-content/uploads/2009/11/stewart-hill-owen-photo-2-1.jpg
http://fatlace.com/lacedup/wp-content/uploads/2013/09/18.jpg
@E34M5Touring: Wist je dat die vonken gecreëerd worden door metalen blokjes onder de bodemplaat van de f1 wagen. Deze blokjes worden gemonteerd om de “show” te verbeteren. Met andere worden, wagenhoogte en/of de gladheid van het asfalt hebben daar niets mee te maken.
Beetje het zelfde idee wat autofabrikanten doen met motorgeluid door de speakers.
@maxpower: Nee dat wist ik niet. Vroegah was het wel de bodemplaat namelijk. Maar dan nog. In de tijd dat de F1 de Ring nog aandeed lagen de auto’s wel iets hoger dacht ik.
@E34M5Touring: was en is de bodemplaat niet altijd van hout?
@gtwillem: Werd er niet een hele tijd gedacht dat Senna crashte omdat hij met de bodem aan de grond kwam waardoor de downforce wegviel? Aan de hand van vonken achter de auto meen ik me te herrineren. Dat heb je toch niet met hout dacht ik. Of is het de diffuser die dat doet?
@E34M5Touring:
Klopt, onder de houtenplaat zitten skidpads, het hout mag namelijk maar beperkt slijten (heeft Schumi ooit een zege in Spa gekost).
De vermoedelijke oorzaak van de crash van Senna is dat de bandendruk te laag was geworden door het rijden achter de safetycar en dat daardoor de bodemspeling te klein was geworden.
Een andere theorie was een gebroken stuurstang, we will never know….
@jrk68: Thanks, weer wat geleerd. Nooit geweten dat dat hout was. There’s a little Morgan in al of them ;)
@gtwillem: ik denk dat die van koolstofvezel is tegenwoordig met die titanium plaatjes sinds vorig jaar om vonken te maken.
@bimmerfanatic97: ze gebruiken hout omdat dat het beste materiaal om te meten is of ze niet te dicht bij de grond sfaan. Helemaal gaaf: dikke prima. Flinke schaven en deuken: er is iets aan de hand…
@maxpower: geloof dat het zelfs magnesium blokken zijn voor het betere vonkenwerk
@rodger: Grote onzin, zou nooit toegestaan worden, magnesium is verbannen uit de autosport.
@toniominestrone:
De skidpads zijn niet van magnesium inderdaad, maar het is onzin dat magnesium verboden is.
Velgen zijn vaak van magnesium omdat het zorgt voor een lichterwiel en een constantere bandendruk.
Ook in het GT3 is magnesium plaatmateriaal toegestaan mits het minimaal 3mm dik is.
@rodger: de blokjes zijn titanium, magnesium vonkt net even iets te goed ;)
@maxpower: hahaha, helemaal gelijk. Bedoelde inderdaad de wat veiligere titanium blokken ;)
@E34M5Touring: paar jaar terug reed er nog een bmw sauber op voor promotie doel einden. gewoon lekker soft afstellen
@sjeppie156: Maar een promo rondje is toch wat anders dan een full on race. De snelheden die dan gehaald worden zullen tijdens zo’n promo lap niet gehaald worden. En daar heb je wel downforce voor nodig. En dus een lage afstelling die de auto aan de grond zuigt. En bijv. bij Flugplatz alle downforce verliezen blijkt onlangs gewoon dodelijk.
Kyalami, Zuid-Afrika?
Kijk eens aan, een artikel vol goeie ideeen. Ik ben voor!
Imola!
Laguna Seca zou top zijn!
Er zitten zo inderdaad een paar pareltjes tussen. Helaas geloof ik niet dat een van deze circuits terug op de kalender komt. Tenzij er eentje wordt opgekocht door een of andere jurk die bernie genoeg geld betaald.
@mrrallycross: maar dat willen die jurken niet. Die Willem alle speeltjes en festiviteiten in hun eigen achtertuin. Want aanzien.
Als ik nog eens een miljardje over heb dan koop ik de nurburgring en maak ik het een f1 circuit
@agera: Maak de südschleife dan ook meteen maar weer operationeel
Brands hatch lijkt me heel vet! Vooral die eerste bocht lijkt me interessant.
@schoeneke:
Paddockhill bend heet die bocht, achterin hebben ze nog zo’n bocht voor mannen met ballen, Dinckerdell.
Vroeger was dat een chicane waar ze vol rechts naar beneden doorheen gingen.
Het oude Silverstone was ook erg gaaf, simpel qua layout maar bloedje snel.
Ach zo hebben ze daar wel meer mooie circuits.
Ook het oude Zeltweg (nu de Redbullring) was vroeger een langere en vooral snellere baan.
@jrk68: Was BTCC nou net op Brands Hatch (club circuit) en Donington (ook korte circuit). Elk weekend 3 races.
Zijn heerlijk om te kijken; mooi inhaalwerk, mooi blokwerk, meerdere lijnen die ze rijden; top.
Voor F1 zijn beide circuits helaas niet geschikt; uitloopstroken veel te kort en vaak van gras
@gregorius:
Yep, ze voldoen niet meer aan de huidige maatstaven maar het zijn wel de circuits waar je als toeschouwer waar voor je geld krijgt.
Imola???
Heezemans indoor kartbaan, gegarandeerd spektakel!
@henkhupelschoten: even serieus, wat denken we van bathurst, zeltweg circruit en een van de mooiste circuits ter wereld: Potrero de los Funes Circuit in argentinie? ik snap dat er overal tribune’s etc moet worden aangelegd maar dit zijn toch wel gave circuits
http://www.carpower360.com/wp-content/uploads/2013/11/porteno-des-funes-03.jpg kijk zelf even, wat een schitterend circuit!
@henkhupelschoten:
Het GT1 World Championship heeft daar nog wat rondes verreden.
Een aanrader op Youtube.
@henkhupelschoten: Haha, Bathurst; lijkt me een heerlijk plan. Boven in, bij de park-bochten gaat dat lachen worden; gegarandeerde crashes.
Vervolgens, bij het stuk naar beneden, na Forrest’s Elbow zal t ‘te hard gaan’ voor de F1. Als je daar (Conrod Straight) je DRS open mag zetten, pak je zo een seconde terug. DRS ook op Mountain Straight en je hebt zo’n beetje de enige 2 inhaal plekken voor F1.
of laat ze een hill climb doen per team, soort ploegentijdrit zoals in de tour de france (ben geen wielerliefhebber, heb er het geduld niet voor) leuk voor het constructeurs kampioenschap
er schijnt overigens een verlaten circuit vrij te zijn genaamd dunsfold, een of ander autoprogram filmde daar haar afleveringen maar nu is alles verleden tijd door een diva die ergens op moest slaan…..
@henkhupelschoten: ben je voor de meeste reacties in 1 artikel aan het gaan ;)
@jpoers: heel stiekem…. nee het zijn maar ideeën die ik graag wil delen met jullie ;)
@henkhupelschoten: dat is een vliegveld. ;)
@henkhupelschoten: Zandvoort lijkt ook net een kartbaan, maar dan outdoor.
Zandvoort blijft een geweldige baan!
@clarkson:
Je weet dat het huidige CPZ totaal niet lijkt op het Zandvoort waar de F1 t/m 1985 reed.
Het oude circuit was een razend snelle baan waar de huidige generatie niet eens zou durven rijden.
@jrk68: Niet overdrijven, het meest gevaarlijke deel van het circuit is behouden, het stuk vanaf de Hunzerug, Slotemakerbocht en het Scheivlak.
@toniominestrone:
Laten de zwaarste klappers nou net in het stuk van het Scheivlak naar Tunneloost hebben plaats gehad, later is daar de Marlborobocht in gelegd.
Vlak ook het oude Bosuit niet uit, dat was een serieus snelle bocht.
Het rechte stuk was ook een flink stuk langer waardoor ze veel harder op de Tarzan afkwamen.
http://www.orangehat.nl/Fotos/gscpz/airialmetoudebaanerin.jpg
Het rode stuk zijn we dus kwijt.
@jrk68: klopt wat je zegt, maar qua beleving is het door mij aangehaalde traject voor een coureur toch het meest intens.
@jrk68: jaja, de huidige generatie heeft geen ballen meer en vroeger was alles beter.
Hoe oud was je?
@agera:
Veel was vroeger inderdaad beter, behalve de bevers van de dames….
Oh en hoe oud ik toen was?
Ouder dan jij nu.
Ik ben voor alle bovenstaande banen! Eventueel een toevoeging van Imola een idee?
Als we het over “Nederlands Trots” hebben dan kan het Ascari circuit van Klaas Zwart er misschien ook wel bij!!
We hebben sowieso meer straten circuits nodig. Wel meer Monaco achtig, niet Singapore…
Watkins Glen
Oulton park in Engeland
@amgc63: ergens in wales zit er ook een circuit vlakbij de irish sea, ook een schitterend circuit alleen geen tribunes en erg afgelegen
@henkhupelschoten:
Dat ligt zelfs op een eiland in de Ierse zee, Angelsey heet dat baantje.
@jrk68: We hebben een winnaar, dat was hem idd schitterend circuit!
Midfield raceway! Of Trial Mountain. Apricot Hill. Legendarische circuits…
@rubenpriest:
Deep Forest Raceway en High-Speed Ring niet vergeten!
De Norisring. Dan ga ik ook weer eens F1 kijken.
En Road America mag ook hoewel ze daar volgens mij nooit f1 hebben gereden.
oude hockenheim ring was trouw en bijna zonder uitzondering het thuis van de saaiste formule 1 race van het seizoen, als je denkt dat daar leuke races waren dan ben je gewoon aan het meelullen met de “vroeger was alles beter” menigste. dé reden waarom de hockenheim vernieuwd werd was omdat de races zo dodelijk saai waren.
@lambo4all: herinner me van dat circuit vooral een superbike race uit de periode van colin edwards, met een fantastisch gevecht van 4 man op kop, waarbij nr 4 bij het lange aanremmen van de chicane ze alle 3 voorbij ging :)
@lambo4all: Mwoh. Hakkinen die in ’94 een enorme startcrash veroorzaakt, Hill die in ’95 voor een juichende Duitse menigte van de baan jast, Berger z’n laatste overwinning in ’97, Ferrari teamwork in ’99 + Hakkinen die bij 320 km/u een klapband krijgt, ’00 eerste overwinning van Barrichello in de stromende regen. Saai vond ik het allerminst. Bovendien heb ik ook slaapverwekkende races op Spa gezien en dat circuit zou ik toch niet graag van de kalender schrappen.
Bathurst !!!
Nieuwe Avus Ring in Berlijn.
The Isle of Man, hetzelfde circuit als de motoren….. da’s pas gaaf.
De AVUS bij Berlijn.
@406_v6: dat is voor de rijders met gigantische gehaktballen. Ik denk dat je met een WRC auto beter af bent. Maar wel een goed idee!
Barcalona street circuit
@oranje123456789: 2 keer naar barca? hoe ga je dat doen?
@gwnbmw: het oude ging door het park.
@oranje123456789: nee, ik bedoel, hoe gaat barca dat betalen? plus dat ze meestal niet eens 2 keer naar het zelfde land willen, laat staan dezelfde stad.
Ah, fantaseren! Bristol Motor Speedway! Ziet er uit als een voetbalstadion met 160.000 mensen die je allemaal in de ogen aan kunt kijken vanuit elke stoel (mits je een scherp zicht hebt natuurlijk) en je kunt prima de hele baan overzien…. En die F1 bolides die je vervolgens helemaal duizelig draaien. DAT is een keertje wat anders ;-)
@anders:
Dan kan je ze ook in Valencia laten rijden, nee niet dat ding in de haven maar het permanente circuit.
Veel gevarieerder en volledig te overzien.
@jrk68: Je bedoelt Ricardo Tormo? Afgezien van de vorm van het circuit gaat het mij met name om het stadion zelf! Loopt helemaal rond, 160.000 toeschouwers op een hele kleine ruimte! Het circuit in Valencia heeft maar 3/4e van het aantal toeschouwers op twee rechte tribunes. En afgezien van de eeuwigdurende Europese discussie of een kombaan nu wel of niet aantrekkelijk is, zou 1 kombaan zou toch een welkome afwisseling zijn in het hele seizoen vol bochtige circuits? Maar het circuit is zo klein dat een F1 auto volgens mij helemaal niet in bedwang gehouden kan worden op het kleine circuit van Bristol. Was ook maar flauwekul en aan het dagdromen ;-)
Macau, en de oude AVUS ring in Berlijn zijn ook best gaaf…
Er zijn zo veel banen die zo veel beter zijn dan de huidige bijna inwisselbare Tillke circuits. Wat mij opvalt aannde gekozen circuits is dat alleen het landschap een uniek karakter heeft, in plaats van veel glitter, glamour en zand waar die kinderen tegenwoordig op rijden…
Mijn lijstje (van circuits in het algemeen, niet zozeer waar F1 auto’s races op gereden hebben).
1. Bathurst (die afdeling aan het eind is episch)
2. Kyalami (grootse historie, leuke baan)
3. Brno (technisch baantje)
4. Mugello (hoogteverschillen zijn altijd goed voor actie)
5. Road America (het oude Hockenheim bestaat niet meer, maar dit is een bizar snelle baan)
6. Twin Ring Motegi (gecombineerde baan, fantastische S bochten, veel chicanes en 90 graden bochten)
7. Red Bull Ring (A1 Ring) (wederom de hoogteverschillen)
8. Assen (want chauvinisme)
9. Tsukuba (hoe cool zou het zijn op zo’n overvol baantje waar ze 100plus ronden op moeten rijden).
10. Paul Ricard (eigendom van Ecclestone, dus hij verdient er ook nog wat aan).
11. Sebring (die laatste bocht op het hobbelige beton bepaalt wie de grootste Cojones heeft).
12. Zolder (beetje als Brands Hatch, ook veel historie)
13. Magny Cours (saaie omgeving, maar de baan was gaaf)
14. Macau. Want Monte Carlo is te makkelijk.
15. Daytona. Laat de F1’s gewoon even een race op een oval racen!
Bovenstaande banen bieden nog een voordeel: je kan er inhalen! Toch een beetje de reden waarom je kijkt naar de F1. F1 zonder inhaalacties is als een Mustang zonder V8, oh, ehhh, ander draadje….
@gtwillem: Ik wil nergens over strijden hoor, maar Paul Ricard?? In mijn herinnering de saaiste baan van het hele circus en in ieder geval de eerste races met zo-goed-als-geen-publiek (zijn we nu helaas aan gewend geraakt..)
@367pk: ik heb er goede herinneringen aan. Ooit met Peugeot daar een testsessie gehad met de toen nieuwe 407. Veel lol gehad.
Ja, je hebt weinig publiek, dat is wel een heikel punt.
Imola moet ook terugkeren
Het circuit van le man?
@rob5nismo: ja en dan het oude Mulsane. Even een halve minuut op top rijden
@freshlife: idd ff op top knallen met die f1 bolides
Ik ben sowieso voor Zandvoort en dan ergens in de zomer. Mooi circuit. Alles voor extra redenen om het te gaan bezoeken. Assen is imo te ver.
@toyotafortuner: ja klopt, ze zoeken de circuits inderdaad uit op hoe dichtbij ze zijn…..
@toyotafortuner: ja echt wel, 2,5 uur rijden voor een F1 race is echt veel te lang…
Ik ben geen kenner maar ik zie vooral circuits met zo min mogelijk bochten…
Autodromo di Pergusa. Just look at it.
https://www.myracingcareer.com/images/tracks/pergusa_600.jpg
http://www.passionecorse.com/wp-content/uploads/2014/07/ennapergusalago_articolo.jpg
@carmasterr: enna pergusa geweldig circuit. Evenals de oude hockenheimring. Ik hou van die vol gas circuits en vervolgens vol in de ankers voor een chicane.
Zolder (Terlaemen) !
Allemaal circuits op addelaide na die helemaal niet meer kunnen. Op al die circuits rijd je te pletter in een F1 en op de nordschleife ga je vliegen
@thierryvth: is dat niet stiekem de bedoeling? Beetje spanning in het veld. Vroeger was dat ook zo en toen was immers alles beter.
Zeltweg en Zandvoort! Maar: alle huidige circuits zijn ook o.k., mits ze de geasfalteerde uitloopstroken weghalen. Wat is er voor lol aan als je, wanneer je buiten de baan raakt, met 280 door kan rijden en je race kan vervolgen? Fouten moeten weer afgestraft worden! Vast zitten in het grint (het is niet onveiliger voor de coureurs), of je sidepods vol stenen. Dan pas je wel op om van de baan te raken.
@367pk: handig ook om met volle sidepods een mooi spoor van kiezel te leggen (zoals kleinduimpje) zodat ook de rijders na je er ook plezier van hebben
Rudskog…..Oh, nee…
Imola hoort er absoluut tussen!
Adelaïde is leuk voor touringcars maar niet voor formule wagens.
Brands Hatch, Donnington en Laguna Seca mogen van mij wel op de kalender.
De oude Nürburgring kan nietmeer in deze tijd, toch niet als F1. Ik zou er graag F1 wagens op zien rijden. Maar zoals bij de Isle of Man TT gewoon als een op zichzelfstaande race, niet als deel van een grotere kalender (ja TT zit bij de dukes calender maar dat is verwaarloosbaar ivg moto gp).
Circuit Zolder
Isle of Man. Levensgevaarlijk, maar god, wat zou dat gaaf zijn.
Mosport of Watkins glen zouden mij wel vet lijken
Al 4 keer genoemd, maar voor mij mag Imola weer terugkeren. Van zaterdag op zondag slapen op Tosa!